Algemeen Coronatopic #5

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:07

Sizzle schreef:
De docent zou daar ook iets in te zeggen moeten kunnen hebben, dat vind ik nu ook niet echt OK.
Ik weet wel dat onze juf echt totaal niet zit te wachten op sluiting, maar die is sociaal ook niet specifiek geisoleerd of extra voorzichtig. De 2x dat ze in quarantaine was, was vanwege prive contacten niet vanwege school. Idem met de logopedie, die piekerde er niet over om dicht te gaan, heeft wel covid gehad maar was 2 weken later weer volledig fanatiek terug en staat niet achter een sluiting.
De vraag is natuurlijk hoe kun je dat zinvol omzetten waardoor het niet zwart-wit is en je mensen niet hoeft te dwingen iedere dag bang naar hun werk te sturen en omgekeerd.

Een baas speelt daarin natuurlijk een grote rol. Wij hebben een collega die nu dus niet op school lesgeeft. Is het ideaal voor de kinderen zo? Nee maar dat is dan maar even niet anders.
Wij doen het klassenmanagment. De docent in kwestie legt de stof uit.
Wel zijn je mensen op een gegeven moment wel op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:09

veerledec schreef:
Dus ja, ze kunnen besmet worden en ziek worden, maar omdat hun eerste line of defense het aanpakt, is de virusload minder groot.

Maar er is dus niet meer zo heel veel virusload nodig om anderen te besmetten en zeker niet met de nieuwe en besmettelijkere varianten. De grote uitbraak van de Britse variant in Lansingerland liep via een basisschool.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:11

Op de complete groep Nederlandse kinderen denk ik inderdaad dat schoolsluiting en weinig sociaal contact (op lange termijn) schadelijker is dan de scholen weer openen en kinderen vanaf 13 jaar iets meer ruimte geven voor sociaal contact met als risico dat de besmettingen iets oplopen.
En dat zegt niet dat een toename van besmettingen en eventueel overlijdens niet erg is. Het geeft juist aan hoe erg de schoolsluiting en het gebrek aan sociaal contact is voor kinderen.

En ik vind nog steeds dat je een overlijden van een op of oma bijv. niet direct in verband mag zien met het open zijn van de scholen. Het kan wel een indirect gevolg zijn. Het is niet dat de scholen nu open gaan en er heel veel opa's en oma's daardoor gaan sterven aan corona.
Hier vinden nog altijd de meeste besmettingen plaats op de werkvloer bij volwassen mensen. Je kunt gewoon niet alles compleet op slot gooien. Risico's blijf je houden. Het is gewoon belangrijk de risico's te beperken binnen het haalbare (fysiek maar ook zeker mentaal) om de druk in de zorg handelbaar te krijgen en houden. Zorgen dat er geen beddentekort is in de ziekenhuizen. Hoe verdrietig en cru ook ... zorgen dat de begrafenisondernemers het aan blijven kunnen. We moeten proberen om de besmettingen omlaag te krijgen, de sterfte omlaag.

Maar ergens ligt er wel een omslagpunt. Wanneer gaan mensen er te erg onder lijden? Ik vind dat Niwla een goed en ernstig punt heeft. Als zij een burn out krijgt komt ze ook ziek thuis en neemt de druk op haar en haar gezin ook enorm toe, met alle risico's van dien. Ik merk zelf ook dat mijn depressie keihard terug komt. Ik moet soms al huilen als ik 's ochtends wakker wordt en vraag me soms af waar ik nog voor op sta. Er gaat een punt komen waarop teveel mensen het niet meer vol houden. Ik vind het zorgelijk als ik hoor dat kindermishandeling erg toeneemt, ggz al code zwart is, de kindertelefoon zorgelijke signalen binnen krijgt. Als ik al naar mezelf kijk hoe het ging en hoe ik me nu voel. En ik hoor het van veel meer mensen om me heen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:14

Ik snap niet waarom niet gewoon meer speekseltests ingezet worden op scholen, ookal zijn die wat minder betrouwbaar. Het is nog altijd beter dan met oogkleppen regeren.

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:18

Ja daar ben ik absoluut voor!!!! Dat is niet belastend en vervelend voor de kinderen. Inderdaad niet waterdicht, maar je gaat er geheid positieve leerlingen mee uitvissen. Die kan je dan nog voor ze het gebouw binnen zijn op laten halen door de ouders of naar huis laten gaan.

Toevallig zag ik op het nieuws iets over ademtesten die ze in willen zetten bij teststraten. Dit soort testen aan de schoolpoort kan ik alleen maar toejuichen en ik zou daar als ouders direct toestemming voor geven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:22

Wat Lenaatje schrijft...op een gegeven moment zijn je mensen op.
Dus op het moment dat die leraar onderuit gaat zitten 30 kinderen thuis / zonder begeleiding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:30

Dat hollen en stilstaan is iets wat je dan op de koop toe moet nemen. Bij ons is het zo dat als bij 1 kind of personeel de UK variant gevonden wordt de hele klas en alle ouders/broers/zussen 10 dagen in quarantaine moeten. Ook niet geweldig. Er is helaas niet bekend wat uiteindelijk het beste gebleken zal zijn, daar heb je een glazen bol voor nodig.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:31

Vayo schreef:
Ja daar ben ik absoluut voor!!!! Dat is niet belastend en vervelend voor de kinderen. Inderdaad niet waterdicht, maar je gaat er geheid positieve leerlingen mee uitvissen. Die kan je dan nog voor ze het gebouw binnen zijn op laten halen door de ouders of naar huis laten gaan.

Toevallig zag ik op het nieuws iets over ademtesten die ze in willen zetten bij teststraten. Dit soort testen aan de schoolpoort kan ik alleen maar toejuichen en ik zou daar als ouders direct toestemming voor geven.

Lijkt me wel lastig, 1600 leerlingen vóór 08:10 getest hebben :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:35

Dan maak je een week schema en ook niet perse voor schoolstart maar gedurende de dag.
Ik vind het ook jammer dat je niets meer van die blaastest hoort.
Een Covid hond zou natuurlijk helemaal top zijn, gewoon een beetje door de school laten lopen :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:38

Het klinkt toch heel erg alsof het OMT op basis van maatschappelijke belangen de keuze maakt om scholen te laten openen en niet op basis van medische belangen. Het OMT mag tekenen bij het kruisje en zal de schuld krijgen als het misgaat.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:43

Chocopasta schreef:
Vayo schreef:

Lijkt me wel lastig, 1600 leerlingen vóór 08:10 getest hebben :D

Uhhhh goed punt :+ :+ :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:45

Vayo schreef:
Op de complete groep Nederlandse kinderen denk ik inderdaad dat schoolsluiting en weinig sociaal contact (op lange termijn) schadelijker is dan de scholen weer openen en kinderen vanaf 13 jaar iets meer ruimte geven voor sociaal contact met als risico dat de besmettingen iets oplopen.

Een eerste belangrijk probleem is dat besmetting niet 'iets' oplopen. Exponentiele groei heeft als belangrijke eigenschap dat 'iets' betekent dat het over een tijdje onhoudbaar is. En onhoudbaar betekent weer het stoppen van geplande zorg bijvoorbeeld. (Maar ik weet ook niet precies of we echt willen zien dat het ook hier uit de hand kan lopen tot het punt dat we de overledenen niet meer kwijt kunnen?)
De zorg is nog niet hersteld.

Citaat:
En dat zegt niet dat een toename van besmettingen en eventueel overlijdens niet erg is. Het geeft juist aan hoe erg de schoolsluiting en het gebrek aan sociaal contact is voor kinderen.

Heb jij een bron die dat cijfermatig uitwerkt? Want dat mis ik dus heel erg. Om hoeveel kinderen en oudrs gaat het? En hoeveel daarvan hebben zorg nodig? En hoeveel daarvan gaan er ziek worden als we weer 'iets' versoepelen? Dat zijn dingen die je kunt inschatten, maar ik ben dus heel benieuwd naar die cijfers.

Citaat:
En ik vind nog steeds dat je een overlijden van een op of oma bijv. niet direct in verband mag zien met het open zijn van de scholen.

