Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:56

Fijn zeg, zulk goed advies.
Ik heb 2 jaar geleden een analyse laten doen, misschien wel interessant om weer eens terug te gaan.

Ik heb zojuist nog een rondje van 5,5km gelopen na werk. Ik vind dat toch echt een fijne afsluiter van mijn werkdag zeg.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:15

Dit zijn géén trail schoenen hè.
Voor trails ben ik super blij met mijn Sauconi ride 15TR :j die ook op de weg kunnen gebruikt worden maar het profiel schijnt dan wel sneller te slijten dus ik gebruik ze voor de NS trails daar heb ik vaak een combi van alles en die schoenen zijn dan Ideaal. Mijn Hoka's vind ik ook fijn behalve dat ze Gore tex hebben. Als je door een flinke plas loopt staan ze vol met water en dat loopt er dus niet vanzelf uit. Maar op droge winterse dagen ga ik die weer lekker wat vaker gebruiken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:23

Oh ik loop gewoon alles op die Brooks, is voor mij ook niet echt nodig, loop niet echt op heel ruig terrein. Misschien als ik echt nog meer ga lopen dat ik toch eens verder ga kijken :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:53

Nou lees net dat hardlopen met de club niet doorgaat. Nou hoop ik morgen middag te gaan. X core gaat ook niet door en de komende twee weken niet maar er staan online x core lesjes op dus die ga ik dan doen en dat doe ik dan donderdag of vrijdag wel.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:48

Wat jammer dat het hardlopen met de club niet doorgaat, vanwege het weer?

Lekker Goof dat je ook een rondje na je werk hebt kunnen lopen. Je bent lekker bezig!

Ik heb ondertussen mijn 3e paar brooks versleten. Ik loop daar ook trails mee, zijn voor mij stevig genoeg. Saucony en Asics gehad, maar nu tevreden met mijn brooks. Ben benieuwd of ik donderdag met wat anders terug kom.

Na het werk gelijk de hardlopen kleren aangetrokken, was erg druk op de route dus niet heel fijn kunnen lopen. Ook Elmo is nog niet helemaal hersteld van zijn blessure en moest echt een tandje langzamer voor hem. Ik had een training "herhaling lange passen" aangezet, en normaal loop ik dan zeker richting de 8,5 km, nu waren het er maar 6,5. Toch even doorgelopen tot de 7, dat staat dan weer leuker :'

Ben nog wel zoekende hoe ik dan die cadans veel meer omhoog krijg, heb nu het gevoel dat ik vooral veel sneller loop i.p.v grotere passen te nemen, zie je ook wel terug in de grafiek. :Y)

Afbeelding

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:09

Mijn cadans is ook laag. Gister had ik weer 162. Maar vaak zit ik rond 155 gemiddeld. Volgens mij moet je juist kleinere snelle passen maken om het omhoog te krijgen.

Het is afgelast omdat er twee ziek zijn. Iemand anders had om onbekende rede afgezegd. En er zijn er een paar die al weken niet komen dat zijn mooi weer lopers. Dus alleen ik en nog iemand zouden komen naast de trainster en dan zou precies om 20:00 gaan regenen. Dat was vorrige week ook en toen hadden we ook onweer. Dus denk dat het weer icm slechts twee deelnemers samen de reden zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:28

Ik heb geen idee wat mijn cadans is, ik geloof wel dat Garmin het aangeeft.
Maar vanavond ben ik gestopt. Wat een drama was het. Op 2 minuten van huis trap ik op een losse stoeptegel. Allemaal water spat er onder vandaan en ik heb 1 zeiknatte voet. Ok, dat is koud, maar ik ging door. Dan begin ik met tegen de wind in lopen, moest 10 minuten inlopen, 20 minuten tempo, 10 minuten uitlopen. Dus normaal is het dan 25 minuten tegen de wind in, dan de rest weer terug en na de training wandelen. Maar het begon nu na 10 minuten te regenen, mijn voet was koud, en het liep niets. Maar de regen werd harder en harder, dus na 15 minuten gestopt en naar huis gewandeld. Ik was doorweekt, tot op m'n onderbroek. Echt niet normaal hoe hard het ineens regende. Ik zag ook niets meer door m'n bril, dus 1 groot drama. Ergens voel ik me schuldig dat ik niet die 20 minuten tempo heb volgemaakt, dus nog een kwartier buffelen, maar het ging ook gewoon niets, ik was na 5 minuten tempo al redelijk moe zeg maar.
Dus bij beter weer ga ik wel weer.

