Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:22

Greetje, lekker pittig! Mijn vriend heeft de Mont Ventoux gefietst. Ik ben halverwege gaan staan om te supporten en zag ook een vrouw naar boven rennen. Pfff, respect hoor.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:36

Ik heb vanmorgen weer een wedstrijdje gelopen. 10k gefinisht in 1:02.01, super trots!
Helaas wel ver boven m'n max gegaan. Had m'n oude schoenen aan, blijkbaar doen die ondanks de meting toch iets met m'n stand. Had met vlagen al eerder last van m'n rechterheup, voelde hem tijdens het lopen nu ook onwijs en nu ben ik flink mank :( Beetje jammer! Heeft iemand van jullie enig idee waar dit vandaan kan komen? Vind een heup zo'n gekke plek voor een blessure!

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 08:11

Ik heb ook wel eens last van mijn heupen als ik wat langere afstanden loop. Ook als ik een flinke afstand wandel trouwens. Ik denk een beetje overbelasting.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 08:30

Wat voelen jullie precies en waar. Volgens mijn fysiotherapeut zijn problemen met de heup meestal alleen in de lies voelbaar en als je pijn voelt elders dat het dan meestal voortkomt uit de bovenbeen of bilspieren. Vaak ik het dan een kwestie dan een spier onvoldoende lang is/onvoldoende sterk is waardoor de andere spieren overbelast raken.
Knap gedaan Iiz

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 08:46

Ik voel het aan de buitenkant, echt op het gewricht/bewegende punt. Wat je zegt klinkt logisch, m'n bil/achterkant been is nu ook goed stijf.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 08:58

LizMD schreef:
Ik voel het aan de buitenkant, echt op het gewricht/bewegende punt. Wat je zegt klinkt logisch, m'n bil/achterkant been is nu ook goed stijf.

moet jet toch laten achterhalen wat het probleem precies is bij de fysiotherapeut. Die kan je dan waarschijnlijk (na de nodige martelingen) gerichte oefeningen meegeven.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:00

Ik voel dat soms ook in de heup, ik denk dat het triggerpoints zijn (spierknopen).
Greetje63 schreef:
Ik loop altijd met compressie tubes. Had geen pijnklachten behalve dan na pittige trainingen of grote weekomvang vaak onrustige benen. Met de compressie tubes is de belastbaarheid veel groter, herstel gaat sneller. Als ik ze vergeet aan te doen voel ik me ook gelijk heel 'bloot' bij het hardlopen.

Heb je weleens magnesium bijgeslikt? Zonder magnesium suppletie heb ik ook onrustige benen, met name 's nachts.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:20

Succes Greetje! Supergaaf om te doen lijkt me.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:23

Gisteren heb ik 10 km gelopen, geen wedstrijd. Net binnen het uur. Ik moest van mezelf 'gewoon lekker lopen', niet dat gejaag wat ik op de 5 km doe.
Dat was een lekker rondje, helaas nu door de weeks weer in het donker lopen. Dan word ik toch iets minder enthousiast.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:15

Het zal inderdaad wel met ademhalen te maken hebben inderdaad, dat ik 'vergeet' adem te halen of zo... Ik heb t trouwens ook wel eens gehad met gewoon lopen toen ik haast had. Eten is ook altijd nog wel een dingetje voor mij, ik wacht ook anderhalf uur, langer kan niet want dan heb ik weer honger :+. Meer eten lijk me ook geen goed plan vooraf. Iemand van jullie die eiwitshakes gebruikt? Mijn vriend (die zeer fanatiek fitnesst) vond het wel een goed plan voor mij.. Omdat ik soms ook wat moeite heb met eten en er een handje van heb om soms te weinig te eten. Ik twijfel een beetje of ik wel aan dat soort dingen wil beginnen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:25

Ik heb vanmorgen mijn 10 km rondje gelopen. Gaat zoveel fijner met dit weer :z

LizMD, als ik klachten heb, is dat ook bij mijn heup. Altijd de rechterheup en ook aan de buitenkant op het gewricht, net of het een grote beurse plek is. Ik kan dat ook na een flinke wandeling hebben.
Mijn rechterbeen is ook wat langer dan mijn linker.

De conclusie van mijn fysio was dat ik snelheid wil winnen door (te) grote stappen te nemen. Hij adviseerde snelheid te winnen door gewoon sneller je benen rond te draaien :D
Hij heeft mij ook oefeningen gegeven om de spieren daar sterker te maken. Alleen maak ik daar gewoon geen tijd voor, ik moet dat nog opnemen in mijn routine.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:54

Ik heb ook al eens gelezen, dat kleinere snellere passen beter zijn dan grotere passen. Minder blessure gevoelig. Ik dacht dat ik het in runner's world heb gelezen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:58

Dit kwam ik ook tegen, ik ga er eens op letten.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:59

Afbeelding

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:04

Goed gedaan meiden! Liz: super knap zo'n 10km.

