Zwanger, uitgerekend najaar/herfst 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:33

Jodi93 schreef:
J0anieke schreef:
Zamora schreef:
Wat fijn om daar naar uit te kunnen kijken. Bekkenpijn is echt heel naar inderdaad.
Ik ben nu 40+5 en word maandag ingeleid als hij dan niet zelf nog spontaan is gekomen. Baal er zo gigantisch van haha. De eerste was er met 38+5 en 2e precies 40 weken.

Joanieke ben jij inmiddels al bevallen?

Waar baal je precies van? Dat je wordt ingeleid of dat het zo lang duurt?

Hij zit er nog. :) Nu 41+2. Zou eventueel vandaag gestript worden, maar besloten om te wachten omdat ik erg onrustig werd van het idee. Eventueel maandag strippen en anders verder bespreken wat we gaan doen komende week. Ik wil niet ingeleid worden en het liefst thuis bevallen, dus hopelijk komt hij nog voor komende donderdag. Anders word het denk ik flink voor mezelf opkomen dat het alsnog thuis kan met m'n eigen vk of eraan toegeven..

Breekt even in vanuit een ander topic. Ik liep ook flink overtijd en ik heb ananas gegeten (is niet bewezen ik weet het) op donderdagavond en vrijdag zijn mijn vliezen spontaan gebroken. Misschien gewoon proberen? :=

Ik heb frambozenblad thee ook langs horen komen. Scheen ook goed te werken :j

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:56

J0anieke schreef:
Zamora schreef:
Dat het zo lang duurt := heel stom maar je rekent er niet zo op met 2 spontane bevallingen eerder. En ben het lichamelijk ook echt zat, heb ook last van m'n bekken en rug.
Ik moet sowieso in het ziekenhuis bevallen omdat ik medisch ben jammergenoeg. Eerste is wel thuis geboren en dat was een hele fijne bevalling zover je dat kan zeggen ervan.

Is er een termijn voor dat je thuis mag bevallen eigenlijk? Voel je je verder nog wel goed?

In principe tot 42 weken, daarna wordt je overgedragen aan het ziekenhuis. Maar zover ik begreep, mag je dat 'weigeren'. Je verloskundige is je verplicht je zorg te verlenen, maar daar zal ik dan tzt goed over moeten praten.
Het gaat op en af goed. Met 37 weken riep ik al dat hij eruit moest, maar goed, dat bepaal je niet zelf helaas. :') Heb periode gehad dat ik een aantal nachten niet heb geslapen ivm maagzuur. Nu gelukkig omeprazol voor. En de man in mijn buik is soms zo aan het feesten dat ik er weeen van krijg. Weeen die niks met een bevalling te maken hebben, puur m'n buik die op zijn overmatige bewegingen reageert. :=
Lichamelijk gaat t verder opzich wel. Momenten gehad dat ik niet meer kon lopen, maar goede fysio, dus die heeft me steeds er doorheen geholpen. Slaap nu wel slecht door rugpijn die steeds op komt als ik lig, dus dat schiet niet op, maar het is 'te doen'.
Zwanger zijn vind ik in ieder geval niet leuk. Laten we dat concluderen. :')

Ik wilde ook liever niet ingeleid worden, ik heb dan wel gekozen voor strippen, ook omdat ik het wel fijn vond om te weten of ik al ontsluiting had. Maar ik heb met mijn verloskundige toen besproken om, mocht het niet vanzelf op gang komen, eerst thuis mijn vliezen te breken. Dat schijnt soms net het zetje te kunnen zijn om het alsnog zonder inleiden te kunnen doen. Ik had inmiddels wel een doorverwijzing naar de gynaecoloog voor een controle, maar daar was mijn wens ook in opgenomen. Ik zou dat dus ook zeker even met je verloskundige overleggen als thuis bevallen je nadrukkelijke wens is.

Maar nog meer zal ik voor je duimen dat het gewoon spontaan begint en je snel je kindje hebt!

En zwanger zijn niet leuk vinden herken ik! Vreselijk… en toch heb ik het nog een tweede keer gedaan ook.

