Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:41

De snottebellen waren vooral tot een jaar of 5, daarna was het bij ons eigenlijk weg. Ik heb dit hele afgelopen jaar vanaf Mei (toen het weer open ging) nog geen enkele keer hoeven afbellen voor verkoudheid. De enige keer dat ik mijn kind ziek moest melden was vanwege koorts na een dktp herhaal inenting.
Ik ben zelf ook nooit ziek of verkouden eigenlijk. Het zal ook vrij verschillend zijn per persoon.

Het zou toch heel fijn zijn er er iets van een keuze was, dus gewoon video aanzetten tijdens het lesgeven en dan ouders zelf laten kiezen of ze de kinderen naar school doen of gewoon op video meekijken. Ouders die echt doodsbang zijn is ook geen oplossing. Omgekeerd de school sluiten omdat een beperkte groep heel bang is kan ook niet de oplossing zijn als er geen aanwijzing is (hier in iedergeval) dat het iets uit maakt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-01-21 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:42

Sizzle schreef:
De snottebellen waren vooral tot een jaar of 5, daarna was het bij ons eigenlijk weg. Ik heb dit hele afgelopen jaar vanaf Mei (toen het weer open ging) nog geen enkele keer hoeven afbellen voor verkoudheid. De enige keer dat ik mijn kind ziek moest melden was vanwege koorts na een dktp herhaal inenting.
Ik ben zelf ook nooit ziek of verkouden eigenlijk. Het zal ook vrij verschillend zijn per persoon.

Het zou toch heel fijn zijn er er iets van een keuze was, dus gewoon video aanzetten tijdens het lesgeven en dan ouders zelf laten kiezen of ze de kinderen naar school doen of gewoon op video meekijken. Ouders die echt doodsbang zijn is ook geen oplossing.

Dat lijkt me wel lastig voor docenten bij de jonge kinderen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:44

Sizzle schreef:

Het zou toch heel fijn zijn er er iets van een keuze was, dus gewoon video aanzetten tijdens het lesgeven en dan ouders zelf laten kiezen of ze de kinderen naar school doen of gewoon op video meekijken. Ouders die echt doodsbang zijn is ook geen oplossing.

Dit doen wij nu ook bij havo 5. We hebben 1 die geen lessen wil volgen, ook vooral vanwege afstand dus met ov te moeten reizen.
Wel is dat pittig want in geef les in 2 lokalen :') en een dus heen en weer en heb dus die leerling thuis. Doodop na 80 minuten :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:49

Moonsparkle, Het is hoe dan ook lastig, dat lijkt me helder.
Maar als je echt doodsbang bent en sowieso thuis bent dan is het beter om gewoon een video te kijken van een echte les lijkt mij.
Voor kleuters vind ik school iets wat vooral bijdraagt aan de sociale ontwikkeling, echt iets leren vind ik vrij beperkt dat, lettergrepen klappen kun je als ouder hopelijk zelf ook wel uitleggen.

Lenaatje, maar waarom kan die leerling dan niet gewoon zijn vragen direct stellen? Dat zijn toch dingen die gewoon te doen zijn met de huidige techniek?

Je hebt dan in feite 20 koppies live en een beeldscherm met nog een paar koppies.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-01-21 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:49

rien10 schreef:
Relaxed schreef:
HC lees je eigen berichten eens terug, valt toch geen touw aan vast te knopen.. Maar nee, het ligt aan de lezer :+ en je privéleven boeit echt niemand en daar zijn andere topics voor :roll:

Ah, ik dacht al dat het aan mij lag. Ik snap er vaak geen jota van. Nou, ok. Een deel dan.

Dat soort opmerkingen van HC moet je gewoon negeren, dan is het wel te doen.

Al tien jaar komen bokkers tot deze conclusie. Vrouwen zijn te dom om hem te begrijpen, we hadden zelfs een HK topic the silly soupplates. :+ (Diepgang van een soepbord)

Maar goed, dat terzijde.:+

Ik begrijp werkelijk niet dat leraren de enige beroepsgroep zijn die zonder beschermingsmiddelen en zonder vaccin aan het werk moeten.

