[Centraal] Diëten en afvallen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: [Centraal] Diëten en afvallen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:51

Mijn moeder doet al jaaaaaren weight watchers, alsook tijdens haar laatste 3 zwangerschappen.

Alles light, heel gezond eten. Resultaat: 3 heel mooie slanke gezonde meisjes :D

Dus ik weet wel zeker dat je niet veel vetten nodig hebt om je kindje groot te brengen.
Maar de halfvolle melk is absoluut niet het ongezondste van je lijst. Je kan ook halfvolle melk mengen met de helft magere melk als je wil. Elk stapje naar een gezonder leven is er eentje!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:52

chipieke schreef:
Cashews zijn heel vet, die 125gr zijn dus idd ook niet heel gezond :-)
Probeer 's avonds nog fruit of groente te eten als 'snaai', of een fruitsapje.

Ben ik het niet mee eens.
Noten zijn ontzettend gezond.
Ja, er zitten veel vetten (en dus calorieen in), maar dat zijn onverzadigde en dus gezonde vetten.
Daarbij is het ook een bron van eiwitten.
Geeft dus ook nog eens lang een verzadigd gevoel, veel langer dan iets met hetzelfde aanal calorieen wat voornamelijk uit koolhydraten bestaat.

Een handje (ongezouten) noten als tussendoortje is dus absoluut een aanrader!!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:53

Tequilaatje schreef:
Ik vind het lastig. Omdat ik borstvoeding geef wil en mag ik ook niet streng dieten. (kost ook 500 kcal extra per dag) Eerste stap is al het snaaiwerk schrappen denk ik. Ik twijfel over magere melk. Die kleine heeft tenslotte ook redelijk wat vet nodig. Maar koolhydraten dus omlaag en eiwit omhoog?
Sporten lukt wel met 2 kleine kids;) ren de hele dag rond..

Hahahaha, lekker goedkoop sportschool aan huis :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:54

Tequilaatje schreef:
Ik vind het lastig. Omdat ik borstvoeding geef wil en mag ik ook niet streng dieten. (kost ook 500 kcal extra per dag) Eerste stap is al het snaaiwerk schrappen denk ik. Ik twijfel over magere melk. Die kleine heeft tenslotte ook redelijk wat vet nodig. Maar koolhydraten dus omlaag en eiwit omhoog?
Sporten lukt wel met 2 kleine kids;) ren de hele dag rond..

Zolang ik bv gaf heb ik gezond gegeten maar geen moment gelijnd. Ik heb beiden 10 mnd gevoed en dan wil je wel dat de melk gezond blijft en genoeg voedingsstoffen bevat. Mij is ook afgeraden te lijnen met bv geven. Wel gezond eten dus!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:56

Natasja91 schreef:
chipieke schreef:

Ja, er zitten veel vetten (en dus calorieen in), maar dat zijn onverzadigde en dus gezonde vetten.
Geeft dus ook nog eens lang een verzadigd gevoel, veel langer dan iets met hetzelfde aanal calorieen wat voornamelijk uit koolhydraten bestaat.

Hier ben ik het ook mee eens.. alleen dan inderdaad wel ongezouten en gemengde nootjes of andere. Maar geen borrelnootjes met smaakies en extra zout.
Gezonde vetten zijn goed, maar die kan je ook op andere manieren binnen krijgen. Dus het moet wel goed gevarieerd blijven.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:58

Natasja91 schreef:
chipieke schreef:

Helemaal akkoord! Maar ze spreekt wel over 125gr, dat is geen handjevol meer ;)

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:02

Nee ik was mezelf even te buiten gegaan.. (gaat zich heel hard schamen..)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:03

Je moet je niet schamen :D Ik heb dit ooit allemaal ook nog gedaan :D

Je leert je manier van eten wel aanpassen, je rolt uit jezelf in een levensritme dat gezond en aangenaam is :j

Las jezelf 1 'ongezonde' avond per week in, het zal gemakkelijker gaan.
Ik eet elke zaterdagavond wat ik wil (ook met mate natuurlijk) en ik hou het prima vol op deze manier.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:22

Borstvoeding en bewust afvallen wordt afgeraden. Maar wat minder eten zorgt er niet voor dat jouw borstvoeding van mindere kwaliteit is, dat is absoluut een fabeltje. Wel moet je er voor zorgen dat je je zelf niet helemaal "verteerd" doordat je minder eet maar wel borstvoeding geeft.
Het mag dus gewoon... met mate!

