Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:50

Petitparis; Is zeker niet mn bedoeling. Ik ga nu rustig oefenen op de 5km aaneen. Want heb nu een heel aantal keer moeten wandelen.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 09:47

Dank je voor je antwoord petitparis! Een ideale hartslag is zeker voor iedereen verschillend?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:12

Ideale hartslag is volgens mij 200 minus je leeftijd, als ik het goed heb dan.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:09

Gisteren in 32 minuten 4,6 km gelopen in 8,7 km/uur met 2 bruggen erin. Goede training dus. Mijn plan is om morgen weer te gaan, nu nog hopen dat het niet te hard regent. Ik heb trouwens wel veel last van de warmte bij het rennen! Ik heb het volgens mij liever iets frisser. Misschien een kwestie van wennen. ;)

Voel me vandaag wel echt een lamme tak! Heb echt zo weinig beweging gehad vandaag en daar gaat ook geen verandering meer in komen. O:)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:05

Volgens mij is je hartslag inderdaad 200-je leeftijd. Maar dat kan je overal op Google vinden. Wil binnenkort eigenlijk ook een hartslagmeters aanschaffen, aangezien ik het idee heb dat ik snel een veel te hoge hartslag heb.

Momenteel even een enorme dip. Heb deze week nog een tentamen en m'n scriptie moet ik inleveren. Wilde eigenlijk een paar keer sochtends of savonds gaan rennen, maar merk dat m'n lichaam echt niet meer kan na al dat studeren. Ik zit elke dag van 8 uur sochtends tot 10 uur savonds in de bieb te studeren. Heb dus besloten volgende week het hardlopen weer op te pakken. Hopen dat ik me dan wat beter voel.

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 08:07

@benangelique: Is het fijn lopen met tomtom ‘horloge’? Ik hoor er veel mensen over, ook over Garmin.

@petitparis: Dat is inderdaad fijn als je dat kunt combineren, sporten en socializen! Ik ga zaterdag met een vriendin wandelen, samen hardlopen is toch wat lastig kletsen.

@Roosvanblue: Super gedaan hoor! Het is nu weer wat frisser!

@Zucchero: Succes met je training vandaag!

@Char_elle: Dat trainen komt ook wel weer!

Ik hoop deze week ook weer te hardlopen. Vorige week heb ik twee keer bootcamp en een keer paard gereden en dan kom ik eigenlijk niet meer aan hardlopen toe.
Vanavond bootcamp. Morgen ga ik naar concert van Bruce Springsteen! *\o/* Dan hoop ik woensdagochtend te gaan hardlopen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 08:59

Goedemorgen allemaal!

Char-elle sterkte met je dip, komt wel weer goed toch!

Fabienne leuk naar Bruce Springsteen, veel plezier alvast! Ik ga vanavond toevallig ook naar een concert :D

Hartslag lijkt me ook wel interessant om te weten, geen idee hoe het er met die van mij voor staat.

Beetje raar weekend gehad met weinig slaap. Gisteravond toch maar gaan lopen omdat het er vandaag en morgen misschien ook niet van gaat komen maar mijn benen wilde niet. 4,26km gelopen in 24.33 met een gemiddelde snelheid van 10,41. Het voelde niet lekker, zware benen en beetje steek soms. Volgende keer weer beter :)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 09:07

Hallo mag ik ook meekletsen?

Heb het toppic globaal doorgelezen en zag een aantal herkenbare dingen voorbij komen.

Ik heb ivm zwangerschap en daarvoor met een scheenbeenblessure een tijd niks gedaan. Door de blessure vond ik het heel moeilijk om weer te beginnen. Ik kreeg namelijk elke keer weer last. De blessure heb ik gekregen door verkeerd aangemeten schoenen en daarna kwam ik er dus niet meer vanaf. Na mijn zwangerschap ben ik op advies heel langzaam begonnen. Ik heb daar Evy voor gebruikt. Dat had ik al eerder gedaan echter de eerste lessen sloeg ik vaak over aangezien ik het idee had dat ik al te veel conditie had en het een makkie was. Ik liep zonder te zweten. Echter nu heel netjes bij les 1 begonnen en het schema netjes gevolgd. Als ik het idee had dat ik iets last kreeg dan deed ik die les een 3 keer ipv door te gaan. Ik ben eind januari begonnen en ik loop nu 5 km zonder last. Ben helemaal happy. Ik loop 3 keer in de week, meestal 2x op de loopband en in het weekend buiten. Ik ben een echte ochtendloper. In het weekend sta ik soms al om half 8 op het asfalt.

