Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:18

Klopt dat er triage wordt toegepast. Mijn zoon was vorige week niet in orde. Bijbaan in de horeca dus moest testen van zijn baas. Ggd vond het echter niet nodig gezien zijn klachten. (Vond ik zelf ook al maar snap zijn werkgever wel).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:25

Ik mocht ook niet komen voor alleen een snotneus, maar toen uit bron- en Contactonderzoek bleek dat ik contact had gehad met een positief getest iemand mocht ik wel testen met alleen snot. Was negatief gelukkig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:28

Het zal ook verschillen met hoe druk het is. denk dat als er weinig afspraken gepland staan ze wat makkelijker zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:17

Laat je testen met lichte klachten en dan mensen gaan weigeren. Ik snap er werkelijk niks van. :7

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:10

Raar dat je met een snotneus niet getest mocht worden.. ik werk bij de afspraken lijn en juist mensen met verkoudheidsklachten, hoe licht ook, moeten getest worden. Zeker omdat we nu heel veel zien dat mensen positief kunnen zijn die hele milde klachten hebben/bijna asymptomatisch zijn

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:23

Marie_Anne schreef:
Iedereen met verkoudheidsklachten kan zich melden voor een test hè. Er wordt niet door iemand ingeschat wie moet testen, althans, de mensen die ik ken konden gewoon een afspraak maken. Nu kun je zelfs online een test inboeken, zonder iemand te spreken.

De ziekenhuiscijfers zijn (nog) laag, omdat nu vooral jonge mensen worden besmet. Het neemt wel degelijk heel langzaam toe als je vergelijkt met eind juni, begin juli toen het echt even heel goed ging.
[ [url=m/4F1HV3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze grafiek geeft wel een heel ander beeld dan deze, het is ook maar net hoe je de data weergeeft.
Afbeelding

Nog even over de brandbrief, ik vind het vreemd dat volgens sommigen de mening van artsen die niet op de IC of longafdeling werken, er minder toe doet. Zelfs iemand die benoemde dat als alleen Gommers hem zou hebben ondertekend het meer waarde zou hebben dan nu. Terwijl Gommers ook maar gewoon een arts is, die alleen nu wat bekender is.. Wat nou als oncologen merken dat het aantal sterfgevallen ineens flink omhoog gaat omdat zij niet optimaal kunnen behandelen, psychiaters/psychologen opmerken dat de psychische gezondheid flink afneemt. Ik zeg niet dat het zo is, maar als voorbeeld. Doet hun mening er minder toe in deze discussie? Ik hoop dan ook serieus dat er naar deze artsen wordt geluisterd, en de spoedwet er niet alsnog zonder verdere discussie doorgedrukt worden. Ik las zelfs een interview met een oud politicus die aangaf dat tijdelijk bijna altijd permanent wordt in de politiek (sorry, bron ben ik kwijt). En dat zou ik een hele kwalijke zaak vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:41

Solistar schreef:
Marie_Anne schreef:
Iedereen met verkoudheidsklachten kan zich melden voor een test hè. Er wordt niet door iemand ingeschat wie moet testen, althans, de mensen die ik ken konden gewoon een afspraak maken. Nu kun je zelfs online een test inboeken, zonder iemand te spreken.

De ziekenhuiscijfers zijn (nog) laag, omdat nu vooral jonge mensen worden besmet. Het neemt wel degelijk heel langzaam toe als je vergelijkt met eind juni, begin juli toen het echt even heel goed ging.
[ [url=m/4F1HV3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze grafiek geeft wel een heel ander beeld dan deze, het is ook maar net hoe je de data weergeeft.
[ [url=m/LzkpRD.png]Afbeelding[/url] ]

Nog even over de brandbrief, ik vind het vreemd dat volgens sommigen de mening van artsen die niet op de IC of longafdeling werken, er minder toe doet. Zelfs iemand die benoemde dat als alleen Gommers hem zou hebben ondertekend het meer waarde zou hebben dan nu. Terwijl Gommers ook maar gewoon een arts is, die alleen nu wat bekender is.. Wat nou als oncologen merken dat het aantal sterfgevallen ineens flink omhoog gaat omdat zij niet optimaal kunnen behandelen, psychiaters/psychologen opmerken dat de psychische gezondheid flink afneemt. Ik zeg niet dat het zo is, maar als voorbeeld. Doet hun mening er minder toe in deze discussie? Ik hoop dan ook serieus dat er naar deze artsen wordt geluisterd, en de spoedwet er niet alsnog zonder verdere discussie doorgedrukt worden. Ik las zelfs een interview met een oud politicus die aangaf dat tijdelijk bijna altijd permanent wordt in de politiek (sorry, bron ben ik kwijt). En dat zou ik een hele kwalijke zaak vinden.

