Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Cer

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:05

Het is nog steeds vrije keus en ik vind een aantal Posts wel neigen naar “je hebt keus maar eigenlijk moet je t toch doen want...” en dan snap ik het groepsdruk argument wel..
als het goed overdacht is en er is twijfel en iemand is niet tegen vaccinatie “omdat het vergif is” oid maar wil vaccineren als er meer info bekend is, dan is dat toch prima ?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:32

Maar dan ga je voorbij aan de argumenten waarom het niet echt prima is. Begrijpelijk, dat wel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:40

Ik ben helemaal blij. Ik werd vanmiddag door de GGD gebeld dat mijn afspraken voor Pfizer komen te vervallen en dat ik a.s. zaterdag al met Janssen word ingeënt. Dan ben ik er gelijk vanaf en kan 2 weken later volledig gevaccineerd naar Griekenland vertrekken *\o/*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:02

nynke55 schreef:
Maar dan ga je voorbij aan de argumenten waarom het niet echt prima is. Begrijpelijk, dat wel.

Snap ik... maar het is nog steeds eigen keus en de vaccins worden door ontwikkeld dus als je dan later tegenover jezelf kunt verantwoorden dat ijs er goed over nagedacht is, is dat ieders goed recht

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:15

Dat is ook ieders goed recht. Maar als duidelijk uitgelegd wordt dat het belangrijk is dat zoveel mogelijk mensen zich laten inenten, vind ik het een beetje raar dat dat als groepsdruk word gezien. Je doet dat niet omdat de groep dat wil, maar omdat dat belangrijk is. Dat heel veel mensen (de groep) dat ook vinden kan ik alleen maar blij mee zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:58

Dat is ook zo, maar misschien omdat de bereidheid zo groot is, is er dat beetje ruimte voor mensen die wat langer willen denken. ?

Ik ga me laten vaccineren , maar ook ik heb twijfels of het allemaal wel zo goed is ..
Maar in tegenstelling tot wat anderen denkt ik “nou vort maar “en dat is dan ook weer mijn keuze

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:04

Ik heb ook heel lang getwijfeld. Ik heb destijds (ik was toen 14) de Mexicaanse Griep gehad. Ik was dus jong, gezond, net zomervakantie gehad (was in augustus/september). At vega, sportte 5x per week. Ik heb een volle maand (!!!) koorts gehad. Echt ik zag dingen die er niet waren en lag hele dagen te ijlen. Kreeg door mijn verzwakte weerstand door die griep ook nog een keelontsteking en een flinke voorhoofd- en bijholte ontsteking erbij. Ik heb daar nu, 11 jaar later nog steeds met regelmaat last van. Ik heb er namelijk hoofdpijnaanvallen aan overgehouden.

Dus ik was enorm gezond en at goed (veel groente en veel plantaardig), slank, sportief en toch was ik een maand ziek. Ik moest toen eigenlijk naar het ziekenhuis maar dat mocht niet omdat ik de Mexicaanse griep had. Heb daarna nog maandenlang onderzoeken, medicatie en behandelingen gehad omdat de ontstekingen maar bleven. Idem voor de jarenlange hoofdpijn die ik zeker 4 dagen per week had. Oh en was bijna de enorme haaruitval vergeten die ik er daarna had. Dat is niet cool als je net 15 bent geworden. 60% was gewoon weg. Dit heeft er voor gezorgd dat ik dit keer het vaccin wél neem.

Wil niet zielig doen of mensen hiermee overtuigen. Maar vergeet niet dat "gezond" zijn niet betekent dat je er niet heel ziek van kan worden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:20

Ik was één van de eersten die werd gevaccineerd in Nederland. Ik vond het daarom onder andere ook ontzettend spannend ( zo was er op de vaccinatie locatie niks te doen en ging het heel snel , en zat er ook een kleine groep mensen in de wachtkamer. Dit was de tweede keer wel even een stuk anders)

Ik dacht eerst ook ik wacht wat het vaccin bij anderen doet. Maar eigenlijk heeft dat geen zin om zo te denken , ieders lichaam reageert er weer anders op. Dat het bij 1000 mensen zo gaat hoeft bij 1000 andere mensen niet zo te gaan. Daarnaast vindt ik dat het toegeven aan mijn angst waar ik anders teveel op ga teren en dan ga ik dus echt niet meer heen.

Ik heb 0,0 spijt van een vaccinatie. Ik ben 23 , gezond heb geen risico indicatie of een chronische aandoening. Had ik het misschien niet hoeven doen? Nee , misschien wordt ik wel helemaal niet zo ziek van corona. Maar die gok is mij veel te groot , je weet het simpelweg niet. Ook werkte ik gewoon door wat ook weer zorgt voor meer contact. Ik sport ( soms ook niet eens heel regelmatig ) , beweeg veel en heb geen overgewicht. Echt extreem gezond eten wil ik mijzelf ook niet geven.

