Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:34

Maar ik begrijp niet zo goed wat dat door het lint gaan te maken heeft met hoogsensitiviteit? Is het het opkroppen, niet voor jezelf opkomen, etc? Is het de overprikkeling? Wat is de oorzaak van het ontploffen?

Plotseling woedeaanvallen krijgen of door het lint gaan is volgens mij echt iets heel anders dan gewoon boos worden om iets... Toch?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:39

Echte woedeaanvallen krijgen omdat je je gelijk niet krijgt zie ik ook niet als iets van HSP. Zoals je aangeeft gummie, zoiets als opkroppen, gefrustreerd zijn, uit balans en overprikkeld zijn gedurende langere periode, dan denk ik wel dat je makkelijker je 'beschaafdheid' aan de kant zet en gewoon eens echt jezelf durft zijn wat al lang in je zit te broeien. Zo is dat toch voor mij... Hoewel ik achteraf dan ontzettend spijt heb en dan nog de schuld bij mezelf durf te leggen ("misschien had de andere toch gelijk en was ik onredelijk?")

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:00

even ook een vraagje: hebben jullie het gevoel dat anti-conceptie een grote invloed heeft op jullie?

Ik gebruik pleister, de minste hormonen op de markt bijna, maar ben toch bang dat het me erg beïnvloed op emotioneel vlak.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:16

Ja door anti conceptie had ik geen PMS of in veel mindere mate. Ben nu echt 1 week niet mezelf tot ik ongesteld word. Maar ik wil graag een 2e kindje, dan is stoppen met de pil wel handig.

Woede aanvallen herken ik niet zo, wel snel geprikkeld/licht geraakt zijn maar dat is vooral wanneer ik overprikkeld ben, bijvoorbeeld na een weekend alleen maar sociale verplichtingen of een paar dagen werken achter elkaar. Ik weet ook altijd wel waardoor het komt. Het lontje is heel kort dan, ik heb er zelf geen controle over wat ik heel erg vind (kan me er ook heel schuldig over voelen als ik kortaf ben). Kan er dan ook niet tegen als mijn man me plotseling aanraakt bijvoorbeeld. Niet leuk voor hem want hij bedoelt het lief. Ik heb dan echt een moment voor mezelf nodig, een middagdutje, even in bad, stukje fietsen of even alleen naar het paard gaan.

Even een vraagje trouwens wbt emoties van anderen overnemen, ik heb al een tijdje het gevoel dat ik down ben maar dat het niet vanuit mezelf komt. Nu zat ik gisteren bij de buurvrouw op de koffie en die is duidelijk oververmoeid, ziet het even niet meer zitten etc. Misschien een maffe gedachte maar zij is overdag vaak thuis en ik ook, zou het kunnen dat ik dat aanvoel en deels over neem? Thuis hou ik er eigenlijk nooit zo'n rekening mee dat dit kan gebeuren dat ik me niet voor anderen afsluit zoals ik buiten en op mijn werk vaak wel doe.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:00

Ja hoor dat kan heel goed. Vaak als je je beseft dat het niet van jou is, kun je het daarmee al minderen. Door te zeggen: "dit zijn niet mij emoties, dus ik hoef ze ook niet te ervaren."

Je kunt natuurlijk ook je buurvrouw opvrolijken :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:02

Ik denk ook dat dat niet van jou is Susan.

Aria:wbt anticonceptie..ik kan daar dus niet tegen..mn emoties worden afgevlakt en ik wordt er depri van..jammer want lichamelijk helpt het me wel erg.

Woede aanvallen had ik vroeger maar nu niet meer,merk wel dat als ik overprikkeld ben dat ik wel eens boos uit de hoek kan komen.Maar ik merk dat dit alles met grenzen stellen te maken heeft {bij mij althans}..tegenwoordig grijp ik direct in als iemand over m'n grens gaat en als ik overprikkeld ben houdt ik mensen op afstand door gewoon even te zeggen dat ik rust nodig heb.
En soms heb ik het idee dat je de "lading" van anderen {of jezelf} overneemt en daardoor een soort spanning opbouwt in je lijf die je weer kwijt moet ofzo..

