acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:30

Shadow0 schreef:
secricible schreef:
maar je geeft in je betoog duidelijk aan waarom je die keuze niet maakt.

Maar zou Amanda van jou mogen zeggen dat ze baalt van de situatie en specifiek van eventueel overgewicht? (En meer, zou je dat kunnen begrijpen en daarin meeleven?) Of vind je dan dat zolang ze deze invulling kiest, ze haar mond daarover moet houden omdat het haar eigen keuze is en ze dus geen recht van spreken heeft?

Iedereen baalt toch wel eens? Dus natuurlijk mag ze daarvan balen, maar als dat maakt dat ze zich er ongelukkiger door voelt dan ben je een dief van je eigen geluk als je bepaalde keuzes niet gaat heroverwegen 'of accepteren.

secricible

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:32

Je verwoord het goed collie :) precies dat...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:39

Ik vind je persoonlijk niet aanvallend Collie2008. Eerder scherp op de discussie. Ik mag dat wel, als het inderdaad maar op de discussie blijft en niet op de man gespeeld wordt. Kwestie van respect naar elkaar. Een goede discussie is niet elkaar willen overtuigen van de anders gelijk. Een discussie is kijken naar meerdere opties, je blikveld verruimen, vragen stellen, je kennis uitbreiden, verschillende meningen belichten.

Wat betreft de keuzes.
Ik noem iemand die 5-7 dagen in de week sport met een afgetraind lijf ook geen sportfreak. Daar heb ik alleen maar bewondering voor, als je met zoveel passie een hobby hebt.
Mijn passie is muziek maken en daar ging ik al 5-7 dagen per week voor (= keuze). Waar de een 2 uur in een sportschool zat, was ik 2 uur muziek aan het studeren. En ik weet dat er mensen zijn die daar ook bewondering voor hebben. Iets wat ik nu dus niet meer kan. Maar weet je, een paar dagen in de week een half uurtje kan wel. Nee, dan zal ik niet het niveau behouden wat ik heb. En ja, dat is af en toe best wel heel erg balen. Maar ik kan nog muziek spelen. Ik kan me er nog steeds in verliezen en blij van worden. En die momenten zijn belangrijk.
Mijn paard is mijn beweging. Ik kan alleen maar onbelast of lichtbelast sporten wat betreft mijn benen. Dan zijn de keuzes beperkt en ik vind paardrijden daarin gewoon het leukst. Dus heb ik geen afgetraind lichaam, maar een acceptabel (voor mij dan) lichaam en heel veel plezier in andere dingen.

Super toch? Ik baal in ieder geval niet van mijn keuzes :D
Dit dus eigenlijk
Citaat:
In theorie kan je je paard verkopen en in plaats daarvan hardlopen ofzo, maar je geeft in je betoog duidelijk aan waarom je die keuze niet maakt. En dat betekend dat je soms liever een keuze zoekt die jou meer geluk biedt dan dat het jou minder gewicht biedt.

Die regie, dat is inderdaad heel belangrijk. En ieder voert zijn eigen regie. Als je je er inderdaad maar goed bij voelt.
secricible schreef:
Nogmaals: het is voor mij heel bevrijdend geweest om te beseffen dat ik de regie heb. Daarmee kan ik namelijk ook zelf aan het roer staan ipv gevaren worden

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:23

Ik ben even snel door de laatste posts heen gelezen, maar ik zie van mensen alleen maar persoonlijke redenen waarom ze niet kunnen sporten. Sporten brengt maar 30% van het gewichtverlies met zich mee. 70% ligt toch echt in het eten. Dit is het meest simpele in het aanpassen. Eet voor een groot deel groente, 2 stuks fruit per dag en laat alle suikers, pakjes, zakjes, frisdrank, sapjes en voorgefabriceerde troep staan. Het is niet heel moeilijk en als je slim inkoopt ook niet duur.
Uiteraard is bewegen een makkelijke manier om het afvallen een extra zetje te geven, maar elk pondje komt door het mondje.

