Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:50

Ziet er uit als een hele geslaagde trailrun dames! :D Wat leuk!!!

Even terugkomend op WenK: mijn grootste motivator is de aankoop van mijn nieuwe schoenen geweest toen ik begon met hardlopen. Ik dacht ook, oh eerst opbouwen om te kijken of ik er wel echt mee door wil gaan, maar echte schoenen lopen zó fijn ipv sneakers. Daardoor vind ik het schema nu leuk om te volgen, omdat ik weet dat het een blessure véél minder op de loer ligt met opbouwen.

Oh iets te veel van alles germie. Wat een heftig schema trouwens van Garmin als je voor 10km traint. Ik heb er geen verstand van, maar is het niet fijner om een wat rustiger schema te pakken? Heb het idee dat je laatste tijd vaker minder fijn rent, om eerst weer het fijne gevoel terug te krijgen?

Gisteren mijn laatste echt lange training richting mijn eerste 5km gehad! Ik ben zo benieuwd volgende week hoe dat gaat want ik voel me eigenlijk totaal niet goed voorbereid met dit schema. Komende week nog een interval training met 100 meters en een training van 2,5 km aan een stuk lopen. Maar dat is het langste wat ik dan ooit heb gedaan, want andere trainingen gingen maar zoals onderstaande tot 1,5km aan een stuk max zonder wandelen tussendoor.

Afbeelding

achja, we gaan het zien :')

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 12:06

Wat leuk dat de meeting gister zo geslaagd was :D Het ziet er iig echt super gezellig uit op de foto's (en wat een lekkers op tafel ook :D ) Ik hoop dat ik volgende keer ver genoeg ben in training om eens mee te gaan!

Ik zag jullie over de prijzen van de Bruggenloop, zelf vond ik hem ook wel aan de prijzige kant. Maar aan de andere kant, nu ik de evenementen 5 km loop ben ik net zoveel kwijt per km. Voor een beetje evenement betaal ik nu ook zo'n 17.50, dan kom je ook boven de 3 euro per km :') En ik moet zeggen dat ik nog niet zo bekend ben met alle prijzen voor hardloop/trail evenementen, misschien scheelt dat. Ik riep wel al naar mijn collega's hetzelfde als jullie hoor, jeetje wat duur en dan ga je niet eens met een taxi van a naar b maar moet je alles zelf lopen!

Samantha_ veel sterkte daar, nooit makkelijk het eindigen van een relatie, ookal ben je zelf degene die er uiteindelijk een punt achter zet, makkelijk is het nooit :(:)
Ik ben het eens met Leonie87, ga vandaag voor 2 sportieve punten van je lijstje ipv het huishouden :D

Lisitano ik ben benieuwd naar je ervaringen met de personal trainer! Verder gewoon lekker met Meeko lopen :)

Tiggs wauw wat een super mooie tijd, gefeliciteerd! *\o/* En volgens mij had jij de binnenbochten, ik had bij de finish 4,95km op mijn horloge staan :')

Puera wat fijn dat je knie mee lijkt te vallen. Klinkt als een heerlijk weekend zo! Wat een mooie trail ook zo te zien, en heel erg fijn dat het zo goed ging :)

Leonie87 wauw jij hebt je kilometers ook weer gemaakt zo! Ik ben heel erg benieuwd of je uiteindelijk de meerwaarde van de Stryd gaat merken.

Fenn 6 km hardlopen is ook super goed :) Op naar de 15 :D

Germie wat balen dat het niet ging gister, volgende keer weer beter.

Aight volgende week voor het eerst 5 km aan 1 stuk? Dat kun jij vast! Ik vond het vooral een mentaal dingetje, maar dat komt vast goed.

Hier stond gister de Singelloop op het programma. Vrijdagmiddag voelde ik me steeds beroerder worden, lag in de avond als een dood vogeltje op de bank. Hele nacht aan het spoken geweest. Behoorlijk grieperig -O- Zaterdag was het al een enorme uitdaging om alleen al de paarden en boodschappen te doen. Echt enorm getwijfeld, ging ik dan toch wijs zijn en mijn startnummer voor zondag weggeven?
Zondag heb ik toch maar besloten om er het beste van te maken omdat ik bang was dat ik anders spijt zou krijgen. Hier in het topic meerdere voorbeelden van mensen die uiteindelijk best lekker gelopen hebben terwijl ze niet fit zijn, dus toch maar proberen. Als het niet zou gaan zou ik gewoon uitstappen en naar huis gaan. Flink paracetamol en neusspray erin en gaan.
Het lopen ging verre van soepel, maar dat had ik ook eigenlijk niet anders verwacht. Toch trots dat ik hem heb uitgelopen. Zeker niet mijn snelste tijd, maar hey, wel de finish gehaald :D
Moet wel eerlijk zeggen dat ik bij thuiskomst ben gaan douchen en op de bank ben geploft, en daar de rest van de avond niet meer vanaf ben gekomen ;)
Nu maar even uitzieken en dan weer rustig doortrainen naar de 10.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:45

Muppet, wat goed dat je gegaan bent! Goed gedaan.
Aight, je bent lekker bezig, komt vasg goed volgende week. En veel plezier alvast.
Germie, rustig aan doen is niet 'zwak', maar 'verstandig'. Je kan ook teveel van je lijf vragen.
Leonie, wat goed gelopen nog na de 1e lus. Gaaf.
Samantha, hier ook geen spierpijntjes ofzo, gelukkig.
Fenn, lekker bezig. Welke trail loop je?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:51

Wauw Muppet, knap gedaan als je niet helemaal fit bent! Super zeg! Ben je al wat opgeknapt?

Goed gedaan Aight!

Germie, ik vind 62 minuten in de IKEA nog snel hoor! Beste tijdstip is doordeweeks rond etenstijd en dan niet in de vakanties.

Ik heb een beetje naar jullie geluisterd. Alhoewel de dag is nog niet voorbij hè haha.
Ik ben naar de sportschool gegaan, en net met Scott naar stal, en terug natuurlijk. Is toch weer 26 km en een heuvel op die ik best pittig vond. Heen was het naar beneden maar dat vond ik nog best eng voor een eerste keer haha.
Dus 3 sporten gedaan, wel beetje gaar nu. Even snel eten maken voor de hongerige pubers.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 21:24

Ik ben vandaag weer op pad geweest. Tja, was het hardlopen of toch niet? Ik had overdag wegens thuiswerken nog geen 1500 stappen gezet, dus MOEST er nog wel uit. Maar oh zo geen zin. Dat komt dus echt omdat ik vandaag nog gewoon geen stap gezet had zeg maar.
Dus ik had weer eens het 'geniale' idee om naar de Kardingerbult te gaan. Moest toch nog duikflessen vullen, dus dan kon ik dat mooi combineren.
Snel was ik niet, heb eigenlijk te veel gewandeld, maar ben toch 11 keer boven gekomen. En dat was best wel zwaar. Ben nu echt wel gaar. En toch blij dat ik gegaan ben.
Ik zie het als een krachttraining, want dat haat ik echt (doe ik dus gewoon NIET). En dat dan gecombineerd met een slow run. Dus denk dat het wel nuttig was.
En hoe ik me morgen voel? Dat weet ik morgen. ;) Maar 350 hoogtemeters is niet niks. Ik heb ook echt gewoon 11 hartslagpieken (en een prestatieconditie die in z'n geheel onder 0 lag vandaag).
Afbeelding

En gelukkig geen Ikea vandaag, ben daar echt even van genezen. Ga niet meer op een zondagmiddag, want 'even snel' wat halen zit er gewoon niet in.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 06:36

Haha Germie zondagmiddag ikea is hel. Ik woon echt vijf minuten rijden van de ikea, maar ik kom er nooit.
En zeker niet als dat christmas world er is. Dan staat er elk weekend file bij de afrit van de snelweg. Zo frustrerend als je gewoon naar huis wilt.