Ik denk dat je misschien ook nog wel last hebt van flinke hongerbuien tijdens de borstvoeding? Kon mij in de eerste weken ook niet genoeg zijn. 8 boterhammen per dag, zomaar.. (en ik eet normaal maar 2 a 3.) Maar dit wordt vanzelf beter.

Ik ben net 3 weken gestopt met voeden, heb een jaar borstvoeding gegeven en ben sinds januari al aan het "afvallen". En niet door crash dieten maar gezond, gevarieerd eten en genoeg bewegen. Het kan dus best wel!

Drinken is wel héél belangrijk, dus zeker 1 a 2 glazen extra drinken nemen (thee, water o.i.d.) bij elke maaltijd is mij toen aangeraden.

De eerste 17 kilo ben ik kwijtgeraakt terwijl ik BV gaf en mijn zoon heeft er geen moment last van gehad! :)
Integendeel, omdat het meer kcal kost, verbrand je ook meer en val je dus sneller af...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:27

Hier nog eentje die een schop onder de kont wel kan gebruiken :o

Oeps zeg, ik houd het nog geen middag vol om geen zoetigheid te nemen. Blijf proberen, een andere oplossing zie ik niet...

Om iets positiefs te noemen voel ik me buiten de extra kilo's om wel heel goed, ben aangenomen als vrijwilliger/begeleider van gehandicapten en ga daar flink energie in steken in mijn vakantie :D
Ben ik in ieder geval weer in beweging he ;) En niet thuis, dat scheelt bij mij ook enorm. Als ik weg ben laat ik alle verleiding met veel meer gemak staan!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:32

chipieke schreef:
Mijn moeder doet al jaaaaaren weight watchers, alsook tijdens haar laatste 3 zwangerschappen.

Alles light, heel gezond eten. Resultaat: 3 heel mooie slanke gezonde meisjes :D

Dus ik weet wel zeker dat je niet veel vetten nodig hebt om je kindje groot te brengen.
Maar de halfvolle melk is absoluut niet het ongezondste van je lijst. Je kan ook halfvolle melk mengen met de helft magere melk als je wil. Elk stapje naar een gezonder leven is er eentje!

Alles light is echt heel ongezond. Light producten zijn sowieso ongezond als je kijkt naar hoeveel aspartaam daar bijvoorbeeld in zit.

Leuk Safiera, succes en veel plezier! :)

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:34

:o Uehm..... hier nog een gevalletje motivatie probleem :)

Ik had écht vorige week zaterdag een doos cornetto's gehaald. Maar dinsdag waren ze allemaal al op?! Iemand enig idee waar die dingen naar toe gegaan kunnen zijn?? :9

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:45

Allejandro schreef:
Borstvoeding en bewust afvallen wordt afgeraden. Maar wat minder eten zorgt er niet voor dat jouw borstvoeding van mindere kwaliteit is, dat is absoluut een fabeltje. Wel moet je er voor zorgen dat je je zelf niet helemaal "verteerd" doordat je minder eet maar wel borstvoeding geeft.
Het mag dus gewoon... met mate!

De kwaliteit van de melk zal goed blijven, de hoeveelheid kan wel afnemen als je drastisch gaat lijnen. Maar als je gezond blijft eten denk ik niet dat het minder wordt.
Er is wél een negatief punt, als je afvalt dan zullen vetcellen zich afbreken en hiermee komen afvalstoffen vrijkomen in het bloed en dit kán in de melk terechtkomen, maar dit is volgens mij wetenschappelijk nog niet heel goed bevestigd. Tijdens zwangerschap weegt dit natuurlijk wel zwaarder!