Hardloopschoenen dien je inderdaad zeker 1 maat groter te komen. Je schuift namelijk iets meer in je schoen dan in je normale schoenen. Om die reden raden ze een grotere schoenmaat aan.

Je ideale hartslag kun je inderdaad doen door 200-leeftijd, echter dat is globaal. Wil je echt goed aan het trainen dan zul je een test moeten doen. Op die manier weet je wat jouw ideale hartslagzone is.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:42

Succes char_elle! Studie gaat voor natuurlijk, komt goed! Daarna weer even lekker het lopen oppakken.

Daan_o balen dat je loop niet lekker voelde, vind het goed dat je toch gegaan bent. En vind ook dat je nog best een goede loop hebt gedaan!

Welkom egnie! Leuk dat je mee kletst. Goed dat je weer begonnen bent en rustig opbouwt.

Vanmorgen weer gelopen maar niet tevreden over. Ik ben zwaar verkouden en had er echt last van. Ben wel blij dat ik gegaan ben want dit weekend voelde ik me te lamlendig. Heeft iemand trouwens een idee hoe je de Nike Running app kan omzetten naar het metrisch stelsel? Want mijn pace en afstand zijn nu in miles en dat vind ik irritant. Ik wil gewoon kunnen zien hoeveel km en km p/u zonder dat ik dat nog moet omrekenen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:00

Lillith24 schreef:
Ideale hartslag is volgens mij 200 minus je leeftijd, als ik het goed heb dan.

Een manier om je maximale hartslag te berekenen is 220-leeftijd. Het is niet de bedoeling dat je elke training op je max loopt. Ik doe bijv 1x per week LSD, 1x tempo-interval of intensieve interval en 1x intensieve uithouding. Hartslagzones zijn dus per training wisselend!

Aard van de training % van de maximale hartfrequentie
Recuperatietraining <65%
Long Slow Distance 66-72 %
Extensieve uithouding 73-76 %
Intensieve uithouding 77-84 %
Tempo-interval 85-90 %
Intensieve intervaltraining >90 %

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:09

Bedankt voor de info Plien! Zodra ik de 5k heb ga ik ook meer interval doen en zo mn snelheid ook opbouwen. Ik heb trouwens gevonden hoe ik Nike Running app om moet zetten naar het metrische stelsel!

Sneller dan verwacht haha. Dit was les 25 van STR met Evy, nog geen 5K dus terwijl ik nog 2 lessen te gaan heb. Hm.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:30

Hartslag bij eenzelfde inspanning gaat ook dalen naarmate je conditie beter wordt evenals die in rust...

Ah als je langer/meer kan kletsen tijdens het rennen, is ht een teken dat je conditie en afemhaling erop vooruitgaat. Of dat maakte ze ons wijs op de gezamelijke STR.
Er zijn dagen dat we amper kletsen en op goede dzgen is het non'stop :-D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:16

Gisteren was mijn vriend toevallig meegefietst maar ik merk dat ik praten tijdens het lopen niet prettig vind, kwam misschien ook wel omdat ik gisteren toch al niet lekker liep. Ik merk wel dat het lopen steeds makkelijker gaat; minder (snel) buiten adem en ik herstel heel snel.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:51

Fabienne, ik ben erg blij met mijn tomtom. Garmin viel bij mij vanwege de prijs. Ik wilde perse hartslag meting op de pols en niet metv een aparte band om je ribben

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:19

Ik had linkje geplaatst maar daarin kon men mijn naam en achternaam lezen dus heb het laten weghalen.
Maar ik heb 3,23km afgelegd met een gemiddelde snelheid van 9,38km per uur. En ik maar denken dat ik 7km per uur liep hahaha.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:20

Fabienne, is de Tom tom ook goed te gebruiken bij het paardrijden? Lees vaak dat ze dan een pollar 400 hebben. Ik hoef niet zo nodig een hartslagmeter.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:36