Zamora

Re: Zwanger, uitgerekend najaar/herfst 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:55

Frambozenblad thee drink ik al weken en heeft dus niks gedaan hier :=

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 17:35

Zamora schreef:
Frambozenblad thee drink ik al weken en heeft dus niks gedaan hier :=

Hier idem. En gekolft en 6 dadels gegeten per dag. Allemaal vanaf week 37. :')
Kan nu iig zeggen dat t is begonnen, zonder strippen. :D
Ik zal jullie laten weten wanneer de kleine er is <3

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:19

Spannend! Succes en hopelijk is de kleine er snel!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 23:44

Oh wat super!! Hier vanavond bevallen van onze zoon. Had al heel snel persweeën en niet genoeg ontsluiting, dat was echt even vreselijk maar uiteindelijk is alles toch snel gegaan en blijkbaar maar 6 min hoeven persen :=
Zijn nu pas onderweg naar huis, alles duurde zo lang haha.

Hopelijk ben je ook al bevallen van jullie kindje <3

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:29

Gefeliciteerd zamora

Hier staat de keizersnede nu gepland voor volgende week dinsdag

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:26

Gefeliciteerd Zamora! <3 en wat fijn dat jouw bevalling ook vanzelf is begonnen J0anieke!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:55

Gefeliciteerd Zamora!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 11:06

Ik was even van de digitale planeet (en nog steeds veel, haha!).

Wij zijn 24 oktober om 1:45 trotse ouders geworden van Ian. <3
De bevalling liep iets anders dan ik had gehoopt, maar desondanks alles kijk ik er positief op terug. Ik ben zo verliefd op mijn kleine ventje! <3

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:37

Gefeliciteerd! Ik moest steeds aan je denken of hij er al zou zijn!
Gelukkig kan je lekker van je ventje genieten nu!

Hier eerste dagen maar paar uur Kraamzorg per dag gehad. Leek erop dat de hele week beetje in het water zou vallen ivm personeel te kort of teveel babys haha maar vanaf vandaag krijgen we toch nog hele dagen kraamzorg gelukkig.
Ons kereltje doet het ook goed <3

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 14:03

Zamora schreef:
Gefeliciteerd! Ik moest steeds aan je denken of hij er al zou zijn!
Gelukkig kan je lekker van je ventje genieten nu!

Hier eerste dagen maar paar uur Kraamzorg per dag gehad. Leek erop dat de hele week beetje in het water zou vallen ivm personeel te kort of teveel babys haha maar vanaf vandaag krijgen we toch nog hele dagen kraamzorg gelukkig.
Ons kereltje doet het ook goed <3

Jaaa ik was helemaal vergeten nog een update te plaatsen door alles wat ineens op je af komt. Oeps!

Dank je wel! En jij ook gefeliciteerd trouwens! <3

Hier gelukkig vanaf dag 1 volledige kraamzorg. Twijfelde eerst of ik dat wel wilde, maar ooh zo fijn! Echt een hele lieve vrouw ook. Ga haar echt missen als t voorbij is.. Morgen is haar laatste volledige dag, daarna halve dagen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:55

Afbeelding

Vorige week met 37 weken en op onze 2 jarige trouwdag fotoshoot gedaan in mijn trouwjurk

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:57

Gefeliciteerd J0anieke! <3 Fijn dat je positief terug kijkt op de bevalling en dat het goed met jullie gaat!
Gelukkig gaat het bij jullie ook goed Zamora! En een fijne kraamhulp is goud waard idd.
Mooie foto trustHim! Succes met de laatste loodjes en met de bevalling.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:45

Gefeliciteerd Joanieke!
Mooie foto Trusthim!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:52

Mooie foto Trusthim!

Hier nu 35+4. Gelukkig gaat alles nog goed, al is de misselijkheid sinds een week in volle hevigheid terug. Gisteren tijdens de zwangerschapsyoga helaas in de studio overgegeven. -O- Het was een privéles, maar ik voelde me er niet minder banketstaaf om.

We hebben gister ook de groeiecho gehad, alleen lag onze dame niet goed om betrouwbare metingen te maken. Ze ligt wel netjes met haar hoofd naar beneden, maar nogal ver naar achter, waardoor het lastig was haar goed in beeld te krijgen. De flowmeting van de navelstreng was prima, dus geen reden tot zorg, maar over drie weken krijgen we opnieuw een echo om te kijken of ze er dan beter voor ligt. Aangezien ze tot nu toe nog geen enkele echo heeft meegewerkt, vraag ik me af of we dan wel iets gaan zien.

Ik heb inmiddels ook een aantal foto's van onze babyshower binnen. Ben er erg blij mee. :D Afbeelding

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:47

Hoi! Wat leuk om al die leuke berichten te zien van de nieuwe baby's :) Gefeliciteerd en succes aan degenen die nog moeten *\o/*

Ik zit zelf in het begin/voorjaar topic en zit nu op 27 weken. Mag ik jullie vragen hoe jullie de bevalling ervaren hebben? Hoe begon het? Keken jullie er tegenop? Hebben jullie nog tips? Zouden jullie achteraf dingen anders gedaan hebben?