Ik was diegene met Gommers, maar in een post daarvoor schrijf ik ook dat een aantal opmerkingen zeker wel hout snijden. Maar ook dat een aantal zaken gewoon niet haalbaar zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:08

Citaat:

Kom op zeg, Gommers is niet "zo maar een arts".
Het is iemand die op de IC werkt.

Geen BN'er ofzo, he.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:14

Plus hij is de spil van de Nederlandse ic-vereniging en hij staat dus voortdurend in contact met collega's die landelijk de ic bemensen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:15

ikheetesmee schreef:
Raar dat je met een snotneus niet getest mocht worden.. ik werk bij de afspraken lijn en juist mensen met verkoudheidsklachten, hoe licht ook, moeten getest worden. Zeker omdat we nu heel veel zien dat mensen positief kunnen zijn die hele milde klachten hebben/bijna asymptomatisch zijn

Bij ons is er vandaag nog eens de nadruk gelegd op dat we verplicht moeten laten testen. Bij ieder kuchje, keelpijn, verkoudheid. Dus ben benieuwd hoe dat dan gaat in de praktijk.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:56

lenaa_tje schreef:
ikheetesmee schreef:

Bij ons is er vandaag nog eens de nadruk gelegd op dat we verplicht moeten laten testen. Bij ieder kuchje, keelpijn, verkoudheid. Dus ben benieuwd hoe dat dan gaat in de praktijk.

Normaal is dit ook inderdaad de gang van zaken. Een keertje vaker niezen in de ochtend gaan geen afspraak voor inplannen maar voor alles wat maar een beetje lijkt op een verkoudheid, keelpijn, hoesten, benauwder zijn e.d hoort gewoon direct een test voor te worden ingepland.

Ik hoor wel nog heel vaak van mensen aan de telefoon dat ze de klachten nog een week aangekeken hebben of dat ze denken dat ze koorts moeten hebben omdat je anders sowieso geen Corona hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:42

Voor wie zich zorgen maakt over de economie: als alles goed blijft gaan, voorspelt het CPB dat de economie weer gaat groeien volgend jaar. Komt er een tweede golf, dan krijgen we forse krimp en nog verder oplopende werkloosheid.

Voor de economie moeten we dat virus er dus blijkbaar onder houden.

https://nos.nl/artikel/2344396-cpb-econ ... nt-na.html

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:44

safina schreef:
Voor wie zich zorgen maakt over de economie: als alles goed blijft gaan, voorspelt het CPB dat de economie weer gaat groeien volgend jaar. Komt er een tweede golf, dan krijgen we forse krimp en nog verder oplopende werkloosheid.

De CPB had de eerste voorspelling ook niet goed dus ik zie het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:18

sureido schreef:
safina schreef:

De CPB had de eerste voorspelling ook niet goed dus ik zie het wel.

Het geeft in ieder geval weer dat geen maatregelen nemen mogelijk nog funester voor de economie kan zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:48

Morgen is er weer een persconferentie van Rutte en De Jonge.
Misschien toch weer aangescherpte maatregelen?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 23:05

dit stuk tekst wordt nu veel gedeeld en gepost op facebook:
(Met vaak interessante discussies/info in de comments)

Iedereen is ondertussen bekend met de tegenstrijdige berichtgevingen, feiten, perspectieven en meningen als het gaat over corona en de maatregelen. Persoonlijk had ik er voor gekozen niet langer bij te dragen aan de dualiteit, maar (zo goed als mogelijk) in het midden te blijven. Nu echter de "tijdelijke wet noodmaatregelen" onverwachts a.s. donderdag 20 augustus door het kabinet beoordeeld wordt (waarvan de eerste versie gezien werd als een belediging voor een democratische rechtstaat), kan ik niet stilzwijgend toekijken en afwachten.

DE SPOEDWET ZAL NAMELIJK OP ONS ALLEMAAL VOOR ONBEPAALDE TIJD EEN ENORME IMPACT HEBBEN!