Ik denk dat je vraag voor mij is.
Dat kan idd ook met de tomtom. Zou daar met paarden absoluut voor kiezen en niet voor de m400 ivm stof en daar is de polar erg gevoelig voor

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:04

Ik heb mij nooit zo bezig gehouden met hoeveel km's ik liep in hoeveel min. Uiteindelijk gewoon na de reeks STR het rondje steeds iets groter gemaakt. Zo doe ik het nu ook weer. Als ik mij goed voel dan ga ik verder. Voelt het niet goed, dan houd ik het bij een kleiner rondje. Voordeel is dat de ronde die ik loop ik makkelijk kan vergroten en verkleinen. Ik bepaal pas als ik aan de gang ben hoe ver ik ga.

Ik loop trouwens ook alleen. Ik vind dat fijner, loop ook met muziek en heb geen zin in kletsen. Werk ook niet naar een wedstrijd toe, wil gewoon ong 3x per week een stuk rennen.

Ik zit ook al langer te twijfelen over een echt sporthorloge. Heb een harstslagmeter incl horloge van de aldi of Lidl. Echter ik wil ook graag weten hoever ik loop en in welk tempo en dan lijkt mij zo'n horloge wel handig. Wat me tegenhoud is dat ik ze best prijzig vind. Maar misschien moet ik maar gewoon eens een keer de knoop doorhakken. Wij hebben een aantal jaren terug namelijk wel een hardloopband aangeschaft. Kan ik in ieder door blijven lopen. Met drie kids en een man die s'avonds nog wel eens wat heeft kwam het er niet altijd van. Door de band kan ik in ieder geval blijven lopen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:14

Goed dat je toch gelopen hebt Daan!

Lillith, lekker gelopen! Flinke snelheid inderdaad!

Hartslagmeters weet ik niks over. Wil ik me pas in verdiepen als m'n 5km redelijk op orde is.

Vandaag op de loopband gelopen. Sta nooit op zo'n ding dus moest wel even wennen. Wel gewoon m'n STR schema gevolgd. Ging best lekker, nergens buiten adem.

Ik krijg trouwens best snel een steek, zonder dat ik moe of buiten adem ben. Iemand een idee wat je daar tegen kan doen?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:54

Google zegt dat het vooral met de spieren in je middenrif te maken heeft en dat een goede warming up kan helpen. Dus ook rekoefeningen voor je bovenlijf. Teveel druk op de maag kan die spieren ook triggeren, dus ook niet teveel eten/drinken vooraf. En goed op je ademhaling letten, niet oppervlakkig en diepe teugen. Daarmee hou je het soepel. Als ik niet bij de stapmolen zat te wachten zou ik zeggen zie google maar ik heb toch niets te doen dus dacht ik schrijf het even op :7

Welkom Egnie. Hoe kom je nou aan een scheenbeenblessure? Da's toch een bot aan 1 stuk :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:00

Ik zag jullie topic al vaker voorbij komen. Maar ik wil nu ook weer beginnen met hardlopen. Dat heb ik al een aantal keer gedaan de afgelopen jaren. Maar na een poosje haak ik telkens weer af. Te saai, geen zin etc.

Maar ga weer proberen door te zetten! Heb nu als doel maar een leuk loopje gekozen begin juli. Als motivatie om te beginnen. Ik moet nodig namelijk weer meer bewegen. Hopelijk helpt dit topic ook goed als stok achter de deur!

Fabienne, veel plezier morgenavond! Ik ga ook *\o/*

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:47

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier! Zaterdagavond verveelde me ik en kwam ik na lang dubben op het idee dat ik maar weer iets aan mn conditie ging doen.
Ik heb meer dan 1.5 jaar weinig/niets van sport gedaan ivm hernia met uitstralingspijn naar been.

Welke schema's raden jullie aan om vanaf 0 te beginnen?

Groetjes NIkie

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:49

De ap 10k runner
Bouwt heel geleidelijk op

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:54

horsii schreef:
De ap 10k runner
Bouwt heel geleidelijk op

Liever een gratis app :(

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:55

NikieV schreef: