[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:01

Meetstokje? Die heb ik dan weer niet gehad. Was gewoon klem erop, spiraal erin en klaar

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:05

Nou mensen, ik ga zo richting dokter :wave:
Ik laat weer van me horen als het gebeurd is!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:07

Evelli schreef:
Meetstokje? Die heb ik dan weer niet gehad. Was gewoon klem erop, spiraal erin en klaar

Weet je dat zeker? Ze meten namelijk om te voorkomen dat ze de spiraal dwars door je baarmoeder heen prikken..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:08

Yessy schreef:
Evelli schreef:

Weet je dat zeker? Ze meten namelijk om te voorkomen dat ze de spiraal dwars door je baarmoeder heen prikken..

Juist. Je bent zeker wel gemeten.
Dat is echt een verplichting voordat ze je lek schieten. :x

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:10

Ik ben dus écht niet gemeten, dan had ik het zeker geweten. Heb alle instrumenten langs zien komen: eendebek - klem voor BMmond - verpakking spiraal - schaar om touwtjes af te knippen - klem - eendebek.
Meer niet :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:26

Misschien zit dat meetding samen met de spiraal in de doos? Het is echt levensgevaarlijk om niet te meten dus ik kan me niet voorstellen dat een arts dat vergeet.. het is echt millimeterwerk daar.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:31

Dat zit samen met de spiraal in de doos. :j
Is een heel smal wit staafje. Doen ze er eerst in om te meten. Dan zetten ze de spiraal (net als een wormenkuur :+ ) op een bepaalde meetafstand en dan pas brengen ze m in.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:32

Geen flauw idee, maar meer als dat heeft ie echt niet gebruikt. na de klem heeft hij gelijk de spiraal geplaatst, dat weet ik 100% zeker.
Hij werkt er volgens mijn moeder al 100 jaar :+ gyn van het ziekenhuis heeft hem geplaatst trouwens, niet mijn huisarts. Hij zat 5 jaar later precies op de plek waar hij hem achter had gelaten :+

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:33

hoi

heeft toe vallig iemand ervaring met de prikpil? uitleg info?

alvast bedankt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:35

Lol, ja maar het maakt niet uit hoe lang ie er al zit. Maar meer hoe lang je baarmoeder is. Er is geen standaard afstand. Ja wel een gemiddelde. Je moet aan die spiraalknop draaien om m af te stellen. Als ie bij jou gewoon willekeurig een gemiddelde heeft gepakt is ie eigenlijk gewoon een boer. Had heel verkeerd kunnen aflopen. :=

Rideltje1992: Prikpil is enkel gemakkelijk omdat je er zo weinig aan hoeft te denken. Verder is het een overdosis hormonen, waar de meeste vrouwen toch behoorlijke klachten van krijgen.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:55

prikpil heb ik ook over na zitten denken, maar heb er toch vanaf gezien. Wat Iris82 ook zegt, je krijgt in een keer een enorme hoeveelheid hormonen in je lijf die er niet thuishoren. Wat me ook tegenstaat is dat het 1-2 jaar kan duren voordat je weer vruchtbaar bent

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:04

oke.. mijn dokter zei tegen mij dat ik tog maar aan iets anders moest gaan deken.. slik nu gewoon de pil.. maar dat werkt sins kort niet zo goed meer.. terwijl ik hem al dik 2 jaar slik.. nu heb ik soms nog een beetje wat bloedverlies terwijl heb me periode niet eens is.. vandaar de vraag,, weer iemand anders miss andere opties? spiraal lijkt me helemaal niks!

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:06

Mischien een sterkere pil?
Welke heb je nu Rideltje1992?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:07

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:09

wiebke schreef:
prikpil heb ik ook over na zitten denken, maar heb er toch vanaf gezien. Wat Iris82 ook zegt, je krijgt in een keer een enorme hoeveelheid hormonen in je lijf die er niet thuishoren. Wat me ook tegenstaat is dat het 1-2 jaar kan duren voordat je weer vruchtbaar bent

Prikpil vind ik bijna de slechtste optie van alle vormen van anticonceptie, behalve voor mensen die ontoerekeningsvatbaar zijn

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:10

sterkere hebben we geprobeerd maar werd het niet beter op..

iris82: zal eens kijken dankt je

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:08

Jongens, ik ben er weer :D

Pfoe ik moet zeggen: leuk is anders maar het is me écht 100% meegevallen :j
Nu heb ik een lieve vrouwelijke HA dus dat scheelt. Ze liet me vantevoren zien hoe de spiraal eruit zag en welk stukje er in mijn baarmoeder achter zou blijven. Daarna mocht ik me uitkleden en op de tafel liggen.