-----

Recent is er door een grote groep artsen, medische professionals en burgers een brandbrief gestuurd naar de kamer, waarin zij hun zorg uitspreken.

De ondertekenaars onderschrijven het beeld dat de maatregelen, genomen uit naam van bescherming van de volksgezondheid, meer schade doen dan goed, zeker op de lange termijn.

Lees deze brief en trek je eigen conclusie.

Als je de brief mee wilt ondertekenen dan kan dat hier: https://opendebat.info/

Weet... DE SPOEDWET ZAL HET LEVEN ZOALS WIJ HET KENNEN VOLLEDIG INPERKEN!

-----

In het kort komt het er op neer dat de spoedwet de minister van VWS (Hugo de Jonge) het mandaat geeft om per decreet te gaan regeren.

Dit betekent dat de minister naar eigen goeddunken (letterlijk!) maatregelen kan op- en afschalen, zonder het parlement daarin te betrekken.

Bovendien gaat het om maatregelen die vooralsnog weinig tot geen wetenschappelijke onderbouwing kennen.

Daarnaast wordt er in deze wet gesproken over een EPIDEMIE en dus geen pandemie. Er is namelijk géén pandemie!

De vraag is dus... waarom een spoedwet?!
Wil dit zeggen dat straks voor elk willekeurig virus de spoedwet in werking treed en wij overgeleverd zijn aan de willekeur van onze minister?

-----

De spoedwet...

- Wil de minister dat je vanaf morgen 1.5, 3 of 10 meter uit elkaar blijft? Dan gebeurt dat.

- Wil hij dat iedereen in Nederland vanaf morgen zowel binnen als buiten mondkapjes gaat dragen? Dan gebeurt dat.

- Wil hij dat je slechts op bepaalde uren van de dag buiten mag komen? Dan gebeurt dat.

- Wil hij mensen verplicht in quarantaine plaatsen? Dan gebeurt dat.

- Wil hij mensen voor quarantaine uit huis plaatsen? Dan gebeurt dat.

- Wil hij kinderen bij ouders weghalen voor quarantaine? Dan gebeurt dat.

- Wil hij samenkomsten verbieden? Dan gebeurt dat.

- Wil hij bedrijven beperken of sluiten? Dan gebeurt dat.

- Wil hij iedereen verplichten zich te laten testen? Dan gebeurt dat.

- Wil hij iedereen verplichten zich te laten vaccineren? Dan gebeurt dat.

- Wil hij reizen van en naar het buitenland verbieden? Dan gebeurt dat.

- Wil hij alle verzorgingshuizen en bejaardentehuizen voor ieder bezoek afsluiten? Dan gebeurt dat.

- Wil hij de verkiezingen van maart 2021 tot onbepaalde tijd uitstellen? Dan gebeurt dat.

De wet kan steeds verlengd worden, waarmee deze voor de looptijd onze democratie volledig ondermijnt. In het ergste geval kan dit jaren zijn!

Bovendien geeft artikel 58s de minister het recht om ALLE grondrechten naar eigen inzicht in te perken, oftewel is er een wettelijke grondslag om dictator te zijn!

-----

Als je denkt: “Ik doe daar niet aan mee, niet bij mij, ik ben mijn eigen baas, ik beslis zélf wel wat goed voor mij is, niemand haalt mijn kinderen weg, ik laat mij niet vaccineren”, enzovoort. Dan heb je niet goed opgelet. In het woord spoedwet zit namelijk het woord WET.

Dit geeft de minister de volmacht om ALLE bovengenoemde maatregelen uit te voeren naar wil en beschikking met strafmaatregelen en hoge boetes als je niet mee werkt. In landen om ons heen gebeurt dit al!

Wil jij dit laten gebeuren?

Mijn antwoord is NEE!
Dit gaat mij veel te ver!

-----

* Staat de zorg op dit moment onder druk?

* Zijn er op dit moment veel zieken?

* Zijn het aantal besmettingen (gemeten met een test die NIET geschikt is om een diagnose te stellen) op dit moment onbeheersbaar?

Op al deze vragen is het antwoord: NEE!

Dit betekent dus dat er nog andere, veel minder ingrijpende wegen, te bewandelen zijn om de volksgezondheid te garanderen!

Hoeveel leed en onrecht moeten mensen nog ervaren door deze ingrijpende maatregelen?