Ja met een stofwisselingsprobleem is het moeilijker om je draai te vinden, maar dat is een kwestie van het juiste ritme vinden om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen voor je lifestyle.

Een volle agenda is geen excuus. Ik werk 32u-36u per week met een stressvolle baan, huishouden, ik heb een paard die volledig van mijn verzorging afhankelijk is incl. voerdiensten 7 dagen per week, als vrijwilliger ben ik actief in een reanimatieteam en voor de EHBO vereniging. Daarnaast vind ik de tijd om 3 dagen in de week te sporten, 1 dag in de week te stijldansen en 2 dagen in de week een tweede paard te rijden.
Uiteraard praat ik nu alleen voor mezelf en kan ik niet in het energieniveau/de agenda van een ander kijken, maar een kwartiertje touwtje springen, hoelahoepen of buikspiertje trainen 2 keer per dag helpt net dat zetje te geven om die kilo per week af te vallen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:54

Amanda, maar jij bent ook niet iemand die op de bank dicht zit te groeien hè. En daar ging het in eerste instantie over. Iemand met een paar pondjes teveel die (nu) niet in de positie is om die kwijt te raken, tja, die heeft gewoon pech. Maar ik neem aan dat als jij in de trein zit degene naast je nog wel kan ademen :D

Paardrijden is zeer zeker beweging, dus jouw schema is sportief zat zou ik zeggen :) je zou kunnen overwegen vaker de fiets te pakken, als dat kan? Eventueel met trapondersteuning, en dan als het weer lekker weer wordt een paar dagen op de fiets naar je paard/werk/orkest als dat kan. Kleine beetjes maken samen veel! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:05

Gelukkig niet nee :D
Fiets met trapondersteuning staat op het spaarlijstje (naast nieuwe keuken en badkamer). Die wil ik heel graag hebben inderdaad :j
Mijn ouders hebben er beiden 1 en ik hoop dat ik er 1 van hen kan overnemen over niet al te lange tijd. Dan kan ik lekker op de fiets naar paardlief in het weekend :j
Maar dat is op hele korte termijn even nog niet realiseerbaar (iets met geld enzo).

brighteyes85: misschien moet je dan toch even iets meer lezen dan alleen de laatste posts :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:17

Urielle schreef:
Wat ik wel zie is dat veel écht slanke mensen op een of andere manier minder drang hebben naar eten, minder hongergevoel, minder obsessie.

Ik weet niet of dat is omdat ze minder eten (kleinere maag, suikerverslaving krijgt minder kans, alternatieven voor stress, ...) of dat ze een natuurlijke aanleg hebben (hormonaal, psychologisch, ander verteringsgestel wat niet voortdurend krijst om voedsel) of dat het bijvoorbeeld te maken heeft met een andere levensstijl (als ik bijvoorbeeld de hele dag aan het rijden ben denk ik minder aan eten en krijgt snaaien ook minder kans, zoiets)

@Nessah: ik heb altijd honger. Ik zit nooit 'vol'.

Hoe weet jij dat die ander minder drang heeft naar eten dan jij? Dat is toch niet iets wat je kunt meten?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 04:02

Ik heb ook minder energie dan andere mensen en trage stofwisseling door ziekte.
Waar ik eerst fulltime werkte, 3 paarden had lopen in de sport, naar werk en paard fietste.
Is dat omgeruild naar 1 paard hebben om te rijden en 3 keer in de week recreatief rijden, part-time werk en de auto nemen.
En ik prijs me rijk want ik heb jaren niets meer gekund.
Door enorm op voeding Te letten heb ik gelukkig ook geen Groot overgewicht maar wel te veel.
Het is ook hier geen niet willen maar alle energie verdelen.
Als ik dan energie heb ga ik rijden. Dat is mijn ontspanningsmoment en geluks gevoel.

Door de tijd heen met de juiste medicatie gaat het langzaamaan beter met mij. Dus hopelijk ga ik weer steeds meer kunnen bewegen. Want dat mis ik enorm.