Toen deed ze een soort van onderzoekje om te kijken hoe mijn baarmoeder lag en of het überhaupt mogelijk was om de spiraal te plaatsen, bij sommige vrouwen die nog geen kinderen hebben is het soms allemaal te nauw. Het plaatsen van de eendenbek ging prima, ze deed heel rustig aan :j Toen kwamen we er achter dat mijn baarmoeder een beetje in een hoek lag, een truc die ze daarvoor had was om met mijn handen onder mijn billen te gaan liggen :)
Toen ging ze de klem plaatsen en dat was even rottig, mijn baarmoeder werd opgemeten met een soort instrumentje en daarna kwam de spiraal zelf.

Het was allemaal echt binnen een paar minuutjes gebeurd en de dokter vroeg of ik het fijn vond als ze steeds duidelijk uit zou leggen wat ze deed en waarom. Nou, graag :j Dat was zelfs best interessant en ik heb het hele gebeuren maar als een grote biologieles gezien :D

Nog even op tafel blijven liggen, want ik had mezelf toch wel een beetje druk gemaakt en was toch nog wel een beetje onder de indruk van het hele gebeuren. Toen me weer rustig aangekleed en ik kreeg van de dokter een briefje om over ongeveer 5 weken een echo bij de gyn te laten maken om te kijken of ie nog goed lag, dat vind ik wel een prettig idee :j
Thuisgekomen heb ik een lekker warme douche genomen en de stress van me afgespoeld en nu zit ik met een bakkie thee en een warme kruik op de bank. Al met al viel het echt mee en ik zou het zo weer laten doen.

Wat ik wel vervelend vind is dat ik vandaag en morgen beter geen tampons gebruik volgens de dokter, hoe zat dat bij jullie? Want ik heb echt een hekel aan maandverband, weet niet hoe ik moet gaan zitten ermee en ben constant bang dat alles ernaast loopt :P

Ook ben ik helemaal vergeten te vragen wanneer ik nu helemaal veilig ben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:12

Is al eerder in het topic een discussie over geweest. Tegen mij hebben ze nooit iets gezegd.
Fijn dat het meegevallen is. :)

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:30

Ik ben blij dat het je is meegevallen Mars! :) Ik freak hem toch wel een beetje voor morgen hoor :P

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:33

whaaaaaaaaaa je bent er weer!! Ik ben blij dat het je is meegevallen! Heb je nog veel pijn nu? ben benieuwd hoe het morgen met je gaat.

Mijn huisarts vertelde me dat als je nog nooit kinderen hebt gehad je de spiraal door de gyno moet laten plaatsen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:07

goldith schreef:
Ik ben blij dat het je is meegevallen Mars! Ik freak hem toch wel een beetje voor morgen hoor

Niet bang zijn, het valt echt mee :j
Makkelijk kletsen nu voor mij, dat snap ik, maar ik zou het zo weer laten doen en ik ben echt een piepert met dit soort dingen. Even goede pijnstilling slikken een uurtje vantevoren en het komt helemaal goed!

wiebke schreef:
Heb je nog veel pijn nu? ben benieuwd hoe het morgen met je gaat.

Nee, het gaat goed nu. Warme kruik helpt me goed, misschien nog wel beter dan pijnstillers. Heb net even lekker alles staan snijden voor het eten en het vlees in de marinade gezet en geen centje pijn meer. Toch laat ik me vanavond lekker vertroetelen door vriendlief :D

wiebke schreef:
Mijn huisarts vertelde me dat als je nog nooit kinderen hebt gehad je de spiraal door de gyno moet laten plaatsen?

Ik heb geen kinderen en mijn HA heeft m ook gezet. Sterker nog, ik kon niet eens naar de gyn omdat de verzekering dat tegenwoordig niet vergoed.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:08

Mijn HA stuurde me zonder pardon door naar de gyn, die wou er zelf niet aan beginnen.. neem dus aan dat het bij mij wel vergoed gaat worden.. ergens toch wel raar! Jouw berichtjes stellen me wel wat gerust Mars :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:09

Mijn gyn werd gewoon betaald hoor :) maar komt misschien door mijn aanvullende verzekering ofzo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:12

Mars schreef:
. Sterker nog, ik kon niet eens naar de gyn omdat de verzekering dat tegenwoordig niet vergoed.

Omdat sommige verzekeringen besloten hebben het niet meer te vergoeden.
Het wordt inderdaad betaald uit de aanvullende verzekering.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:15

Ik ben AV Top verzekerd, maar toch werd t niet betaald bij mij :n

Maargoed, ik ben al lang blij dat t ding erin zit en over 5 weken moet ik alsnog naar de gyn voor een echo om te kijken of ie goed zit :)