Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:28

Leeftijd ligt denk ik aan de vereniging. Bij ons moet je minimaal twaalf zijn.
Ik denk dat je bij alle verenigingen in het begin gewoon materiaal van de club mag lenen. Als je er zelf een aanschaft kan je het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. Traditionele bogen zijn vaak goedkoper dan moderne bogen, maar ook voor moderne bogen geldt dat je het zo duur kan maken als je zelf wilt.

Bij ons op de vereniging wordt uitgegaan van zo rond de 400/500 euro (inc pijlen 6 pijlen en een vizier) voor een moderne boog waar je ook wedstrijden mee kan schieten. Ik heb voor mijn boog iets meer betaalt (maar heb dan ook latten met Carbon/Foam, dat is duurder)

Ashley5

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:14

Het is eindelijk zover dat ik weer langzaam het boogschieten ga oppakken! Ik heb de laatste afspraak bij de fysio gehad voor mijn schouder, dus we gaan er weer voor :D

Je kan het inderdaad zo duur maken als je zelf wilt. En het ligt er aan wat voor 'n boog je zou willen. Traditioneel is inderdaad vele male goedkoper dat recurve.
Bij mij op de vereniging kon je tijdens de cursus gebruik maken van het clubmateriaal en achteraf ook. Erg handig om te orienteren wat je precies wil.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:55

sans6 schreef:
Even een paar vragen voor de mensen met ervaring. Mijn zoon wil erg graag op boogschietles. Ik heb me er nog niet in verdiept, toevallig zie ik dit topic voorbij komen.
Waar moet ik aan denken qua kosten? Vanaf welke leeftijd kun je er mee beginnen?
Kun je een boog lenen of moet je die direct zelf aanschaffen?

Wat leuk!

De jongste op onze club is 6 jaar! Hartstikke leuk die kleine mannen te zien schieten. Hier hebben ze voor het eerste half jaar materiaal van de club. En daarna kun je het zelf zo duur maken als je wil.
Toen ik mijn eigen recurve boog kocht, was er net een dame bij onze club gestopt en kon ik haar boog met pijlen voor €60 overnemen. En ik heb er nog steeds erg veel plezier van!

Met een beetje hulp van de begeleiding op de club kom je best een eind. En zeker een eerste boog (voor een jeugdschutter, die nog gaat groeien) hoeft echt niet het duurste van het duurste te zijn! Eerst maar eens lekker schieten ;)

Als je zoon was gaan paardrijden had je ook niet meteen op maat gemaakte leren rijlaarzen voor 'm aangeschaft denk ik? :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:37

Iedereen al gezien: het NK 3D zal dit jaar bij kasteel Doorwerth worden gehouden! Woehoeee!! Op 8 en 9 oktober! :):) *Trainentrainentrainen met de nieuwe boog*

Ashley, wat heerlijk dat je weer wat met de handboog mag gaan doen! +:)+

Sans6: ook mijn vereniging hanteert een minimumleeftijd van 12 jaar. Dit vanwege de benodigde concentratiespanne en omdat handboogschieten wel enige fysieke eisen aan de schutter stelt. Wil niet zeggen dat jongere kinderen niet prima kunnen schieten, maar als vereniging wilden we toch 'ergens' een grens trekken.
Bij vrijwel alle verenigingen kun je tijdens een introductieperiode en veelal ook nog tot ruime tijd daarna gebruik maken van clubmateriaal (boog en pijlen). Vaak wordt wel verwacht dat je zelf je beschermingsmateriaal aanschaft als je lid wordt (armbeschermer en tab of handschoen, denk E 15,=), dat is ook wel zo prettig.
Qua bogen kun je het inderdaad zo gek maken als je wilt, en ik sluit me helemaal bij wat als is gezegd: als je zoon niet direct grote ambities heeft, zou ik voor een startende, jonge schutter rustig beginnen. Op onze vereniging starten veel schutters met een nette tweedehands recurve, over het algemeen zit dat denk ik rond de E 250,= met wat hulp. Een basic model longbow of ruiterboog zit als je even rondkijkt waarschijnlijk rond de E175,=.
Verder kun je hier makkelijk zoeken naar een vereniging die is aangesloten bij de Nederlandse Handboogbond (NHB) bij jullie in de buurt: http://www.handboogsport.nl/nhb/verenigingen/alle-verenigingen/. Je kunt eigenlijk altijd wel een avondje komen kijken om eens de sfeer te proeven.
Leuk dat je zoon interesse heeft in de sport, ik ben benieuwd wat hij ervan vindt! :)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:02