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:08

Ik vind woedeaanvallen idd niet bij hsp horen (zoals ik het beleef althans).

Ik merk de laatste weken weer goed op dat ik echt heerlijk tot rust kan komen met (de juiste) klassieke muziek.. Dus wellicht een tip voor sommige hier?
Mijn kleine bruikbare lijstje waar ik mee heerlijk naar/van het werk loop:
George Winston: February Sea, Sea
Wim Mertens: Often a Bird, 4 mains= drukker.
Devotchka: The Winner Is
Carly Comanda: Everyday
Bach Cello Suite 1 (oa van de film Se7en geloof ik :P )
Piano concert in 5 E-flat Mineur (eh zoiets.. Beethoven geloof ik)

Persoonlijk vind ik dit voor niet klassieke-personen ook erg toegankelijke muziek..

Pil: Heel vaa gebruik ik m maanden en dan weer langer niet.. Ben er nog steeds niet over uit.
Oppikken van dingen als je thuis bent: Heb ik ook wel eens.. Maar het staat zo idioot om mensen af te gaan bellen: Heb je wat? Is er iets? :')

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:18

Creatas schreef:
Bach Cello Suite 1 (oa van de film Se7en geloof ik :P )

En HOE toevallig is het dat (zie ik net) deze vanavond op tv komt?! 5 voor 11 op Veronica ;)
Liedje hoor je bij een stukje bij de bibliotheek meen ik.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:20

Creatas, heb ik ook met klassieke muziek. Ik kan er extreem van genieten, kippenvel.. Soms krijg ik er zo'n gevoel bij dat de tranen over mijn wangen rollen, niet huilen, maar van het genieten van de muziek. Ik hoor ook graag de combinatie tussen viool en piano. Ik zou graag eens naar een concert ofzo gaan, vrees alleen dat de mensen me raar gaan bekijken als ik niets anders doe dan tranen laten rollen :). Wim Mertens zou ik graag eens bezig horen, jammer vind je dat niet zo makkelijk.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:23

Toevallig heb ik eigenlijk pas recent wat meer van Mertens opgezocht en van 1 cdtje vond ik dus alleen 4 mains behapbaar..
Ik weet dat bovenstaande me eerder het positieve intrekken dan het negatieve (wat ik vaak ervaar bij zwaardere klassieke stukken) .

Andere stukken waar ik echt 'power' op reageer (en dat kan dan zowel positief als negatief zijn) is bijv The blessed spirits ea van Vanessa Mae en Camile Saint Saens met Dance Macabre (Spookslot :+ )

Als Mertens ooit een concertje in de buurt geeft zou ik dat best overwegen... (Leeft de beste man nog wel? :') )

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:53

Ik vind eht moeilijk om te voelen wat wel en niet van mij is.
Gister een gesprek gehad met een vrouw van stal. Ze vertelde me allemaal dingen die ze de afgelopen tijd had meegemaakt.
Ik zag best dat ze het zwaar heeft gehad en dat ze teveel hooi op haar vork neemt.

Zo gisteravond, uitgevallen naar mijn moeder en zusje..
Vandaag ben ik ook al niet te genieten. De dingen er omheen ook zorgen voor dit gevoel.. Pff

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:49

Welke dingen eromheen? in dit geval denk ik dat je de "lading" van die vrouw overgenomen hebt Miss-Caroo..vandaar de uitvallen.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:55

Van de afgelopen tijd.. Nou, spanning op m'n stage. Sommige dingen willen niet zo als ze lopen, met school en prive enzo..
Ik heb nu wel iets gevonden op youtube waarbij je een meditatiedoet wat je chakra's weer energie geeft. Ik doe het elke dag even, dat geeft wel wat rust zegmaar.

niet dat ik nu heel erg opgefokt ben, rust is gewoon weer teruggekeerd na gister.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:01

elisa,
vreemd dat je er lichamelijk wel iets aan hebt maar emotioneel niet.