En zo om me heen merk ik dat er stiekem best veel mensen zijn die niet alleen maar door eten te zwaar zijn.
Maar dat er vaak meer achter zit dan alleen maar lui zijn en geen doorzettingsvermogen hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:09

Jasmijn159 schreef:
Hoe weet jij dat die ander minder drang heeft naar eten dan jij? Dat is toch niet iets wat je kunt meten?

Omdat ook dikke mensen gewoon slanke vrienden kunnen hebben waarmee dingen besproken worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:10

Maar dan wordt het nog steeds niet meetbaar? Drang naar eten is persoonlijk en wat ik veel drang kan vinden kan klaasje weinig vinden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:21

Als iemand eten iets vindt wat je móet doen, of soms vergeet te eten, of eten zelfs tijdverlies vindt dan is de drang naar eten minder sterk (understatement)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 07:34

Die mensen ken ik eigenlijk niet. Althans niet in mijn persoonlijke kring. Naar mezelf gekeken is mijn drang naar eten echt huge. Ook als ik dat vergelijk met collega's..zusje..vriendinnen. Ik ziu dan ook de hele dag door kunnen eten. Vind alles lekker. Etc

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:49

Ik ben wel iemand die wel eens vergeet te eten.
Echter is dat altijd drukte gerelateerd. Als ik weet dat ik vreselijk veel werk heb dan neem ik gewoon niet de tijd voor een pauze omdat ik dan later thuis ben en dan geen tijd meer heb voor de paarden.
Op een normale dag is dat absoluut niet het geval.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:02

ik kan ook prima vergeten te eten. Tegelijkertijd kan ik ook een extreme drang naar eten hebben... Dat zegt niks i.m.o....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:56

Amanda: is er niks te regelen met je werk? Mijn moeder heeft laatst een prachtige fiets kunnen kopen met veel korting. En als het niet is kan het er misschien komen :D
Succes in elk geval +:)+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:20

In het weekend vergeet ik ook vaak te eten omdat mijn ritme dan weg is :P Dan kom ik er tegen half 3 achter dat ik nog niets heb gegeten. Superslecht natuurlijk. Maar ja...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:29

Ik word met scheurende honger wakker. Als ik om half 3 pas ga eten heb ik echt gillende koppijn. Ik eet heel vaak op een dag, steeds een beetje. Denk zo'n 8/9 eet-momenten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:33

Als ik net wakker ben heb ik nog geen zin om wat te eten, dat komt na 45 minuten meestal wel. Ik ontbijt bij aankomst op mijn werk, ik ben altijd te vroeg. Maar als ik niet ga werken dan ga ik in en om het huis rommelen, klusje hier, wasje draaien daar, weiland uitmesten, paardrijden, oh even boodschappen doen, was ophangen. en dan vergeet ik het simpelweg. Vaak later in de middag heb ik dan van het een op het andere moment echt honger en dat realiseer ik me pas dat ik gewoon nog niets gehad heb.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:08

Ik denk alle wakkere tijd van de 24 uur per dag aan eten dus ik zal het echt niet vergeten. Het is nu 11 uur en ik drink maar een paar koppen thee want ik leef nu al toe naar 12 uur.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:15

Ik heb niet zo heel veel drang naar eten als ik gestresst ben, ik moet daar echt aan denken. Ik heb er dan ook geen zin in omdat ik op stress snel reageer met misselijkheid. Maar van eten heb ik verder nooit een issue gemaakt en ook thuis hadden we nooit echt vaste eettijden. 'Toeleven naar 12 uur' heb ik dus ook nooit gedaan, als ik om 11 uur trek had at ik om 11 uur een boterham, had ik om 12 uur trek dan at ik er dan weer een.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:21

Allereerst, ik heb het hele topic gelezen :)

Ik heb zelf overgewicht, voor een bmi van 25 moet ik ruim 15kg. afvallen en ik geef gelijk toe dat het door mezelf komt en een ongezond eetpatroon gerelateerd aan stress. Ik was eerst ook zo dat ik het probeerde af te schuiven op allerlei dingen die buiten me stonden. Ik heb astma dus sporten gaat moeilijker, ik heb een spastische darm dus kan veel dingen niet eten, ik heb het druk dus geen tijd voor meer bewegen... etc.

