Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:31

Relaxed schreef:
HC lees je eigen berichten eens terug, valt toch geen touw aan vast te knopen.. Maar nee, het ligt aan de lezer :+ en je privéleven boeit echt niemand en daar zijn andere topics voor :roll:

Ah, ik dacht al dat het aan mij lag. Ik snap er vaak geen jota van. Nou, ok. Een deel dan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:32

veerledec schreef:
Op dit moment vind ik de overige gevolgen toch echt van ondergeschikt belang aan het welzijn en de toekomst van onze jongste generatie. Opengooien dus wmb.

Hier neig ik ook naar maar ik vind het moeilijk. Want vd week hoorde ik op de radio dat gebleken is dat kinderen niet de oorzaak zijn van meer besmettingen maar dat er landen zijn die daar anders over denken. Dat vind ik dan moeilijk .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:33

Wij zijn er heel blij mee. Dochter sprong een gat in de lucht. Ze kan gelukkig naar de noodopvang. Maar ze mist haar vriendinnen zo erg, plus de gezelligheid in de klas. Ik merk dat ze wel steeds iets somberder wordt. Dus wij vinden het heel erg fijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:33

secricible schreef:
Ik lees zojuist dat Rusland sputnik V al heeft aangeboden bij de EMA, maar fase 3 nog niet eens heeft afgerond. Dat is voorlopig dus nog kansloos.

Maar dan begrijp ik dus dat Rusland al vollop aan het vaccineren is met een vaccin dat fase 3 nog niet eens doorlopen heeft. Dat vind ik best bijzonder.

Waren zij het niet die als eerste hun artsen hebben geënt met hun vaccin? Griezelig.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:34

Ohh nee bij ons is dat echt goed geregeld dan. Ook ouders die onderling afstand houden.

Sheran, maar het aantal tieners (en ouders) dat je in problemen brengt door de scholen weer open te doen lijkt me echt velen malen lager dan het aantal tieners dat nu erg last heeft van de schoolsluiting. Je bedoeld dan leerlingen met zeer kwetsbare gezondheid of leerlingen waarvan één of beide ouders een zeer kwetsbare gezondheid heeft?

Sport gaat door en moet in mijn ogen door blijven gaan voor de jeugd! Zeer belangrijk inderdaad!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:37

Sheran schreef:
Sommige tieners (en ouders en docenten) breng je ook in een lastige situatie door de scholen wél weer open te doen. Want ook dit was best drama afgelopen maanden. Ik zou het het mooist vinden als er een soort vrijwillig schoolgaan kwam, maar ik zie natuurlijk ook wel dat dat organisatorisch niet haalbaar is. Sport van de kinderen gaat overigens nog wel gewoon door, dat zouden de ouders dan ook wat meer aan kunnen pakken. Dat is nog veel gezelliger ook.

Ik heb het echt over basisschool. Mijn kinderen zijn bijvoorbeeld dan weer te jong voor sport, het enige dat de oudste mocht was binnen en is dus ook stopgezet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:39

Hier het geluk van een eigen pony en les op de pensionstal buiten. Dat kan nog steeds doorgaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:44

SusanH schreef:
Wil toch weer even reageren hier. Scholen langer dicht is zeer onverstandig. Ik vind het wijs dat er gekozen is voor geestelijk welzijn boven de mogelijke gezondheidsrisico's.

Hoe zou het geestelijk welzijn er voor staan met de kinderen waarvan 1 van de ouders (of verzorgers, soms ook grootouders bv) overlijdt door corona?
En hoe zou het op langere termijn gaan met gezinnen die in financiele problemen komen doordat iemand door corona langdurig ziek is en inkomen kwijt raakt?

En ook - hoe snel zou het weer uit de hand lopen dat dingen weer gesloten worden? Volgens mij is dat volkomen willekeurig en op stel en sprong open en weer dicht gooien veel funester voor geestelijk welzijn dan een doordacht plan met toekomst, ook als dat wat langer duurt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:48

Daar heeft shadow ook wel hele goede punten.
Doe je het voor de ene groep goed is het voor de ander niets en andersom.

Zelf denk ik dat die kleintjes super verspreiders zijn. Zelf niet ernstig ziek (gelukkig) maar het wel hebben en ook verspreiden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:49

Wij dalen nog steeds met de cijfers (vrijdag 1880) en de scholen zijn niet dicht dus ik zie echt niet wat scholen zou zo heftig zouden bijdragen behalve als de UK variant misschien over gaat nemen.

Maar hier is het omgekeerde, hier willen de leerlingen dan juist weet dat het op slot gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:52

DuoPenotti, En dan weten we ook nog niets over de langeretermijngevolgen voor kinderen die geinfecteerd raken. Kinderen lijken minder vaak ernstig ziek te worden dan volwassenen of ouderen, maar er zijn dus wel een aantal ernstige immuunreacties gemeld... maar daarnaast, van een virus als het HPV merk je bijna niets en kan toch oorzaak zijn van kanker op wat langere termijn. Dit is een vrij heftig virus, dus hoe weten we dat het op de langere termijn onschuldig is? Zijn dat experimenten die we aan moeten gaan met kinderen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:58

Had deze reacties wel verwacht. Ik geloof nog steeds dat kinderen geen rol van betekenis vormen bij besmettingen. Kijk op de site van bijvoorbeeld het RIVM. Ik kruip weer onder mijn meeleessteen
.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:06

Zolang het RIVM eerst beweert dat mondkapjes (dus die gewone stoffen zelfmaak) niets doen en later ineens magisch wel heb ik ook mijn bedenkingen over hun motieven.
En nee ben geen wappie.

Kijk ik naar andere virussen zie ik toch heel vaak dat een kind snotterig is en vervolgens het hele gezin. Waarom zou dat nu anders zijn? En al helemaal bij een virus waar andere ook geen anti stoffen hebben?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:13

Hier bij ons zijn de scholen ook opengebleven.
Je moet er een beetje geluk mee hebben ook dat er geen uitbraak in je school komt natuurlijk.

Er zijn al heel veel kinderen en leerkrachten getest na een besmetting ( komt er zo'n mobiele testeenheid van een ziekenhuis langs ) en dan kan het zomaar zijn dat de school opeens voor 10 dagen of 2 weken weer dicht moet. Dat is voor sommige ouders ook miserie als ze niet per direct opvang kunnen regelen.

Oftewel, het kan vriezen of het kan dooien maar een gemakkelijke oefening is het in geen geval.

Vayo

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Wil toch weer even reageren hier. Scholen langer dicht is zeer onverstandig. Ik vind het wijs dat er gekozen is voor geestelijk welzijn boven de mogelijke gezondheidsrisico's.

Hoe zou het geestelijk welzijn er voor staan met de kinderen waarvan 1 van de ouders (of verzorgers, soms ook grootouders bv) overlijdt door corona?
En hoe zou het op langere termijn gaan met gezinnen die in financiele problemen komen doordat iemand door corona langdurig ziek is en inkomen kwijt raakt?

En ook - hoe snel zou het weer uit de hand lopen dat dingen weer gesloten worden? Volgens mij is dat volkomen willekeurig en op stel en sprong open en weer dicht gooien veel funester voor geestelijk welzijn dan een doordacht plan met toekomst, ook als dat wat langer duurt.

Heel eerlijk .... ik denk dat kinderen op lange termijn veel meer schade oplopen door sluiting van scholen en vrij geïsoleerd thuis leven en weinig sociale contacten.

Eergisteren is de vader van een vriend van mij overleden. Zijn moeder is 5 maanden geleden overleden. De kinderen zijn enorm verdrietig, maar kinderen pakken het dagelijkse leven ook vaak weer snel op. Gelukkig hebben de kinderen opa en oma tijdens de corona periode wel regelmatig gezien. Eigenlijk is het meest verdrietige nog de beperkingen nu om goed afscheid te kunnen nemen. Mijn opa's en oma's zijn al overleden, maar ik zou het nu veel erger vinden om ze te verliezen dan hoe ik het vorig jaar daadwerkelijk vond. Omdat ik vorig jaar zonder enige beperking goed afscheid heb kunnen nemen.

Ik denk dat het inderdaad heel erg is als een kind een opa of oma verliest aan corona. Een ouder of verzorger is natuurlijk helemaal afschuwelijk en komt gelukkig erg weinig voor (jong kind dat jonge ouder/verzorger verliest aan corona). De grootste groep is 85-89 jarigen en 80-84 jarigen. Wij praten hier met onze kinderen ook over. Mijn opa en oma zijn vorig jaar en het jaar daarvoor overleden. Maar zij waren beide in de 80. Wij hebben toen ook met ze gesproken dat dat heel verdrietig is, maar dat ze ook een mooi en lang leven gehad hebben.

Sowieso vind ik het enorm moeilijk te vergelijken, maar ik denk nog steeds dat de scholensluiting op langere termijn op veel meer kinderen een negatief effect heeft.

En gezinnen die in financiële problemen komen door een ouder die langdurig ziek raakt door corona? Chronisch zou dat dan zijn. Vooralsnog is dat natuurlijk onbekend. Het overgrote deel herstelt gelukkig wel goed van corona, maar er is inderdaad een groep met flinke restklachten. Ik denk alleen dat de groep gezinnen die in financiële problemen komt door bedrijfssluitingen en het beroep niet uit mogen voeren een stuk groter is.

Je zult het nooit zo kunnen doen dat je iedereen beschermt en iedereen erdoorheen trekt. Ik denk ook wel dat we nu op een punt komen waarin het de vraag is hoever je nog kunt gaan met het aanscherpen van maatregelen. Als je bijv. hoort dat het is de GGZ code zwart is. Enorm veel mensen gaan nu gebukt onder de maatregelen. Ik merk het persoonlijk ook dat het erg slecht gaat. De depressie komt in volle vaart terug. Ik heb in mijn familie en vriendenkring geen mensen waarvan we weten dat zij echt een extra risico lopen mochten ze corona oplopen. Heel veel mensen in mijn omgeving hebben corona gehad en zijn gelukkig hersteld en niemand heeft in het ziekenhuis gelegen. Toch houd ik me aan de regels.
Ik kan ook de regels aan mijn laars lappen en met leeftijdsgenoten (35-45 jr) lekker afspreken en de gezelligheid opzoeken. De kans dat wij echt enorm ziek worden en in het ziekenhuis belanden is gelukkig heel erg klein. Maar je zal het maar net doorgeven aan iemand, die het doorgeeft aan zijn kwetsbare ouder. Of ik besmet in de supermarkt iemand die er aan overlijd. Het blijft een risico en daarom houd ik me aan de regels. Alleen moet het wel leefbaar blijven, omdat het zo lang duurt en het met de vaccinaties ook nog niet echt soepel loopt.

Het zou fijn zijn als echt iedereen de regels respecteert. Werkgevers en werknemers echt eens strenger kijken naar hoe thuiswerken wel gaat. Ik weet zeker dat we dan iets zouden kunnen versoepelen waardoor we nog steeds of veilige afstand opa en oma of zelfs overgroot opa en overgroot oma kunnen zien en het allemaal net iets leefbaarder en iets meer te behappen valt.

Pandora2

Sizzle schreef:
Wij dalen nog steeds met de cijfers (vrijdag 1880) en de scholen zijn niet dicht dus ik zie echt niet wat scholen zou zo heftig zouden bijdragen behalve als de UK variant misschien over gaat nemen.

Maar hier is het omgekeerde, hier willen de leerlingen dan juist weet dat het op slot gaat.

Ik zou ook zo'n kind zijn die wou dat de scholen weer dicht gingen }>

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:18

DuoPenotti schreef:
Zolang het RIVM eerst beweert dat mondkapjes (dus die gewone stoffen zelfmaak) niets doen en later ineens magisch wel heb ik ook mijn bedenkingen over hun motieven.
En nee ben geen wappie.

Kijk ik naar andere virussen zie ik toch heel vaak dat een kind snotterig is en vervolgens het hele gezin. Waarom zou dat nu anders zijn? En al helemaal bij een virus waar andere ook geen anti stoffen hebben?

Daar ben ik het wel mee eens of althans dat ik denk dat kinderen misschien wel weinig ziek ervan worden, maar kinderen hebben niet de hygiëne als volwassenen en snotjes zijn zo overal :o het kan toeval zijn maar ik heb ook meerdere keren gehad dat ik kids over de vloer had die dan een snotneusje hadden en vervolgens werd ik ziek, misschien ben ik er ook vatbaar voor.

Ik ken trouwens ook een school in speciaal onderwijs die open was en binnen twee weken ongeveer waren er meerdere besmettingen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:20

Mijn kinderen stonden ook te juichen in het begin! Maar nu willen ze niets liever dan dat de scholen weer open gaan. En dat hoor ik van veel ouders waarvan de kinderen echt niet stonden te springen om school. Juist dat geeft aan hoe erg kinderen er onder te lijden hebben.

Sizzle, maar bij jullie vind ik het wel echt schrijnend. Als je hoort dat het gevolg is dat ouders mondkapjes in huis dragen en niet meer in de buurt van hun kind willen komen, dan snap ik dat kinderen niet meer naar school willen. Dat vind ik nog schadelijker dan schoolsluiting. En hoewel corona echt heel ernstig is, vind ik dat echt overdreven. Hier moeten ze wel direct handen wassen bij thuiskomst, maar verder kus en knuffel ik ze. Mocht ik corona krijgen dan is dat zo. Op mijn leeftijd is het risico gelukkig erg laag en de kans enorm groot dat ik er niet meer dan een week flink beroerd van ben. Je moet geen risico's opzoeken, maar jezelf totaal isoleren en continue in angst leven is ook echt niet gezond.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:23

DuoPenotti schreef:
En nee ben geen wappie.

Omda de theorie juist is dat kinderen doordat ze zo’n actief ontwikkelend immuunsysteem hebben en nog constant immuunrespons opbouwen tegen (onschuldigere) coronavirusjes ze minder vatbaar zijn voor dít coronavirus.
Er zijn vast bokkers die het een stuk duidelijker en wetenschappelijker kunnen uitleggen, maar even in simpele taal.

OMT adviseert wel om de BSO dicht te houden omdat daar de samenstellingrn weer anders zijn dan op de basisschool.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:31

Vayo, ja dat vind ik ook verschrikkelijk, dat zul je altijd blijven meedragen dat je ouders je als een tijdbom behandeld hebben.
Maar het laat gewoon ook zien dat er altijd wel iemand „tegen“ is, het maakt niet uit wat je doet.

Overigens zei ik in het voorjaar: het lijkt wel of het geen moer uitmaakt wat je doet, het patroon is uiteindelijk overal hetzelfde. En dat zeg ik nu weer. Overal totaal verschillende aanpak maar het verloop is overal hetzelfde.

Skieen en scholen zijn in iedergeval bij ons niet de drijver. De daling was overwegend ingezet door sluiting van de horeca.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:32

Zodra kinderen weer naar school gaan, worden de meeste volwassenen verkouden. Elk jaar weer.
Hier thuis kan je de klok op gelijl zetten. Kind is na anderhalve a 2 weken school meestal verkouden.
Dus geloof prima dat op school heel eat verspreid wordt, corona is daar ij mijn beleving geen uitzondering op. Vooral op de basisschool leeftijd is de hygiene niet optimaal.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:34

Misschien heeft het iets met de thymus te maken, een orgaan wat tijdens de pubertijd verschrompeld en een grote rol speelt bij de weerstand en het herkennen van antigenen bij kinderen. Maar het is ook een soort leerproces dus ik weet het niet zeker.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 30-01-21 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:34

Het is kiezen tussen twee kwaden. Voor mij voelt het ingeval heel onnatuurlijk om dagelijks nee te moeten zeggen tegen leerlingen/ouders om dagelijks naar school te mogen. En mijn leerlingen mogen nog wel ‘gewoon’ naar school.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:35

@sec
Maar met die uitleg zouden ze ook nooit, of zelden, verkouden zijn.
Nou als ik toch ooit veel snottebellen zie is het toch bij de kleintjes.

Aan de ene kant begrijp ik de impact van thuis houden juist nu ze zo sociaal moeten leren te zijn.
Maar ik blijf niet geloven dat ze weinig besmetten omdat ze dat met andere virussen wel doen. In die zin vind ik dit niet anders.

En besef ik ook dat je wat je ook kiest nooit goed is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:39

Ik geloof wel dat kinderen/pubers er trouwens minder ziek van worden maar dat is niet het punt toch? Het gaat ook om het verspreiden.
Wij hebben een aantal leerlingen van september tot december besmet gehad (geloof 40 op 1200 leerlingen) en niemand is echt ziek geweest. Zelfs prima in staat om online de lessen mee te volgen. Dat vonden wij opvallend omdat ze ook weer zo geregeld ziek zijn en geen lessen kunnen volgen.