Verder moeten mensen niet zo bang zijn voor vet, vrees ook eens wat meer om koolhydraten.
Overtollige koolhydraten worden vet he?

Apochewinta schreef:
:o Uehm..... hier nog een gevalletje motivatie probleem :)

Ik had écht vorige week zaterdag een doos cornetto's gehaald. Maar dinsdag waren ze allemaal al op?! Iemand enig idee waar die dingen naar toe gegaan kunnen zijn?? :9

Gesmolten door de warmte denk ik :j

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:08

Zou iemand een of meerdere lijstjes kunnen maken voor mij met zo min mogelijk verzadigd vet maar wel genoeg koolhydraten/eiwitten/vezels? Het liefst wel met groente/aardappels/vlees. Volgens de CalorieChecker krijg ik veel te veel verzadigd vet binnen, maar naast dat ik niet weet waar hem dat in zit weet ik niet hoe ik mijn eetpatroon zo moet veranderen dat deze hoeveelheid omlaag gaat.. Dan kan ik dat misschien eens zien. Ik ben vooral bang dat ik dan nóg minder calorieën binnenkrijg. Moet al goed opletten dat ik wel tussen de 1250 en 1350 blijf.. Misschien dat ik met deze lijstjes ook wat inspiratie krijg :)

Helaas was vandaag geen goed voorbeeld van mijn normale eetpatroon en is morgen en overmorgen ook anders (morgen uiteten, zondag volleybal toernooi in het dorp en 's avonds vegetarisch eten bij oppaskindjes) dus ik kan even geen recent voorbeeld geven van wat ik op een dag eet..

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:26

Ik zal eens een dagje kopieren waarbij alles ok was :)
Laatst bijgewerkt door LynnDenise op 06-07-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:30

Een dagje met wel veel brood,

Ontbijt
Volkorenbrood 164 kcal
Sandwichspread 68 kcal
232 kcal
Lunch
Volkorenbrood 164 kcal
Sandwichspread 34 kcal
Pindakaas 99 kcal
297 kcal
Avond
Kipfilet 158 kcal
Paprika, rode, rauw 11 kcal
IJsbergsla 7 kcal
Volkorenbrood 246 kcal
Sambal oelek 1 kcal
Chilisaus 27 kcal
450 kcal
Tussendoor
Banaan 157 kcal
Sultana fruitbiscuit

Ontbijt
Banaan 95 kcal
Kaas, 30+ 56 kcal
Volkorenbrood 164 kcal
315 kcal
Lunch
Volkorenbrood 164 kcal
Kaas, 30+ 56 kcal
Sandwichspread 68 kcal
288 kcal
Avond
Chicken Tonight saus 51 kcal
Rijst, gekookt zonder zout 219 kcal
Kipfilet 158 kcal
Roergebakken groente 84 kcal
Bak- en braadvet, vloeibaar, <17 g verz. vetzuren 89 kcal
601 kcal
Tussendoor
Appel (met schil) 81 kcal
Sultana fruitbiscuit 153 kcal
234 kcal

Ik zit dus minimaal aan de 1300 en maximaal aan de 1500 kcal :)

Edit; Groente - Aardappels en vlees ga ik even zoeken...

Edit2:

Ontbijt
Allisonbrood 164 kcal
Sandwichspread 102 kcal
266 kcal
Lunch
Allisonbrood 164 kcal
48+ kaas 74 kcal
Sandwichspread 68 kcal
Allisonbrood 82 kcal
Pindakaas 99 kcal
487 kcal
Avond
Aardappelen, gekookt zonder zout 116 kcal
Sucadelappen, bereid 226 kcal
Sperziebonen, gekookt zonder zout 30 kcal
372 kcal
Tussendoor
Sultana fruitbiscuit 51 kcal
Banaan 95 kcal
146 kcal

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:01

Julia schreef:
chipieke schreef:

Alles light is echt heel ongezond. Light producten zijn sowieso ongezond als je kijkt naar hoeveel aspartaam daar bijvoorbeeld in zit.

