Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:46

mijn oudcollega at cavia's en konijnen, maar die kwam uit Polen dus kan cultuurverschilletje zijn ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:47

Het is totaal niet provocerend bedoeld. Ik omschrijf hoe ik er naar kijk, niets meer en niets minder.
Net zoals een veganist schrijft dat ze een dier slachten 'moord' vinden etc.etc.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:52

ach, ik zal blij zijn als dit topic gesloten wordt.

Dit topic (en de recente voorvallen in de dierentuinen) heeft me weer eens doen verwonderen over hoe verschrikkelijk egoïstisch en arrogant mensen wel niet zijn. Blijkbaar ben ik een veel te naïef en optimistisch persoon om telkens weer te geloven dat mensen toch niet zo walgelijk zijn, maar helaas.

Sommigen hebben een leeg hart, en ik kan alleen maar medelijden hebben met de dieren die daarvoor moeten opdraaien.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:55

Kinke schreef:
Net zoals een veganist schrijft dat ze een dier slachten 'moord' vinden etc.etc.

Terwijl dat nu net iets is wat je niet zomaar kunt 'vinden'.
Moord is een nogal precies gedefinieerd begrip, en daarvoor moet zowel sprake zijn van voorbedachten rade als van een menselijk slachtoffer.
Aangezien er bij het slachten van dieren alleen sprake is van het eerste, kun je er van alles van vinden, maar daarmee wordt het nog steeds geen moord.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:57

elenaMM77 schreef:
of van de slager die mij ook kan vertellen waar het stukje vlees vandaan komt.

Uit de bio-industrie? :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:58

Damned, je bedoelt dat ik een leeg hart heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:59

Oh gut, we zijn weer op het punt dat we het gaan hebben over taal in plaats van inhoud. :') Ik vind van 'vermoorden' veel meer definities dan jouw precies gedefinieerde begrip. Bijvoorbeeld 'hem met opzet doden' of 'gewelddadig van het leven beroven.' (of afmaken, afslachten, doodmaken, etc). Kennelijk is taal niet zo zwart-wit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:09

Hanmar schreef:
Moderatoropmerking:
Al eerder is via een moderatoropmerking verzocht om de sfeer hier vriendelijk te houden. Een pittige discussie mag gevoerd worden, maar dat dient niet gepaard te gaan met persoonlijke aanvallen of steken onder water. Ook opmerkingen, die kwetsend kunnen overkomen op een groep mensen - ook als deze wellicht ironisch/sarcastisch bedoeld zijn - horen niet thuis in een nette, prettige discussie.

Toch zien we dit telkens weer gebeuren. Dit wordt niet getolereerd op Bokt, bij deze dus een laatste maal het dringende verzoek om 'op de bal' te blijven spelen. Gebeurt dat niet, dan zal dit topic worden gesloten.

Ik quote nog maar even de moderatoropmerking van daarnet, gelieve hier rekening mee te houden!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:02

269_life schreef:
elenaMM77 schreef:
of van de slager die mij ook kan vertellen waar het stukje vlees vandaan komt.

Uit de bio-industrie? :D

vanzelfsprekend, om natuurvlees te compenseren en om te compenseren dat ik er voor kies om uit te sluiten dat mijn genen na mijn dood nog dieren zullen doden om wat voor reden dan ook. na mij geen geen ecologische footprint meer die uit mijn naam de aarde kan vertrappen. daarvoor in de plaats leef ik mijn leven, met mate, op de manier waarop ik ervan geniet. Menig pretpark draait voor mij wat electra erdoor, hier en daar een wolkje gas als ik met mijn autootje naar het buitenland op vakantie ga, en wat er nodig is om het eten dat ik lekker vind op mijn bordje te krijgen.

wat ga jij trouwens doen om te voorkomen dat je achter achter achter achter kleinkinderen vrolijk met al hun kinderen vlees eten. want die vraag in zijn algemeen wordt wat ontweken.. ik eet in mijn leven een aantal dieren.. maar als je als veganist kinderen krijgt, dan is het buiten je macht hoeveel dieren er in de naam van je nageslacht (als gevolg van het feit dat je kinderen wilt) zullen sterven om hen te voeden toch?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:07

Een paar pagina's terug waren er een paar goede discussies en posts, waar is het ineens misgegaan? Het is makkelijk om zo fel op elkaar te reageren vanachter de computer, plus je mist natuurlijk een heel deel van de overdracht waardoor je dingen anders kunt opvatten dan ze bedoeld zijn.