Dagelijks wordt ik geconfronteerd met de co-lateral damage en mijn persoonlijke mening is dat de maatregelen tegen het virus NIET in verhouding staan tot de gevolgen daarvan (met alle respect voor de mensen die kwetsbaar, ziek of overleden zijn).

Wat mij betreft zou de spoedwet pas aan bod mogen komen als ALLE andere mogelijkheden niet effectief genoeg zijn gebleken, als de maatregelen wetenschappelijk onderbouwd zijn, en zelfs ook dan pas na een open debat en uitvoerig overleg m.b.t. de voor- en nadelen én met instemming van het volk.

We dienen solidair te zijn met IEDEREEN, met respect voor onszelf en elkaar!

-----

Ben jij het er mee eens dat de spoedwet niet zomaar en zonder instemming van het volk ingevoerd mag worden?

Deel dan dit bericht en breng ook andere mensen op de hoogte. Alleen samen kunnen we dit misschien nog tegenhouden.

Dit "nieuwe normaal" is niet de maatschappij waarin ik oud wil worden en mijn kinderen in wil groot brengen.

Ik weet niet hoe we dit scenario kunnen veranderen, maar ik weet en voel wel dat verandering nodig is en ik weet dat ik hierin niet alleen sta. Lijdzaam toekijken en afwachten gaat niemand helpen...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 23:19

Oke even een paar dingen:
- Ik had het overtuigender gevonden als je de daadwerkelijke wettekst had gepost en niet iemand anders' interpretatie ervan
- Misschien weet je niet dat andere wetteksten elkaar ook vaak tegenspreken. Een belangrijk voorbeeld is zelfverdediging (tot op zekere hoogte weliswaar). De stelling dat omdat iets een wet is het daarmee boven al het andere komt te staan is pertinent onwaar.
- Ik ga eerst wel eens even zelf kijken naar de spoedwet voor ik achter een bericht aanwaggel dat op de feesboek heb gestaan :)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 23:28

Magrathea schreef:
Oke even een paar dingen:
- Ik had het overtuigender gevonden als je de daadwerkelijke wettekst had gepost en niet iemand anders' interpretatie ervan
- Misschien weet je niet dat andere wetteksten elkaar ook vaak tegenspreken. Een belangrijk voorbeeld is zelfverdediging (tot op zekere hoogte weliswaar). De stelling dat omdat iets een wet is het daarmee boven al het andere komt te staan is pertinent onwaar.
- Ik ga eerst wel eens even zelf kijken naar de spoedwet voor ik achter een bericht aanwaggel dat op de feesboek heb gestaan :)

Dit stuk tekst is meer voor mensen die zich tot nu toe stil hebben gehouden over hun mening of geen mening hebben gevormd, te laten zien dat die andere kant er wel is. - ik zeg niet voor niks; gekopieerde Facebook tekst- Uiteraard weet ik dat er meer achter zit, daarom ook dat ik meld dat er vaak nog interessante dingen worden bijgepost.
Maar kijk gerust naar de spoedwet, dan zul je zien dat de post geen onzin is. Raar ook dat je dat niet hebt gedaan voordat je er hier op reageerde.

Voor nu ga ik naar bed, morgen weer een lange dag werken in de supermarkt vol gezellige toeristen! Vind het erg interessant om vooral de verschillende regels te horen en te horen hoe mensen het 'vakantie' vieren momenteel ervaren. Blij dat het hier zoveel mogelijk normaal is. Ipv 'nieuw' normaal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 06:56

Want als je je tot nu toe stil hebt gehouden, dan is de werkelijke wettekst niet belangrijk en heb je wel voldoende aan een behoorlijk gekleurde interpretatie van die wet?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:26

Ik vind het eigenlijk ook raar dat de regels nog scherper worden aangezien het nu al een tijdje hetzelfde gaat de cijfers. Zeker na de persconferentie van vorige week. Ben benieuwd wat ze willen gaan doen want waarom opeens nu wel en vorige week niet? En ik hoop dat het nu een keer doordacht is ipv iets roepen en daarna denken ‘oh dit werkt niet’. Hebben ze tijd zat voor gehad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:29

Dimphyl schreef:
dit stuk tekst wordt nu veel gedeeld en gepost op facebook:
(Met vaak interessante discussies/info in de comments)