Leuk Safiera, succes en veel plezier! :)

Met light bedoel ik gewoon mager en gezond :D

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:34

Weeeer een dag (is de 4e achter elkaar!!) met een zooitje troep...
Waar is mijn mijn motivatie? 't Ging zo goed.
Stomme is dat ik het gezonde ook nog eens echt nodig heb i.v.m. pfeiffer.... bah!!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:33

Bedankt voor de lijstjes LynnDenise! Ik ga ze eens uitpluizen en op zoek naar eventuele gelijkwaardige vervangers :) Ik denk dat ik toch meer koolhydraten moet gaan eten. Ik ben aan het eind van de dag helemaal gesloopt en heb dan echt moeie spieren. Hardlopen gaat momenteel dramatisch omdat ik én minder ver kan lopen én minder snel herstel. Daarnaast duizel ik iedere keer als ik op sta.. Maar ik vind het lastig mijn koolhydraat inname te verhogen, maar mijn vet inname laag te houden..

Hebben jullie geen last dat je snel te weinig eet?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:57

Ontbijt
Glas lauw water
150 gr magere yoghurt met 2 eetlepels muesli, 1 eetlepel gebroken lijnzaad en 1 eetlepel chiazaad met evt. stuk fruit erdoor of glas sinaasappelsap

Tussendoor
Glas water. Kop koffie of thee zonder suiker, bij trek een stukje fruit, stukje roggebrood met beetje honing of light-jam of beker magere/karnemelk (bij erge trek gewoon volkorenbrood nemen) bij erge trek mag ook 1 gekookt ei

Lunch
Glas water. 2 snee volkorenbrood met mager beleg zoals rookvlees, rosbief, kipfilet, schouderham.
Daarbij flink wat rauwkost met komkommer, tomaat, etc. Door de rauwkost kan bijvoorbeeld nog huttekase of zalmsnippers, zilveruitjes

Tussendoor
Glas water. Thee/koffie of glas karnemelk (helpt heel goed tegen de trek) stuk fruit of gekookt ei, wortel, komkommer, tomaat

Diner
Neem 3/5 deel groente en 1/5 deel gekookte aardappels of zilvervliesrijst/vezelrijkpasta of peulvruchten zoals kapucijners/bruinebonen daarbij 1 stukje mager vlees (zo groot als je handpalm) zoals kipfilet, tartaar, mager runderlapje, rosbief, ossenhaasje. Wissel af met een keer magere of vette vis

Tussendoor avond
Schaaltje magere yoghurt

Voor tussendoor om te "snoepen"/knabbelen.
Snoeptomaatjes, stukje komkommer, paprika, 1 of 2 keer p/w stukje 20+ kaas, of crackertje met paturain light, of 20+ smeerkaas, handje popcorn, 1 keer per week handje noten, een glaasje (rode) wijn mag gerust zo nu en dan. Neem overdag 2/3 glazen water, hangt ook af van hoeveel thee/koffie, etc. je hebt gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:14

chipieke schreef:
Ik weeg mezelf eigelijk bijna elke dag :-)

Als ik dan zie dat gelijk blijf staan of iets ben afgevallen is dat enorm motiverend :D

(manlief is zaterdag alleen naar de winkel geweest, mag ik dus NOOOOIT meer toelaten!!!)
Mijn diepvries bevat nu 1l chocoladeijs en 1l speculoosijs. Lust ik dus GIGA graag...

Sorry dat ik het vraag, maar hebben jullie dan nooit wat lekkers in huis? Zou dat toch gek vinden want jij bent op dieet en niet je man toch..? :o

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 08:51

Hier weinig lekkers in huis. Vriendlief steunt mij daarin ook wel :j
Haal wel eens wat lekkers, maar dan een gezond iets, of iets wat ik niet lust en hij wel. Dan eet ik het ook niet... :D
Werkt perfect!

