Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 11:00

Venthe Hamburg is tof! Ik hou niet van steden, maar heb daar ooit de halve gelopen en echt genoten daar.

Leonie: nee momenteel geen krachttraining, daar begin ik weer mee als het 's avonds donker is en koeler. Nu zijn we veel buiten in de avond.
Lijkt me frustrerend als iedereen zo veel sneller loopt, kun je nog bij een andere groep aansluiten?

Muppet wat fijn dat het zo lekker ging! En dat je geen blaren hebt van je schoenen.

Ik heb vanmorgen plat getraild, was lang geleden. Kleine rondjes weer in een klein gebied. Saai was het niet, ik zag twee herten, een eekhoorn en wat spechten. Verder was het heel mistig en eindelijk eens wat koeler weer *\o/*. Hartslag bleef erg laag, had ik niet verwacht na de interval van gisteren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:15

Lekker rondje weer SV.
Ik heb dus WEER spierpijn in de enkels van die hoogtemeters. Ik snap dat niet. Maar heb het wel. Heb jij zeker nooit last van?
Geen spierpijn elders, maar echt in m'n enkels.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:32

Wauw SV, mooie plaatjes! En lekkere loop! Hamburg lijkt me leuk!

Ik heb net m’n interval gelopen. 20 min warming up, 7 keer 3 min 5:16/2 min rust, en 10 min uit.
Ik dacht 7 dat red ik nooit, maar het is gelukt. Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 12:51

Wow pittige interval, goed gedaan zeg! Die ga ik ook een keer doen.

Germie spierpijn heb ik sowieso zelden tot niet meer als ik zelf loop. Spierpijn in mijn enkels heb ik echt nog nooit gehad. Wist niet eens dat dat kon? Er zitten toch geen spieren in je enkelgewricht?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:56

Deels wel herkenbaar Leonie.. afhankelijk van wie er komt loop ik ook vaak alleen in de loopgroep. Ik val vaak ook tussen allerlei groepen in. Ik ervaar het niet als vervelend. Soms juist extra motiverend om stapje extra te doen en bij dat snellere groepje te kunnen aansluiten en soms juist fijn om even rustiger aan te doen en bij een langzaam groepje te rennen.
als je het echt vervelend blijft vinden zou ik kijken voor een andere groep.
Moet wel leuk blijven en niet alleen maar frustreren..

Lekker bezig muppet! Jij gaat hartstikke goed!!
Fijn dat je nieuwe schoenen goed bevallen.

Mooi sfeertje zo in het bos SV.
En weer een halve afgetikt +:)+

Germie, ik heb ook weleens stijve enkels als ik veel hoogtemeters gemaakt heb. Spierpijn niet.. kun je spierpijn in je enkels hebben? Lijkt me meer iets van bandjes en peesjes die dan even protesteren..

Mooie intervallen Samantha! Leuke training!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:09

Ja is leuke interval, wel pittig met die korte rust tijd.
Over 2 weken zie ik nog een pittigere in mn schema, 1-2-3-4 min 5:16, met 2 min rust en dan 2x.

Niet leuk Leonie, ik loop in zo’n groep dan het liefst in de midden moot. Is er geen andere groep?

Denk ook banden en pezen die het wat zwaar hebben Germie!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 18:34

Jullie gaan hard!

Germie, goede hoogtemeters hoor.

Leonie, goed dat je naar je kuit laat kijken. Ben benieuwd wat eruit komt.
Ik vind het echt knap wat je loopt in die training op de baan. Jammer dat je dan achteraan loopt, maar ben je tevreden met wat je loopt?

Samantha, dat is een toffe foto ja. En wat een goede intervallen.

Welkom Saul. Je bent lekker bezig, mooi doel ook. Kan je lopen nu met je hielspoor?

En Venthe, ook welkom. Jeetje, je loopt vlot! Mooi doel om volgend jaar weer een marathon te willen lopen.

Namiro, hahaha, it's funny 'cause it's true!
Het wordt inderdaad weer vroeg donker he -O-

Busymissy, hoe gaat je enkel? Nog gelopen vandaag? Hoop dat het goed gaat en je zondag kan lopen.