Als kinderen of jongeren via de scholen besmet raken en dan hun grootouders infecteren dan is het een rechtstreeks oorzakelijk verband. Bedenk dat een boel grootouders belangrijke zorgtaken hebben (soms zelfs hoofdverzorgers zijn van kinderen!)
En als die kinderen 'alleen' maar hun ouders besmetten en die ouders geven het weer aan hun ouders waar zij voor mantelzorgen is het ook een rechtstreeks verband.

Die kun je niet uit elkaar halen, dat zijn rechtstreekse gevolgen. (En de schuld! Het lijkt me echt verschrikkelijk dat je een ouder of grootouder verliest en weet dat het via jou is gelopen. Alsof dat geen psychische schade is.)

(Een indirect gevolg is dat de zorg weer zwaarder belast wordt, waardoor er minder ruimte is om te behandelen en ouderen de eerste zijn die dan niet meer behandeld worden. Dat zou ik in een indirect gevolg noemen, geen rechtstreeks, maar het is wel aannemelijk dat ook dat gebeurt.)

Citaat:
Het kan wel een indirect gevolg zijn. Het is niet dat de scholen nu open gaan en er heel veel opa's en oma's daardoor gaan sterven aan corona.

Hoe weet je dat?

Citaat:
Hier vinden nog altijd de meeste besmettingen plaats op de werkvloer bij volwassen mensen.

Deels omdat de scholen nu dus gesloten zijn!
Daarnaast omdat kinderen minder getest worden en vaak geen onderdeel zijn van het bron- en contactonderzoek. Als je als uitgangspunt neemt dat kinderen niet besmetten, en je onderzoekt dat vervolgens zo min mogelijk, dan krijg je ook dat als resultaat. Maar dat maakt voor de werkelijkheid niet uit. We kunnen nog zoveel doen alsof kinderen elkaar en hun ouders en verzorgers en naasten niet aansteken... het gebeurt toch. En de gevolgen daarvan zijn heel reeel: sommige ouders of familieleden worden ernstig ziek of gaan dood. Goeie beslissingen nemen over hoe we daarmee om moeten gaan kan niet door dat deel van de werkelijkheid te proberen te verdoezelen.

Citaat:
Het is gewoon belangrijk de risico's te beperken binnen het haalbare (fysiek maar ook zeker mentaal) om de druk in de zorg handelbaar te krijgen en houden.

De druk 'handelbaar' te houden is helemaal niet handelbaar, het is heel veel vermijdbaar leed. Voor niks, want alles wat we uiteindelijk alsnog moeten doen hadden we ook iets eerder en iets doordachter kunnen doen, en dan het leven van duizenden mensen iets meer kunnen beschermen.

Citaat:
Maar ergens ligt er wel een omslagpunt. Wanneer gaan mensen er te erg onder lijden?

Als in dat omslagpunt niet meegenomen wordt wat de gevolgen zijn van de ziekte en de dood die rondgaat en we alleen maar de nadelen tellen van schoolsluiting maar niet van opening, dan komen we niet tot een eerlijk antwoord.

[qutoe] Als zij een burn out krijgt komt ze ook ziek thuis en neemt de druk op haar en haar gezin ook enorm toe, met alle risico's van dien.[/quote]

Dat is heel naar. En ik zou het zo graag anders willen. Maar nogmaals: ook hier kun je niet alleen maar kijken naar de gevolgen van de situatie zoals die nu is.

Stel dat de kinderen van een ouder die het bijna niet meer trekt naar school gaan, op de eerste dag besmet raken en dan die ouder infecteren? Als het nu al heel zwaar is, hoe zou dat gaan als je ook nog ziek bent, wellicht langdurig?

En ik wil hier dus niemand angst aanjagen, maar het probleem is dat er dus veel mensen ziek worden. Voor een deel van de ouders en kinderen gaat de scholenopening betekenen dat de problemen niet voorbij zijn, maar nog verder onder druk komen te staan omdat mensen ziek worden, er mensen in hun omgeving wellicht overlijden. Dat wordt nu voor mijn gevoel weggewuifd alsof die nadelen er niet zijn, maar ze zijn er wel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:47

Arabesk schreef:
Het klinkt toch heel erg alsof het OMT op basis van maatschappelijke belangen de keuze maakt om scholen te laten openen en niet op basis van medische belangen. Het OMT mag tekenen bij het kruisje en zal de schuld krijgen als het misgaat.

