Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:12

Jeetje SV goed gedaan hoor.
Als ik vlak bij huis blijf op een zelfde stuk lukt mij echt niet om er een lange loop van te maken. Ik vind dat echt onwijs knap :j Wat een bikkels hebben we in dit topic.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:29

Het is geestelijk wel een uitdaging ja. Ik denk dat het een rechthoek was van ongeveer 4 bij 2km waarin ik heb gelopen.

Vervelend van die zware benen Ninus. Komt vast wel weer goed. Soms heb je van die periodes dat het even wat minder gaat.

Ik doe trouwens ook niet aan regenjasjes. Vind ik niet fijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:52

Sinds ik verkleund thuis ben gekomen een keer vind ik het toch wel fijn. In de praktijk draag ik hem bijna nooit. Maar gister was ik er blij mee. En zondag was de start wat later dus stond ik best een tijd te wachten toen was ik er ook blij mee en voor start uit en in mijn trail vest. Ben er toch echt wel blij mee.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:28

BeFunny schreef:
Sinds ik verkleund thuis ben gekomen een keer vind ik het toch wel fijn. In de praktijk draag ik hem bijna nooit. Maar gister was ik er blij mee. En zondag was de start wat later dus stond ik best een tijd te wachten toen was ik er ook blij mee en voor start uit en in mijn trail vest. Ben er toch echt wel blij mee.

Dan heb je echt een fijn jasje, van NB toch?
Ik hou ook niet van koukleumen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:29

Leuk platte grondje SV :D
Maar tjonge wat een afstand +:)+

Hier een neusverkoudheid, gewoon jakkiebah. Maar ja, gaat wel weer over.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:46

Hier gisteren mijn wenkbrauwen laten bijwerken (permanente make up), dus ik heb eventjes een beetje sportrust. Wel lekker om jullie verhalen te kunnen blijven lezen :D

Knappe prestatie weer @SV, lekker begin van de maand ook meteen!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:18

Morris schreef:
BeFunny schreef:

Dan heb je echt een fijn jasje, van NB toch?
Ik hou ook niet van koukleumen

Ja. Ik kan alleen het model niet vinden maar hier heb ik hem aan terwijl ik sta te wachten om te starten. Was een uur te vroeg en was regen voorspeld. Voor d start uitgedaan en in mijn trailvest hij is heel dun en zelf beetje ademend maar blijf er wel droog onder.

Afbeelding

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:42

Lees even met jullie mee dames.. even geen puf om te reageren..

Maar las ergens iets over aanschaf nieuw horloge en zag net de mail van triathlonworld.nl voorbij komen met veel korting op Garmin.
Dus wellicht zit daar iets bij!

:wave:

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:00

Dank Namiro! Zal eens kijken of er wat bij zit :j
Succes met je puf!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:26

Ieris, wat een mooie tijd, zeker gezien het niet heel soepel liep.
SV, heel bijzonder parcous zo en ook wel wat anders dan we meestal van je zien.
Ik heb zelf een soort regenafstotend jasje, heel licht en geen regenjas stofje. Net genoeg om de eerste regen tegen te houden, zodat je niet koud wordt (zolang je daarna maar in beweging blijft).

Hier een relatief rustig weekje, volgende week richting de Ardeche voor een sportieve vakantie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:40

Ik hou ervan mezelf ook eens op geestelijk vlak uit te dagen.
Plus het scheelde zo reistijd. Had ook nog wat huishouden te doen :+.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:29

Befunny ik ga speurneuzen op internet. Thanx

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:30

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:06

Zo SV, dat is inderdaad een mentale uitdaging zeg!
Leuk Lieke, wat ga je doen? Mooie omgeving.

Ik heb net gelopen, maar had me 'ietwat' vergist in de wind :+
Ik kreeg op sommige momenten nauwelijks mijn ene voet voor de andere en mijn hartslag piekte zoals het al enorm lang niet meer gedaan heeft.
Ik ben in ieder geval lekker uitgewaaid _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:09

Dat is ook wat waard toch.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:11

Wat anders; kan ik iemand blij maken met deze Asics (GT 2000 11), maat 40?
Ze zijn in nieuwstaat. Ik heb er een keer of 4 op gelopen, maar ze zijn voor mij iets te stug. Ze zitten heerlijk, maar ik heb al gewrichtsklachten en ik reageer net niet lekker op deze schoenen.

Afbeelding

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:34

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:21

Goof schreef:
Zo SV, dat is inderdaad een mentale uitdaging zeg!
Leuk Lieke, wat ga je doen? Mooie omgeving.