Zoiets zag ik al aankomen dus deze docent natuurkunde is na afgelopen schooljaar vertrokken. Thuis een partner die groot risico loopt en ik heb geen zin om een half jaar in de caravan te gaan wonen. Zodra we beiden gevaccineerd zijn, staan we klaar om in te springen bij zomerscholen etc.

Er zijn al negen doden onder onderwijzend personeel gevallen....
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-01-21 19:53, in het totaal 3 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:51

DuoPenotti schreef:
@sec
Maar met die uitleg zouden ze ook nooit, of zelden, verkouden zijn.
Nou als ik toch ooit veel snottebellen zie is het toch bij de kleintjes.

Aan de ene kant begrijp ik de impact van thuis houden juist nu ze zo sociaal moeten leren te zijn.
Maar ik blijf niet geloven dat ze weinig besmetten omdat ze dat met andere virussen wel doen. In die zin vind ik dit niet anders.

En besef ik ook dat je wat je ook kiest nooit goed is.

Nee, want het feit dat het zo werkt bij dit coronavirus betekend niet dat dat voor iedere ziektekiem zo werkt natuurlijk.
Ik zal kijken of ik er straks meer over kan vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:51

Vayo schreef:
Heel eerlijk .... ik denk dat kinderen op lange termijn veel meer schade oplopen door sluiting van scholen en vrij geïsoleerd thuis leven en weinig sociale contacten.

Deze deskundige op gebied van oa zelfmoord bij kinderen is het daar nadrukkelijk niet mee eens: https://twitter.com/tylerblack32/status ... 0624641027

Citaat:
Ik denk dat het inderdaad heel erg is als een kind een opa of oma verliest aan corona. Een ouder of verzorger is natuurlijk helemaal afschuwelijk en komt gelukkig erg weinig voor (jong kind dat jonge ouder/verzorger verliest aan corona).

Het hangt er bij grootouders erg vanaf wat de situatie is. Wij woonden ver weg, ik zag mijn grootouders dus om de paar maanden en kan me ook niet zo'n individuele band herinneren. Dat heeft dus ook niet enorm veel impact gehad. Maar er groeien kinderen op bij hun grootouders, of grootouders zijn de spil en het begrip als het tussen ouders en kinderen niet goed loopt, en dan kan de impact heel groot zijn. (En ook kan de impact heel groot zijn op de ouders die hun ouders verliezen.)

Zoveel verdriet en leed... dat is niet zomaar te ontkennen en het is niet zomaar een aanvaardbaar resultaat van de scholen openen.
Zeker niet als we niet eens weten om hoeveel mensen dat wellicht gaat

Citaat:
En gezinnen die in financiële problemen komen door een ouder die langdurig ziek raakt door corona? Chronisch zou dat dan zijn.

Het hoeft helaas niet eens per se chronisch te zijn - mensen waar tijdens de ziekte het contract stopt, zijn hun baan kwijt. En dan kunnen de opgebouwde rechten toch minder zijn dan de tijd die iemand nodig heeft om ook weer fatsoenlijk te herstellen, en dan kunnen de dingen echt behoorlijk snel uit de hand lopen.
Dat is al een groot probleem, maar nu weten we ook nog dat het een specifiek risico is omdat herstel bij veel mensen echt lang duurt.

En het is moeilijk, maar om daar goed mee om te gaan hebben we betere ideeen nodig, niet een beleid dat iedere twee weken weer iets anders verbiedt of toelaat of weer stopt of toch weer open gooit. (Alleen al dat je iedere keer binnen een paar dagen al je plannen om moet zetten is slopend.)

Die paar weken maken het verschil niet. Een situatie die goed georganiseerd wordt en waar we niet om de paar weken nieuwe noodmaatregelen in moeten voeren wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:56

Arabesk schreef:
Ik begrijp werkelijk niet dat leraren de enige beroepsgroep zijn die zonder beschermingsmiddelen en zonder vaccin aan het werk moeten.