Bedankt dames, voor de antwoorden. Hij is 8, wel wat aan de jonge kant dus. Ik zal iig even op NHB verenigingen gaan Google - en!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:55

Zomertijd, woehoe! Dat betekent weer 's avonds trainen op de buitenbaan binnenkort! *\o/*

Ondertussen steeds meer aan het wennen - zo nu en dan zit er al een aardig groepje tussen (18 m).
Heb inmiddels ook twee silencers op de pees gezet en voel nu echt amper nog iets in m'n hand.
Het is echt zo'n gave boog, ben er superblij mee! :#

Afbeelding

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:23

Veeeeerry nice! :D

Hier komende zaterdag clubkampioenschappen :o ben benieuwd. Eerste keer voor moi. Vorig jaar moest ik werken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:29

Mooie gelegenheid om jouw PR nog wat verder aan te scherpen... Toi toi toi! +:)+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:13

En, hoe is het gegaan Renske? :)

Wat een dag zondag, lente! {:}
M'n eerste 100-pijlen training gedaan met de recurve. Hier een stukje rond nummer 75 ofzo, oef.
Ik zie op de film dat ik de boog grijp na het lossen - dat wordt heel goed opletten of plakband en punaises.... :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:18

Elanor schreef:
En, hoe is het gegaan Renske? :)

Wat een dag zondag, lente! {:}
M'n eerste 100-pijlen training gedaan met de recurve. Hier een stukje rond nummer 75 ofzo, oef.
Ik zie op de film dat ik de boog grijp na het lossen - dat wordt heel goed opletten of plakband en punaises.... :')

[ Video ]

Rapalje?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:29

Rapalje! :D
Ik heb ze vorig jaar voor het eerst live gezien op Elfia - meteen een CD meegenomen, wat een feestje.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:06

Wat schiet je heerlijk rustig Elanor!

Het was best goed gegaan!! In het begin wat het even wennen. We mochten namelijk niet zelf pijlen gaan halen en met mijn slechte ogen kan ik niet 25m verderop zien hoe mijn pijl erin steekt. Dus dat was vertrouwen op de camera en op jezelf. Maar ik heb 183 geschoten (pr 187) en dat viel me absoluut niet tegen! Ik had lager verwacht.
Ik was 15 van de 21 recurvers. Met boven mij op 14 en 13 twee mensen die in de eerste klas schieten :D niet slecht, dacht ik zo..
Dus die kan ik nu gaan uitdagen ~~}>

Degene die eerste was geworden (ook wel heel grappig), schoot eigenlijk met mij in de derde klasse. En was nu iedereen voorbij gegaan met 227 punten :oo echt superknap

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:08

Yoehoee! Mag ik 'meepraten'?

Ik wil namelijk heel erg graag gaan boogschieten samen met mijn vriend! Al een beetje opzoek gegaan naar een boog, maar die mooie houten kan ik nergens vinden helaas...
Voor nu willen we graag eerst een boog aanschaffen bij de Decathlon, gewoon om mee te oefenen en kijken of het wat is..

Ik speel sinds kort de liedjes van Rapalje mee op de Tin Whistle :D

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:53

Jaa tuurlijk mag je meepraten! Hoe meer zielen...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:07

Alsnog gefeliciteerd Renske, mooie afsluiter van het indoor-schieten!
Goed voor het zelfvertrouwen van de verrassende winnaar. :D

Leuk dat je wilt gaan boogschieten Joanieke. Het is wel aan te raden om lid te worden bij een vereniging. Zelfde als met paardrijden: daarbij zoek je ook meteen instructie zodat je jezelf geen verkeerde dingen aanleert die je dan later weer moet 'ont-leren'. Als je een paar berichtjes terug lees, zie je ook wel het een en andere over mogelijkheden tot een keer kennismaken of het volgen van een introductiecursus. Is bovendien heel gezellig! :j

Yeeeaaahhhh, ik ben ingeschreven voor het NK 3D bij Doorwerth! Zin in! :)F :#

Afgelopen week ook voor het eerst carbonpijlen getuned. Kale schachten genomen met een punt en nok en dan steeds een kwart inch eraf en kijken hoe het vliegt. Echt mooi om te zien hoe hij ineens begon bij te draaien en bij 30 1/4 inch zat hij bijna loodrecht in het doel. Veren erop en ja hoor: loodrecht. En potjandoppie die dingen vliegen HARD. :D Heerlijk schieten zo, vol vertrouwen in het materiaal. :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:27