ik ben gewoon bang dat het me teveel veranderd zonder dat ik het merk

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:25

Ik had ook al een tijdje het gevoel dat het niet van mij was, maar toen ze me vorige week vertelde hoe slecht ze in haar vel zat viel het kwartje. Moet me dus thuis ook meer bewust zijn hiervan, ik laat juist alle schermen zakken. Toen ik op een flat woonde met aan alle kanten mensen om me heen voelde ik me af en toe ook knap beroerd. Liefste zou ik in een hutje op de hei wonen :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 14:26

Wat ik denk dat te maken heeft met emoties overnemen, en wat ik ook heb gehoord van de kinderpsycholoog die mij de diagnose Asperger heeft gegeven:

Spiegelneuronen zorgen dat je als je bijvoorbeeld iemand een ijsje ziet eten zelf ook zin hebt in een ijsje, en je kan daardoor zien hoe andere zich voelen. Bij mensen met een stoornis in het autistisch spectrum werken ze vaak minder goed. Bij mij werken ze juist te goed, waardoor er nauwelijks een rem op zit. Daardoor voel ik wat andere voelen en wordt het vaak ook uitvergroot.
Zouden de meeste/alle HSP dit ook hebben? Het lijkt mij wel een waarschijnlijke theorie :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:45

Ik wist niet dat mensen met een stoornis in het autistische spectrum ook juist wel te goed emoties kunnen voelen van anderen?
Alleen, bij het zien van een ijs etend iemand, krijg ik soms ook wel trek in een ijsje. Maar het beeld koppelt terug naar mijn eigen gevoel.
Niet naar het gevoel van degene die het ijsje eet. Misschien eet diegene wel een ijsje, amar voelt hij zich totaal niet goed.
Als ik de emotie van die ander overneem, dan is dat dus duidelijk. Maar ik weet niet fo het ook zo is bij het zien van iemand die een ijsje eet.

Want je hoeft mij ook maar een persoon voor me te laten staan, die niks eet, niks doet. alleen staat. Kijk naar de ogen en weet wat ze voelen?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:48

Hellow!!

Ik meld me ook maar eens..
Ook HSP..
En zuigt mijn energie op -O-
Heb al een hoop globaal hier doorgelezen..

Mensen een stoornis in het autistische spectrum zijn juist ook wel gevoelig voor emoties..

Had een jongen leren kennen, bleek ook HSP.
Hij zoog al mijn energie op.. voornamelijk door zijn negativiteit die hij met zich mee droeg en uitte..
Erg jammer..

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:08

Ik heb dat nooit op school gehad? Ik heb geleerd dat mensen met een stoornis in het autistische spectrum andere mensen ook als voorwerp zonder gevoel zien? Dat blijkt dus niet altijd zo te zijn?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:10

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:40

Miss_Caroo schreef:
Ik heb dat nooit op school gehad? Ik heb geleerd dat mensen met een stoornis in het autistische spectrum andere mensen ook als voorwerp zonder gevoel zien? Dat blijkt dus niet altijd zo te zijn?

Nee hoor, misschien bij 'gewoon' autisme, maar ik heb een paar vrienden die ook Asperger hebben, we vormen met andere (ADHD, en 'normale') een enorm hechte groep en die jongens kunnen hartstikke lief en zorgzaam zijn, meelevend ect.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:40

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:46

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:25

Ik moet zaterdag naar de begrafenis van een goede vriendin die enkele dagen terug zelfmoord pleegde. Ik krijg het beeld maar niet uit mijn hoofd (ook al heb ik haar niet meer gezien, ik zie haar lijk voor mijn ogen).. Ik zit de hele dag aan haar te denken, en ik zie het eigenlijk niet zitten om te gaan. Door mijn hoogsensitiviteit voel ik de emoties van anderen aan alsof ze mijn eigen emoties zijn, en ik vrees dat ik zaterdag overspoeld zal worden door emoties.. heeft er iemand tips over hoe ik ontspannen(er) kan blijven tijdens deze begrafenis?

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:39

Hier nog een HSP'er: herken veel van wat er hier vertelt wordt :j