Ik zie ook nog prestatieconditie staan. Soms is het bij mij tot -2, soms tot -5 en vrijdag was het tot -10, terwijl ik lekker gelopen had. Dat zegt dus ook niet alles. Vandaag niet gekeken, ik ben eigenlijk totaal niet moe of voldaan, maar ja, ook maar 15 minuten gelopen.
Ik zal verder maar zo denken, wel 15.000 stappen gezet in totaal vandaag, dus de beweging wel gehad.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:12

Brooks ghosts heb ik ook, alleen de 14. Vind ze echt super fijn, alleen niet voor in de modder of moeilijk terrein, dan glijden ze zo weg.
Voor trail heb ik Hokas. In de bergen of Ardennen oid ideaal, maar in de duinen in Nederland krijg ik er blaren van. Geen idee hoe dat kan.

Hier 2 lekkere loopjes gehad in de Ardèche (en ook lekker aan het klimmen). Morgen een lange dag, 38km en 1500hm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:26

Ohh Lieke dat ziet er heerlijk uit! Heel tof!

Goed dat je een keer eerder gestopt bent Germie.

Jammer dat het niet doorgaat Befunny. Maar ik snap het wel met baggerweer en jij alleen met de trainster.

Mijn cadans wisselt. Ligt eraan of ik trail loop, welk tempo ik loop enz. Met mijn marathon, op rustig tempo op de weg was het 171 gemiddeld, 190 max. Loop ik een wat korter loopje en wat vlotter, dan zit het meestal tussen de 180 en 200.

Bever had online een goede aanbieding, dus mijn 4e paar hoka speedgoats besteld. Het paar waar ik nu op loop zit tegen de 600km, dus kan ik nog wel even mee verder. Maar dan heb ik mijn volgende paar alvast liggen.

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:14

Lieke wat een heerlijke omgeving zeg om te trailen/wandelen en klimmen en Klauteren <3

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:12

Lekker bezig allemaal!

Na een meniscus blessure kreeg ik het advies van de fysiotherapeut om mijn cadans tussen de 170 en 180 te houden met een iets kortere pas om de knieën te ontlasten. Dat heb ik bereikt door met muziek te lopen. Genoeg op Spotify om uit te kiezen. De ideale cadans zal voor iedereen wel wisselend zijn en zeker ook te maken hebben met ondergrond.

Schoenen koop ik altijd bij een speciaal zaak.

Nog flinke spierpijn van de bootcamp van maandag, straks een interval loopje en dan dit weekend mijn eerste officiële 10 km. Man gaat ook gezellig meelopen. <3

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 10:09

Ik heb Brooks Adrenaline 22. Heb ze ook laten aanmeten bij Runnersworld. Vind dat een hele fijne winkel met eerlijk en goed advies! Heb er nu ruim 400km mee gemaakt. Dus binnenkort maar even voor een apk'tje gaan en kijken hoe lang ze nog mee kunnen!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:57

Goedemorgen!
Nou het is duidelijk waarom mijn waarden zo beroerd zijn, ik heb Covid ^)
Gelukkig ben ik niet echt ziek, heb lichte klachten, dus heb vanochtend toch een klein rondje gerend, was er aan toe na 2 dagen binnen zitten en veel reizen. Het sporten voor vanavond maar afgezegd, ik wil hem niet besmetten, voor mij is het onhandig, maar mijn werk en salaris gaan door, als ZZP-er is dat toch anders.

Voor de weg heb ik Brooks Ghost, ben er heel tevreden over, maar wil ook binnenkort nog wel een analyse laten doen. Heb nog nieuwe Speedgoats staan voor het trailen, die ga ik zaterdag maar eens even testen.

Fantastisch Lieke, genieten!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:00

Lekker Suusje, ook na werk nog gaan lopen.
Lieke, wat een prachtige omgeving om actief te zijn.
Wijs Germie, dat je dit keer toch naar jezelf luistert.
Beterschap Ninus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:26

Ik heb nog hele oude Brooks, maar in de zomer dus Hoka laten aanmeten. Het is denk ik echt afhankelijk van je lijf. Die Hoka's kan ik niet op wandelen, dan zijn ze veel te verend zeg maar.
Ik heb ook nog hardloopschoenen van Adidas van deze zomer, maar ik krijg dan extra last van de pezen. Dus die staan in een doos te wachten op betere tijden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:41

Beterschap Ninus nooit leuk.

Germie idd wijs

Wat schoenen betreft scheelt het echt enorm per persoon maar ook waarvoor je ze wil gebruiken mijn sauconis's die zijn voor alle ondergronden geschikt maar een duurloop verhard vind ik er niet fijn mee anders had ik nu geen nieuwe hoeven kopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:44

Beterschap ninus!

Mijn hrv is binnen een week enorm gekelderd, hoe makkelijk 43km vorige week ging, zo moeizaam ging 23km vanmorgen. Wel genoten van de herfstkleuren en maar toegegeven aan extra rustmomentjes tussendoor.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:43

Gek is dat toch hè SV? Prachtige foto's, het natte-voeten-bankje :D en die boom is fantastisch!

Ben blij dat ik vanochtend nog een klein rondje gedaan heb, het was toen heerlijk droog en fris weer, nu is het weer één doffe ellende. Alsof het nog niet nat genoeg is.....

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:53

Sv wat een prachtige foto's weer en een mooie afstand :j

Nou phoe ik ben geweest. In de echt stromende regen met mijn nieuwe Patta's die staan nu met keukenpapier proppen erin te drogen.

Ik heb een voorgesteld loopje van Garmin gedaan. Ik wilde de polder in gaan maar daar stond me ook nog eens echt een pittige wind dat ik omgedraaid ben en hier in de buurt ben gebleven. 10 min inlopen dat moest op 7:05 maar liep ik te snel. 9x 10sec sprint dat moest op 2min nog wat maar daar kwam ik niet eens in de buurt en toen eigenlijk 10 min cooling down maar binnen 7 min was ik thuis. Resultaat 40procent gehaald _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had mijn lamp aan van Decathlon want werd ook al donker en op notabenen een zebrapad bijna aangereden. Heb alleen maar een handgebaar gemaakt en riep idioot en weer door.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 08-11-23 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 18:58

Gaan er nog lopers uit dit topic meedoen aan de graef Castricum trail ?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:05

XxLMMxX schreef:

Vorig jaar heb ik hem gelopen. Weet nog niet of ik dit jaar ga. Heb in ieder geval (nog) niet ingeschreven...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:19

Die regen is toch echt weer de hel zeg. Ook fijn dat je vanmorgen bent geweest ninus. Die boom is mooi hè. Het bankje staat normaal niet onder water, maar met deze zondvloed voor het eerst wel.

Pittige training BeFunny, toch goed gedaan hoor!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 19:35

Balen dat je in de regen liep Befunny. Wel lekker gelopen.
SV, je had er nog mooi weer bij zeg.

Ik ben morgen vrij en wil weer voor een 10km gaan, maar ze geven wéér heel de dag regen op. Ik hoop dat het meevalt.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:09

MuSLi schreef:
XxLMMxX schreef:

Vorig jaar heb ik hem gelopen. Weet nog niet of ik dit jaar ga. Heb in ieder geval (nog) niet ingeschreven...

Ik ga hem lopen, maar ben alleen.
Opzich niet erg.
Toch lijkt het me leuk om even mensen vooraf of na afloop te treffen.
Dus dacht wie weet

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:02

Succes dit weekend judenjul
Beterschap Ninus, hopelijk knap je snel op.
Prachtige herfst foto’s SV, jammer dat je je minder fit voelt.
BF, goed dat je gegaan bent!

Hier gisteren een hele avontuurlijke trail gehad, met veel klimmen, klauteren en kruipen. Helaas bleek erg geen brug over de rivier te zijn. De Gpx die we gebruikten was van een wedstrijd en dan maken ze een brug van kano’s. Dus uiteindelijk na 23 afgedropen en naar de weg gelopen om terug te liften. Alleen kwamen er bijna geen auto’s langs deze weg, dus ook nog 7km terug gerend (ong 10k wel gelift).
Het was echt een prachtig avontuur.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding