Vayo schreef:Op de complete groep Nederlandse kinderen denk ik inderdaad dat schoolsluiting en weinig sociaal contact (op lange termijn) schadelijker is dan de scholen weer openen en kinderen vanaf 13 jaar iets meer ruimte geven voor sociaal contact met als risico dat de besmettingen iets oplopen.
Een eerste belangrijk probleem is dat besmetting niet 'iets' oplopen. Exponentiele groei heeft als belangrijke eigenschap dat 'iets' betekent dat het over een tijdje onhoudbaar is. En onhoudbaar betekent weer het stoppen van geplande zorg bijvoorbeeld. (Maar ik weet ook niet precies of we echt willen zien dat het ook hier uit de hand kan lopen tot het punt dat we de overledenen niet meer kwijt kunnen?)
De zorg is nog niet hersteld.
Citaat:
En dat zegt niet dat een toename van besmettingen en eventueel overlijdens niet erg is. Het geeft juist aan hoe erg de schoolsluiting en het gebrek aan sociaal contact is voor kinderen.
Heb jij een bron die dat cijfermatig uitwerkt? Want dat mis ik dus heel erg. Om hoeveel kinderen en oudrs gaat het? En hoeveel daarvan hebben zorg nodig? En hoeveel daarvan gaan er ziek worden als we weer 'iets' versoepelen? Dat zijn dingen die je kunt inschatten, maar ik ben dus heel benieuwd naar die cijfers.
Citaat:
En ik vind nog steeds dat je een overlijden van een op of oma bijv. niet direct in verband mag zien met het open zijn van de scholen.
Als kinderen of jongeren via de scholen besmet raken en dan hun grootouders infecteren dan is het een rechtstreeks oorzakelijk verband. Bedenk dat een boel grootouders belangrijke zorgtaken hebben (soms zelfs hoofdverzorgers zijn van kinderen!)
En als die kinderen 'alleen' maar hun ouders besmetten en die ouders geven het weer aan hun ouders waar zij voor mantelzorgen is het ook een rechtstreeks verband.
Die kun je niet uit elkaar halen, dat zijn rechtstreekse gevolgen. (En de schuld! Het lijkt me echt verschrikkelijk dat je een ouder of grootouder verliest en weet dat het via jou is gelopen. Alsof dat geen psychische schade is.)
(Een indirect gevolg is dat de zorg weer zwaarder belast wordt, waardoor er minder ruimte is om te behandelen en ouderen de eerste zijn die dan niet meer behandeld worden. Dat zou ik in een indirect gevolg noemen, geen rechtstreeks, maar het is wel aannemelijk dat ook dat gebeurt.)
Citaat:
Het kan wel een indirect gevolg zijn. Het is niet dat de scholen nu open gaan en er heel veel opa's en oma's daardoor gaan sterven aan corona.
Hoe weet je dat?
Citaat:
Hier vinden nog altijd de meeste besmettingen plaats op de werkvloer bij volwassen mensen.
Deels omdat de scholen nu dus gesloten zijn!
Daarnaast omdat kinderen minder getest worden en vaak geen onderdeel zijn van het bron- en contactonderzoek. Als je als uitgangspunt neemt dat kinderen niet besmetten, en je onderzoekt dat vervolgens zo min mogelijk, dan krijg je ook dat als resultaat. Maar dat maakt voor de werkelijkheid niet uit. We kunnen nog zoveel doen alsof kinderen elkaar en hun ouders en verzorgers en naasten niet aansteken... het gebeurt toch. En de gevolgen daarvan zijn heel reeel: sommige ouders of familieleden worden ernstig ziek of gaan dood. Goeie beslissingen nemen over hoe we daarmee om moeten gaan kan niet door dat deel van de werkelijkheid te proberen te verdoezelen.
Citaat:
Het is gewoon belangrijk de risico's te beperken binnen het haalbare (fysiek maar ook zeker mentaal) om de druk in de zorg handelbaar te krijgen en houden.
De druk 'handelbaar' te houden is helemaal niet handelbaar, het is heel veel vermijdbaar leed. Voor niks, want alles wat we uiteindelijk alsnog moeten doen hadden we ook iets eerder en iets doordachter kunnen doen, en dan het leven van duizenden mensen iets meer kunnen beschermen.
Citaat:
Maar ergens ligt er wel een omslagpunt. Wanneer gaan mensen er te erg onder lijden?
Als in dat omslagpunt niet meegenomen wordt wat de gevolgen zijn van de ziekte en de dood die rondgaat en we alleen maar de nadelen tellen van schoolsluiting maar niet van opening, dan komen we niet tot een eerlijk antwoord.
[qutoe] Als zij een burn out krijgt komt ze ook ziek thuis en neemt de druk op haar en haar gezin ook enorm toe, met alle risico's van dien.[/quote]
Dat is heel naar. En ik zou het zo graag anders willen. Maar nogmaals: ook hier kun je niet alleen maar kijken naar de gevolgen van de situatie zoals die nu is.
Stel dat de kinderen van een ouder die het bijna niet meer trekt naar school gaan, op de eerste dag besmet raken en dan die ouder infecteren? Als het nu al heel zwaar is, hoe zou dat gaan als je ook nog ziek bent, wellicht langdurig?
En ik wil hier dus niemand angst aanjagen, maar het probleem is dat er dus veel mensen ziek worden. Voor een deel van de ouders en kinderen gaat de scholenopening betekenen dat de problemen niet voorbij zijn, maar nog verder onder druk komen te staan omdat mensen ziek worden, er mensen in hun omgeving wellicht overlijden. Dat wordt nu voor mijn gevoel weggewuifd alsof die nadelen er niet zijn, maar ze zijn er wel.