Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:38

Hee, ik was dit topic kwijt, maar ik heb 'm weer.

Fijn dat je veranderingen merkt, Vikawiek! Wat een bijzonder proces is dat toch.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 18:32

Ik zie zeker wel verschil hoor, vikawiek! Hoewel ik je wel snap: er zijn vrienden die nu al zeggen dat mijn gezichtsstructuur anders is en zelf denk ik alleen maar: ????????????????? als ik dat hoor. :D

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:08

@vikawiek:

Gaaf te zien dat het nu al effect heeft!!

Hiraeth schreef:
Ik zie zeker wel verschil hoor, vikawiek! Hoewel ik je wel snap: er zijn vrienden die nu al zeggen dat mijn gezichtsstructuur anders is en zelf denk ik alleen maar: ????????????????? als ik dat hoor. :D

Maar die is ook oprecht al behoorlijk aan het veranderen!

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:02

Ik ben eigenlijk maar een enorm stille halve volger van jullie verhalen maar als ik het dan zo lees geeft me dat ook wel een dubbel gevoel. Blij voor jullie dat er vooruitgang in zit ookal zit het dan even tegen qua die wachtlijst vika. En best wel teleurgesteld en misschien zelfs beetje boos op mezelf dat ik er sinds 2017 mee bezig ben en nog geen enkele medische stap heb kunnen nemen. Moet nog het één en ander controleren van mij verzekering of ze alles straks wel gaan vergoeden maar ik snap er zelf niks van. Als ik dan aan mijn ouders vraag of ze me willen helpen hebben ze nooit eens tijd. Is ondertussen al 3 maanden dat ze geen enkele dag een half uurtje of uurtje tijd hebben.

Maargoed uiteindelijk kom ik er ook wel en om dan te lezen dat anderen het ook lukt om te doen en er doorheen te komen geeft mij toch ook wel weer de moed om door te gaan en het te blijven proberen.

Goed bezig guys!

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:22

Sweetiee: Ik heb ook de ballen verstand niet van verzekeringen, maar net dit ene stukje heb ik toen uitgezocht en voor zover ik weet zit het zo: Je kan een naturapolis hebben of een restitutiepolis, als je de tweede hebt wordt alles sowieso vergoed. Je kan (volgens google) gewoon met je zorgverzekering bellen en vragen welke van de twee je hebt als je het zelf niet kan vinden. Het is wel aan te raden om dat snel uit te zoeken, gezien je nu nog je verzekering aan kunt passen voor volgend jaar, mocht je jezelf ergens op een wachtlijst willen zetten of al staat. (nu is het tegenwoording ook geen garantie meer dat je dan binnen een jaar ergens aan de buurt bent, afhankelijk van waar je je aanmeldt, maargoed, better safe that sorry)

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:25

_roodvos_ schreef:
Sweetiee: Ik heb ook de ballen verstand niet van verzekeringen, maar net dit ene stukje heb ik toen uitgezocht en voor zover ik weet zit het zo: Je kan een naturapolis hebben of een restitutiepolis, als je de tweede hebt wordt alles sowieso vergoed. Je kan (volgens google) gewoon met je zorgverzekering bellen en vragen welke van de twee je hebt als je het zelf niet kan vinden. Het is wel aan te raden om dat snel uit te zoeken, gezien je nu nog je verzekering aan kunt passen voor volgend jaar, mocht je jezelf ergens op een wachtlijst willen zetten of al staat. (nu is het tegenwoording ook geen garantie meer dat je dan binnen een jaar ergens aan de buurt bent, afhankelijk van waar je je aanmeldt, maargoed, better safe that sorry)

Oh thanks voor de info! Dan weet ik tenminste wat ik moet vragen als ik ze van de week ga bellen als ik dat durf :') wil het inderdaad wel deze maand nog wijzigen als dat nodig is.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:28

Voor 31 december inderdaad, vertelde google mij net.

Ik ben nu aan het opzoeken of het klopt wat ik net zei, beetje flauw als het toch niet zo blijkt namelijk :')

De verzekering bellen of je ouders? De verzekering hoef je in principe niets anders te zeggen dan "hoi wat voor polis heb ik", die hebben daar verder geen uitleg over de situatie voor nodig. En waarschijnlijk kan je eigenlijk ook gewoon inloggen op de site en daar zelf je polis controleren, dan hoef je helemaal niemand te bellen.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:29

_roodvos_ schreef:
Voor 31 december inderdaad, vertelde google mij net.

Ik ben nu aan het opzoeken of het klopt wat ik net zei, beetje flauw als het toch niet zo blijkt namelijk :')

De verzekering bellen of je ouders? De verzekering hoef je in principe niets anders te zeggen dan "hoi wat voor polis heb ik", die hebben daar verder geen uitleg over de situatie voor nodig. En waarschijnlijk kan je eigenlijk ook gewoon inloggen op de site en daar zelf je polis controleren, dan hoef je helemaal niemand te bellen.

Dan ga ik toch nog eens eventjes online kijken zo of ik wat kan vinden. Ik ben hier nog zó onbekend mee he :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:32

Grote verschil tussen naturapolis en restitutiepolis is dat je bij een naturapolis geen (volledig) vrije keus van behandelaar hebt.
Of alles vergoed wordt hangt daar niet van af, dat hangt af van wat in de basisverzekering valt.
Als je zoekt op transgender en verzekering krijg je bv deze hit: https://www.transvisie.nl/transitie/alg ... rzekering/

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:34

https://www.transvisie.nl/transitie/alg ... 8e8a8-cb81

Hier staat alles uitgelegd :) Samenvatting is volgens mij zo'n beetje: Mogelijk kom je er met een naturapolis ook, maar dan moet je goed uitzoeken welke instanties wel en welke niet ondersteunt worden door jouw verzekering. Met een restitutiepolis zit je sowieso goed, want dan kan je overal naartoe.

edit: wat Ibbel zegt dus en we hebben ook dezelfde link gevonden :P Zat dus niet helemaal zoals ik net zei, weer wat geleerd.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:52

Aah super erg bedankt!
Morgen ga ik eens mijn verzekering bellen en alles eens even goed uitzoeken.

Ik waardeer het echt enorm dat jullie mij zo willen helpen gelijk <3

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:17

OMG het is een half jaar geleden! Sorry, beetje werkeloos en een studie en nog wat ander gedoe hadden even mijn aandacht. Mijn kuiken heeft de kerst overleefd. Wij aten wel kip maar niet hem en daarbij is hij een haan dus was hij veilig. Voor zo ver de woordgrapjes...

Er is namelijk genoeg gebeurd in het afgelopen half jaar en ik zal jullie met terugwerkende kracht (mijn God bestond die kracht maar echt dan kon ik zo veel mensen blij maken...anyway...ik dwaal af) meenemen in onze transitie-avonturen. Het meest recent? Een aanpassing in de basisregistratie.

Welkom in de wondere wereld van de gemeenteambtenaren, advocaten, geboorteaktes, basisregistraties en hyper enthousiaste baliemedewerksters. Aan uw linkerkant de mensen die het echt niet begrepen hebben en als u rechts uit uw raam kijkt ziet u de naturals. De nooduitgang is ehm...sorry geen nooduitgang deze keer.

Mijn kuiken wil graag officieel in de basisregistratie zijn naam aan laten passen en zijn geslacht. Wij zijn er allemaal klaar voor en zijn nieuwe naam gebruiken we al weer zo lang dat we er aan gewend zijn. Er is nog een klein dingetje. Of wij hem zijn tweede naam nog willen geven. Hij had als meisje twee namen en heeft nu zijn eigen nieuwe voornaam gekozen. Tranentrekkend toch? Het schatje, wij hebben er ook nog iets in te zeggen. Dat wil zeggen: we krijgen wel een 8 pagina's tellend dossier met restricties :D .

De namen zijn gekozen en ze zijn qua letterkeuze wat ingewikkeld maar dat mag de pret niet drukken. Ik bel een advocate. Maak een afspraak en we togen voor een alleraardigst gesprekje over het aanvragen van de naamswijziging bij de rechtbank. Nou super bedankt en tot gauw. Voor 750 luttele eurietjes is hij een nieuwe naam rijker. Gelukkig kom ik de dag erna een bekende van mij tegen (ook transman) en die weet mij te vertellen dat je daar helemaal niet voor naar de rechtbank hoeft maar gewoon naar de gemeente kunt gaan.