Ik weet het, veel vragen :P maar ik vind het fijn om wat meer ervaringen te horen :)

Bedankt alvast!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:52

PoelieWoelie schreef:
Hoi! Wat leuk om al die leuke berichten te zien van de nieuwe baby's :) Gefeliciteerd en succes aan degenen die nog moeten *\o/*

Ik zit zelf in het begin/voorjaar topic en zit nu op 27 weken. Mag ik jullie vragen hoe jullie de bevalling ervaren hebben? Hoe begon het? Keken jullie er tegenop? Hebben jullie nog tips? Zouden jullie achteraf dingen anders gedaan hebben?

Ik weet het, veel vragen :P maar ik vind het fijn om wat meer ervaringen te horen :)

Bedankt alvast!

Mijn water brak toen ik s avonds de stal nog aan het mesten was :')

Dus snel afgemaakt, thuis opgefrist en nog lekker even op bed gegaan om wat extra kracht op te doen. Ik had rugweeen die niet heel prettig waren maar met tegendruk op de rug door mijn man was het goed uit te houden.

Vond het persen trouwens juist een verademing ten opzichte van de weeën en deed totaal geen pijn!

Al met al.. het is niet mijn hobby maar ik zou het prima nog een keer over doen. Het is vooral een kwestie van controle loslaten en vertrouwen op je lijf denk ik.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:04

Ik ben 3 keer bevallen en 1 ding is zeker, je weet nooit hoe het zal lopen. Mijn eerste is thuis geboren en was er met een paar uur.
De 2e kwam 9 jaar later pas en die bevalling duurde vanaf het breken van mn vliezen(toen kreeg ik ook weeën) 27 uur. En de cm gingen heel langzaam en de weeën waren veel heftiger dan bij de eerste. Ik was ook echt gesloopt erna en herstel duurde ook veel langer.
De 3e was gelukkig weer sneller maar hier had ik al veel te snel persweeën die ik op moest houden. Opzich ging die bevalling alsnog wel vlot.
Maar elke bevalling was dus eigenlijk totaal anders, de weeën en pijn waren ook verschillend. :') je kan je het beste erop in stellen dat het gaat zoals het gaat. Ik vond het heel fijn de weeën op te vangen onder de douche en bij de laatste ook in bad. Je merkt op dat moment zelf wat je fijn vind. En inderdaad bij rugweeën tegendruk in de onderrug is heel fijn.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:40

Ik heb 2 bevallingen gedaan en vond ze allebei goed te doen, maar dat is achteraf altijd makkelijker gezegd. Eerste keer duurde veel langer en had ik een valse start, waardoor ik op de dag zelf heel moe was en al snel pijnstilling wilde, maar dat kon pas met 7 cm (morfinepompje) het duurde toen van half 3 snachts tot half 2 smiddags. Persen 40 minuten. Ik vond dat ook juist heel fijn, om eindelijk echt wat te kunnen doen. Zat helaas wel veel druk achter, omdat er meconium in het vruchtwater zat en dat heb ik als niet prettig ervaren. Moest ook erg duidelijk zeggen dat ik geen medisch ingrijpen wilde, dat vond ik ook echt niet fijn.
Toen begon het snachts met gelijk heftige weeën en zat ik toen al op 4 cm. De latente fase had ik al gehad met de valse start.

Tweede keer werd ingeleid en daar hoor je vaak slechte verhalen over. Maar ik vond het juist veel fijner dan de eerste keer.

Ik had toen met 37 weken wel al 3 cm en de ochtend van inleiding al 4, dus hoefde ook geen ballon.

De hele bevalling duurde 6 uur, vanaf vliezen breken. En de weeën waren heel goed te doen, werden langzaam pijnlijker en pas op het allerlaatst niet te doen, maar toen mocht ik al persen. Dat deed ik deze keer op handen en knieën en m'n zoontje was serieus binnen 2 minuten eruit. Ook de hele sfeer was heel fijn en er werd super goed geluisterd.

En wat vooral ook zo is, dat het altijd anders loopt. 1e keer wilde ik thuis bevallen en werd medisch en de 2e keer wilde ik in bad, maar kreeg cholestase en zat vast aan ctg en infuus. Je kan het niet plannen helaas, maar ik kijk vooral op de 2e keer enorm positief terug en zo zou ik het zo nog eens doen.

En als tip: maak een plan met dingen die je heel graag of juist echt niet wil. Eerste keer niet gedaan en voelde me toen toch wat overrompeld en ik wist ook niet alles. Zoals wat een inwendige ctg echt ia bijvoorbeeld. Uiteindelijk m'n plan niet eens nodig gehad, maar heel fijn m wel achter de hand te hebben.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:35

PoelieWoelie schreef:

Bedankt alvast!

Hier rond 3 uur in de nacht wakker geworden om te plassen, toen ik uit bed stapte braken m’n vliezen.
Rond 4 uur waren de weeën regelmatig, om 6 uur de verloskundige gebeld. Bad gevuld. In bad gegaan, 44 minuten pers weeën gehad en om 20 voor 10 is ze geboren.

Ik kijk zelf heel prettig terug op de bevalling. In zover dat kan haha. Ik zat helemaal in mijn eigen bubbel, thuis en in bad.

Zelf heb ik de BAEB cursus gevolgd. (Bevallen als een baas). Ik wou namelijk graag zoveel mogelijk weten en het niet maar gewoon over me heen laten komen. Dit heeft mij heel erg geholpen qua wat ik wel en niet wou en als het anders liep hoe ik het dan zou willen.

Achteraf gezien “een bevalling uit het boekje” maar ik geloof wel dat dit mede komt door bovenstaande cursus. Ik wist namelijk in zover wat te verwachten en had me hier ook goed op voorbereid, waardoor er geen ruimte was voor angst of paniek.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:39

Ik ben ook bevallen ruim een maand geleden. Ik vond het heel goed te doen, en zou het zo weer doen. De borstvoeding daarna deed meer pijn.
Ik ben in 5 uur bevallen, thuis. ik dacht steeds dat het nog veel erger zou worden dus heb niet zo snel aan de bel getrokken. toen de vk kwam had ik al 8 cm en kort daarna mocht ik al persen. Mij heeft de cursus van subsense erg geholpen (die is helemaal online). Ik kon daardoor heel goed ontspannen en me overgeven aan wat mijn lichaam aan het doen was.
Overigens tot week 37 op paard gezeten dus die horrorverhalen over moeilijk bevallen als Amazone gelden voor mij niet!

Edit: herken me dus erg in bovenstaande, als je de angst buiten de deur weet te houden helpt dat zeker!

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:06

Zamora en J0anieke gefeliciteerd met jullie kleintjes! Gaat alles goed?

Mijn voorbereiding op mijn eerste bevalling kon door Corona niet met cursussen e.d. Daarom heb ik toen het boek duik in je weeen gelezen. Dit leerde mij veel over ademen en welke spiergroepen je moest gaan gebruiken. Dat heeft mij voor mijn gevoel goed geholpen om mijn weeen beheerst op te kunnen vangen en uit te kunnen zitten waarbij ik me ook goed kon afsluiten voor mijn omgeving.

Ik heb juist niet gewerkt met uitgebreide bevalplannen, omdat ik ervan uit ging dat een bevalling altijd anders kan lopen dan voorzien en ik niet op zo’n moment met allemaal teleurstelling wilde moeten dealen. Een paar van de basics uiteraard wel doorgesproken met de verloskundige. Bij mijn oudste ben ik de dag voor de bevalling overgedragen aan de gynaecoloog om ingeleid te worden (verandering 1, die ik wel goed kon hebben). ‘S nachts begon mijn bevalling alsnog spontaan en ben ik in 3,5 uur bevallen. Dit was veel te snel en daar heb ik behoorlijk mee geworsteld, ik snapte niet dat ik moeder was geworden en ben echt nog wel een paar dagen van slag geweest. Ook moest ik op mijn rug liggen van de verloskundige in het ziekenhuis en dat vond ik de meest vervelende houding ooit.

Bij mijn 2e nu 3 weken terug heb ik weer geen plan gemaakt, maar met mijn verloskundige wel meer afspraken gemaakt, omdat we er rekening mee hielden dat het nog sneller kon gaan. Ik wilde graag in het ziekenhuis bevallen, maar heb ook thuis alles klaargemaakt omdat we niet wisten of naar het ziekenhuis gaan haalbaar was. Mijn bevalling begonnen weer ‘s nachts maar ik wist nu direct waar ik aan toe was. Omdat ik weer direct vanaf de eerste wee in het ritme van iedere 2 tot 4 minuten een wee van een minuut zat was naar het ziekenhuis rijden voor mij geen optie. Daarom ben ik, thuis gebleven en op de baarkruk bevallen. Dit was een bevalling waar alles anders liep dan ik wilde, maar waar ik wel altijd zelf de beslissingen heb genomen, ik niet op mijn rug hoefde te liggen en de eigenwijs ook nog eens een sterrenkijker van bijna 9 pond bleek te zijn. Op deze bevalling kijk ik wel heel positief terug, ondanks een zwaardere bevalling en meer pijn als de eerste is met name het zelf de controle houden voor mij echt het verschil geweest. En wat mij bij beide bevallingen heeft geholpen is met een beetje kennis van ademhalen iedere wee heel bewust op mijn manier op te vangen en weg te zuchten. Dus iedereen kon daarover zeggen wat ze wilden, ik ben niet van de korte snelle pufjes, ik zucht 4 seconden, dat gaf mij rust, iets om naar toe te tellen en maakte dat ik ondanks de snelle bevallingen, ik het wel beheerst kon doen.

Al met al beval ik liever dan dat ik zwanger ben…

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:04

PoelieWoelie schreef:

Bedankt alvast!

Ik ben ingeleid wegens pre eclampsie, niks ging zoals ik had bedacht maar had ook van te voren de instelling dat ik t over me heen zou laten komen.

Als je meer wilt weten stuur maar een pb! Heb t als heel heftig ervaren dus deel t liever niet openbaar

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 17:08

PoelieWoelie schreef:

Bedankt alvast!

Ik heb mijn bevalling als iets positiefs ervaren als ik terug kijk. Niet dat het makkelijk was, ik vond het écht heftig. Maar mijn vriend (ik ben zó trots op hem) en de fijne verloskundigen in het ziekenhuis hebben ervoor gezorgd dat ik er doorheen kwam. Ik wilde thuis ivm slechte ervaringen ih ziekenhuis, maar meconium in het vruchtwater, dus geen keuze helaas.
Mijn bevalling begon op 41+3 met weeen rond 8/9 in de ochtend. Vliezen waren gebroken 20.40 met ontsluiting meten (7cm). Toen meteen door naar het ziekenhuis.
Ik keek er niet meer tegen de bevalling op. Kon gestript worden op 41+2, maar niet gedaan omdat ik me er niet fijn bij voelde. Toen heerlijk geslapen die nacht en de volgende ochtend was het dus alsnog begonnen. :)
Tips: neem een cursus en lees je goed in. Neem het puf gedeelte van de cursus ook serieus. Dit heeft mij écht geholpen om de weeen door te komen. Ik heb zelf veel baat gehad bij een geboorteTENS. Deze moet je wel meteen vroeg inzetten (ik ben m gaan gebruiken rond 11/half 12 id ochtend, toen waren m'n weeen ongeveer 3 uur bezig. Bevalling duurde in totaal +-17 uur). Zoek uit welke pijnbestrijding er is en wat de voor en nadelen zijn. Maak een bevallingsplan. Deze hoef je echt niet netjes op een papiertje met een gouden randje mee te nemen, maar zorg er wel voor dat je ze bespreekt met je verloskundige en laat het evt opnemen op je kaart. Het is fijn als je weet waar je aan toe bent en wat je kan verwachten. Mijn eigen vk heeft mijn punten netjes besproken bij de overdacht naar het ziekenhuis en daar is netjes mee omgegaan door alle zorgverleners.
Bedenk je ook wat je wilt als het niet gaat zoals je wenst (en neem dit op in je plan): ik wilde thuis, maar heb me ook bedacht dat ik naar het ziekenhuis moest vanwege wat dan ook. Zo heb ik opgeschreven dat ik liever geen ruggenprik wilde en geen schedel elektrode (ook wel 'plakkertje' genoemd door de vks in het ziekenhuis, dit is alleen GEEN plakkertje) bij de baby.
Ik zou achteraf geen dingen anders gedaan hebben. Ben zeer tevreden over mijn voorbereiding en bevalling en heb mezelf tijdens de bevalling kunnen verdedigen: ze wilden wel een elektrode bij de baby aanbrengen, heb gevraagd wat ze zouden doen als de hartslag terug zou zakken en daar kon ze geen duidelijk antwoord op geven. Toen ben ik als een gek gaan persen. :')

Ik wilde het kort houden. Niet gelukt. Oeps. :')