Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:25

Heb niet alles gelezen, maar zou als ik Nathalie was lekker de laatste fles KV geven.
Hebben wij ook gedaan vanaf 4,5 maand en dat resulteerde in doorslapen van 19.30-07.30 uur. Gewoon een laatste fles een papfles geven rijstebloem 4+. Niks mis mee hoor. Daarnaast geef je toch most of the time nog BV. Nachtrust is voor een happy mum ook erg belangrijk. Zou er niet zo'n punt van maken en gewoon doen. Je kunt de papfles ook met gekolfde BV geven, maar dan is 't effect veel minder. Dan blijft de pap dun. Juist omdat de pap indikt met KV wordt ie dik en worden ze loom van 't zuigen.

Nikki is nu ruim 7 maanden en ik geef nu alleen de ochtendvoeding nog life BV. Heerlijk ons momentje. Ze eet 's ochtends aan 't ontbijt pap, tussendoor fruithap, met de middag een boterhammetje en een fles melk (KV), tussendoor een fles melk (KV), 's avonds gewoon een warme hap en daarna als toetje een papfles.

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:30

Ik wil heel graag tot 6 maanden niets anders geven dan BV... vandaar..
Aan de andere kant.. Wij hebben geen allergiën en in onze families komen ook geen allergiën voor.. Dus echt heel erg belangrijk is het ook weer niet misschien.
Ik twijfel.
Maar pap is toch pas vanaf 6 maanden dacht ik??
Manlief zat ook al over een keertje te proberen 's avonds een flesje KV te geven ipv borstvoeding.. maar ik weet 't niet.. Zolang ze goed bij me drinkt voel ik me daar niet goed bij. :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:32

Ow foutje, dan zal het idd wel aan het aanleggen liggen.
Als je je tepel tegen het bovenlipje houd zal ze wss de mond verder open doen zodat ze meer tepelhof aanhapt. De lipjes horen mooi naar buiten te liggen, een kusbeweging zeg maar, als ze naar binnen zitten kun je ze voorzichtig naar buiten vouwen door met je vinger over haar lip te strijken bij de tepel vandaan. (beetje lastig uit te leggen :P)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:33

Nathalie, ik wilde ook graag full time 6 mnd. BV geven, maar niet koste wat 't kost. Er zijn 1000-en baby's groot geworden op KV :P Maar ik snap dat je er met jezelf uit moet zijn.
Rijstebloem pap van Bambix mag vanaf 4+ gegeven worden, staat ook op de verpakking en 't is nog lekker ook.

Anders probeer je de pap toch met een gekolfde fles, moet je alleen geen papspeen nemen want dan verslikt ze zich omdat 't niet indikt. Het effect is dan wel minder.

Denk ook dat 't een afweging is. Volgens mij werk jij op dit moment niet. Ik moest wel weer werken en dan is een goede nachtrust wel zo fijn.
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 29-07-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:34

Haar bovenlipje lijkt altijd naar binnen te zitten vind ik. Maar ik heb nooit pijn ofzo dus ging er maar vanuit dat dat gewoon goed was..?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:35

Nathalie schreef:
Ik wil heel graag tot 6 maanden niets anders geven dan BV... vandaar..
Aan de andere kant.. Wij hebben geen allergiën en in onze families komen ook geen allergiën voor.. Dus echt heel erg belangrijk is het ook weer niet misschien.
Ik twijfel.
Maar pap is toch pas vanaf 6 maanden dacht ik??
Manlief zat ook al over een keertje te proberen 's avonds een flesje KV te geven ipv borstvoeding.. maar ik weet 't niet.. Zolang ze goed bij me drinkt voel ik me daar niet goed bij. :?

Nee hoor, rijstebloem mag vanaf 4 maanden omdat daar geen granen in zitten.

Je zou ook gewoon die laatste fles KV kunnen geven met een beetje rijstebloem erdoor en dan bij jezelf kolven, dan houd je je productie wel op pijl en kun je wat voeding sparen, de rijstebloem is wat meer buikvullend dus zal ze wellicht wat beter op slapen.

Lipje hoort goed naar buiten, je moet echt tegen de binnenkant van de lip aan kunnen kijken, dat zachte roze zeg maar. Gaat bij mij ook niet altijd perfekt hoor en het is lastig om het lipje naar buiten te vouwen omdat ze dan soms ook weer stopt met drinken maar ja.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 29-07-10 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:35

Nou toch iets om over te denken Schafstall... Zeker als ik de rest van de dag BV blijf geven geef ik eigenlijk toch nog BV.. hmm.. haha.
Moeilijk vind ik dat hoor. Wilde altijd 6 mnd alleen BV geven en verder niets. En t ene moment denk ik ook, met 4 maand nog niet doorslapen is toch niet zo gek? Maar t andere moment denk ik, ik ben moehoe! ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:36