Oh? Oké, de gemeente bellen dan maar. Ambtenaar 1: Wat goed dat u belt! Ja hoor voor € 17,50 (dat is een voordeel van ongeveer 97% en bedankt advocaatje dat je op de hoogte bent van de recente ontwikkelingen) is hij het mannetje (was het maar waar *D ) maar u moet wel in de geboorteplaats zijn. Oh? Oké de geboortegemeente bellen dan maar. Ambtenaar 2: Wat goed dat u belt! Nee nee u kunt gewoon naar uw eigen gemeente en dan gelijk een paspoort aanvragen, goedemiddag. Oh? Oké weer naar de eigen gemeente bellen dan maar. Ambtenaar 3: Nee nee was het maar waar. De geboorteakte moet aangepast. Bij ons maken we daar een speciaal moment van maar of ze dat daar ook doen? Maar u moet echt echt echt in de geboortegemeente zijn. Oh? Oké terug naar de geboortegemeente. Ambtenaar 4: u kunt een afspraak maken. Gezellige momenten doen wij niet aan maar ik zal de ambtenaar vragen het een beetje aan te kleden. Zucht...…..

Wij togen toch een tikkie zenuwachtig richting de gemeente en treffen aan de balie een prachtige donkere jonge vrouw met strak opgeschoren haar die weet waar wij voor komen en haast van enthousiasme van achter haar balie springt om ons uit te horen en aan te moedigen. We krijgen een nummertje en wachten op onze beurt. Pling….nummer 58! Wij zijn.... In het hok (ik kan mij geen andere omschrijving bedenken) zit een zure vent van middelbare leeftijd die met louter lichaamstaal ons laat weten dat het aanpassen van een geboorteakte schier belachelijk is. Als er ooit aliens de aarde bezoeken moeten ze hem naar voren duwen voor een gesprek zonder woorden. Geen enkel probleem. Hij heeft duidelijk moeite met de nieuwe naam en zit luid tikkend achter zijn computer. Zijn toetsenbord heeft meer geluid gemaakt dan hij. Wij barsten regelmatig in een soort giegelen uit waardoor de alientolk zich nog verder achter zijn computer verschuild. Als ik dan ook nog vraag om een nieuw geboortecadeautje omdat dit toch een soort hergeboorte is, staat hij op en loopt weg. Wij gaan ondertussen stuk.

Alsnog krijgen we van de alientolk een nieuwe geboorteakte. Mijn kuiken is er blij mee. Het was een al met al een bijzondere gebeurtenis. Niet wat we verwacht hadden maar wel grappig (of triest maar daar lachen wij ook maar om). De strakgekapte-balie-jongedame springt nu wel achter haar balie vandaan en roept: laat zien!! laat zien!! Jhaaaa je hebt een nieuwe naam en je bent officieel een jongen! Ze wil een knuffel geven maar kan zich nog net op tijd bewingen. In zichzelf babbelend dat het allemaal zo leuk en dapper en fantastisch is, gaat zijn terug achter haar balie en wij naar huis.

Is de alientolk nu vergeten af te rekenen? Jazeker! En ik hield mijn kaken stijf op elkaar. Voor het fantastische bedrag van € 0,00 heeft mijn kuiken een nieuw naam en is hij officieel een jongen. Hoezee!! Nou even proberen of de attractie van het aanvragen van een nieuw paspoort in onze eigen gemeente net zo'n belevenis is als deze.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:33

Die laatste alinea, ik kan niet meer _O- _O- _O-

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:36

Je schrijft echt geweldig _/-\o_ _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:40

Proficiat Julhan met deze grote stap := hilarisch beschreven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:48

In drie woorden: GE-WEL-DIG! **\O/** *\o/* _/-\o_

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:58

Ik ben eindelijk weer een beetje bijgelezen.

Allereerst gefeliciteerd aan en met je kuiken <3

Gilles ik ben je een beetje uit het oog verloren na het weerwolven spel topic en was benieuwd hoe het gaat met je.
Ik heb jou en je 4 baardharen zojuist gevolgd op insta. En wauw wat zie je er knap uit. Dat was je al...dat ben je al en kun je nagaan hoe dat straks gaat zijn <3 Je bent in die paar keren dat we eens pbde altijd al overgekomen als iemand waar je graag bij wilt zijn en je topic bevestigd het. Heerlijk die humor :j

Vikawiek wat een verschil heb je al doorgemaakt zeg. Ook een dikke knuffel voor jou <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:21

Ik vermoed zo maar dat de alientolk het eigenlijk ook geweldig vond maar daar slecht uiting aan kon geven.

Aan iedereen in dit topic die in transitie is, en de supportende familieleden daarvan: dat 2020 maar een mooi jaar mag worden met mooie veranderingen!