Ik heb net gelopen, maar had me 'ietwat' vergist in de wind :+
Ik kreeg op sommige momenten nauwelijks mijn ene voet voor de andere en mijn hartslag piekte zoals het al enorm lang niet meer gedaan heeft.
Ik ben in ieder geval lekker uitgewaaid _O-

Ik wilde eigenlijk ook gaan.
Maar heb x core gedaan. Die is gister niet doorgegaan en daarna nog op de crosstrainer een heuveltraining programma gedaan.
Dan heb ik deze week maar een x minder hardgelopen.
Kon mezelf er vandaag echt niet toe zetten.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:28

Ja die wind is echt erg. Hier lag er vanmorgen al een fietser onder een boom ;(

Gisterenavond met Iris naar hardlooppraat geweest in Nijmegen. Was leuk georganiseerd met diverse sprekers. Ze hadden een spreker van Runningblind, sportvoedingsdeskundige, een socioloog die hardlopers van de zevenheuvelenloop al sinds 2018 volgt en onderzoek gedaan hebben naar loopmaatjes en strava, en iemand die nog iets vertelde over soorten trainingen.

Volgens de voedingsdeskundige zou je idealiter 90 gram koolhydraten per uur tot je moeten nemen, maar dat moet je wel leren. Dat is namelijk een sportdrank van 500 ml, 1 banaan en 1 gelletje. Ze had ook een interessant verhaal over vetverbranding of koolhydraatverbranding. Je lichaam moet beide leren, in eerste instantie zal je lichaam de koolhydraten aanspreken. Dan had ze ook nog verschil in fructose en glucose. Vaak nemen we alleen maar glucose, daarmee red je het tot 60 gram koolhydraten ongeveer. Dus ik ga weer rustig oefenen met het leren eten onderweg.

Qua trainingen zijn interval trainingen heuvelop erg functioneel en was de tip om goed op je landing te letten als je daalt. Je zou dan ook je mid-voorvoet landing moeten gebruiken om de belasting op je spieren/pezen zo klein/laag mogelijk te houden. Veelal landen "we" op de hak. Walking lunges raad hij aan om sterker te worden rondom je heupen om die landingen beter aan te kunnen.

En voor degene die Strava gebruiken: geef iedereen kudo's. En kijk niet te veel naar anderen, die zorgen er eerder voor dat je minder doet dan dat je meer gaat doen (volgens zijn onderzoek). Ik gebruik geen strava, maar verhaal was vooral erg leuk. Hardloopmaatjes zijn wel een must om gemotiveerd te blijven lopen volgens zijn onderzoek.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:49

Suusje dank voor het delen van de informatie.
Be Funny lijkt een prima jas voor die prijs.
Ik heb mezelf gister getrakteerd op een 3/4 tight van Fusion. Het vrouwenmodel. Nu al zin om het te gebruiken! :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:00

Leuk suusje, veel info.

Dat verhaal over koolhydraten is meerdere malen ter sprake gekomen in de slimmer presteren podcast.
Daar zeiden ze: die 90 gram heb je dan weer niet helemaal nodig als je op laag tempo loopt bij een lage hartslag, want dan loop je vooral op vetverbranding.
Ik kom nog best een eind: gisteren ook een banaan op, vier fruitgums, een nakd reep, een graze reep, 1 liter sportdrank (tailwind) en een pakje sultana.

Mensen met voorvoetlanding hebben weer eerder scheenproblemen dan mensen met haklanding. Die hebben vaker kuitproblemen (ook uit de podcast). Heb zelf ook altijd een knoop in mijn kuit als haklander.

Wat grappig dat je juist minder doet als je teveel naar anderen kijkt, zei hij ook waarom dat is? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:14

Zo, weer even wat pagina's bijgelezen :7

Wow Ieris wat een tempo op die afstand!

@Suusje26, dat klinkt als een interessante avond, ik doe nu maar wat, wel goed om daar meer van te weten. Ook leuk om te horen dat heuveltraining goed is, ik vind tempowisselingen echt helemaal niks aan, dus had bedacht dat ik met heuveltraining intervaltraining ging doen.

@Supervixen, ik volg een lange afstandloper op insta (jou inmiddels ook trouwens, helemaal leuk!) en die had het laatst over verschil tussen hak- en midden/voorvoetlanding. Die had zoiets van, lekker op je eigen manier lopen, als je het anders gaat doen is de kans op blessures groter omdat je je spieren anders gaat gebruiken dan je altijd gewend was. garyhouse_, superdroge gast, best wel grappig.

Misschien omdat je gedemotiveerd raakt omdat je iedereen verder, harder, vaker ziet gaan? Ik volg ook veel triatleten van mijn vereniging, ik heb soms ook wel zoiets van, poooh, dat kan ik allemaal nooit -O-

@Ninus, misschien gewoon even een tijdje herstellen?