SV, dat is echt een mooie loop. Gek he, ik loop doorgaans ook wat beter na een werkdag dan op mijn vrije dag. Geen idee waarom. Pittige dag had je op school.
En wat een fijne loop vanmorgen, mooie route.

Muppet, fijn dat je schoenen bevallen. En gaan voor een kort rondje en dan 9km lopen hahaha. Tof.

Ik kwam vandaag uit werk en dacht:"Ik trek mijn schoenen aan en ga even een PR op de 10km lopen". En ik ging superlekker en kwam thuis met 2 PR's hahah.
27 seconden van mijn 5km af gelopen en 2.31 minuten van mijn 10km! Dus dat ging echt heel lekker *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 18:41

Wat goed! De volgende is onder het uur hoor!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 19:35

Lekker bezig Goof!!! *\o/*

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 20:13

Wow, wat gaan jullie snel!

Qua enkelversterkende oefeningen heb ik altijd geleerd (met een pa als meerkamptrainer) dat kleine dagelijkse oefeningen veel verschil kunnen maken; op 1 been staan met koken, op een traptrede staan en je zo ver mogelijk laten zakken en dan zo ver mogelijk op je tenen gaan staan, het alfabet schrijven met je tenen (voet in de lucht). Wie weet heeft iemand er nog iets aan.

Bij mij zelf is m'n knie ook een aandachtspunt, dus daar doe ik braaf minimaal 1x per week oefeningen voor. Zeker ook vanwege de enorm ongelijke ondergrond waarop ik loop, er zijn een paar paden waar je echt over de boomwortels huppelt.

Vandaag heb ik 4x8 gelopen (les 20 Evy). Het viel mij niet tegen! Ik baal wel van mezelf dat ik het allemaal zo ver heb laten komen, zo veel aangekomen en mn conditie zo laten verslonzen. Maar... focus on the positive... we gaan de goede kant weer op...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 20:36

Precies! Ga zo door.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:17

Inderdaad, vooruit kijken nu WenK!

Wat ontzettend goed gelopen Goof!

En muppetmayo, volgens mij zaten je nieuwe schoenen dan wel errug lekker, haha.

Heb vanavond niet meer gelopen, was te laat thuis en moest nog veel regelen op de wei (loonwerker probeert mijn wei droger te krijgen voor de winter) en toen was het alweer donker.
Heb ook al veel gelopen vandaag en had mijn tape niet helemaal goed zitten waardoor mijn enkel gevoelig is nu, dus waarschijnlijk beter ook om nog een dagje te wachten.

Ben ook een beetje verdrietig en flink teleurgesteld. Hond die ik zaterdag op zou halen is zonder overleg ineens aan andere mensen gegund. Ik had me er erg op verheugd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 05:29

Hè nee dat is naar zeg! Gaven ze daar ook een reden voor?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 05:50

Niet echt, ze hadden "een beter gevoel" bij het andere koppel, maar we hadden elkaar nog niet eens ontmoet (vanwege de afstand). Wellicht hebben ze iemand dichterbij gevonden, maar baal enorm. Had alles al voorbereid hier.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 06:50

Venthe wat een snelheden :wow: en gaaf marathon van Eindhoven, dat is mijn ultieme doel. Oke de halve dan *D

SuperVixen bij jou komen altijd de mooiste plaatjes naar voren <3.
En herkenbaar, kinderen die vervelend worden als ze niet naar buiten kunnen :P

Mooie interval heb je gedaan! Ik vind interval zelf echt heel moeilijk. Ik kan eigenlijk al niet wandelen tussendoor want dan kom ik niet meer op snelheid :Y)

-Namiro- Jammer he, dat het weer zo vroeg donker wordt :(

Leonie87 lastig, ik kan me voorstellen dat altijd achteraan lopen wel demotiverend werkt. Hoe dan ook, ik vind het knap!

muppetmayo Dankje! De 10km ben ik ook best trots op :j, ook al is hij langzamer dan 6 jaar geleden, maargoed ik word er natuurlijk niet jonger op, en ben nu pas sinds kort weer echt flink bezig. Naar mijn lijf luisteren is nog wel eens een lastig dingetje :o

En wat goed van je eigen loop! Ondanks dat je misschien nog niet helemaal fit was. Knap hoor!