Weer 0,1 kilo eraf vandaag. Maar ik kan momenteel haast niet ontbijten...denk warmte? Niks aan. -O-

@ Negerzoen ik eet niet snel te weinig. Eerder te veel. Maar eet nu normaal. Gaat prima! Je moet er ook niet in doorslaan, en als ik sommige lijstjes hier zie denk ik...dat is gewoon al een crash dieet (terwijl ze beweren dat niet te doen).

Nou heb ik het niet over de laatste lijstjes maar als ik es wat teruglees.. pff.. .:=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:21

Negerzoen schreef:
Bedankt voor de lijstjes LynnDenise! Ik ga ze eens uitpluizen en op zoek naar eventuele gelijkwaardige vervangers :) Ik denk dat ik toch meer koolhydraten moet gaan eten. Ik ben aan het eind van de dag helemaal gesloopt en heb dan echt moeie spieren. Hardlopen gaat momenteel dramatisch omdat ik én minder ver kan lopen én minder snel herstel. Daarnaast duizel ik iedere keer als ik op sta.. Maar ik vind het lastig mijn koolhydraat inname te verhogen, maar mijn vet inname laag te houden..

Hebben jullie geen last dat je snel te weinig eet?

Ik weet niet hoe jouw lijstjes eruit zien, maar duizeligheid heeft te maken met je bloedsuikerspiegel.
Je kan een langzame koolhydratenbron nemen, of combineer met eiwit. Maar als je erg gevoelig bent op suikers en een schommelende suikerspiegel zou je koolhydraatarmer kunnen proberen of iig utsluitend langzame koolhydraten (havermout etc). Gewoon brood is niet zo goed (snelle suikers).
Want wat gebeurt er? Je neemt een makkelijke suikerbron. Deze suikers komen razendsnel n je bloedbaan omdat er weinig dingen verteerd moeten worden voor je bij de suikers komt (weinig vezels, eiwitten, vetten. Dan komt er veel insuline (veel suiker roept om veel insuline, beetje overprikkeld) in je bloedbaan om deze suikers af te voeren aan de cellen die het nodig hebben (en omdat je veel teveel suiker binnenkrijgt wordt veel opgeslagen in vetvorm). Dan gaat de vrijgekomen insuline weer terug in je bloedbaan omdat het denkt dat er meer zal komen. Maar de suiker is al opgeruimd. Nu gaat je lichaam naar suiker verlangen,dit gaat gepaard met duizeligheid, trillerigheid, beverigheid, moeheid. Als je nu suiker neemt voel je je razendsnel fit, maar daarna komt dat moment weer.

Het verschilt van persoon tot persoon, mijn bloedsuikerspiegel schommelt heftig en heb daarom veel baat bij kh arm. Want dan krijg je een veel stabielere bloedsuikerspiegel.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:01

Bedankt voor je uitleg F_Orumster :) ik eet zo min mogelijk koolhydraten en meer eiwitten. Kan het er aan liggen dat ik tegenwoordig niet altijd mijn fruit bij mijn eten eet, maar als tussendoortje? Ik kijk daarbij ook nar glycemische index. Dat geeft inderdaad aan hoe snel de boel in de bloed wordt afgegeven. Daar kan ik wel weer wat beter op letten.. het gekke is dat ik eigenlijk helemaal niet meer trek heb in zoet dan normaal oud. Zelfs minder.. zit wel vlak voor mijn feestweek/favoriete week van de maand. Kan dat er mee te maken hebben?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:05

Fruit kun je beter niet op zichzelf nemen, beter door kwark heen bijvoorbeeld, met veel eiwit.
Maar je denkt dus al heel erg om welke koolhydraten je eet, dus ik denk dat het nu meer te maken heeft met je rode vlaggetjesweek inderdaad. Dan heb je best wel een andere hormoonhuishouding, zeker als je onlangs begonnen bent met goed op de koolhydraten letten. Mijn 1e maandelijkse feest toen ik kh-arm was begonnen was ik een grote, wandelende emotiebom, haha.