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:24

Ik zit momenteel op het punt dat ik het graag zou willen bespreken maar dat ik niet weet hoe. Mijn ouders zijn hartstikke openminded, mijn moeder misschien wat meer dan mijn vader, dus ik weet dat ze niet raar zullen reageren of boos zullen worden, of iets dergelijks. Maar toch is er die angst dat ze wel zo zullen reageren.

Ik ben een echte binnenvetter, en een tijd terug zat ik ook al heel erg met mijzelf in de knoop dat ik meerdere keren in de week in huilen uitbarstte, en dan moeten mijn ouders echt moeite doen om eruit te krijgen wat mij toch dwars zit. Je wilt het wel zeggen, maar je blokkeert gewoon letterlijk. En dan zegt mijn moeder ook, "Je kunt alles tegen mij zeggen hé, dat weet je toch? Is het je seksualiteit, wil je liever een jongen zijn (moment dat ik het liefst wilde roepen "Ja!" maar toch besluit om nee te schudden), is het x, of is het dit, of is het dat". Het enige wat ik toen heb gezegd is "Het is mezelf" en het daarbij gelaten. En dan zijn er ook andere momenten waarbij je het gevoel hebt dat ze iets vermoeden, zoals wanneer ik kleding heb gekocht, m'n moeder zegt dat het een leuke jas is en vraagt of het ook van de mannenafdeling is, en dan grapperig vraagt "Wil je niet stiekem een jongen zijn?" en eigenlijk wil je op dat moment ook van de daken schreeuwen "Ja!" maar besluit om niks te zeggen, want lopend naar de auto na een kerstetentje is nou niet bepaald het moment om erover te hebben.

En dan heb je van die momenten dat je denkt "Hou ik mezelf niet gewoon voor de gek? Zijn mijn hersenen niet gewoon een spelletje met mij aan het spelen?"

Ik zat te denken om gewoon een brief te schrijven en deze, wanneer ik er echt klaar voor ben, te geven...

Oké dit is een lange post geworden, normaal doe ik dat nooit. Maar ik wilde het gewoon even van mij afschrijven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:30

Whale :(:) je moeder weet het allang. Je maakt het jezelf te moeilijk. Veel moeders weten dat soort dingen en zeker als zij dit soort vragen stelt .

Je moeder is er allang klaar voor. Nu jij nog!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:31

Whale: :(:).

Hoewel ik je volledig begrijp, het is niet niks wat je wilt vertellen, denk ik wel dat je het jezelf nodeloos moeilijk maakt. Misschien kan je (een deel van) dit topic gebruiken om het gesprek met je ouders aan te gaan? Ik vermoed dat je moeder een zucht van verlichting zal slaken als je het "eindelijk" zegt. En het geeft niets als zelf niet (altijd) zeker bent. Het is een ontdekkingstocht waarvan je nog niet weet waar het eindigt.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:01

Wat top Julhan *\o/*

Whale: :(:)
Ik heb zelfs nu nog dat ik denk "was dit wel de juiste keuze? Hou ik mezelf niet voor de gek?"
Ook omdat bepaalde delen van de dysphorie weg vallen/minder worden. Wat dikke bullshit is. Ik ben blijer dan ik ooit ben geweest :D

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:21

pien_2010 schreef:
Whale :(:) je moeder weet het allang. Je maakt het jezelf te moeilijk. Veel moeders weten dat soort dingen en zeker als zij dit soort vragen stelt .

Je moeder is er allang klaar voor. Nu jij nog!

Ja, dit. Veel succes!

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:23

Dat ik het mezelf te moeilijk maak heb ik wel vaker gehoord, erg slechte eigenschap van mij :=

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:53

Whale: :(:) Ik vond het in het begin ook lastig, maar meer van: Dit is een ver van mijn bed show, dit gevoel komt door andere dingen uit het verleden.. maar na mijn depressie, een tijd waar ik heel veel heb kunnen nadenken, maar ook helemaal terug ben gegaan naar mijn gevoel.. Toen zijn er heel veel puzzelstukjes op de plaats gevallen. Sinds ik dit heb uitgesproken naar vrienden en familie, is er zo'n opluchting geweest en ik kijk er nu echt helemaal uit naar het moment dat ik een uitnodiging van het VU ga krijgen :)

Maar hebben jullie dan ook, dat je anders naar je lijf bent gaan kijken en/of anders in je lichaam bent gaan zitten?