Supervixen Hele gave trail :j

Germie wat lastig van die spierpijn zeg, al herken ik het wel hoor althans in stijve enkels inderdaad. Vroeger had ik regelmatig spierpijn na het lopen, tegenwoordig eigenlijk niet meer.

Wow netjes hoor Samantha_!

Goof ik ben eigenwijs ik loop er gewoon doorheen :+. Nu heb ik met hardlopen niet super veel last, hooguit de eerste km. Ik heb zooltjes en voor hardlopen goede (of nouja eigenlijk zijn ze aan vervanging toe) aangemeten schoenen. Dat doet wel heel erg veel, het meeste last heb ik na even zitten (logisch), op blote voeten en in mijn normale schoenen (ondanks de zooltjes).

En super netjes gelopen jij zeg! Knap, en volgens mij heb je echt een fantastische broek aan <3.

Wenk thanks! Dat is een goede reminder voor mij, ik heb soorgelijke opdrachten in het verleden inderdaad gehad van mijn fysio :j
Oh die boomwortels dat vind ik altijd zo'n uitdaging haha, of de plassen die nu overal liggen, ik probeer zo lang mogelijk droge voeten te houden :P

Ook het balen en verslonzen is hier herkenbaar helaas, maar je kunt het! Je bent weer goed bezig, dat is wat telt, de rest komt vanzelf :j

BusyMissy ik loop ook liever niet in het donker, dus ik begrijp het heel goed. Wat een natte bende nu al weer he! Hier ook.

En een hele dikke knuffel, dat is echt heel erg vervelend, ik snap dat je jezelf er enorm op verheugd had :knuffel:

Ik heb dinsdag een kort rondje gedaan, maar mijn GPS was van slag, er klopt niks van de afstand en de tijd, het punt waar ik normaal de 4km aantik, daar zei mijn horloge nu 3,3 -O- en hij zei dat ik over een ronde 8.55 had gedaan, terwijl ik echt de benen onder mijn lijf vandaan gerend heb dinsdag, daar baalde ik stiekem wel even van. Je ziet op het kaartje ook dat het alles behalve soepel loopt haha.

Afbeelding

Ik hoop vandaag nog te kunnen gaan lopen, normaal loop ik op dinsdag en donderdag in de pauze of net na het afdroppen van de kinderen, lang leve thuiswerken.
Maar ik heb een zieke thuis vandaag, dus overdag zal niet gaan vrees ik.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 08:27

Wat goed MuppetM! Gewoon iet helemaal fit en toch bijna die 10km aantikken. Verstandig hoor om niet meteen door te lopen naar die 10. Het lijkt weinig maar 2km erbij is wel een verhoging van 25% van je volume als je van 8 afkomt. Die 10 komt echt wel.
En fijn dat je schoenen goed bevallen. Is ook een kwestie van wennen en ook wel wat spieropbouw. Je zou ze in het begin nog wat kunnen afwisselen zodat de overstap niet ineens heel groot is. Je lichaam moet gewoon zelf iets meer werken bij een neutrale schoen. (zeker als je dus iets proneert).

Mooie afstand ook weer Sv. Was dat gebied zo klein of was dat jou keuze om het zo te doen? (was dat hier dat je misschien een ultra wil gaan lopen op een klein stukje? En wat heerlijk dat je zoveel beestjes tegenkomt.

Mooi gelopen Samantha. Is 2 min rusttijd te kort bij deze interval ja? Wat is jou 5km tempo (even voor de beeldvorming hoe hard 5:15 voor jou is)?

Goof wat goed! Zo dichtbij! Ik denk net als SV dat je de volgende keer dat uur gaat halen. weer even lekker verder trainen en dan weer een poging doen. Gaat jou sowieso lukken.

WenK wat is gebeurd kun je niet aan doen, de toekomst heb je wel in eigen hand. En die verander je vandaag. Dus lekker zo doorgaan en niet te streng zijn voor jezelf. 3 stappen naar voren en 1 terug is nog steeds 2 vooruit.

ownee BusyMissy je mooie knappe puppy! Wat onwijs vervelend. Wel erg naar van die mensen om dat zo last minute te wijzigen ook...