Hmmm... op dit moment is blijkbaar een of andere schimmige vereniging van 'infectiepreventiedeskundigebn' betrokken geraakt bij de lobby tegen het gebruik van FFP2-mondmaskers in verschillende zorgsettings. Want dat is 'genoeg' (en al die talloze uitbraken onder personeel en bewoners... dat zijn ongetwijfeld allemaal illegale feestjes geweest.)

Dus nee, ik geloof niet dat de docenten als enige onbeschermd het bos in gestuurd worden... Het is gewoon allemaal nogal niet-geweldig.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:57

Zelfs deskundigen zijn het vaak niet met elkaar eens. Er zijn er genoeg die dit namelijk wel vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:58

Bijv. In psychiatrische jeugdklinieken die nog nooit zoveel opnames hadden bijvoorbeeld.

Even heel wat anders, Duitsland overweegt om zijn grenzen dicht te gooien voor ieder land dat meer UK mutatie gevallen heeft dan Duitsland, dat is haast ieder land inclusief NL en CH. Ik ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:02

Sizzle schreef:
Bijv. In psychiatrische jeugdklinieken die nog nooit zoveel opnames hadden bijvoorbeeld.

Even heel wat anders, Duitsland overweegt om zijn grenzen dicht te gooien voor ieder land dat meer UK mutatie gevallen heeft dan Duitsland, dat is haast ieder land inclusief NL en CH. Ik ben benieuwd.

We hadden het toch over basisschool kinderen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:06

Vayo schreef:
Zelfs deskundigen zijn het vaak niet met elkaar eens. Er zijn er genoeg die dit namelijk wel vinden.

Welke deskundigen? Ik ken er eigenlijk niet 1 die zegt dat het overlijden van ouders minder ingrijpend is dan het missen van school.

Sizzle schreef:

Is het handig als je bij dit soort dingen aangeeft of het de situatie in Nederland of in Zwitserland betreft?

In Nederland zijn er namelijk vanwege slecht beleid rondom de jeugdzorg echt al jaren problemen, waarvan een aantal vorig jaar (VOOR corona!) ook echt vast liepen: jeugdzorgplekken gesloten en kinderen in de kou. En zoveel kinderen stonden al in de kou, met jaren en jaren geen behandeling, geen plek waar iemand terecht kon, en kinderen die ook werkelijk zelfmoord pleegden wegens gebrek aan perspectief.
En daar verandert nog niks, alles zit nog net zo vast als het zat.

En ook de nadruk op school: zoveel jongeren in de jeugdzorg krijgen geen of nauwelijks scholing. Als we het dan zo belangrijk vinden, waarom is dat dan niet goed geregeld?

Dan is het soms moeilijk om te geloven dat het echte betrokkenheid is: willen we nu het beste voor de kinderen zelf (en zo ja, waarom nu pas?) of willen we kinderen gebruiken als makkelijk argument voor dingen die eigenlijk vooral fijn zijn voor anderen... Geldt ook voor de GGZ in het algemeen trouwens. Die figureert wel altijd als we proberen aan te geven dat iets 'erg' is, maar het zo maken dat het ook werkelijk toegankelijk is voor mensen die het nodig hebben... dat lukt maar niet en daar gebeurt ook niet echt iets in.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:12

Het feit dat het al slecht was betekend toch niet dat het dus onbelangrijk is :?

Mindim, ik weet niet welke leeftijd het hardste getroffen is, maar basisschol is tot iets van 12 jaar, dan zijn dingen als eetstoornissen al een thema.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:12

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:

Welke deskundigen? Ik ken er eigenlijk niet 1 die zegt dat het overlijden van ouders minder ingrijpend is dan het missen van school.

Ho even, dit heb ik echt nergens gezegd!!! Je trekt het nu echt uit zijn verband. Sowieso heb ik gezegd dat dit eigenlijk niet te vergelijken valt. Ik doel op alle kinderen in Nederland, niet een individu. De percentages overlijdens binnen de leeftijdsgroepen waarin de meeste ouders vallen is gelukkig echt heel laag. Zoals jij het zegt kun je dit echt niet stellen vind ik. Ook had ik het met name over opa's en oma's op leeftijd en die verliezen. Omdat die kans procentueel ook hoger ligt.