Ik ben een van de velen die wel vlees eet, gewoon omdat ik het lekker vind. Ik kan me voorstellen dat als je een ernstige noten-, groenten- en fruit allergie hebt dat het lastig wordt om volledig vegetarisch/veganistisch te eten, maar de mensen die dat hebben zijn echt niet in de meerderheid.

Maar eerlijk: door dit topic en door bv die filmpjes van Arjen etc ga ik wel nadenken. Ik eet sowieso veel vaker vlees dan 'nodig' is, namelijk vrijwel elke dag. Ik zet nodig even tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk niet meer nodig is om vandaag de dag nog vlees te eten. Ik ben wel oprecht van plan om te gaan minderen met mijn vleesconsumptie.
Dat is ook krom; ik houd rekening met het milieu, scheid mijn afval, laat water niet langer stromen dan nodig is, heb de verwarming zo min mogelijk aan, etc etc... Maar toch ben ik nog steeds een verpestende factor voor het milieu, door mijn eetpatroon. Dat besefte ik ook helemaal niet. Dus bedankt daarvoor :D

Wel nog een persoonlijke note: ik ken zowel Nikki als 269_life in het echt, en als wij samen waren/samen aten hebben zij mij nog nooit opgedrongen om niet voor vlees te kiezen of dat soort dingen. In dit topic wordt natuurlijk een felle discussie gevoerd, maar dat komt voornamelijk omdat er kritische vragen worden gesteld aan vegans, en zij er dan op reageren. Het is dus echt niet zo dat alle vegans continue anderen bestoken met hun visie (ook al kunnen zij hier op Bokt wel pittig discussiëren haha).
Ook toen ik (per ongeluk) met mijn leren tas met Nikki mee was naar de vegan beurs, is er niemand die mij vals heeft aangekeken :+ .

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:08

elenaMM77 schreef:
wat ga jij trouwens doen om te voorkomen dat je achter achter achter achter kleinkinderen vrolijk met al hun kinderen vlees eten. want die vraag in zijn algemeen wordt wat ontweken.. ik eet in mijn leven een aantal dieren.. maar als je als veganist kinderen krijgt, dan is het buiten je macht hoeveel dieren er in de naam van je nageslacht (als gevolg van het feit dat je kinderen wilt) zullen sterven om hen te voeden toch?

Ik wil geen kinderen. Dus dat punt is voor mij in iedergeval niet relevant.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:09

misschien dat een veganist die wel kinderen wil (of heeft) en veganist is vanuit de optiek dat er geen dieren mogen sterven om je te voeden of dat dieren niet gebruikt mogen worden voor het plezier van mensen op mijn vraag in kan gaan?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:18

Is dat van belang?
Volgensmij is dat net zoals bij elke ouder, je probeert ze veel mee te geven maar op een gegeven moment moet je loslaten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:18

Ik ken wel een veganist die graag kinderen wil, maar die eet veganistisch voor zijn gezondheid, niet voor het milieu of de dieren, dus daar heb je natuurlijk ook niet veel aan :Y)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:32

Het is bewezen dat hoger opgeleiden vaker vegetariër zijn. Als ik dus al kinderen wil krijgen dan ga ik er vanuit dat het goed komt. Zeker ook omdat ik er van overtuigd ben dat #teamvlees (om ff in lubachs termen te spreken) echt wel grond verliest om meerdere redenen waaronder een dus is dat steeds meer mensen hoger opgeleid zijn/worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:33

oomens schreef:
Omgekeerd zou ik er ook echt geen probleem van maken wanneer een veganist schrijft dat hij nu lekker falafel staat klaar te maken, of een doperwtje.

Hopelijk wél scharreldoperwtjes dan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:51

even een slotje voor overleg, zodra we tot een besluit / aanpak gekomen zijn licht ik dit toe in het topic.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 22:56

Moderatoropmerking:
Daar we in dit topic meerdere waarschuwingen gegeven hebben om de discussie netjes en vriendelijk te houden, maar dit niet nageleefd kon worden, hebben we besloten om dit topic blijvend op slot te plaatsen.