Saul ah altijd vervelend als de techniek je in de steek laat. Uiteindelijk telt wat je loopt, en niet wat je meet denk ik dan maar. Ik weet niet hoe oud de zieke is maar misschien kun je als die slaapt even weg? Beterschap iig.

Thanks voor het meedenken allemaal.
Ik ben wel tevreden met de tempo's die ik loop hoor Goof (nouja ik zou graag willen dat ik overal 1 minuut sneller was maar moet wel reëel blijven he :Y) .
-Namiro- schreef:
Deels wel herkenbaar Leonie.. afhankelijk van wie er komt loop ik ook vaak alleen in de loopgroep. Ik val vaak ook tussen allerlei groepen in. Ik ervaar het niet als vervelend. Soms juist extra motiverend om stapje extra te doen en bij dat snellere groepje te kunnen aansluiten en soms juist fijn om even rustiger aan te doen en bij een langzaam groepje te rennen.
als je het echt vervelend blijft vinden zou ik kijken voor een andere groep.
Moet wel leuk blijven en niet alleen maar frustreren..
Dat stapje extra kan ik gewoon simpelweg niet. Misschien straks wel weer als ik weer wat meer heb meegetraind maar ik loop aardig tegen mijn max aan. Komt ook wel doordat ik in het weekend veel en hard train en dus zeker niet uitgerust bij de training aankom.
Ze hebben wel andere groepen en heb dat ook besproken maar ze geven aan dat die echt veel langzamer zijn en ik echt wel in deze groep thuishoor. Twijfel toch om het eens te proberen om te kijken hoe dat bevalt. Helemaal vooraan hoeft voor mij zeker niet want dan heb je niemand om je aan op te trekken.

Zelf gister een rustige 5 km gerend en in de avond krachtraining gedaan (dus weer geen bootcamp). Was weer behoorlijk moe. Die baan training hakt er wel echt in geloof ik :'). Denk vandaag in mijn pauze ook even een rustig rondje doen. Team thuiswerken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:20

Fijn he dat thuiswerken :D
Wat is voor jou een rustig rondje?

Onze oudste is ziek en ze is 5,5 dus dat durf ik nog niet, maar wellicht dat ik iets kan regelen met de man des huizes vandaag.
Heb net ook al gewoon les gehad met de pony, dus kan me voorstellen dat ie denkt toedeledokie :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 09:26

Thuiswerken en een rondje in je pauze doen klinkt voor mij echt als een droom. Ben ik echt wel jaloers op.
Ik heb vaak maar 15 minuten lunchpauze en dan is het snel je brood naar binnen proppen.

Echt niet leuk Busy van die mensen.
Ga je nu verder rondkijken?

Saul frustrerend is dat hè als je GPS niet meewerkt. Maar je hebt niet voor niks gerend toch, al voelt dat soms wel zo dan.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:36

Ja dat is echt een luxe hoor, ik heb een hele fijne meewerkende baas. Mijn werktijden zijn ook flexibel. Nu ben ik vanmorgen wel om 6.15 uur begonnen, flexibiliteit werkt natuurlijk twee kanten op.

Ik heb 13 jaar in een soort gevangenis gewerkt, althans zo noemde ik het. Ik werkte intern, moest douchen om naar binnen te komen, geen ramen niks (alleen in de kantine), en pas weer naar buiten aan het einde van je dienst.
En nu sinds 1,5 jaar een simpele kantoorbaan, nou ik vind het heerlijk :o

Ja ik kan daar wel van balen als de GPS niet werkt, maar ik weet zelf dat ik goed gelopen heb, dus dat is wel belangrijk, kan dat tegenwoordig wel ietsje beter loslaten haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:43

BusyMissy schreef:
Ben ook een beetje verdrietig en flink teleurgesteld. Hond die ik zaterdag op zou halen is zonder overleg ineens aan andere mensen gegund. Ik had me er erg op verheugd.

Jeetje. En je was er zo enthousiast over -O-
Wat onwijs jammer. En heel gek ook.

Saul, wat balen dat je loop niet goed geregistreerd werd.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:46

Knap gedaan Goof!

O wat balen Busy, je had je er zo op verheugd.

Lekker gedaan Leonie, sporten en lopen!

Mijn snelste 5 km is op 5:16, snelste 10 op 5:26.
Dus ik theorie zou het moeten kunnen ja. Maar ik slaap al de hele week slecht, Garmin zegt ook overbelast. Hoop dat dat snel beter wordt.