Als eerste lijkt het me vooral interessant om te weten wie dit geschreven heeft. De tekst wordt vooral vaak gekopieerd en gedeeld door groepen. De betrouwbaarheid van deze tekst is daarmee onmogelijk te achterhalen, behalve door zelf onderzoek te doen naar de spoedwet. Vooral als een tekst het daarna gaat hebben over "ik" en niemand weet wie die ik eigenlijk is. Dan ben ik ook nog benieuwd of dit artikel van vóór of na 7 juli is, toen de spoedwet fors is aangepast.
Citaat:
Iedereen is ondertussen bekend met de tegenstrijdige berichtgevingen, feiten, perspectieven en meningen als het gaat over corona en de maatregelen. Persoonlijk had ik er voor gekozen niet langer bij te dragen aan de dualiteit, maar (zo goed als mogelijk) in het midden te blijven. Nu echter de "tijdelijke wet noodmaatregelen" onverwachts a.s. donderdag 20 augustus door het kabinet beoordeeld wordt (waarvan de eerste versie gezien werd als een belediging voor een democratische rechtstaat), kan ik niet stilzwijgend toekijken en afwachten.

DE SPOEDWET ZAL NAMELIJK OP ONS ALLEMAAL VOOR ONBEPAALDE TIJD EEN ENORME IMPACT HEBBEN!

dat het impact zal hebben is een feit. Niks doen heeft overigens ook best wel impact :)
Citaat:
-----

Recent is er door een grote groep artsen, medische professionals en burgers een brandbrief gestuurd naar de kamer, waarin zij hun zorg uitspreken.

De ondertekenaars onderschrijven het beeld dat de maatregelen, genomen uit naam van bescherming van de volksgezondheid, meer schade doen dan goed, zeker op de lange termijn.

Lees deze brief en trek je eigen conclusie.

Als je de brief mee wilt ondertekenen dan kan dat hier: https://opendebat.info/

Zo zwart wit als het hier staat lijkt het alsof ze tegen alle maatregelen zijn. Dat zijn ze niet, lees de brandbrief zelf maar op de website. Ze vragen dat de kamer zich breder laat informeren en kritisch wil kijken. Zij spreken zich niet rechtstreeks uit tegen of voor de maatregelen.
Citaat:
Weet... DE SPOEDWET ZAL HET LEVEN ZOALS WIJ HET KENNEN VOLLEDIG INPERKEN!

-----

In het kort komt het er op neer dat de spoedwet de minister van VWS (Hugo de Jonge) het mandaat geeft om per decreet te gaan regeren.

Dit betekent dat de minister naar eigen goeddunken (letterlijk!) maatregelen kan op- en afschalen, zonder het parlement daarin te betrekken.

Bovendien gaat het om maatregelen die vooralsnog weinig tot geen wetenschappelijke onderbouwing kennen.

Daarnaast wordt er in deze wet gesproken over een EPIDEMIE en dus geen pandemie. Er is namelijk géén pandemie!

Door de WHO is er toch echt uitgesproken dat er sprake is van een pandemie. Een pandemie is alleen op wereldschaal (een wereldwijde epidemie) en een epidemie op landelijke schaal. Aangezien de wetgeving gaat over ons eigen land wordt er gesproken over de epidemie.
Citaat:
De vraag is dus... waarom een spoedwet?!
Wil dit zeggen dat straks voor elk willekeurig virus de spoedwet in werking treed en wij overgeleverd zijn aan de willekeur van onze minister?

geen idee waar deze sprong ineens vandaan komt, volgens mij wil het dat niet zeggen nee.
Citaat:
-----

De spoedwet...

- Wil de minister dat je vanaf morgen 1.5, 3 of 10 meter uit elkaar blijft? Dan gebeurt dat.

- Wil hij dat iedereen in Nederland vanaf morgen zowel binnen als buiten mondkapjes gaat dragen? Dan gebeurt dat.

- Wil hij dat je slechts op bepaalde uren van de dag buiten mag komen? Dan gebeurt dat.

- Wil hij mensen verplicht in quarantaine plaatsen? Dan gebeurt dat.

- Wil hij mensen voor quarantaine uit huis plaatsen? Dan gebeurt dat.

- Wil hij kinderen bij ouders weghalen voor quarantaine? Dan gebeurt dat.

- Wil hij samenkomsten verbieden? Dan gebeurt dat.

- Wil hij bedrijven beperken of sluiten? Dan gebeurt dat.