En een gekolfde fles met rijstebloem?
Of is het dan niet zwaarder/
Ik vind het moeilijk, heb gewoon zo'n gevoel van, wat nou als ze volgende week ineens weer wel slaapt, dan heeft ze niet 6 mnd BV gehad zoals ik altijd wilde.. Snap je?
Denk dat ik het nog een weekje probeer op deze manier... Want ze wordt al niet meer wakker voor een speentje, dus het gaat wel steeds ietsje beter.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:37

En laat die kleine nu net baat hebben bij een uitgeruste moeder, die veel meer kan hebben als een mam die moehoe is :P

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:37

Je kan toch een keer proberen. In 't begin hebben wij ook gewoon geprobeerd wat fijn is. Soms BV soms pap. en daar uiteindelijk onze weg in gevonden. Als je maar blijft kolven om je productie op nivo te houden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:38

Nathalie schreef:

Kan ook hoor, probeer maar eens ;)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:40

anneliesdj schreef:
Nathalie schreef:

Kan ook hoor, probeer maar eens ;)

Maar dan dus geen papspeen gebruiken (spreek uit ervaring). Dikt dan niet zo in namelijk en anders gaat 't te hard naar binnen en verslikt ze zich.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:43

Dat weet ik dan weer niet, nog nooit geprobeerd :P

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:43

Zal vanavond eens overleggen met manlief. :)

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:45

@nathalie: gewoon doen wat je zelf wil en waar je je het beste bij voelt! En als je idd overgaat op de laatste fles kv, dan ben je echt geen mindere moeder oid, jullie moeten allebei happy zijn!

@BA: hoe ging het flesje bij je moeder?

@schafstall: dat lijkt me idd het lastigste, de balans dan vinden. Het kolven wordt voor mij straks toch een hele opgave op het werk, heb namelijk vrij veel vergaderingen en ook veel buiten het kantoor, dus ben benieuwd hoe lang ik mijn productie op peil kan houden overdag!

@wit puntje van tepel: heb ik ook weleens na het kolven, maar dan heb ik hem waarschijnlijk te hard gezet, denk ik. Na het live voeden nooit last van gehad, volgens mij.

@anneliesdj: dat lijkt me zo leuk als ze gaan lachen met geluid, volgens mij ga ik dan spontaan meelachen

@susan: jij kolft toch wel redelijk veel per sessie, meestal kolf ik die productie alleen 's ochtends. 's Avonds kolf ik tussen de 80 en 100 per keer.

@am: tja ik vind het kolven ook vreselijk, maar ja alles om de productie omhoog te houden zodat Nick bv kan blijven drinken als ik straks weer ga werken! Hier een medela swing, vindt het tot nu toe wel een fijn apparaat!

Met Nick gaat alles prima! hij heeft vannacht van 10 uur tot 6 uur geslapen. Daarna weer van half 7 tot 10 uur en toen was hij wakker. Hij heeft lekker met mama geknuffeld en daarna nog evenin de box liggen 'spelen', om half 1 weer gevoed en daarna is hij gaan slapen en nu slaapt hij nog. Hij is echt zo'n heerlijk ventje <3 !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:29

Van 10 tot 6 is toch netjes :j
Elize heeft vannacht van 10 tot half 8 geslapen, voor haar doen is het vrij kort maar ik mag toch niet klagen lijkt me ;)

Ik moet wel meelachen als ze zo lekker aan het kraaien is, de gilletjes schieten er spontaan mee uit, geweldig schattig :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:27

Als je rijstebloem wilt geven bij bv kun je beter biobim rijstebloem gebruiken. Ten eerste mengt het heel goed met bv tot pap en ten tweede is het een volkoren variant, waar bambix vergelijkbaar is met witbrood. Het is te krijgen bij een biologische winkel of via internet.

Even een vraag voor de mama's die bv geven aan een kindje dat tandjes krijgt/heeft. Als ik aan 1 borst voedt, dan doet het zeer. Het schrijnt, bijt. Net of haar speeksel zuurder is ofzo. Herkennen jullie dat. Die tepel doet niet zeer, maar daaronder.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:38

Nee, geen last van. Chiara heeft al 8 tandjes :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:18

niet bijgelezen...

ging helemaal mis bij mijn moeder. ze zou om 2 uur komen, uiteindelijk een sms gestuurd of ze eerder kon komen, half 2. tessa wilde al vanaf 1 uur drinken en slapen, dus gerekt tot half 2. toen dikke tranen en niet te troosten. moeder nog niet in beeld, dus toch aan 1 borst aangelegd. moeders was er pas om 2 uur, had de sms wel gelezen maar was niet helemaal aangekomen geloof ik. toen wilde tessa de fles natuurlijk niet meer, die was over de zeik. uiteindelijk ook nog 3 kwartier lopen klooien om haar rustig op bedje te krijgen...
mijn moeder voelde zich knap banketstaaf en ik mezelf ook. had gewoon zelf moeten voeden en haar zelf op bed moeten leggen, dat ze over haar toeren raakte was dus helemaal niet nodig geweest.
vanavond komt mijn moeder weer, gaan we in de herkansing...
ze zal toch moeten, want mijn moeder gaat ook 1 dag per week oppassen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:49

nou, na het drama van vanmiddag herhaalde dit drama zich vanavond weer... weer helemaal over de kook. mijn moeder heeft het ruim 25 minuten geprobeerd, maar ze wilde niet pakken. uiteindelijk kreeg ook hans haar niet stil (ik was express op zolder gaan zitten) en ben ik haar zelf gaan voeden. Duurde weer lang voordat ze rustig genoeg was om te gaan slapen.