Lekker ja, rondje lopen met thuiswerken. Ik werk woensdag thuis, maar heel flexibel is het bij ons allemaal niet. Ik loop meestal voor werk of in m’n lunch pauze.

Ik ben weer jaloers op de vele vakantie SV haha. Elk beroep heeft wel z’n charmes ja.

O herkenbaar Saul, ik heb ook zo’n baan gehad, helemaal ingepakt in zweterige cleanroom kleding, geen ramen etc.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:33

Lekker Goof.

Mijn enkels voelen weer normaal. Het voelde echt als spierpijn en niet als iets anders. Maar de vorige keer had ik 3 dagen last, nu 1.5 dus dat is goed.
Ik baal wel dat ik gewoon gevoelig blijf voor spierpijn. Als ik 5 dagen niet ga paardrijden en dan weer 2 paarden rij, dan heb ik weer spierpijn. Terwijl je toch zou zeggen dat je met meer dan 40 jaar ervaring wel een ervaren ruiter bent die het ook wel bijhoudt.

Jij gaat ook lekker WenK.

En busymissy, dat is wel jammer van die hond. Kun je weer op zoek.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 10:40

Wat balen Busymissy, een hond is zo fijn gezelschap!

Ach wat sneu Saul, een zieke thuis. Kan me voorstellen dat je dan baalt dat je planning de koelkast in kan.

Even ter illustratie van de omgeving waar ik hardloop...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb vanmorgen even een deel van mijn hardlooprondje gewandeld met onze hond. Het was er echt heerlijk weer voor en precies voor de regen thuis (het begon te druppelen toen ik de sleutel in de voordeur deed).

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 12:08

Hi Venthe! Onze kindjes schelen iets meer dan een maandje! Ik ben 2 maart bevallen :) . Ik kan inmiddels ook weer redelijk soepel 5km aan 1 stuk, net onder het half uur! Mijn doel is in april weer in Rotterdam de Marathon te kunnen lopen.... Misschien heel ambitieus, maar mensen moeten doelen hebben he :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 13:27

Wat een mooie omgeving Wenk. Love it.

Ah Samantha ja als je richting je max gaat, snap ik dat ie erg pittig is! En overbelast is nooit echt goed maar te weinig slaap is gewoon echt een lastige factor. Dat maakt je prestatie al snel minder. En als het dan nu ook lukt, gaat het met meer slaap alleen maar makkelijker. :o
je kan dus ook net als ik het beste van beide werelden hebben :D EN schoolvakanties EN thuis kunnen werken. Vind het echt een bizarre luxe.

Sv 15 min lijkt me echt niet fijn. Dan zit je echt te haasten met je lunch.

Saul schreef:
Fijn he dat thuiswerken :D
Wat is voor jou een rustig rondje?

Onze oudste is ziek en ze is 5,5 dus dat durf ik nog niet, maar wellicht dat ik iets kan regelen met de man des huizes vandaag.
Heb net ook al gewoon les gehad met de pony, dus kan me voorstellen dat ie denkt toedeledokie :=

Haha nee ik snap dat je met 5.5 ze nog niet thuislaat! Ahh maar misschien is manlief meewerkend. :')

Rustig rondje ligt maar net aan mijn bui hoor. Dat kan in afstand rustig zijn of in tempo. Nu was het een beetje beide want dit is eigenlijk rustdag. Alleen ik ben mijn stryd nog aan het inwerken (kalibreren) dus ik heb vandaag de een na laatste workout daarvan gedaan. Er zaten 2 strides in en 2 min all out (die is niet helemaal gelukt doordat ik aan het klooien was) en verder was het rustig aan.
Afbeelding

Precies toen het begon te regenen kwam ik aan bij de sportschool en kon ik nog even verder trainen waar ik gister was gebleven dus dat was fijn. Daarna nog 1kmtje naar huis maar toen was het soort van droog.

En wow dat je daar 13 jaar hebt kunnen werken Saul! Ik dacht dat ik van heel extreem afkwam maar zo zie je maar, het kan altijd erger :Y)

Oe irisjee, spannend! Hopelijk word je ingeloot.