Geen vergelijking , maar ik heb al twee keer een heftige griep met ontsteking gehad , terwijl ik altijd het meeste buiten ben en het meeste sport thuis. En mijn vader die hartpatiënt is , overgewicht had op dat moment en absoluut niet gezond leefde kreeg nooit een griepje. Hij is ook al een aantal keer goed weg gekomen en heeft al zeker 3x in quarantaine gezeten. Hij neemt uiteraard het vaccin ook en mag gelukkig volgende week al heen.

Mijn moeder denkt nog veel in het ik eet gezond , eet vega , beweeg veel en ben jong ( 51). Ik attendeer haar er dan al zo vaak op dat het zo niets zeggend is. Maar naar luisteren wil ze ook niet. Vaccineren twijfelt ze ook nog erg over.

Mijn opa , oma's en tante hebben het vaccin wel gehad of gaan het nog ophalen. Mijn opa en mijn oma hebben beide corona gehad. Mijn oma had geen dag later in het ziekenhuis moeten komen anders was ze overleden. Beide gelukkig wonder boven wonder volledig hersteld. Geen restklachten en eigenlijk fitter als voor corona. Mijn opa is zelfs aangekomen en veel meer gaan eten. En dat terwijl mijn tante van 54 nu nog restklachten heeft.

Mijn vaccin heeft waarschijnlijk al twee besmettingen voorkomen. Op school zat ik naast iemand ( wel op 1,5 meter , maar als je 3 uur samen in een lokaal zit maakt het volgens mij ook niet uit) en ik heb het niet gekregen. Laatst helaas een collega toch besmet ( al volledig gevaccineerd!) maar die testte gelukkig op de derde dag nog negatief waardoor niemand op mijn werk gelukkig in quarantaine moest of ziek is geworden ( iedereen was natuurlijk alsnog verkouden in die week). Helaas 5de dag wel positief maar heeft lichte klachten.

Sinds ik het vaccin heb gehad is het zoveel dichterbij gekomen in mijn omgeving! En ik hoor bijna alleen maar verhalen van mensen zowel jongeren als ouderen die er flink ziek van worden. En ja ook mensen van mijn leeftijd die geheugenverlies hebben en nog kortademig zijn. Meer schade als met een vaccin, of laten we zeggen veel meer schadelijker dan een vaccin!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:45

Goede weerstand heeft enkel zin als die de ziekte ook herkend. Laat dat juist het probleem zijn bij corona.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 23:08

Nou, het is een paar uur na de vaccinatie. Heb een behoorlijk pijnlijke arm, verder niks. Dus straks ff paracetamol erin en proberen te slapen. Hopelijk is dit alles, dan is het prima. Liever een pijnlijke arm dan Corona!
En idd, ik voel me nog steeds rot tegenover de kwetsbaren, maar ik voel nu ook dat ik een steentje bijdraag aan het stoppen van de verspreiding. En daar gaat het om!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:20

Precies. Het gaat er ook echt niet zo om wie-wat-waar. Over elke volgorde van uitnodigingen is wel wat te zeggen (hoewel ik in sommige andere gevallen andere keuzes had gemaakt, maar da's een ander verhaal) en je hoeft je echt niet beschaamd te voelen omdat je gebruik hebt gemaakt van een uitnodiging. Uiteindelijk gaat het toch allemaal om hetzelfde doel.

Ik mag vanavond! *\o/*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:28

Super, Oscar +:)+ Het is je zo gegund.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:04

Fitzroy schreef:
Super, Oscar +:)+ Het is je zo gegund.

+1 *\o/*

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:06

Fijn Oscar, eindelijk :j

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:19

Ja, ben er ook keiblij mee! :))

De operatie staat nog steeds niet gepland (iets met een wachtlijst en corona-toestanden) dus uiteindelijk was dat ook ruimschoots op tijd. Maar ja, dat wist ik toen nog niet. Ben in elk geval blij als die eerste er straks in zit. Die andere zie ik dan wel weer.

Ik ben trouwens wel benieuwd welk vaccin ik ga krijgen. Op de brief staat Pfizer of Moderna. Maar dat weet je denk ik pas terplekke?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:26

Oscar schreef:
Ja, ben er ook keiblij mee! :))

De operatie staat nog steeds niet gepland (iets met een wachtlijst en corona-toestanden) dus uiteindelijk was dat ook ruimschoots op tijd. Maar ja, dat wist ik toen nog niet. Ben in elk geval blij als die eerste er straks in zit. Die andere zie ik dan wel weer.

