Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:10

De Russische en Chinese vaccins zijn staatsvaccins, nee dank u.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:21

secricible schreef:
Ik ben helemaal niet pro of anti een bepaald land. Al halen ze dat vaccin uit Timboektoe. Maar of dat vaccin nou uit Nederland, Amerika, China, Mongolië of Timboektoe komt, ik wil wel graag iets in me spuiten dat door de EMA goedgekeurd is. Dat lijkt me toch wel het minste om mijn veiligheid te garanderen.
Als ze in China een mooi vaccin maken dat goedgekeurd wordt door de EMA dan mogen ze dat prima naar binnen spuiten, geen enkel probleem mee.
Maar ik zou ook geen medische mondkapjes uit China vertrouwen die geen europees keurmerk hebben en koop ook geen speelgoed uit China voor kleine kinderen die nog op alles sabbelen. De veiligheidskeurmerken daar zijn van iets andere orde dan hier in Europa heb ik gemerkt.

Dat jij dat wil linken aan WO2 is jou probleem HC, trek geen conclusies die onzin zijn.

En verder eens met bigone, doen alsof China zo mega betrouwbaar is vind ik vreemd gezien alles wat daar nog gaande is. Recent nog nieuws dat de cijfers die men in eerste instantie naar buiten bracht van geen kant klopte.

Ik vind het ook wel bijzonder dat je maanden geleden nog kritisch was op vaccins en twijfelde om ze te nemen en nu blijkbaar al zover bent dat het je geen ruk meer boeit of ze goedgekeurd worden door onze europese medicijnwaakhond. Whatskeburt?

Helemaal mee eens. Het gaat er niet om dat ze uit China of uit Rusland komen, het gaat erom dat ze niet door de EMA zijn goedgekeurd. Zodra ze zijn goedgekeurd, dan hoop ik dat we ze snel en in grote getale kunnen gebruiken. Maar tot die tijd, kan je er maar beter huiverig voor zijn, omdat je dan gewoon niet weet of ze aan welke standaard ze voldoen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:29

Anna79 schreef:
Vinden jullie het niet een apart idee dat het astrazenica vaccin is gemaakt uit een virus dat voorkomt bij wilde chimpansees? Ik dacht dat we van Corona juist leren om misschien een beetje uit de buurt van wilde dieren te blijven :=

Nee, primaten staan het dichtst bij de mensen. En AZ knoopt een stukje dood virus aan een onschuldig verkoudheidsvirus. Niks geen hogere wiskunde of vreemds aan, net als griepspuiten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:47

secricible schreef:
Dat jij dat wil linken aan WO2 is jou probleem HC, trek geen conclusies die onzin zijn.

Je haalt twee dingen door elkaar meid :(:)

Helemaal top hier op de berg verder. Bedankt dat je erom vraagt.
E-werk en *\%/*
Gister :wow: strip+ videoWhatsapp van lief aan andere kant van quarantainegrenzen, vandaag oh-la-la :o kaas fondue met charmante opsluitingsgenote.
Vanmorgen met nerdzoon-op-afstand over crypto-geld gesproken; gaat goed, nog wat meer in steken.
Alles van op de berg 8-)

Wat staatsvaccin of particulier grootgeld-vaccin betreft; beiden hebben twee kanten. We erváren nu nota bene dat groot-pharma niet te vertrouwen is.
´Jullie´ anti-China is net zo´n propaganda manipulatie als de pro US/Israël en de Brexit manipulatie in de UK.
Of is het meer angts voor het onkende kwaad dan voor het kwee dat je niet kent?

Zie (chinese _O- ) zen-wijsheid voor voordeel van de bergtop *D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:53

Ik weet niet waar je last van hebt vandaag, maar we houden het maar op lente kriebels.
Je hoeft niets tegen China te hebben om gewoon veiligheidskeuringen te waarderen :)*

Ik doe niets anders dan veiligheids data inzien van grote bedrijven en no-way dat ik zelfs maar een pleister vertrouw die niet door het goedkeuringsproces geweest is. Waar het vandaan komt is niet zo belangrijk, waar het gekeurd wordt wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:53

Karl66 schreef:
secricible schreef:
Ik vind het ook wel bijzonder dat je maanden geleden nog kritisch was op vaccins en twijfelde om ze te nemen en nu blijkbaar al zover bent dat het je geen ruk meer boeit of ze goedgekeurd worden door onze europese medicijnwaakhond. Whatskeburt?

Helemaal mee eens. Het gaat er niet om dat ze uit China of uit Rusland komen, het gaat erom dat ze niet door de EMA zijn goedgekeurd. Zodra ze zijn goedgekeurd, dan hoop ik dat we ze snel en in grote getale kunnen gebruiken. Maar tot die tijd, kan je er maar beter huiverig voor zijn, omdat je dan gewoon niet weet of ze aan welke standaard ze voldoen.

Uiteraard is EMA validatie essentieel.

Geen reden voor ´huiver´. Niet meer dan voor wat van wie dan ook.
Ík huiver voor het versnelde proces waardoor het rammelende AZ vaccin erdoor is gekomen en voor de onzorgvuldigheid van de afspraken waar groot-pharma nu misbruik van maakt.

Kan nu eenmaal niet álles zó en zó volledig in élke post schrijven dat jij er geen tenen onder kan schuiven Secricible :)* Jij leest bovendien toch alles zoals je het wil lezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:55

Rusland heeft in zijn ontwikkeling niet naar de standaard openheid van data gehandeld, dat vind ik gewoon niet OK.
Dat was ook niet OK geweest als dat Belgie was.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-01-21 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Nou, HC, die laatste zin... iets met splinter en balk.

Huertecilla

Sizzle schreef:
Ik weet niet waar je last van hebt vandaag, maar we houden het maar op lente kriebels..

Daar hebben we geen ´last´ van hoor :D zoals je óók had kunnen lezen :)*

In dat licht trouwens; al ooievaars gearriveerd op het nest in Antequera centrum. Erg vroeg.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:00

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:

Uiteraard is EMA validatie essentieel.

Geen reden voor ´huiver´. Niet meer dan voor wat van wie dan ook.
Ík huiver voor het versnelde proces waardoor het rammelende AZ vaccin erdoor is gekomen en voor de onzorgvuldigheid van de afspraken waar groot-pharma nu misbruik van maakt.

Kan nu eenmaal niet álles zó en zó volledig in élke post schrijven dat jij er geen tenen onder kan schuiven Secricible :)* Jij leest bovendien toch alles zoals je het wil lezen.

Maar het probleem is dat hun data niet voldoet aan de eisen die de EMA stelt. Daardoor zullen die vaccins niet goedgekeurd worden zonder nieuw onderzoek. Daarom zal het snelle goedkeuren, wat jij zo graag wil, niet gaan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:19

HC lees je eigen berichten eens terug, valt toch geen touw aan vast te knopen.. Maar nee, het ligt aan de lezer :+ en je privéleven boeit echt niemand en daar zijn andere topics voor :roll:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:24

Tuurlijk, het ligt aan mij HC. Maar het feit dat half bokt hetzelfde leest als mij is bijzaak :evaw:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:38

Ik lees zojuist dat Rusland sputnik V al heeft aangeboden bij de EMA, maar fase 3 nog niet eens heeft afgerond. Dat is voorlopig dus nog kansloos.

Maar dan begrijp ik dus dat Rusland al vollop aan het vaccineren is met een vaccin dat fase 3 nog niet eens doorlopen heeft. Dat vind ik best bijzonder.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:50

Ik lees net op teletekst dat het omt het advies gaat geven om de kinderopvang en basisscholen vanaf 8 februari weer te openen. Had er al eerder wat over gelezen maar volgens mij niet van het omt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:53

Zo lekker onafhankelijk ook, helemaal niet onder politieke druk. Weet iemand of er inschattingen zijn gemaakt hoeveel kans ouders lopen om hierdoor besmet en wellicht chronisch ziek te worden? Want corona is nog niet weg en de scholen zijn nog niet veilig volgens mij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:58

moonsparkle schreef:
Ik lees net op teletekst dat het omt het advies gaat geven om de kinderopvang en basisscholen vanaf 8 februari weer te openen. Had er al eerder wat over gelezen maar volgens mij niet van het omt.

Kinderopvang, scholen wel of niet open is natuurlijk lastig besluit. De helft vd EU is open waaronder Frankrijk, en de helft is dicht waaronder Nl. Daar wordt dus verschillend over gedacht als het gaat om de risico's van besmettingen veroorzaakt door kinderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:01

pien_2010 schreef:
Kinderopvang, scholen wel of niet open is natuurlijk lastig besluit. De helft vd EU is open waaronder Frankrijk, en de helft is dicht waaronder Nl. Daar wordt dus verschillend over gedacht als het gaat om de risico's van besmettingen veroorzaakt door kinderen.

Ik heb werkelijk geen idee of het risico van besmetting veroorzaakt door kinderen uberhaupt een daadwerkelijk onderdeel is van dit verhaal, in elk geval hier in Nederland. Ik zie heel veel politiek maar vrijwel geen inhoud.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:04

Wil toch weer even reageren hier. Scholen langer dicht is zeer onverstandig. Ik vind het wijs dat er gekozen is voor geestelijk welzijn boven de mogelijke gezondheidsrisico's.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:06

Maar corona zal nog heel lang niet weg zijn. Ik vind het ook spannend hoor dat de scholen weer open gaan. Ik vind het alleen sneu voor mijn 13 jarige die in de eerste zit. Zij mag niet naar school en zit echt alle dagen alleen thuis. Je ziet in die leeftijdsgroep dat ouders liever niet willen dat ze komen spelen ivm de 1 pers. regel. Want dan mag er die dag volgens advies niemand meer langs komen of je mag zelf nergens meer heen. Terwijl basisschool leerlingen daarin niet meetellen. Ik merk juist dat mijn 13 jarige er veel meer onder gebukt gaat dan mijn 10 jarige.
Maar het is wel goed dat scholen toch weer op gaan starten. Er komen heel veel signalen dat het niet goed gaat met kinderen en dat het niet goed gaat in gezinnen. De kwaal is verschrikkelijk, maar de gevolgen van de middelen (maatregels) worden dat zo onderhand ook of soms erger.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:07

Wanneer zou het VO volgen dan?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:09

Op dit moment vind ik de overige gevolgen toch echt van ondergeschikt belang aan het welzijn en de toekomst van onze jongste generatie. Opengooien dus wmb.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:11

Dat staat er nog niet bij en ik denk dat het juist voor de de tieners ook heel belangrijk is, maar ik snap wel dat daar nog even mee wordt gewacht.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:14

Geen idee daar worden volgens mij geen uitspraken over gedaan. Net als of die 1 pers. regel terug naar 2 ook één van de eerste stappen is.

Ze haalt goede cijfers, maar de manier waarop gaat hier echt nergens over. Ik denk echt dat ze flink achterstand hebben opgelopen. Sowieso half groep 8 al met corona maatregelen gezet. Geen musical, geen schoolkamp, geen eindfeesten. Het gaat de kinderen niet in de koude kleren zitten merk ik. Ik ben blij dat de sport nog doorgaat, want anders zou ze niemand van haar leeftijd meer zien.

Ze is sommige dagen echt helemaal alleen thuis vanwege werk in cruciaal beroep (zorg) dus ik kan niet thuis werken. Laatst had ze om 10:00 een pizza in de oven geschoven. Ik schrok daar best van, want dit soort dingen zijn bij ons niet echt normaal zeg maar. Als ze zich rot voelt, eet ze het helaas weg. Ik maak me echt zorgen om de jeugd. Ik vind het jammer dat niet zowel basisonderwijs als VO op kan starten. Desnoods met gehalveerde klassen (helft van de week naar school, helft thuis). Of al is het 1 dag in de week.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:19

Sommige tieners (en ouders en docenten) breng je ook in een lastige situatie door de scholen wél weer open te doen. Want ook dit was best drama afgelopen maanden. Ik zou het het mooist vinden als er een soort vrijwillig schoolgaan kwam, maar ik zie natuurlijk ook wel dat dat organisatorisch niet haalbaar is. Sport van de kinderen gaat overigens nog wel gewoon door, dat zouden de ouders dan ook wat meer aan kunnen pakken. Dat is nog veel gezelliger ook.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:27

Tsja als ik hoor dat het in verschillende noodopvangen steeds mis gaat met Corona vind ik dit een heel domme.
Zou dan ook heel graag betere richtlijnen willen. Bij ons het geval dat 9 leerlingen in een busje op school komen. Geen mondkapje. Geen afstand van de chauffeur. En een hele horde ouders die geen afstand houdt. Dan gezellig de hele dag mixen en dan naar huis. Gewoon wachten op een uitbraak.
Heeeel bijzonder.