Dit soort dingen lees ik ook hier in het topic. Maar eigenlijk diep van binnen weten deze mensen ook dat het smoesjes zijn. Je kan je leven omgooien en veranderen als het je het echt wil. (uitzonderingen met ziektes daargelaten)

Ik merkte aan mezelf dat ik dit soort smoesjes voor mezelf opgaf toen ik nog niet de juiste mindset had, toen ik het niet echt wilde. Sporten wordt nooit een hobby van me maar ik doe dagelijks 30 minuten oefeningen van Jillian Micheals (30 day shred) en 1 keer per week ga ik een uur zwemmen met een vriendin. Dit kan ik volhouden, zo is er voor iedereen wel wat te vinden. Je hoeft echt niet elke avond uren in de sportschool te zwoegen om aan je beweging te komen. :)

Wat eten betreft werkt voor mij om meer eiwitten te eten (langer gevuld gevoel) en regelmatiger te eten. En natuurlijk gezonde keuzes maken. Ik ben nu een paar weken bezig en val op deze manier af.

Om even terug te komen op de OP, ik ben het ermee eens dat overgewicht niet moet worden neergezet als iets wat goed is, of zelfs normaal. Dat is het niet, het is en blijft gewoon niet gezond.

En ik weet natuurlijk dat er vaak een psychische grondslag zit aan overgewicht, maar ook dat is iets dat kan worden aangepakt. (niet makkelijk, dat snap ik)

@Urielle die drang naar eten ken ik zo goed!! wat hier helpt is dus ook tussendoortjes in te plannen, zodat de tijd tussen grote maaltijden minder wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:28

Probeer ik ook :j maar ik had net les dus dan zit het te kort voor de lunch en te laat na het ontbijt. Dus nu maar thee. En dan ná de lunch om boodschappen want anders heb ik geen rem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:30

Sheran schreef:
Ik heb niet zo heel veel drang naar eten als ik gestresst ben, ik moet daar echt aan denken. Ik heb er dan ook geen zin in omdat ik op stress snel reageer met misselijkheid. Maar van eten heb ik verder nooit een issue gemaakt en ook thuis hadden we nooit echt vaste eettijden. 'Toeleven naar 12 uur' heb ik dus ook nooit gedaan, als ik om 11 uur trek had at ik om 11 uur een boterham, had ik om 12 uur trek dan at ik er dan weer een.

Wij hadden ook geen vaste eettijden maar die moet ik zelf instellen anders zit ik heel de dag te eten, stom lijf _-:(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:55

Urielle schreef:
Ik denk alle wakkere tijd van de 24 uur per dag aan eten dus ik zal het echt niet vergeten. Het is nu 11 uur en ik drink maar een paar koppen thee want ik leef nu al toe naar 12 uur.

Daar moet je dan ook net tijd voor hebben toch?
Als je op je werk elke 5 minuten moet verantwoorden voor klantenrekeningen heb je gewoon geen zin om steeds 10 minuten pauze te schrijven om wat te snaaien.
Op een lab kom je er ook niet altijd goed aan toe om he experiment te onderbreken. Als ik 4 uur moeilijk beschikbare microscoop tijd had ging ik dat toch echt elke minuut benutten en je mag daar niet eten of drinken.
Op stal heb ik gewoon geen eten, dus kan ik wel trek hebben, maar dat is dan pech.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:01

Ik werk in de thuiszorg dus twee uur werken, kwartier pauze,twee uur werken, dienst afronden en naar volgende adres en daar hetzelfde verhaal. Juist dát is gevaarlijk, probeer ik mezelf twee uur voor te houden dat ik geen honger heb, komt in de pauze de cake en koek op tafel _O-

Stal = thuis dus da's ook nie handig nie, paardje rijden en dan heb ik toch écht wel zo hard gewerkt dat dat ene. ... niet uitmaakt. Nog paardje rijden en dan weer _O-

Het ontbeert me echt aan zelfdiscipline daarin!