@BeFunny, dat lijkt mij ook wel lekker zo'n jasje, heb er nu nog eentje van de Decathlon, maar volgens mij is dat meer een soort vuilniszak qua ademen }:0 . Trailvest wil ik ook nog aanschaffen, want ik heb plannen :7

@Lieke, Ardennen zijn mooi, wat gaan jullie daar doen?

@Goof, dapper, het gaat hier best hard toch wel, ik ga lekker op de tacx fietsen 8-)

@judenjul, tof, ik ga ook eens kijken naar een nieuwe broek voor erbij, ik loop nu in een model van de H&M die ik in de kringloop ergens had gevonden, die zit me het allerlekkerste, haha.

Ik heb afgelopen zaterdag lekker gezwommen en daarna ruim 11 km gelopen, dinsdag een krappe 5 km op wat hoger tempo gelopen tussen de middag op mn thuiswerkdag. Ik ging richting een PR, moest nog 340 meter, maar had last van mijn buik en zat al een hele tijd aan mn maximale hartslag, toen kreeg ik het in mn hoofd echt niet meer rond en ben ik gestopt en teruggewandeld -O- . Zo stom, op dat moment denk ik écht dat ik ECHT. NIET. MEER. VERDER. KAN. Achteraf had ik die 300 meter natuurlijk best kunnen lopen (alhoewel ik thuis wel ff flinke buikkrampen had :brr: ), maar dat is dan echt zo'n mentaal dingetje.

Gistermiddag was ik eigenlijk vrij en wilde ik gaan lopen, maar uiteindelijk wat langer doorgewerkt waardoor mijn planning in de soep liep. Volgende keer stop ik echt op tijd heb ik mezelf beloofd :(:)

Vanavond indoor fietstraining en zaterdag weer lopen met de club. Ik wil nog een gpx trail in mijn buurt lopen van 15km, als ik zondag fit ben (niet al te veel pijntjes van zaterdag) wil ik die dan gaan doen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:15

Klopt SV, als je intensiteit laag ligt zijn die koolhydraten niet nodig. Maar hier hadden ze de nadruk op hoge intensiteit, hoe ren je dus zo snel mogelijk met de juiste brandstof was het verhaal. Ze gaf namelijk ook aan dat trainingsblokken op een nuchtere maag goed waren om je lichaam te leren lopen op vetverbranding.

Ik zal het onderzoek eens zoeken die hij gebruikte voor die landingen. Hij had goede plaatjes waarin je duidelijk de verschillen kon zien. Hij benadrukte ook een aantal keer dat trainingen en manier van lopen zo verschillend is dat "zo" advies geven voor hem erg lastig was.

Haha, nee, dat werd wel gevraagd. Die socioloog gaf aan dat psychologen dat graag willen uitzoeken, dat zij vaak dieper op de motivatie ingaan dan sociologen. Die draaien gewoon een statistiek programma over de gegevens en trekken daar dan conclusies uit. Hij gaf wel aan dat de volgende stap een diepte onderzoek zou zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:14

Wowamigo ik heb dat inderdaad ook gehoord, ook weer uit die podcast, dat je je manier van lopen niet opeens moet veranderen als je al lang loopt, omdat je lijf dat gewend is inderdaad.
Wat jammer dat je je pr net niet kon lopen! Dat komt vast nog wel een keer.
Wat is jouw insta naam? Ik denk dat ik iets voorbij zag komen ja.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:14

SV, knap hoor, gewoon een marathon gelopen in je woonwijk! Lijkt me zeker een mentale uitdaging.
Als deel 3 is en je vind het leuk, kom je gewoon gezellig mee! Wij hebben deel 1 gemist, maar je kunt gewoon in elk deel instappen.
We zagen nog een gave foto van een hoog opspringende vrouw in een gaaf heidegebied, en toen zij ik, kijk ze hebben Tessa gefotografeerd! Was echt precies jou enthousiasme!

Wow amigo, jee baalen zeg van je buikpijn, neem jezelf niet kwalijk dat je gestopt bent
Je bent lekker afwisselend bezig!
Succes zondag met je trail, wel een uitdaging op gpx!

Goof, goed dat je gegaan bent in de wind!

Be funny, iets alternatiefs doen is ook goed, je blijft wel lekker bezig!

Ik heb vandaag een klein rondje gelopen, voel de vermoeidheid in mijn kuiten nog wel, dat snel op de weg lopen ben ik niet gewend, dat hakt er wel in.
In mijn hoofd heb ik wel super veel zin om veel kilometers te maken, maar mijn lijf heeft die plannen niet!
Dus doe nog maar even rustig aan.