Ik ben trouwens wel benieuwd welk vaccin ik ga krijgen. Op de brief staat Pfizer of Moderna. Maar dat weet je denk ik pas terplekke?

Ik hoorde het inderdaad pas ter plaatse.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:56

Klopt. Volgens mij zijn er maar een beperkt aantal lokaties die Moderna prikken. Alle ander lokaties doen gewoon Pfizer.

Ik ben ook zo blij dat ze nu eindelijk een beetje vaart in die prikkies hebben. 1967 en 1968 zijn al aan de beurt. Planning is dat ze begin juni gaan beginnen met 72 t/m 81. Met een beetje mazzel is 72 mss dan al deze maand nog aan de beurt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:02

Volgens mij had Sjaak de Gouw het er van de week over dat 72 eind deze week een uitnodiging krijgt.

Ik moet zeggen dat ik het best raar vind dat ik nu volgende week al helemaal klaar ben terwijl er nog zoveel mensen die ouder zijn, zelfs nog hun eerste injectie moeten krijgen.
Anderzijds had ik liever Pfizer gehad dan Janssen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:46

Mijn broer van '67 krijgt ook Janssen.
Hij vind het wel weer prima, want dan is hij klaar.

Ik had voor mijn gevoel ook liever Pfizer.
Maar nu ik Janssen heb gehad vind ik het ook wel weer handig.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:49

Ik hoor heel veel verschillende verhalen over de bijwerkingen van het vaccin, de een merkt er niets van de ander ligt 2 dagen plat. Wat ik me afvraag is of er een relatie te leggen is tussen hoe heftig je lijf reageert op het vaccin en hoe ziek je van Corona zou zijn geworden. Ik weet dat het niet te testen valt maar misschien is er op een andere manier achter te komen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:05

Volgens mij, van wat ik er van begrepen heb, zijn dat 2 heel verschillende dingen, en kun je dat dus zo niet stellen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:09

Ik zou willen dat iedereen dankbaar is dat we in een land wonen waar we überhaupt allemaal een enting kunnen krijgen.

Ipv al het gezeur dat men bepaalde entingen inferieur vindt...

[Boosmodusuit]

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:19

Echwel schreef:
Ik zou willen dat iedereen dankbaar is dat we in een land wonen waar we überhaupt allemaal een enting kunnen krijgen.

[Boosmodusuit]

Helemaal mee eens, lees ook de column van Annemarie Haverkamp (Zij schrijft wekelijks voor het AD / De Gelderlander en heeft een zwaar gehandicapte zoon van 17, Job):
Afbeelding

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:30

Silvia schreef:
Ik hoor heel veel verschillende verhalen over de bijwerkingen van het vaccin, de een merkt er niets van de ander ligt 2 dagen plat. Wat ik me afvraag is of er een relatie te leggen is tussen hoe heftig je lijf reageert op het vaccin en hoe ziek je van Corona zou zijn geworden. Ik weet dat het niet te testen valt maar misschien is er op een andere manier achter te komen?

Geen idee.
Ik weet alleen dat mijn vader behoorlijk beroerd is geweest van de enting, hij had eerder al corona gehad. Hij had vooral veel last van de eerste enting.

De mensen die ik ken hebben bijna allemaal Pfizer gehad en hebben geen last gehad, of een beetje moe/lamlendig. Dat waren mensen die geen corona hebben gehad. Mijn man is nooit getest geweest maar heeft het vermoedelijk wel gehad (net als ik, want ik had ook antistoffen) en is er niet ziek van geweest.
Ik heb dus wel antistoffen en word vanavond voor het eerste ingeent. Over een paar dagen kan ik het je vertellen :D

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:37

Echwel schreef:

[Boosmodusuit]

Toch is er wel iets voor te zeggen. De overheid is in mijn geval nogal "vervelend" geweest. Eerst 60-65 er tussendoor, maandje vertraging. Toen was mijn groep niet goed in beeld te brengen, en moest een omslachtig registratiesysteem gebouwd worden. Weer drie weken vertraging. Wat was ik blij toen ik eindelijk mijn AZ-brief had.

En toen kwam de prikstop. Weg afspraak, geen duidelijkheid over hoe en wat. Ik was toen behoorlijk giftig en had toen wél zoiets: Als de overheid nu voor mij bepaalt dat ik geen AZ mag krijgen terwijl ik het risico WEL wil accepteren, dan moeten ze met een goed verhaal komen, in de vorm van Pfizer of Moderna. Janssen wilde ik dan dus niet. Niet omdat dat geen goed vaccin is, maar omdat de effectiviteit van de andere twee hoger is. Dat goede verhaal werd Pfizer, maar wel met wéér drie weken vertraging.