Maar psychische gesteldheid, mentale klachten door o.a. weinig sociale contacten is ook medisch belang. Ik denk dat dit zeer zeker een rol heeft gespeeld in de afweging.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:49

Sizzle schreef:
Dat hollen en stilstaan is iets wat je dan op de koop toe moet nemen. Bij ons is het zo dat als bij 1 kind of personeel de UK variant gevonden wordt de hele klas en alle ouders/broers/zussen 10 dagen in quarantaine moeten. Ook niet geweldig. Er is helaas niet bekend wat uiteindelijk het beste gebleken zal zijn, daar heb je een glazen bol voor nodig.

Dit roepen wij al tijden. Ook bij ‘gewoon’ Corona. Werd je kei hard terug gefloten door de ggd ...
dus ja deze regel invoeren zou al geweldig zijn

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:53

Vayo schreef:
Maar psychische gesteldheid, mentale klachten door o.a. weinig sociale contacten is ook medisch belang. Ik denk dat dit zeer zeker een rol heeft gespeeld in de afweging.

Dat wordt nergens onderbouwd en nergens fatsoenlijk ingeschat, er is geen specifieke expertise over in het OMT, en ik kan er niks over vinden.

Bovendien spreken OMT-leden zelf inmiddels uit dat ze zich door de politiek onder druk gezet voelen om bepaalde adviezen te geven die dus niet meer onafhankelijk zijn.

Dus nee. Ik denk niet dat je er vanuit kunt gaan dat dit zeker te weten goed onderzocht is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:55

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:58

Sizzle schreef:
Dan maak je een week schema en ook niet perse voor schoolstart maar gedurende de dag.
Ik vind het ook jammer dat je niets meer van die blaastest hoort.
Een Covid hond zou natuurlijk helemaal top zijn, gewoon een beetje door de school laten lopen :D

Die blaastest gaat nu toch ook landelijk komen na de succesvolle pilot in Amsterdam?
En de schooltijden kunnen volgens mij best aangepast worden zodat ze niet allemaal voor 08:10 getest moeten zijn. Dan gaan ze wat langer door in de middag toch?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:59

Shadow maar wat stel jij voor dan? Dat we ons allemaal 24/7 angstig in ons huis verstoppen? Dat een hoop mensen eenzaam raken of spanningen oplopen?

Er moeten maatregelen zijn, maar het moet leefbaar blijven. Soms heb ik het idee dat het OMT dat iets te weinig meeneemt. Maar dat is hoe ik het voel. Ik ben blij dat er ministers zijn die zich hard gemaakt hebben voor het heropenen van de scholen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:12

Lenaatje, niemand ontkent dat die signalen er zijn, het gaat om de inschatting hoe groot die effecten zijn ten opzichte van de effecten van het toenemen van besmettingen.
Ook de dood of ernstige ziekte van een familielid gaat impact hebben op al die kinderen die het moeilijk hebben. En nog veel meer als de besmetting via hen loopt.

Vayo schreef:
Shadow maar wat stel jij voor dan?

Ik denk zelf eigenlijk vooral aan doordacht beleid, waar mensen, bij voorkeur met kennis rondom al dit soort moeilijke onderwerpen, een duidelijk totaalplan maken, ipv een grabbelton van maatregelen waar ze iedere paar weken weer wat ingooien of uithalen, net zoals de wind waait.

Dus
- een helder doel (het stoppen van corona en de besmettingen zo snel mogelijk terugbrengen, want des te minder mensen worden er ziek en gaan er dood, en het is de snelste weg terug naar meer mogelijkheden, en het maakt de kans het grootste dat vaccins werkzaam blijven),
- met een heldere route ernaartoe (dus een plan over wie we vaccineren en in welke volgorde en dat we daarbij handelen volgens adviezen van de gezondheidsraad en de EMA en dus niet zelf maar wat freewheelen. En dat we dat dan niet iedere paar dagen veranderen)
- met interesse en nieuwsgierigheid naar het snel opsporen en stoppen van besmettingen (en dan bij voorkeur via een systeem dat niet vrijwel rechtstreeks je gegevens doorverkoopt aan oplichters)
- en oog voor de problemen, zoals eenzaamheid en spanningen en armoede en dergelijke.

Een visie, als ik het woord mag gebruiken.

Het lijkt mij erg vernieuwend. Ik heb het niet gezien de afgelopen 11 maanden. En ook ik ben het zat.

Citaat:
Dat we ons allemaal 24/7 angstig in ons huis verstoppen? Dat een hoop mensen eenzaam raken of spanningen oplopen?

Nee, wat ik het liefste zou willen is dat we toewerken naar een situatie waarin dat juist niet nodig is.

Maar zolang we daar niet zijn is het oneerlijk om te doen alsof coronamaatregelen erg zijn, terwijl de nadelen van corona zelf als ziekte en doodsoorzaak worden overgeslagen. Want zo werkt het niet.

Citaat:
Ik ben blij dat er ministers zijn die zich hard gemaakt hebben voor het heropenen van de scholen.

Meer voor goedkoop politiek gewin eigenlijk. Maar goed, daarin werkt het blijkbaar prima.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:15

Maar Shadow0 er zijn toch meer opties dan gewoon dichtblijven?
Bijvoorbeeld dat veel en veel sneller klassen naar huis of scholen sluiten bij besmettingen. Nu heeft de ggd en inspectie dat keihard tegen gehouden want het valt wel mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:18

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:

Dat wordt nergens onderbouwd en nergens fatsoenlijk ingeschat, er is geen specifieke expertise over in het OMT, en ik kan er niks over vinden.

Bovendien spreken OMT-leden zelf inmiddels uit dat ze zich door de politiek onder druk gezet voelen om bepaalde adviezen te geven die dus niet meer onafhankelijk zijn.

Dus nee. Ik denk niet dat je er vanuit kunt gaan dat dit zeker te weten goed onderzocht is.

Uit onderzoeken is gebleken dat het aantal depressies, zelfmoorden en andere psychische klachten afnemen tijdens rampen en oorlogen.

Zie ergens in de eerste hoofdstukken van 'de meeste mensen deugen' ik heb het boek weggegeven. Dus kan het niet terugzoeken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:20

lenaa_tje schreef:
Bijvoorbeeld dat veel en veel sneller klassen naar huis of scholen sluiten bij besmettingen. Nu heeft de ggd en inspectie dat keihard tegen gehouden want het valt wel mee.

De inspectie moet zichzelf opheffen, om meerdere redenen, al jaren.

En scholen open is idd ook politiek want ja in maart verkiezingen. Men snakt naar perspectief. Kennelijk kunnen mensen niet accepteren dat er geen perspectief is met een pandemie omdat je geen f.cking glazen bol hebt.

Tenslotte zeiden de Duitsers ook van tevoren dat de bezetting maar vijf jaar zou duren :+ 8)7
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-01-21 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:21

lenaa_tje schreef:

Ah, jaaaaaa, please! Er waren in de zomer al een aantal dappere voorvechters om te proberen die meerdere opties te krijgen. En het staat ook duidelijk in dat draadje van de deskundige die ik linkte.

Maar dat is allemaal tegengehouden.

En ik heb ook niet de indruk dat dat nu wel de insteek is (want hoe dan, in krap 9 dagen?)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:24

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:

Ah, jaaaaaa, please! Er waren in de zomer al een aantal dappere voorvechters om te proberen die meerdere opties te krijgen. En het staat ook duidelijk in dat draadje van de deskundige die ik linkte.

Maar dat is allemaal tegengehouden.

En ik heb ook niet de indruk dat dat nu wel de insteek is (want hoe dan, in krap 9 dagen?)

Dat is niet zo ingewikkeld hoor. Dat kan je ook gewoon bij de scholen zelf neerleggen ipv. Tegenhouden :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:24

Ik vind het momenteel ook nog niet echt overkomen dat kinderen weer naar school gaan mogen omdat het risico laag genoeg is, het voelt meer aan als het zwaar doorwegen van andere belangen dat dit besluit aanjaagt.

Wellicht is het allemaal prima, maar op dit moment denk ik dat wij kleutermans nog even thuis gaan houden, tenzij er nog geruststellende informatie vrij gaat komen aankomende week :)