verdikke, gng net goed met de fles. dadelijk heeft ze weer een aversie tegen dat ding opgebouwd...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:34

:\ balen zeg...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:47

ankem schreef:
Als je rijstebloem wilt geven bij bv kun je beter biobim rijstebloem gebruiken. Ten eerste mengt het heel goed met bv tot pap en ten tweede is het een volkoren variant, waar bambix vergelijkbaar is met witbrood. Het is te krijgen bij een biologische winkel of via internet.

Even een vraag voor de mama's die bv geven aan een kindje dat tandjes krijgt/heeft. Als ik aan 1 borst voedt, dan doet het zeer. Het schrijnt, bijt. Net of haar speeksel zuurder is ofzo. Herkennen jullie dat. Die tepel doet niet zeer, maar daaronder.

Ja, ik herken dat! Heb ik ook gehad :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 00:19

Tandjes, brr.

Geen ervaring mee, Stef was van de borst af met 4 maanden en Elize heeft (ook) nog geen tanden.
Maar bijten met tandvlees kan ook vervelend genoeg zijn, Stef was op het laatst heel bijterig omdat hij vond dat hij te weinig kreeg en ging uit frustratie bijten.
Elize bijt nu ook weleens maar geloof dat dat meer 'verveling' is, ze doet het meestal als ze mijn borsten al aardig leeg heeft en nog wat na sabbelt. Ze kijkt dan ook echt schuins opzij om mijn reactie te zien, lijkt echt een klein sadistje :P
Maar gelukkig bijt ze niet heel hard, dat deed Stef wel, was ook mede reden dat ik er toen mee gestopt ben.

@ benangelique; vervelend zeg, hopelijk trekt ze bij. Heb jij haar tot nu toe altijd de fles gegeven?

Elize heeft vanavond ook een fles gehad, ik heb nu meteen een fles gemaakt toen ze wakker werd. Eerst had ze 't nog te druk met lachen maar nadat Stef en ik maar even een eindje verderop zijn gaan zitten pakte ze hem toch en heeft hem heel lief in één keer leeg gedronken! 180cc!
Dus ik ben helemaal tevreden, nu hopen dat ze 't vast kan houden :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:46

Pffff. De tijden waren vannacht 21.30-00.30-02.15-05.15......
En dat met een fles kunstvoeding......... ik weet 't echt niet meer.
Kunnen we nu nog pap proberen, of is dit af te raden omdat we nu al KV geprobeert hebben? (manlief voelt er niets voor op dit moment omdat 'ie denkt dat het niet goed is elke keer wat anders te geven?)

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:31

@BA: wat balen zeg! Hopelijk gaat ze toch snel de fles beter drinken, lijkt me voor jou ook niet erg prettig met het vooruitzicht dat je moet gaan werken...

@nathalie:wat een nacht! Dat lijkt me echt verschrikkelijk, hopelijk gaat ze toch snel wat beter slapen. Waarom wordt ze eigenlijk wakker, is het echt honger??

@anneliesjd: zooo 180ml dat is mooi! Ik merk nu ook met voeden dat Nick andere dingen ook erg interessant gaat vinden...
en van 10 tot half 8 is helemaal erg mooi! (hoe oud is Elize nu?)

Hier vannacht echt een supernacht gehad! Nick ging om half 11 slapen en kwam vanochtend pas om kwart over 7! Ik stond bijna op ontploffen, maar goed. Echt heerlijk, dat mag hij vaker doen...
Alleen de avonden zijn momenteel wel erg vervelend. Nick wil dan niet meer slapen (vanaf 's middags 4 uur!), maar na een uurtje op is hij helemaal kapot en wordt hij erg hangerig en gaat hij jengelen. Ik weet nog niet goed hoe ik dat op moet lossen. Hij drinkt ook veeel 's avonds, namelijk om 6, 8 en 10 uur! en dat komt volgens mij niet omdat hij honger heeft, maar gewoon omdat hij 'wakker' is!
Nu ligt hij weer te slapen, zometeen maar eens kijken of hij wakker wil worden voor zijn voeding en dan gaan we lekker een rondje wandelen!
O ja: als je zakjes bv uit de vriezer haalt, mag je die dan met het opwarmen wel mengen? Want ik heb namelijk alles in klein ingevroren (hooguit 80ml), dus er moeten dan 2 of 3 zakjes worden samengevoegd voor 1 voeding, maar dat mag toch gewoon?