Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:22

Slim om het even rustig aan te doen. Is toch heftiger hè op de harde weg. Ik heb vandaag ook meer spierpijn dan met een trailmarathon.
Waar was dat ieris? Of heb ik er overheen gelezen?
Grappig dat je aan mij moest denken :D .

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:07

Interessant om te lezen allemaal, dank voor het delen!

Knap dat er mensen zijn die gisteren gelopen hebben! Het ging flink tekeer hier gisteren en het is óf open polder óf onder de bomen. Ik heb maar geskipt :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:10

Ik ben net voor het eerst weer geweest sinds zondag.
Geen spierpijn of stijfheid maar vooral wat leeg gevoel.
Uiteindelijk 4.66km op 5:55/km.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:28

Lekker tempo hoor Karin. Wel een fijn leeg gevoel?

Hardlooppraat werd dit keer gehouden in Nijmegen. Is via het looplab, dat zit ook in Nijmegen. Dus gok dat de volgende keer ook weer daar zal zijn.

Hier met moeite de hardloopband weer aangezet. Hunted terug gekeken en de helling op 4 gezet, dat voelde ik in het begin aardig goed. Uiteindelijk 39 minuten volgens het tempo voorstel van Garmin gelopen.

Zondag weer een lange afstand op het programma met Iris. We gaan ook wat meer asfalt meenemen om te wennen aan al die weg evenementen die eraan komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:54

Die 5.55 haal ik net een minuutje zeg maar, haha. Ik moest vandaag 5 keer 1 minuut tempo op 6.25. Ik heb alle keren rond de 5.45 gelopen. Het inlopen ging verrot, ik had net de hele woning gedweild omdat die bouwvakkers er een bende van gemaakt hadden. En ik dweil gebukt met de hand, dus niets aan een stok. Het was ook al laat, want ik ga normaal niet pas om half 9 lopen. Maar goed, eerst 1.5 uur de woning schoongemaakt, toen hardlopen. Ik had aan beide kanten last van de periformis, maar dat liep ik er gaandeweg wel uit. Maar toen ik begon dacht ik echt van ik zie het 10 minuten aan, maar anders ga ik zo weer terug. en dat heb ik niet snel. Ik probeer meestal door te zetten.
Door die tempo's voel ik de pezen wel, die krijgen zo nog reksessie. Ik heb ook nog 10 minuten gewandeld naar huis om alles even weer goed tot rust te laten komen.

Maar, ik heb voor het eerst een hartslag boven de 170 gehad, en wel 173. Kennelijk kan het dus wel.
Uiteindelijk met een voldaan gevoel thuisgekomen. En daar gaat het natuurlijk om.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:19

Karin_deB schreef:
Ik ben net voor het eerst weer geweest sinds zondag.
Geen spierpijn of stijfheid maar vooral wat leeg gevoel.
Uiteindelijk 4.66km op 5:55/km.

Wij hebben echt zo hetzelfde looptempo, ik had 4,67 op 5:51 van de week
8-)

Wat is voor jou dan een langere afstand Suusje?

Mooi dat het beter ging Germie, pas je wel goed op je lijf?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:24

Lekkere loopjes @Karin, @Suusje, @Germie en @WowAmigo.

Ik heb vanmiddag ook even een rondje gedaan. Ook de eerste sinds zondag @Karin. 5km, rustig aan. Een beetje regen, maar met een petje op had ik daar verder weinig last van :)

Zondag ga ik ook weer voor een rondje denk ik. Misschien dat we dan wel met z'n drieën even op pad gaan...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 08:35

Vanaf vandaag start mijn duivelse uitdaging, dus ik denk vanmiddag ook een rondje.
Aardig spierpijn gehad van mijn marathon van woensdag, die is nu weer gezakt, dus weer hoog tijd om te gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:21

Duivelse uitdaging, wat klinkt dat, haha.

Hier slecht geslapen, raar wakker geworden om kwart over 5 vanmorgen, ik werd in mijn slaap geroepen. En daarna kon ik niet meer slapen. Garmin vindt ook dat ik rust moet nemen, haha.

Dus vandaag niet hardlopen, wel paardrijden en duikflessen vullen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:01

Succes SV.
Ik ga ook lopen vandaag maar heb iets geks.
Gister avond was mijn training readyness boven de 90 procent. Na een goede nachtrust van 7 uur en 26 min is het 79procent. En mijn HRV is van
66 naar 62 gegaan. Ik heb afgelopen dagen op die thuis workout na weinig gedaan. Lekker rust genomen dus en vind dat toch een beetje gek.
Gister nacht wel een hele korte nacht gehad dus slaapgeschiedenis is redelijk. Maar ik heb nog nooit gehad dat de training readyness smorgens lager is dan dat ik ging slapen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:17

Ik wel eens, gebeurt inderdaad vaker als je hrv zakt of je slaapkwaliteit niet geweldig is.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:39

Lag vast aan de nacht Befunny, mijn body battery is ook maar van 12 naar 51 gestegen :=
Desondanks succes met je loopje vandaag!