- Wil hij iedereen verplichten zich te laten testen? Dan gebeurt dat.

- Wil hij iedereen verplichten zich te laten vaccineren? Dan gebeurt dat.

- Wil hij reizen van en naar het buitenland verbieden? Dan gebeurt dat.

- Wil hij alle verzorgingshuizen en bejaardentehuizen voor ieder bezoek afsluiten? Dan gebeurt dat.

- Wil hij de verkiezingen van maart 2021 tot onbepaalde tijd uitstellen? Dan gebeurt dat.

De wet kan steeds verlengd worden, waarmee deze voor de looptijd onze democratie volledig ondermijnt. In het ergste geval kan dit jaren zijn!

Bovendien geeft artikel 58s de minister het recht om ALLE grondrechten naar eigen inzicht in te perken, oftewel is er een wettelijke grondslag om dictator te zijn!

Ik vind dit wel een hele versimpelde versie om er naar te kijken. De definitieve spoedwet wordt nog steeds aan alle kanten be- en veroordeeld en aangepast. Een aantal van de dingen die hier boven staan zijn aangepast of is nog zodanig kritiek op dat ze niet zullen blijven. Heb je zelf de spoedwet al eens bekeken, of kritiek er op gelezen door mensen die verstand hebben van wetgeving?
Citaat:
-----

Als je denkt: “Ik doe daar niet aan mee, niet bij mij, ik ben mijn eigen baas, ik beslis zélf wel wat goed voor mij is, niemand haalt mijn kinderen weg, ik laat mij niet vaccineren”, enzovoort. Dan heb je niet goed opgelet. In het woord spoedwet zit namelijk het woord WET.

Dit geeft de minister de volmacht om ALLE bovengenoemde maatregelen uit te voeren naar wil en beschikking met strafmaatregelen en hoge boetes als je niet mee werkt. In landen om ons heen gebeurt dit al!

Wil jij dit laten gebeuren?

Mijn antwoord is NEE!
Dit gaat mij veel te ver!

Ik mis even waarom hier nu ineens naar vaccinaties gesprongen wordt. Hoezo gebeurt verplicht vaccineren in landen om ons heen al? Er is niet eens een vaccin... Of gaan we Rusland nu als voorbeeld nemen obv 1 wet?
Citaat:
-----

* Staat de zorg op dit moment onder druk?

* Zijn er op dit moment veel zieken?

* Zijn het aantal besmettingen (gemeten met een test die NIET geschikt is om een diagnose te stellen) op dit moment onbeheersbaar?

Op al deze vragen is het antwoord: NEE!

Mag ik even vomeren? De zorg niet onder druk? Kom een dagje kijken zou ik zeggen.... Iedereen is mentaal nog volledig aan het bijkomen. Dat er geen volle IC's meer zijn betekend niet dat de druk ook direct van de ketel is.

Citaat:
Dit betekent dus dat er nog andere, veel minder ingrijpende wegen, te bewandelen zijn om de volksgezondheid te garanderen!

hier ben ik het dan wel weer mee eens. Maar er zal wel een noodwet moeten komen die al die verordeningen opvangt, want anders belanden we vrij snel in chaos.
Citaat:
Hoeveel leed en onrecht moeten mensen nog ervaren door deze ingrijpende maatregelen?

Dagelijks wordt ik geconfronteerd met de co-lateral damage en mijn persoonlijke mening is dat de maatregelen tegen het virus NIET in verhouding staan tot de gevolgen daarvan (met alle respect voor de mensen die kwetsbaar, ziek of overleden zijn).

Wat mij betreft zou de spoedwet pas aan bod mogen komen als ALLE andere mogelijkheden niet effectief genoeg zijn gebleken, als de maatregelen wetenschappelijk onderbouwd zijn, en zelfs ook dan pas na een open debat en uitvoerig overleg m.b.t. de voor- en nadelen én met instemming van het volk.

We dienen solidair te zijn met IEDEREEN, met respect voor onszelf en elkaar!

Tja, ik ben het er wel mee eens dat er meer wetenschappelijk onderzoek moet komen. Maar ik denk ook wel dat we zo realistisch moeten zijn dat we nu een vervanging voor de noodverordeningen moeten hebben. En na een open debat én met instemming van het volk, dat gebeurt al. Dat noemen we een democratie. Indirecte instemming, via de mensen die we zelf met z'n allen gekozen hebben :j Die laatste zin is gewoon stemmingmakerij.
Citaat:
-----

Ben jij het er mee eens dat de spoedwet niet zomaar en zonder instemming van het volk ingevoerd mag worden?