Ik ben op dit moment even heel wispelturig geweest... Heb al een aantal keer ook naar een ocarina gekeken (een blaasinstrument) en heb daar nu een goede van besteld.. Alleen nu heb ik daardoor even geen geld voor een boog.. :')
Desalniettemin, we zijn nog steeds van plan om het te gaan leren! Vanaf september loop ik bij een stage die gelukkig een hoge vergoeding geeft, dan gaan we er waarschijnlijk wel een halen :D

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:29

Joanieke, als je bij een vereniging begint hebben ze daar vaak ook bogen om mee te beginnen die je mag lenen of huren. Mooi om mee te starten, voordat je er echt geld aan uit geeft.
Misschien is dat de moeite om te doen?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:33

Oh trouwens!! Ik heb in de tussentijd mijn eerste medaille gewonnen!! Indoor 25m 1 pijl was ik derde van de regio! (In de 6e klasse :+ )

Ik kwam op de club om iemand in te maken tijdens een uitdaging, en toen kreeg ik mijn medaille :D zomaar. Wist ik veel!

Ooh heel leuk!! Doorwerth!
Ik moest dit jaar kiezen, Doorwerth of de Eersel-Postel rally met paard. Het is de laatste geworden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:49

Woehoee, top! Da's superknap gedaan, van de hele regio!

Gisteren met de vereniging op de Koningsmarkt gestaan: we hadden een kleine baan opgezet waar mensen konden schieten, drie pijlen voor een euro (opbrengst gaat naar de NSGK), bij ballon raak nog een gratis rondje. Werkte perfect: ruim 160 mensen aan de meet gehad! :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:08

Wat een leuk idee zo op de Koningsmarkt!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:18

Ik heb echt staan genieten, ik coördineerde het geheel en het is zo tof om te zien hoe een hele enthousiaste ledenkern meehelpt.
En een hele dag instructie geven: je ziet wat langskomen! Sommige mensen hebben het gevoel gewoon, dat is zo gaaf. Sommige missen het gevoel echt: daar moet je even de tijd voor nemen.
Eigenlijk laten we alleen mensen van boven de 12 jaar schieten, maar we hadden een ontroostbare 7-jarige... Dus ik dat jochie even onder de hoede genomen - hij stond helemaal te gloeien van trots met de boog in z'n handen, zo mooi.
En soms moet je snel schakelen: "zeg, de pijl ging 40 cm langs het doel, ik zie dat u een bril draagt: is uw rechteroog toevallig veel zwakker dan het linker?" Bleek het rechteroog van glas! :oo Hop, over naar een linkshandige boog: zo drie pijlen op het bord. :D
En ik heb zelfs onze burgemeester door twee pijlen staan coachen (gewetensvraag: moet ik hem nou vragen of hij zekerheidshalve die ambtsketen even afdoet..... O:) ).
Topdag. :)F
Maar gelukkig mag ik vandaag gewoon weer zelf schieten. :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:26

Hahaha! Klinkt erg leuk, maar ook erg intensief.

Omdat ik thuis een eigen (indoor) baantje heb, laat ik wel eens kennissen / familie / vrienden schieten. Dan zie ik inderdaad erg goed terug dat er mensen zijn die het gewoon zo doen, maar ook genoeg mensen die het niet kunnen en ook niet naar jouw aanwijzingen lijken te luisteren. Heb het wel eens bij iemand afgekapt, omdat het gevaarlijk werd.
Les geven is dan ook weer een kunst!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:32

Ik volg momenteel naast m'n werk in deeltijd de PABO-opleiding en kan het helemaal beamen. :))
Zeker bij de 'puberjongens in een groepje' die een beetje stoer willen doen, moet je even goed voor ogen hebben wat je wilt. Maar dat vind ik ook wel weer leuke gasten, die hebben in elk geval de motivatie dat er wel een ballon geraakt moet worden en liefst beter en meer dan de vorige persoon die aan de beurt was. :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:45

Ik heb al eerder van die stoere jongetjes gehad, maar die waren inderdaad erg leuk fanatiek! Eerder de moeders ervan die het dan even denken te doen...

Het blijft wel heel leuk! Ik mis ook nog steeds het begeleiden van stagiaires :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:19

renskep schreef:
Joanieke, als je bij een vereniging begint hebben ze daar vaak ook bogen om mee te beginnen die je mag lenen of huren. Mooi om mee te starten, voordat je er echt geld aan uit geeft.
Misschien is dat de moeite om te doen?

Oh dat is wel een handige tip ja! Dankjewel! :)