Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:20

Ik vond het erg tegenvallen om na drie maanden weer te gaan werken. Op voorhand totaal anders ingeschat, drie maanden leek me een eeuwigheid. Maar ze zijn nog zoooo mini dan! Deze keer wil ik vier maanden verlof nemen na de bevalling.

Wij hebben vier eigen paarden aan huis. In het begin is het zeker zoeken en bewust tijd ervoor maken. Ook dat had ik erg onderschat, hoe hard je aan je baby vastgeplakt zit in het begin. Mijn vriend gunt het mij helemaal, maar ik wou zélf niet weg bij mijn baby :D

Mijn zoontje is nu twee jaar en helpt echt graag bij de paarden. Water geven, hooi geven,... echt heel schattig!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:30

Lucifertje welkom en wat een heftig verhaal! Snap dat je daardoor minder onbezorgd een nieuwe zwangerschap ingaat. Wel van harte gefeliciteerd!

Qua verlof ik ben ook weer eerder aan het werk gegaan, ondanks mega slaaptekort toen. Ik hield het niet veel langer uit om alleen thuis te zijn en had echt mijn werk weer nodig om mezelf te worden. Het was wel teveel om meteen weer alle dagen te gaan werken, dus dmv ouderschapsverlof eerst nog een stuk minder gewerkt. Maar wat was ik blij weer onder volwassenen te zijn af en toe :o Ik had er toen ook geen moeite mee om haar zo jong naar de opvang te brengen (huilbaby speelde ook mee) maar als ik nu de echt kleine ukkies naar de opvang zie gaan denk ik wel jeetje wat klein. Zijzelf heeft het nooit erg gevonden naar de opvang te gaan gelukkig.

Hier ook paarden maar wel aan huis nu. Toen mijn dochter net geboren was stonden mijn paarden nog op pension en dat was lastiger maar wel te doen. Rijden niet, maar ik nam haar mee in de draagzak en kon dan ook wel longeren, wat wandelen etc. maar wel met mijn betrouwbare paarden (jonkies trainen echt niet dan) Met borstvoeding inderdaad wel iets om rekening mee te houden dat meerdere uren we zijn dan lastiger is of je moet kolven/voorraadje aanleggen.

En voor wie het leuk vindt.. mijn buik met 26 weken. Vorige week maakte mijn buik een grote groeispurt, afgelopen dagen is de baby duidelijk gedraaid (hoofd naar beneden) en mijn buik weer anders van vorm, vooral hoger. Zo grappig om te zien

Spoiler:
Afbeelding

XladyX

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:19

Ik schrijf 26 maar het zou 25 weken moeten zijn %) niet helemaal scherp vandaag en aanpassen kan niet meer dus bij deze

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:37

Omdst ik zelf al steviger ben heb ik het idee nu met 24.4 niet echt het gevoel dat ik dikker wordt van uk..
Maar merk vooral nu dst ik boven aan boller wordt van uk

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:31

Mooi buikje lady!
Ik was ook niet heel dun hiervoor, heb het idee dat ik vooral rond de 15-20 weken erg gegroeid ben en het nu weer wat langzamer gaat. Hoe voel je hoe de baby ligt? Of weet je dat uit ervaring van de vorige keer?

Ik vind het ook nog heel lastig wat ik precies kan verwachten hoe ons leven gaat veranderen. Gelukkig al een poosje een heel fijne bijrijder en pensionstal en straks lang verlof. Want vermoed dat ik het ook lastig ga vinden om weg te brengen.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:44

Mooi buikje inderdaad Lady, grappig hoe dat steeds mee verandert met de ligging van de kleine.
Ik heb wel echt al een grote buik, maar dus ook veel vruchtwater ivm de zwdiabetes. Verder kom ik al een paar weken niks meer aan in gewicht. Maar dat is opzich niet zo erg en ook de verklaren, aangezien ik geen chippies, taartjes en ijsjes meer eet. Zit nu op +8 kilo ongeveer.

Sommige vrouwen doen het moederschap er gewoon even bij, maar voor de meesten is het wel echt een enorme omschakeling. Voor mij in ieder geval wel, maar mijn vriend werkt lange dagen en altijd op zaterdag. Dus ik ben altijd afhankelijk van oppas als ik iets voor mezelf wil doen dan. Verder helpt het mij wel dat ik een vaste avond heb waarop ik iets voor mezelf doe. Voorheen was dat paardrijden, nu dus yoga. Ik heb inderdaad ook wel echt werk en tijd/ruimte voor mezelf nodig, maar vooral dat laatste is soms nog best wel een uitdaging in onze situatie.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:21

San4nie ik voel de voetjes opzich. Harde kleine stukken en als je er tegenaan duwt kun je ze weg duwen en krijg je een harde schop :)) en hoofdje is groot en hard. Eerste zwangerschap had ik het ook nog niet zo goed in de gaten hoor, maar begin het nu wat meer te begrijpen.

