Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eapy schreef:Het woordje ‘cis’ kun je ook zien als ‘Nederlandse’ in een gesprek over nationaliteit. Als je het bijvoorbeeld hebt over verschillen tussen vrouwen (of mannen, of alles er tussenin) uit Nederland vs Duitsland, dan zeg je ‘Nederlandse vrouwen hebben vaker x’ en ‘Duitse vrouwen zijn vaker y’.
Als je in een gesprek bent waar nationaliteit er niet toe doet zou je nooit zeggen ‘ik als Nederlandse vrouw’. Dat is gewoon niet relevant op dat moment. Zo gebruik je ‘cis’ ook — tijdens een gesprek waarin het duidelijk gestipuleerd wordt dat er een verschil is tussen vrouwen die als vrouwen geboren zijn en vrouwen die zich zo identificeren maar anders geboren zijn.
Zo moeilijk is het niet. Ik snap de ophef niet rondom de gender discussie. Er is een begrijpelijke reden waarom de groep zo luid moet schreeuwen, aangezien ze zo lang onderdrukt zijn in hun zelf-expressie. Move along people. Nothing to see here.
Edit: grammatica
MyWishMax schreef:Verder zijn we gewoon vrouwen, zowel de trans als de cis, en hoeft die verdeling niet. Niemand hoeft dat te weten, behalve medici en eventuele partners. Net als trans en cis mannen gewoon mannen zijn (hoewel ik daar trouwens veel minder discussies over zie? Ook in de vs? Hoe kan dat?)
MyWishMax schreef:Precies dat dus. En een groot deel was daarom ook tegen die campagnes. Gedrag, niet gender oid.
pmarena schreef:Ik denk omdat transmannen zich wat meer op de vlakte lijken te houden en niet zo als overdreven flamboyante dramaqueens in de media weergegeven worden....?
Wintu schreef:Vorige pagina las ik iets over de media en haar rol in het polariseren. Dat deed me denken aan een voorval in Assen vorig jaar. Waar door Pride Photo aandacht werd gevraagd voor de de beleving van seksualiteit van de gehandicapte man.
De fotos hingen op zeer publieke plaatsen. Ik vraag me af of dat nou een reeks is om op billboards door de stad te hangen. Ik zou dat gewoon een expositie van maken?
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/149921 ... -afgeplakt
Ik zal even kijken of ik de fotos apart kan vinden.
Elisa2 schreef:Wintu schreef:Vorige pagina las ik iets over de media en haar rol in het polariseren. Dat deed me denken aan een voorval in Assen vorig jaar. Waar door Pride Photo aandacht werd gevraagd voor de de beleving van seksualiteit van de gehandicapte man.
De fotos hingen op zeer publieke plaatsen. Ik vraag me af of dat nou een reeks is om op billboards door de stad te hangen. Ik zou dat gewoon een expositie van maken?
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/149921 ... -afgeplakt
Ik zal even kijken of ik de fotos apart kan vinden.
Ow dat is dus exact zo'n voorbeeld van hypocrisie die ik bedoelde. Ik zie er zelf niet zoveel aanstootgevends in. Vervang het beeld door twee vrouwen en de hele wereld vind het normaal.
Janneke2 schreef:Voor mij is de foto die werd afgeplakt een mooie sexfoto.
En ja, twee mannen. "Nou en...?"
Waarvan één met braces of wat is het in een rolstoel. Prima.
(Wel twee mooie jonge knullen, zoals te doen gebruikelijk. Nu ja, sommige mensen zijn zowel jong als man, 'moet kunnen'.)
Eapy schreef:Het woordje ‘cis’ kun je ook zien als ‘Nederlandse’ in een gesprek over nationaliteit. Als je het bijvoorbeeld hebt over verschillen tussen vrouwen (of mannen, of alles er tussenin) uit Nederland vs Duitsland, dan zeg je ‘Nederlandse vrouwen hebben vaker x’ en ‘Duitse vrouwen zijn vaker y’.
Als je in een gesprek bent waar nationaliteit er niet toe doet zou je nooit zeggen ‘ik als Nederlandse vrouw’. Dat is gewoon niet relevant op dat moment. Zo gebruik je ‘cis’ ook — tijdens een gesprek waarin het duidelijk gestipuleerd wordt dat er een verschil is tussen vrouwen die als vrouwen geboren zijn en vrouwen die zich zo identificeren maar anders geboren zijn.
Zo moeilijk is het niet. Ik snap de ophef niet rondom de gender discussie. Er is een begrijpelijke reden waarom de groep zo luid moet schreeuwen, aangezien ze zo lang onderdrukt zijn in hun zelf-expressie. Move along people. Nothing to see here.
Edit: grammatica
Elisa2 schreef:https://decorrespondent.nl/12012/gender ... ea3df89b14
Dit is ook wel interessant om te lezen, dat genderneutraliteit in bepaalde culturen allang geaccepteerd werd en ze vaak zelfs als wijzen gezien en behandeld werden. Terwijl het vooral het christendom ze is gaan onderdrukken en buitensluiten. Maar het christendom is ook de (cis) vrouw gaan onderdrukken en daar is imo een angst cultuur ontstaan gebaseerd op uitsluiting.
Fly_high schreef:Is het niet gewoon goede oude seksisme? Men bemoeit zich altijd heel graag met wat "echte vrouwen" wel en niet horen te zijn. Alles wat van trad wife afwijkt is in sommige kringen enorm uit den boze
Sizzle schreef:Er is niet zoveel wat je „overdreven mannelijk“ kunt doen en daarmee voor commercie nauwelijks interessant. Vrouwen in pak met stropdas en al of in bermuda is namelijk niets nieuws. Zijn ze transman en super mannelijk (whatever dat is) gekleed dan zal waarschijnlijk niemand zien dat het een transman is en daarmee krijg je dus geen media aandacht.
soesita schreef:Maar nu we het over de media hebben: die spelen imo wel een hele grote rol in de polarisering, niet alleen rond het gender-thema, maar ook inzake politiek, complotdenken, racisme/migratie, klimaat,(on)veiligheidsgevoel,... De sensationele berichtgeving, de woordkeuze en het enorme uitvergroten en veralgemenen in de artikels maakt het er niet beter op.
Het zou goed zijn als iedereen die als journalist werkt zich daarvan bewust zou zijn. En anderzijds moeten we daar als lezers/toehoorders ook attent op zijn en kritisch blijven.
Mars schreef:Je ziet toch bij het donkere model duidelijk dat het een man is? Dat was toch ook degene in badpak waar men zo moeilijk over deed? Daar was een bult te zien die niks met vrouw zijn van doen heeft.
Loretta schreef:Mars schreef:Je ziet toch bij het donkere model duidelijk dat het een man is? Dat was toch ook degene in badpak waar men zo moeilijk over deed? Daar was een bult te zien die niks met vrouw zijn van doen heeft.
Om welke foto gaat fat dan? Het kan aan mij liggen maar op de 2 bovenstaande foto's zie ik geen bult en ze zien er volgens mij beide niet echt als man uit.
Needje schreef:Ja maar schijnbaar zijn blote vrouwenborsten een no go.
Zie ook Instagram die foto's dan gewoon verwijdert.
Maar een man mag ongeacht hoe groot zijn borsten zijn gewoon met ontbloot bovenlijf staan.