Deel dan dit bericht en breng ook andere mensen op de hoogte. Alleen samen kunnen we dit misschien nog tegenhouden.

Dit "nieuwe normaal" is niet de maatschappij waarin ik oud wil worden en mijn kinderen in wil groot brengen.

Ik weet niet hoe we dit scenario kunnen veranderen, maar ik weet en voel wel dat verandering nodig is en ik weet dat ik hierin niet alleen sta. Lijdzaam toekijken en afwachten gaat niemand helpen...

Samengevat: ik vind het een simplistische kijk op de spoedwet, die vergeet om er ook rekening mee te houden dat er nu ook wel met tempo iets moet gebeuren omdat we anders wél heel snel terugknallen naar een nieuwe golf omdat alle noodverordeningen geen stand houden.
Dat betekend niet dat ik het met de volledige inhoud eens ben, maar wat ik volg van het debat is daar ook wel aardig wat kritiek op van mensen en worden de grote pijnpunten er ook wel uitgehaald om de macht van de minister in te perken.
Dit soort teksten vind ik vooral bangmakerij.

Dimphyl, ik ben benieuwd wat jou reactie was na deze tekst. Ging je er in mee? Ben je zelf kritisch verder gaan zoeken naar informatie over de spoedwet? Neem je zo'n tekst zonder duidelijke auteur automatisch aan? Wat maakt dat je dit een goed artikel vindt voor mensen die zich nog geen mening hebben gevormd?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:59

sureido schreef:
Ik vind het eigenlijk ook raar dat de regels nog scherper worden aangezien het nu al een tijdje hetzelfde gaat de cijfers. Zeker na de persconferentie van vorige week. Ben benieuwd wat ze willen gaan doen want waarom opeens nu wel en vorige week niet? En ik hoop dat het nu een keer doordacht is ipv iets roepen en daarna denken ‘oh dit werkt niet’. Hebben ze tijd zat voor gehad.

Regels worden alleen aangescherpt voot regio Amsterdam en waarschijnlijk daarna Rotterdam. Dus als je bovenin Groningen woont zal er weinig veranderen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:24

Ik heb trouwens even het nieuwsbericht uit juli teruggezocht, in de nieuwe spoedwet is elk halfjaar verlenging nodig door de Kamer. Dus er is zeer zeker geen sprake van dat het voor eeuwig kan blijven zoals het is, hij moet elk halfjaar bijgesteld worden. Bovendien zijn de mensen er zelf ook bij hè, als het ineens heel hard gaat met een vaccin ontwikkelen of er komt een magisch medicijn waardoor mensen nog maar 1 dag aan de beademing moeten (even heel overdreven gezien) zullen de kamerleden er als de kippen bij zijn om te vragen om eerdere herziening. Met de verkiezingen in het vooruitzicht wil iedereen zijn naam wel onder die motie zetten hoor.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:27

Magrathea schreef:
Ik heb trouwens even het nieuwsbericht uit juli teruggezocht, in de nieuwe spoedwet is elk halfjaar verlenging nodig door de Kamer. Dus er is zeer zeker geen sprake van dat het voor eeuwig kan blijven zoals het is, hij moet elk halfjaar bijgesteld worden. Bovendien zijn de mensen er zelf ook bij hè, als het ineens heel hard gaat met een vaccin ontwikkelen of er komt een magisch medicijn waardoor mensen nog maar 1 dag aan de beademing moeten (even heel overdreven gezien) zullen de kamerleden er als de kippen bij zijn om te vragen om eerdere herziening. Met de verkiezingen in het vooruitzicht wil iedereen zijn naam wel onder die motie zetten hoor.

Respect dat je reageert op wat in essentie een "dat heb op Facebook gestaan"-bericht is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:20

"We dienen solidair te zijn met iedereen."

Zo.
Oma heeft de 1960er jaren nog meegemaakt, maar het is weer helemaal hip.

Ondertussen vind ik het tegelijkertijd:
een prachtig gebod en
een loeizwaar gebod en
in de praktijk een ingewikkeld gebod.

Nadruk op ouderen?
Nadruk op kleine ondernemers?
Nadruk op kinderen...?
.... ga er maar aan staan.