En ja, ik blijf erbij dat ik het voor kinderen enorm belangrijk vind dat scholen weer open gaan, omdat veel kinderen hier echt onder beginnen te lijden.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 30-01-21 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:16

Vayo, op welk deel van mijn reactie reageerde je dan met je uitspraak? Ik wil het niet uit context trekken, maar je gaf dat als enige reactie op mijn verhaal daarboven. Als ik dat verkeerd heb uitgelegd mijn excuses, maar ik begrijp het dan niet helemaal denk ik.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:21

Sizzle schreef:
Moonsparkle, Het is hoe dan ook lastig, dat lijkt me helder.
Maar als je echt doodsbang bent en sowieso thuis bent dan is het beter om gewoon een video te kijken van een echte les lijkt mij.
Voor kleuters vind ik school iets wat vooral bijdraagt aan de sociale ontwikkeling, echt iets leren vind ik vrij beperkt dat, lettergrepen klappen kun je als ouder hopelijk zelf ook wel uitleggen.

Lenaatje, maar waarom kan die leerling dan niet gewoon zijn vragen direct stellen? Dat zijn toch dingen die gewoon te doen zijn met de huidige techniek?

Je hebt dan in feite 20 koppies live en een beeldscherm met nog een paar koppies.

Dat zeg ik dat doen wij dus ook. Maar die paar koppies op dat beeldscherm moet je er wel bij betrekken :) en vooral dat (en dat geven leerlingen ook aan) wordt gemist. Een video us wel wat anders dan als je live mee kijkt he?het is geen opname waar alle situaties ideaal zijn, waar er gewoon een uitleg wordt gegeven die je terug kijkt. Alleen vragen stellen is geen lesgeven natuurlijk. En je hebt namelijk niet je volle aandacht bij de leerling online waar je dat bij iedereen online wel hebt.
Verder wat het zwaar maakt zijn die 2 lokalen hoor. Ik ben dus op 3 plekken tegelijk een les aan het geven. Dat is als docent gewoon zwaar.

Bij mijn mavo is het al hybride. Ik heb er 15 in de klas en 15 op school. Toch geven de leerlingen thuis aan dat zij dat thuis lastig vinden. En daar is de doelgroep ook naar.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 30-01-21 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:24

Shadow0 schreef:
Vayo, op welk deel van mijn reactie reageerde je dan met je uitspraak? Ik wil het niet uit context trekken, maar je gaf dat als enige reactie op mijn verhaal daarboven. Als ik dat verkeerd heb uitgelegd mijn excuses, maar ik begrijp het dan niet helemaal denk ik.

Heel eerlijk .... ik denk dat kinderen op lange termijn veel meer schade oplopen door sluiting van scholen en vrij geïsoleerd thuis leven en weinig sociale contacten.

Deze deskundige op gebied van oa zelfmoord bij kinderen is het daar nadrukkelijk niet mee eens: https://twitter.com/tylerblack32/status ...

Op bovenstaande. Ik wilde aanhalen dat veel deskundigen wel vinden dat kinderen op nu en op lange termijn veel schade kunnen ondervinden door sluiting van scholen en ook nog eens weinig sociale contacten.
Het OMT geeft volgens mij zelfs aan dat er een kans is op toename van besmettingen, maar dat de heropening van scholen echt heel belangrijk is voor de kinderen. Er is bijvoorbeeld ook een enorme toename van kindermishandeling. De kindertelefoon krijgt ook alarmerende signalen.

Ik denk gewoon niet dat we het openen van de scholen en overlijden van ouder/grootouder/overgrootouder in direct verband met elkaar moeten zien. Natuurlijk kan dit indirect het gevolg zijn en dat is dan echt heel verdrietig. Je kunt in dit geval ook gewoon niet vergelijken wat erger is. Natuurlijk als je het per individu bekijkt wel. Maar niet naar de gevolgen op de gehele groep kinderen in Nederland. Maar ik blijf erbij dat de situatie echt zorgelijk begint te worden voor de kinderen.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 01-02-21 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Telefoonnummer verwijderd

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:33

Vayo schreef:

Je schrijft 'meer schade' en dan lees ik dat als 'meer dan van het alternatief' en dat is dus een alternatief waarin ouders en verzorgers besmet kunnen raken met alle gevolgen inclusief overlijden.