Mooie hoogtemeters heb je gemaakt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:26

Spannend Aight. Wel een beetje gek dat je idd nog nooit alles aan elkaar hebt gelopen. Maar toch leert de ervaring als jij 2x 2,5km kan lopen bijvoorbeeld, het je wel gaat lukken hoor!
Dus gewoon lekker gaan en kijken hoe ver je komt, en als je wel even moet wandelen, dat is toch geen ramp? Dan train je daarna lekker door en kun je het volgende keer wel.

muppetmayo ja als je 5km loopt is het vaak relatief gezien ook duur idd. De prijzen lopen vaak gestaag op. Maar dan denk ik €17,50 voor een leuke dag/middag vind ik dan wel weer een prima bedrag. Maarja als je het afzet naar prijs per km is het idd best duur.
Het is echt een zoektocht voor jezelf wanneer voel ik me rot en kan ik wel lopen, en wanneer niet. Echt griep klinkt niet echt als een ideaal vertrek punt :+ . Maar wat knap dat je het gedaan hebt en dat het gelukt is! Kan alleen maar beter volgende keer :D
En die 10 gaat jou sowieso wel lukken!

Ik keur het goed Samantha, op de fiets naar het paard, je moet er toch komen. :Y)

Hier gister 30km gefietst met de ev, oftewel, rustdag. En bij de fysio geweest. Weer dry needle-ling gedaan en een brief ter advies voor de huisarts voor een doorverwijzing naar de sportarts om toch even te kijken naar die kuit/ onderbeen. Het blijft maar terugkomen en we pakken alleen het gevolg aan maar niet de oorzaak. Maar wat de oorzaak nu is?
Kan pas volgende week terecht bij de huisarts dus moet er wel even geduld voor hebben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Aight, je bent goed bezig hoor! En af en toe een stukje wandelen is echt prima.

Muppet, goed dat je toch gelopen hebt! En die warmte... Ik ben blij dat ik zaterdagavond liep, toen was het echt heel goed te doen. Ik heb nog op het afsnijden gelet, want vorig jaar liep ik daar ook een PR en was de route ook te kort.

Iedereen die van mooie medailles houdt kan ik trouwens de loopjes van Epic aanraden. Ook deze was weer erg mooi.

Germie, jouw zondag klinkt heftig! En de Ikea is verschrikkelijk :+ De Intratuin hier probeer ik met kerst (vanaf begin november ofzo) ook te mijden, ik snap niet dat er mensen vrijwillig naar die kerstshow gaan :')
En je hoort het niet graag, maar herstel is belangrijk he? Daar word je uiteindelijk beter van.

Samantha, ik durf ook niet goed te fietsen als het nat is. Maar heb nu andere banden gekocht zodat ik in de winter ook door kan fietsen. Heb wel over een Taxc nagedacht maar ik vind buiten sporten juist zo fijn.

Leonie, hopelijk heb je snel meer duidelijkheid en een oplossing!

Ik wilde gisteren fietsen, maar was nog behoorlijk moe van zaterdag. Dus heb lekker niks gedaan. En sluit vanavond aan bij een gecombineerde loopgroep training waar ik op de fiets heen ga.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:56

O ik ben benieuwd Leonie, wel spannend, naar de sportarts.

Ook verstandig Tiggs.

Ik heb nu na de loop van zondag best weer flinke bil pijn. En dat heuvelop fietsen van gisteren heeft ook vast niet meegeholpen.
Kwam nog wat foto’s online tegen van zaterdag, deze is nog best leuk:
Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

Samantha goed bezig geweest! Zelfs 3 punten van je lijstje gedaan gister :D
Helaas nog niet echt lekker hersteld, ik ben gister ochtend ook door collega's naar huis gestuurd :') Ga thuis maar achter je laptop zitten snotteren maar niet hier.. En ergens hebben ze wel een punt natuurlijk.
Wat een leuke foto! :D

Germie knap hoor die hoogtemeters, zeker omdat je geen zin had.
Ik mijd de Ikea ook zoveel mogelijk in het weekend. 1 van mijn werk locaties zit vlakbij een Ikea, dus als ik iets nodig heb ga ik vaak doordeweeks overdag even snel heen en weer, dat scheelt behoorlijk.

Leonie87 nou ik heb echt wel heel hard getwijfeld hoor, en weet ook niet of het perse nou een verstandige beslissing was :+
Vervelend dat die kuit maar lastig blijft doen, goed dat je je toch even laat doorverwijzen naar een sportarts.

Tiggs ja is een mooie medaille he <3

Afbeelding

Ik heb mijn lesje geleerd, volgende keer start ik ook de avond, dat is een stuk minder warm.
Voor vanavond heb ik nog even getwijfeld maar denk niet dat het heel handig is voor mij om aan te sluiten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Aaah niet leuk, beterschap!

O dat is zeker een mooie medaille. Ik kreeg zaterdag een aardappeltzetmeel medaille :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Jammer, maar beter even rustig aan doen hoor!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Hoi Hoi, mag ik mij hier ook melden? :D
Ik zie dat het een druk topic is, dus ik ga mijn uiterste best doen om een beetje mee te kunnen komen in jullie geklets.

Ik zal mezelf even voorstellen, ik ben Saul en word volgende week alweer 38 :\
Ben niet súper fanatiek, hoewel ik hardlopen fantastisch vind, maar iets met een gezin, paarden aan huis werk etc.

Ik probeer nu 3 keer per week te lopen. 2 korte lopen waar ik probeer aan de snelheid te werken, en 1 "langere" loop.
Heel graag zou ik volgend jaar de halve marathon van Eindhoven lopen, maar ik ben nog lang niet zo ver, ik denk dat ik nu 10km aan een stuk kan. Ik loop met mijn 1 meter 54 ook niet zo heel snel haha.

Verder ben ik helaas heel erg blessure gevoelig, momenteel weer hielspoor, en lang geleden mijn hamstring gescheurd wat nu nog steeds een zwakke plek is. Ook heb ik niet de sterkste knieën, kortom eigenlijk is het niet mijn sport :))

Wat ontzettend gaaf trouwens die meeting! Heel erg leuk.

Dit was mijn rondje van zondag, dan hebben jullie een idee van mijn joggen :D

Afbeelding
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:33

Welkom Saul!
En ondanks al je 'maren' vind ik dit een mooi loopje :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Afbeelding

Even geen tijd om te posten maar deze kreeg ik net toegestuurd en past helemaal bij de voorgaande berichten :D

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Haha, ja die past goed nu Namiro!

Welkom Saul, prima loopje toch? En voorzichtig blijven opbouwen als je zo blessuregevoelig bent.
Dat geeft uiteindelijk de langste adem. Zo te lezen ben je lekker bezig. Ennuh 38 is nog best jong hoor.

Benieuwd wat eruit komt bij de sportarts Leonie.

Je loopt nu dus 3 stukken van 1,5km Aight? Je zou dan nog 1 keer 2x 2,5 km kunnen proberen voordat je aan 1 stuk de 5km loopt? Of wat de rest hier ook zegt, even tussendoor wandelen kan altijd.

Verstandig dat je even je rust pakt Tiggs. Is soms wel moeilijk maar vaak wel beter.

Balen dat je nog steeds niet fit bent muppetmayo, wel stoer dat je dan alsnog bent gaan lopen.
Echt een mooie medaille inderdaad.

Lekkere hoogtemeters zo Germie, voelt het weer wat beter vandaag?

Ik heb helemaal niks met de Ikea, kom er dan ook nooit meer. Ooit wel eens wat besteld via de website,
maar dat concept dat je perse de gehele winkel door moet vind ik echt vreselijk.

Enkel gaat goed hier, is al mooi geslonken. Nog iets vocht aan de voorzijde.
Ik ga morgenavond een voorzichtig loopje doen (wel ingetaped want alles is wel zwakker nu natuurlijk)
en dan vrijdagochtend naar de sportfysio. Hij gaat bekijken of ik zondag de run kan lopen en hij gaat mijn enkel dan preventief tapen. Ben benieuwd, ik heb een klein beetje hoop dat het misschien gaat lukken.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:18

Hi allen,

Ik lees al een tijdje met jullie mee. In een grijs verleden ook wel eens mee gepost maar dat is verwaterd.
Zou me graag weer willen melden als dat mag en proberen mee te kletsen :)

Ik zal me even voorstellen. Ik ben "Venthe" en wordt volgend week 32 ;-)
Loop al wat jaren hard en ben nu net weer aan het opbouwen na mijn 2e zwangerschap. 21 april bevallen van ons zoontje en met 3 maanden postpartum weer heel rustig begonnen met opbouwen. Inmiddels zijn we 8 weken verder en heb ik afgelopen zondag mijn 1e wedstrijdje weer gehad. Een 5 km in het dorpje verderop en dit was tevens mijn 1e 5km achter elkaar sinds ik het hardlopen weer heb opgebouwd. Heel steady kunnen lopen en de laatste km kunnen versnellen en gefinished in 24.05 dus dat viel me alles mee (hoewel mijn hartslag verklapte dat het zeker niet simpel voelde haha).
Maar het begin is er weer en vanaf hier weer lekker verder bouwen.

Ik heb afgelopen 3 jaar 3 marathons gelopen. In 2021 liep ik mijn 1e marathon (berlijn) toen 16 weken zwanger van ons 1e kindje (gefinished in 4.18). In oktober 2023 liep ik mijn 2e marathon (Eindhoven) en finishte ik in 3.44. In april 2024 liep ik mijn 3e marathon (Hamburg) en wilde ik graag onder de 3.30 maar finishte ik in 3.33,19.
Ik hoop in 2026 weer een marathon te lopen!

Ik b

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:45

En jij woont vlakbij mij en was een aantal jaar geleden supersnel op de kortere afstanden toch?
Leuk dat je het hardlopen weer hebt opgepakt, ik zag het al voorbij komen. Mooi doel voor een marathon, heb je al een idee welke het moet worden?

Busy fijn dat het beter gaat met je enkel!

Saul welkom! Prima rondje toch?

Muppet mooie medaille en Samantha toffe foto!

Leonie wat vervelend dat het steeds terugkomt, ik hoop dat ze de oorzaak vinden.

Ik ga zo even een korte interval doen en morgen in een stukje vlak bos/velden hier niet te ver vandaan wat verkenningsrondjes doen, ik wil daar in de herfstvakantie een ultra lopen van kleine rondes.

Vandaag was echt gekkenhuis op school, zeker omdat de kinderen niet naar buiten konden met de regen. Dan heb ik zelf dus geen pauze, dat is best killing. Mijn stagiair is begonnen en die moet ik nog heel veel uitleggen, dus kom aan mijn eigen werk nauwelijks toe na schooltijd. Dus morgen op mijn vrije dag zit ik ook nog een uur of twee weer achter de laptop.
Op tijd gaan rennen dus maar.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

Welkom Venthe, en jeetje wat ben je snel! Top zeg! En goed gedaan je eerste 5km weer.

O balen SV, dat is een pittige dag dan.

Fijn dat je enkel ok gaat Busy. Hopelijk kan de fysio het goed intapen dat je er niet zo’n last van hebt.

Ik ben echt heel gaar, wel net gesport. Niet al te lang want ben echt moe. Zo nog rondje wandelen.

IKEA, o ik houd er zo van. Ik kan daar uren rondlopen en alle bedden, banken proberen en alle kastjes open doen haha. Mijn kids vinden het ook geweldig dus die willen altijd mee.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:34

Nou ik moet vaker gaan lopen na zo'n dag. Deed een intervaltraining en mijn prestatieconditie ging tijdens het lopen omhoog. Nog nooit meegemaakt zo. Het ging ook lekker.

Afbeelding
Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

Welkom Venthe! Jij hebt al goed opgebouwd in 8 weken tijd. Maar zo te lezen kun jij gewoon erg snel lopen. Zelfde vraag als sv: welke marathon wil je gaan lopen?

Haha, dat is beter dan je prestatie conditie van zondag sv. Fijn dat het zo lekker ging!

Mijn zoon zoekt nog een kaartje voor de Airborne Freedom Trail Run 21km. Ik ga er voor nu vanuit dat ik zelf ook kan gaan.
Mocht je iemand weten die niet kan lopen en zijn ticket over wil dragen?
Hoor het graag!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:54

SV, klopt ja wij wonen dicht bij elkaar ;-) ik was niet supersnel hoor haha maar mij tempo lag gemiddeld wel wat hoger ja. Die snelheid is nu nog ver weg maar hopelijk komt dat weer.

Ik hoop in april Rotterdam te lopen als ik wordt ingeloot. Anders ga ik voor Enschede of weer Hamburg (beiden in april). En hopelijk ook nog een najaarsmarathon, ik zou heel graag nog een keer Berlijn willen doen. Maar Eindhoven was ook heel leuk.

Fijn dat je lekker hebt kunnen lopen ondanks de drukte SV!