En Greetje natuurlijk veel plezier bij die bijzondere run

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:13

Dat zij mijn fysio dus ook Morris :j
Ik zal ook eens op mijn ellebogen letten, mijn handen kruisen niet voor mijn borst, maar ik heb wel een kleine "diagonale swing". Zou dat dan ook minder gunstig zijn voor je houding bij een gemiddeld/lager tempo?

Zoals het artikel de beweging beschrijft krijg ik zo'n beeld voor ogen van een sprinter vol power.
http://www.scientias.nl/wp-content/uplo ... rinten.jpg
Zo hard ga ik niet :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:27

F_Orumster schreef:
Ik voel dat soms ook in de heup, ik denk dat het triggerpoints zijn (spierknopen).
Greetje63 schreef:
Ik loop altijd met compressie tubes. Had geen pijnklachten behalve dan na pittige trainingen of grote weekomvang vaak onrustige benen. Met de compressie tubes is de belastbaarheid veel groter, herstel gaat sneller. Als ik ze vergeet aan te doen voel ik me ook gelijk heel 'bloot' bij het hardlopen.

Heb je weleens magnesium bijgeslikt? Zonder magnesium suppletie heb ik ook onrustige benen, met name 's nachts.

Ik slik multivitamines en daar zit een hele lage dosering magnesium in. Maar een te kort aan magnesium is het niet want dan zou het niet met compressietubes op te lossen zijn.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:32

Morris schreef:
Ik heb ook al eens gelezen, dat kleinere snellere passen beter zijn dan grotere passen. Minder blessure gevoelig. Ik dacht dat ik het in runner's world heb gelezen.

Dan zou ik goed wegkomen want ik heb een belachelijk kort pasje, maar laatst was er juist weer een publicatie dat er zoveel te winnen was op snelheid door juist een groter pas. http://www.sport.be/running/nl/nieuws/a ... _ID=712563

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:36

Van een goede armbeweging heb je op lagere snelheid evengoed voordeel grit. Als je bij een lange loop vermoeid raakt stort je houding sowieso vaak op alle fronten in, ook al is dat niet de bedoeling. En dan denk ik soms aan een artikeltje dat ik ooit gelezen heb waarin stond dat je op zo'n moment moet inbeelden dat het super goed gaat en dat aan de buitenwereld moet laten zien door je duimen op te steken. En het leuke is als je je daar van bewust maakt en het even doet heb je gelijk weer een veel betere armbeweging en dan gaan de beentjes weer automatisch mee.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:38

Mijn trainer vd loopgroep hamert ook heel veel op de ontspanning in de armen. Ben daardoor heel anders (en ook een stuk sneller!) gaan lopen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:41

Merk dat ik vaak spanning in m'n schouders heb, maar hoe ik het dan oplos geen idee.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:41

Ik ga in elk geval de eerstvolgende keer op mijn armen letten.
De fysio gaf inderdaad ook aan altijd op te blijven letten dat je rechtop blijft lopen, als je steeds meer inzakt en meer aan het "ploegen" bent dan aan het lopen win je er niks mee en verlies je ook aan adem/longinhoud.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:39

Ik let er ook altijd op dat ik rechtop loop. Als ik moe word heb ik de neiging om naar de grond te kijken en daar ga je niet beter van lopen.

Aanstaande zaterdag ga ik de Halloweenrun lopen in Arnhem. Er mogen 100 mensen meedoen, die allemaal geschminkt worden voor het lopen. Natuurlijk moet je een leuke outfit aan en dan ren je om 22.00 uur ongeveer 8km door het centrum van Arnhem. Lijkt me echt leuk! Nu nog een outfit scoren..

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:09

Ik loop wel rechtop, maar met mijn armen vrij stil naast me / voor me. Ik zal zo eens proberen te doen wat in dat artikeltje staat.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:50

Supervixen schreef:
Ik let er ook altijd op dat ik rechtop loop. Als ik moe word heb ik de neiging om naar de grond te kijken en daar ga je niet beter van lopen.

Aanstaande zaterdag ga ik de Halloweenrun lopen in Arnhem. Er mogen 100 mensen meedoen, die allemaal geschminkt worden voor het lopen. Natuurlijk moet je een leuke outfit aan en dan ren je om 22.00 uur ongeveer 8km door het centrum van Arnhem. Lijkt me echt leuk! Nu nog een outfit scoren..

Veel plezier Supervixen! Lijkt mij lachen die loop

Forumster ook leuk voor ons volgend jaar :')