@wowamigo, dat is idd hetzelfde looptempo :D

@SV, succes met de start van je uitdaging :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:41

Ik ben geweest. Wat een enorme woei in de polder. Ik kwam een deel echt nauwelijks vooruit. En helaas heb ik last van mijn heup en bekken. Denk dat ik nieuwe schoenen nodig heb. En ik was gestopt met magnesium, dat ga ik maar weer slikken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pas de laatste km regen.
Het was wel een mooie drempeltraing volgens Garmin.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 04-11-23 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:56

BeFunny schreef:
Succes SV.
Ik ga ook lopen vandaag maar heb iets geks.
Gister avond was mijn training readyness boven de 90 procent. Na een goede nachtrust van 7 uur en 26 min is het 79procent. En mijn HRV is van
66 naar 62 gegaan. Ik heb afgelopen dagen op die thuis workout na weinig gedaan. Lekker rust genomen dus en vind dat toch een beetje gek.
Gister nacht wel een hele korte nacht gehad dus slaapgeschiedenis is redelijk. Maar ik heb nog nooit gehad dat de training readyness smorgens lager is dan dat ik ging slapen.

Ik ben een slechte slaper en heb dat heel vaak.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:02

Ik ben ook een slechte slaper maar het is mij nooit eerder gelukt om na het slapen een lagere score te hebben. Dus dat viel me echt op.

Ik heb afgelopen week wel bijna alle dagen goed of redelijk geslapen dat is voor mijn doen echt bijzonder. Ik hoop dat echt erin te kunnen houden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:25

Mooie loop BeFunny! ik heb hier in het bos gelopen, geen last van wind gehad. Ik wilde toch vandaag mn gpx-route doen, maar na een half uur klungelen om de goede route op te pakken (horloge gaf niet meer de afstand tot de afslag aan en ik kan geen richting bepalen vanaf dat ieniemienie kaartje) heb ik het opgegeven en ben zelf maar een rondje gegaan. Wel de geplande 15km gelopen en het ging superfijn, voelde qua hartslag en ademhalen of ik nog veel verder kon :)

Iemand hier handig met navigatie op z’n Garmin?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:47

Wow amigo, ik ben er wel handig mee, maar moet ook zeggen dat het nooit echt problemen oplevert.
BF, hoe meet je dat vermogen?

Hier onderweg naar Frankrijk nu. Gaan daar lekker hardlopen, klimmen en croissantjes eten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:12

Mooie loop BeFunny!

Veel plezier Lieke! Dat zullen wel mooi wat hoogtemeters worden.

Ik had net zin om even een halve te lopen. Lekker relaxt gelopen in 1:55 en dus 5:27 min/km. Het waaide ook bij mij echt een orkaan :+ maar dat vind ik soms ook wel heel lekker. Als je dan vol tegen de wind in loopt en weet dat je die ook weer mee gaat krijgen :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:38

Zo, knap tempo hoor! Ik vind dit weer ook heerlijk. Niet te warm, lekker fris, mooie herfstkleuren overal ook

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:41

WowAmigo schreef:
Mooie loop BeFunny! ik heb hier in het bos gelopen, geen last van wind gehad. Ik wilde toch vandaag mn gpx-route doen, maar na een half uur klungelen om de goede route op te pakken (horloge gaf niet meer de afstand tot de afslag aan en ik kan geen richting bepalen vanaf dat ieniemienie kaartje) heb ik het opgegeven en ben zelf maar een rondje gegaan. Wel de geplande 15km gelopen en het ging superfijn, voelde qua hartslag en ademhalen of ik nog veel verder kon :)

Iemand hier handig met navigatie op z’n Garmin?

Ja ik! Het kan zijn dat de route teveel waypoints heeft, dan geeft hij dat niet meer aan inderdaad. Met mijn forerunner 645 kon ik er toen 250 hebben, met mijn fenix nu weet ik het niet precies, maar wel veel meer.

Ik ga straks nog een rondje hardlopen.
We hebben net al 7.3km gewandeld met 150HM in het bos. Eerst even thee.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:16

Volgens Garmin zat ik in trainingsstatus 'piek', voor het eerst, maar het is een tijdje terug dat een loopje zo zwaar voelde (en ook langzaam ging). Na 5 km vond ik het wel weer mooi geweest. Ik heb nu een paar weken 2 trainingen per week gedaan in plaats van 3 en dat is denk ik toch te weinig voor mij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:40

Net 16km getraild met mijn vriend. Nog naweeën van mijn marathon in de benen, dus daarna was het wel klaar. Het bos was in ieder geval prachtig!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:44

Prachtig SV !

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:15

Tiggs schreef:
Volgens Garmin zat ik in trainingsstatus 'piek', voor het eerst, maar het is een tijdje terug dat een loopje zo zwaar voelde (en ook langzaam ging). Na 5 km vond ik het wel weer mooi geweest. Ik heb nu een paar weken 2 trainingen per week gedaan in plaats van 3 en dat is denk ik toch te weinig voor mij.

Ik zit volgens Garmin in trainingsstatus "overbelast". Ook vanochtend wakker geworden met een beetje keelpijn, dus zal daar wel mee te maken hebben.. mijn loopje van 5km samen met mijn man en zoon in de kar was ook zwaar. Flinke wind en natuurlijk nog een bui op onze kop :')

De één loopt het liefst twee, de ander drie, de ander vier keer per week. Ook afhankelijk van wat je daarnaast nog doet. Altijd goed om eens te onderzoeken wat het beste bij je past. En trainingen gaan altijd met ups en downs. De ene dag lijk je te vliegen over 10km en de volgende keer struggle je met een loopje van 3km. Heel verwarrend soms 8)7

Prachtige plaatjes weer @SV en een mooi afstandje. Kun je dan de 16 afstrepen voor de Duivelse uitdaging, of moet je ze opvolgend lopen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 15:18

Nee hoor hoeft niet opeenvolgend.
Ik snap wel dat het zwaar is als je je man en zoon in de kar hebt :+.
Hopelijk word je niet ziek en valt het allemaal mee. Hoe is je HRV?