Marlou91 hier qua gewicht hetzelfde, al een paar weken op +8 kilo. Flink meer dan vorige zwangerschap op dit stadium en ben benieuwd waar ik nu ga eindigen in totaal aangekomen. Vorige keer was het 11,5 kilo bij 38 weken. Had gehoopt dat een tweede zwangerschap me wat rust zou geven als in dat je weet wat meer wat je te wachten staat, maar merk dat mijn lijf weer heel anders reageert deze keer dan de eerste keer dus toch wat dingen die me onzekerder maken.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 14:28

Wat een mooi buikje Lady! Leuk dat je al echt voetjes en een hoofdje kan herkennen

Hier ook heel benieuwd naar hoe het leven gaat veranderen als de kleine er straks is …

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:58

Mooi buikje Lady! Leuk he, om dat zo te voelen.

Ik ben nu 17 weken zwanger en voel de kleine steeds vaker en duidelijker. Met name als ik even plat op de bank of op bed lig. <3

Qua baby's en de impact op je leven en je dagelijkse routine, dat vond ik met name in het eerste jaar heel zwaar. Vooral die eerste paar maanden, waarin je 0 routine hebt en je maar geluk moet hebben of je uberhaupt een paar uur kan slapen. Maar nu ons zoontje bijna 2 is vind ik het echt heerlijk en ik zou zelf bijna willen zeggen makkelijk :+ . Scheelt dat hij nu een goede slaper is en dat het ook een lekker makkelijk kind is. Plus ik werk nog 4 dagen, dus ik ben niet alleen maar moeder, wat ik persoonlijk fijn vind. En mijn vriend en ik doen alles 50/50. Respect voor moeders die alles of veel alleen doen!

Met verlof neem ik dit keer alles in 1 keer op. Ik wil met 36 weken met verlof en dan neem ik mijn bevallingsverlof en mijn deels betaald ouderschapsverlof in 1x op. Ik vond mijn zoontje inderdaad zo mini nog, dat ik nu wel extra lang van de tweede wil genieten. Bovendien gaat mijn eerste zoontje in mijn verlof toch 4 dagen naar de opvang, dus ben ik dan gewoon met de baby.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:02

heleen06 schreef:
Mijn ervaring is dat het ook wel verandert. Qua werk kon ik vooral niet wachten om weer te beginnen, ik ben al voor mijn verlof afgelopen was weer halve dagen gaan werken. Oma past graag op en door te werken voelde ik me weer mezelf (wat tijdens de zwangerschap echt niet zo was).

Qua paarden en andere sociale activiteiten dat verandert wel. We hebben 2 eigen paarden. Ik heb borstvoeding gegeven door te kolven ruim een jaar. Dat maakt dat je dus niet zomaar 6-8 uur weg kunt, zeker de eerste maanden is dat echt wel plannen. Dus voeding dan kun je een paar uurtjes wat doen, maar uiterlijk 3 uur later is de volgende voeding al weer. In het begin kun je wel prima de baby meenemen, ze slapen of zijn wakker overal. Maar dat wordt op een gegeven moment ook anders. We gaan nu ook graag samen, ze is nu 1,5. Maar dat betekent dat 1 van ons constant een oog op haar moet hebben. Of ze niet bij de paarden inloopt of zichzelf onderdompelt in de waterbak en ze mag ook graag een beetje vermaakt worden. Toch is het ook echt geweldig om het zo samen te doen, ze helpt op haar manier graag mee.

De baby meenemen zie ik dan weer niet zo zitten als ze nog zo jong zijn. Ben toch bang voor ongelukken en zal dan toch meer met mijn baby bezig zijn dan met de paarden denk ik. In principe is mijn vriend ook vrij op de dagen dat ik naar stal ga, dus ik hoop met kolven of afwisseling met kunstvoeding (zijn er sowieso nog niet uit of we volledig borstvoeding gaan proberen of gewoon voor een combi gaan) dan gewoon naar stal te gaan. Scheelt denk ook al dat ik in principe alle dagen samen met de eigenaresse doe, dus dat ik langzaam kan opbouwen.

Wel fijn om te lezen hoe anderen het weer ervaren die eerste periode als moeder. Lijkt mij geweldig, maar inderdaad ook best lastig om in ene een heel nieuw ritme te moeten vinden met zijn 3e.

@Lady mooi buikje al, ik denk dat mijn buikje nu vergelijkbaar is met de jouwe al ben ik net 22 weken. Maar moet zeggen dat de meeste die mij niet kennen verbaast zijn als ik zeg zwanger te zijn en dan standaard nog reageren met "maar dan zeker wel pas net?" :') Laatste weken groeit mijn buik wel steeds iets sneller lijkt het en waar ik de eerste weken praktisch niet aan kwam, zit er nu in totaal 7,2 kg bij. Was toch best even pijnlijk om nu boven de 70 kg te zijn, maar is voor een goed doel hou ik mijzelf maar voor :o

Zijn er meer hier die toch wat moeite hebben met hun veranderende lijf/toenemende gewicht? Ik hoop dat als mijn buik straks echt wat duidelijker een zwangere buik is, ik mij weer wat zekerder in mijn lijf ga voelen en trotser wordt op mijn lijf/buik. Nu voel ik mij vooral dik en lomp O:)

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:16

Al weer een tijdje niet gereageerd, maar ik lees wel alles mee.

Welkom Lucifertje, wat een heftig verhaal. Ik wens je een zorgeloze fijne zwangerschap toe!

Hier is de bedoeling om gewoon met 36 weken met verlof te gaan. En dan dus 12 weken na de bevalling. Ik heb ook nog vakantie uren over en die kan ik niet voor het verlof inzetten dus ik hoop na het verlof nog een week of twee vakantie in te kunnen zetten. Daarna 1x per week ouderschapsverlof. Dus 3 dagen werken ipv 4.

@maliejane, dat m’n lichaam veranderd vind ik niet zo erg, vind het mooi dat mn buik zich naar een zwangerschapsbuik ontwikkeld! Maar het getal op de weegschaal heb ik wel moeite mee. Misschien omdat ik vorig jaar 13 kg ben afgevallen en ik denk dat ik dat gewicht op dit tempo wel weer ga halen tegen het einde van de zwangerschap. Het gaat nu best wel hard met de kilo’s. Denk zo’n 8/8,5 kg erbij nu al.. 25 weken.

Ook ik ben heel benieuwd hoe m’n leven veranderd met de kleine erbij.. alles valt en staat te ook denk ik met hoe “makkelijk” de baby is.. heb 2 baby’s in de omgeving en beide zijn zo makkelijk dat de ouders echt vanalles kunnen doen met de kleine erbij. Daar hoop ik bij ons ook echt op hahaha.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:16

Nou ik wandelde vandaag langs twee heren van de plantsoendienst en toen zei de een hardop tegen de ander: Woow die heeft echt een dikke buik. Jow en bedankt he, ik kan dit gewoon horen :+ .

Mijn buik is groot en ik draag heel erg naar voren. Dus ik voel me juist daarom lomp. Maar ik kan me ook voorstellen dat het zo voelt als er juist nog niet veel buik zichtbaar is.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:21

Ik zit ook al over de +8/9 kg. Ben morgen 26 weken. :o Vind het nog steeds verschrikkelijk moeilijk, mn buik is echt enorm, maar probeer en wel mee te leven.
Voor de mensen die tot 36 doorgaan zodat ze 12 weken hebben, hou er wel rekening mee dat als je de 40 weken over gaat dit ten koste gaat van je 12 weken.. :o

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:27

J0anieke schreef:
Ik zit ook al over de +8/9 kg. Ben morgen 26 weken. :o Vind het nog steeds verschrikkelijk moeilijk, mn buik is echt enorm, maar probeer en wel mee te leven.
Voor de mensen die tot 36 doorgaan zodat ze 12 weken hebben, hou er wel rekening mee dat als je de 40 weken over gaat dit ten koste gaat van je 12 weken.. :o

De dagen dat je overtijd bent krijg je erbij.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:50

Bericht verwijderd, je hebt gelijk. Ben weer eens helemaal in de war erdoor. Ik merk dat mijn zwangerschapsbrein in ieder geval echt niet meer goed werkt. 8)7

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:03

Hier voorlopig nog niks bijgekomen, maar ben ook pas 11 weken zwanger. Bij mijn zoontje uiteindelijk 16 kg erbij en daar is 8 kg van blijven plakken :o dus mijn startgewicht was al aan de hoge kant helaas. Herken jullie gevoel dus zeker, voel me nu al vaak dik en lomp. Blijft toch iets moeilijk zo een snel veranderend lichaam he.

@Marlou: da's ook niet echt een aardige opmerking zeg.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:05

Je bent niet de enige Joanieke, hier ook een kop als een zeef manmanman >;) sommige dagen ben ik allang blij dat dat hoofd vast zit anders was ik m vergeten en zou ik niet weten waar.

Maliejane ja hier dus ook onzeker, vooral over dat aankomen. Ik heb ook altijd de grens van 70 kg voor mezelf aangehouden. Vorige zwangerschap begon ik 68 kg en kwam erna weer onder 70. Nu dus +8 en ruim erboven, maar wel al sinds weken dus blijft nu daar even hangen lijkt het. Ik twijfel om te stoppen met wegen want het maakt me veel onzekerder dan wanneer ik alleen in de spiegel kijk. Dan denk ik alleen jemig die borsten :wow: qua formaat en de aderen die erop lopen geen gezicht, lijkt wel een melkkoe. Ik lek ook alweer melk maar dat had ik vorige zwangerschap ook

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:09

Wow, ben jij dan heel lang lady? Ik zit nu ook rond de 78, maar mijn buik is echt minimaal 3x die van jou denk ik. :=
Ik weet dat t bij mij ook veel vruchtwater is, en vocht dat ik vast houdt. Maar ik merk dat ik elke opmerking over mn lijf verkeerd op vat nu. Ik had dat de vorige zwangerschap helemaal niet zo erg.
Hier ook melk aan t lekken. Vorige zwangerschap al met 16 weken, nu rond de 24 begonnen, dus het viel iets mee. :')

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:13

Ik ben bijna 1,80m, niet heel erg lang. Ik hou juist geen vocht vast dus waar het precies zit weet ik niet, nouja voor mn gevoel op mn voorgevel dan maar dat kan nooit echt zoveel zijn. Buik is ook wisselend hoor, einde van de dag vaak stuk groter dan in de ochtend (zoals de foto). Blij dat ik niet de enige ben die actief lekt _/-\o_

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:18

Ohja, maar dat scheelt wel 11 cm met mij, dus dan klopt het wel aardig qua verschil. :') Dit was mijn buik 30 juni, ik was toen 24+3. Hij is nu de afgelopen week wel weer ontploft, maar dat had ik de vorige zwangerschap ook (schijnt ook normaal te zijn rond 25/27 weken).
Afbeelding
Bij mij zit juist alles bij mn buik, altijd al geweest. Normaal kleed ik dat ook af met losse shirts, maar dat vind ik nu geen gezicht. De aansluitende kleding maken mn buik alleen weer heel groot. Beetje kiezen tussen 2 kwaden voor mn gevoel. :=
Deze jurk vind ik wel geweldig. Kleed toch iets af door het losse zonder dat ik t gevoel heb dat ik in een vuilniszak rond loop _O-

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:57

Hier 17+2
Afbeelding

Afbeelding

Mooie buikjes komen er voorbij.

Hier gaat het bij de tweede zoveel harder.
Weegschaal mijd ik zoveel mogelijk.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:24

Bij mij zie je nog helaas niks. Hoor nog wel steeds een mooi hartje

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:39

Hier bij de eerste ook pas met twintig weken een mini buikje.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 00:31

Mooie buikjes zie ik langskomen !
Ik herken jullie gevoel over m’n buik eigenlijk helemaal niet. Ben juist eigenlijk wel trots op
M’n babybuikje, misschien ook omdat ik nooit actief afgevallen ben. Wel vervelend dat sommigen er moeite mee hebben ;( hier nu 5 kg aangekomen met 22’weken en nu toch wel echt een buikje. Dat verschil in de avond en ochtend is ook wel echt herkenbaar. Jammer ook van die tactische opmerking Marlou! Dat helpt niet mee en ook zo nutteloos….

Mijn buik maandag met precies 22 week (in de middag)

Afbeelding

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:59

Ik vond het na de zwangerschap lastiger, er bleven wat kilo’s plakken en ik bleef een buikje houden. Tijdens de zwangerschap meer het gevoel dat het erbij hoorde. Nu bij de tweede met 14 weken echt al een buik, gaat zoveel sneller dan bij de 1e