Citaat:
Ik denk gewoon niet dat we het openen van de scholen en overlijden van ouder/grootouder/overgrootouder in direct verband met elkaar moeten zien.

Nee, dat kan niet. Scholen zijn ook zelf plekken van besmetting en ook ouders en verzorgers raken ziek via kinderen. Dat is in Nederland nog altijd een beetje onder de radar maar bv in de UK is dat duidelijk genoeg, en die variant uit de UK is ook hier in Nederland. Het valt minder op omdat kinderen minder getest worden, maar het openen van scholen en besmettingen die via die scholen lopen kun je NIET los zien van elkaar.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:41

Heel eerlijk. Ik ben zelf momenteel banger voor een burn out (en de langetermijn gevolgen daarvan) door het combineren van werk met de kinderen thuis dan voor Corona.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:53

Arabesk schreef:
De Russische en Chinese vaccins zijn staatsvaccins, nee dank u.

Die schat ik eerder in op een microchip mee implanteren :))

Ik kan aan HC ook geen touw vastknopen. Lijkt wel een ‘Terpstraatje’ :o
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 30-01-21 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:53

Arabesk schreef:

Zoiets zag ik al aankomen dus deze docent natuurkunde is na afgelopen schooljaar vertrokken. Thuis een partner die groot risico loopt en ik heb geen zin om een half jaar in de caravan te gaan wonen. Zodra we beiden gevaccineerd zijn, staan we klaar om in te springen bij zomerscholen etc.

Er zijn al negen doden onder onderwijzend personeel gevallen....

Daar hadden wij thuis het vanmiddag nog over, men (ik denk vooral ouders) wil steeds de scholen terug open, maar mensen in het onderwijs worden niet met voorrang gevaccineerd.
Als je zo doorgaat hou je geen mensen meer over die nog in het onderwijs willen werken.
En de spoeling is daar al zo dun.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:59

Waarom vinden jullie dan dat een leraar basisonderwijs meer risico loopt dan een politie-agent of een winkelmedewerker?
Die komen de hele dag met mensen in aanraking en van kinderen is nog bekend dat ze minder besmettelijk zijn dan volwassenen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:59

Dit virus wordt bij jongere kinderen door een ander deel van het immuunsysteem aangepakt dan bij oudere kinderen/volwassenen. Datzelfde verschil in systeem verklaart ook waarom ze sneller verkouden zijn en vatbaar zijn voor bepaalde kinderziektes. Dus ja, ze kunnen besmet worden en ziek worden, maar omdat hun eerste line of defense het aanpakt, is de virusload minder groot.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:03

De docent zou daar ook iets in te zeggen moeten kunnen hebben, dat vind ik nu ook niet echt OK.
Ik weet wel dat onze juf echt totaal niet zit te wachten op sluiting, maar die is sociaal ook niet specifiek geisoleerd of extra voorzichtig. De 2x dat ze in quarantaine was, was vanwege prive contacten niet vanwege school. Idem met de logopedie, die piekerde er niet over om dicht te gaan, heeft wel covid gehad maar was 2 weken later weer volledig fanatiek terug en staat niet achter een sluiting.
De vraag is natuurlijk hoe kun je dat zinvol omzetten waardoor het niet zwart-wit is en je mensen niet hoeft te dwingen iedere dag bang naar hun werk te sturen en omgekeerd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:05

secricible schreef:
Waarom vinden jullie dan dat een leraar basisonderwijs meer risico loopt dan een politie-agent of een winkelmedewerker?
Die komen de hele dag met mensen in aanraking en van kinderen is nog bekend dat ze minder besmettelijk zijn dan volwassenen.

Heel eerlijk de afstand houden als winkelmedewerker of als agent is wel wat gemakkelijker dan met een hele dag 30 kinderen om je heen :j

Edit. Vriendin en ik hebben het wel is vergeleken maar ik zie op een werkdag meer mensen op een intensievere manier dan zij in de winkel.
Glazen hokjes bestaan in de klas niet natuurlijk
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 30-01-21 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt