Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:10

Dat is met hardlopen vaak zo. Conditioneel lukt wel maar spieren en gewrichten hebben langer nodig om te wennen aan inspanning.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:11

Daarom doe ik ook voornamelijk intervals, wil mezelf niet overbelasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:18

Doe ik inderdaad ook. Loop met Evy en die damt me wel wat in hihi. Loop morgen nog een keer hetzelfde schema voor ik stapje verder ga

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:22

Ik vraag mij af of het in de eerste opbouwfase naar de 5 km verstandig is om zo hard te lopen? Geeft de Evy-app hier geen sturing aan, want net als de afstand en de tijd dat je aan een stuk kunt lopen, moet toch ook het tempo opgebouwd worden? Een hoger tempo geeft ook meer belasting.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:25

Toen ik een schema ging maken met Endomondo gaf het schema aan dat ik na 11 weken 3 keer per week trainen de 5km in 30 min kon doen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:28

Dat zit je op 10 km/u.

Onderschat niet hoeveel sneller 12/13 km per uur is als het om lopen gaat. Vooral als Vonneke aan geeft dat haar lichaam het nog niet redt om langer dan 15 minuten te rennen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:39

vonneke schreef:
Greetje63 schreef:
Vonneke wat bedoel je met dat je tempo aan de hoge kant zit? bedoel je daarmee dat je elke training tot het gaatje gaat? Dat bij de opbouw van de duur het tempo zo hoog ligt dat je geen gesprek zou kunnen voeren?

Nee kwa conditie kan ik het prima aan. Maar loop gemiddeld 12/13 km per uur en dat kan mijn lijf eigenlijk nog niet aan.

Waar baseer je dat op dat je lijf dat nog niet aankan? Als je niet aan je maximaal zit en het nog gemakkelijk langer vol zou kunnen houden kan je lijf het toch gewoon aan. De een heeft nu eenmaal een veel hoger opbouw tempo dan de andere. Ben zelf ook begonnen met opbouwen met een tempo van 12km/hr in trainingen. Dat was het tempo wat voor mij prima te doen was. Bleek ook wel want eerste 5km wedstrijd ging op 14km/hr.
Een hoger tempo geeft ook niet meer belasting hoor. Een te hoog tempo geeft meer belasting. Maar als je tijdens je opbouwtempo nog gewoon een gesprek kunt voeren is het niet te snel of dat nu 10 of 15km/hr is. En voor diegene die met gemak die 15km/hr lopen is het niet meer belastend dan voor diegene die met hetzelfde gemak maar aan die 10k/hr komt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:50

15 km/u := , als ik dat 5 km wil volhouden moet ik minimaal achterna gezeten worden door een boze gorilla :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:51

Grit schreef:
15 km/u := , als ik dat 5 km wil volhouden moet ik minimaal achterna gezeten worden door een boze gorilla :D

Haha ik doe met je mee :D
Ik ren nu met 8,5 km/h en harder ga ik voorlopig ook niet.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:57

Grit schreef:

Oh maar dat tempo houd ik zelf ook maar een goede 3km vol hoor en dan alleen nog als ik in goede vorm ben. Maar er zijn mensen die veel sneller lopen dan ik en die hebben vast ook een veel hoger basistempo en doen dat tempo met twee vingers in de neus.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:00

Ik heb dat ook wel geleerd inmiddels ja... zo oneerlijk haha! Meiden die een cm. of tien kleiner zijn dan ik en gewoon sneller lopen op die kortere pootjes.

Of ze hebben gewoon meer karakter om harder te lopen, ik ben altijd in alles wat gematigder :o

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:00

Haha xd ik sluit me aan bij de club! 10km/h is op dit moment mijn ultime doel.

Ik merk op dit moment ook dat ik conditioneel wel kan, maar mijn spieren totaal niet mee kunnen (hardlopen van donderdag leverde dikke spierpijn tot vanmiddag). Ik heb ook gemerkt dat ik mezelf best een beetje mag pushen, zodat die spieren leren sterker te worden, maar voor mij nog FF weer geen flink tempo tot mijn spieren dat aan kunnen. Icm een betere manier van lopen ook maar meteen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:06

Greetje63 schreef:
Grit schreef:

Oh maar dat tempo houd ik zelf ook maar een goede 3km vol hoor en dan alleen nog als ik in goede vorm ben. Maar er zijn mensen die veel sneller lopen dan ik en die hebben vast ook een veel hoger basistempo en doen dat tempo met twee vingers in de neus.
Gelukkig, dat geeft weer moed :D

Mijn (kleinere) vriendin loopt mij er met veel minder training zo uit, die stelt zich een doel en dat zal ze dan halen ook. Ik ben eerder (te snel) tevreden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:10

Kelly_ann schreef:
Ik heb dat ook wel geleerd inmiddels ja... zo oneerlijk haha! Meiden die een cm. of tien kleiner zijn dan ik en gewoon sneller lopen op die kortere pootjes.

Of ze hebben gewoon meer karakter om harder te lopen, ik ben altijd in alles wat gematigder :o

Ik ben ook heel klein (1.57) maar dat hoeft helemaal geen nadeel te zijn hoor. Zeker niet voor de langere afstanden , dan is het juist een voordeel. Want als je klein bent kun je vak een lichter gewicht hebben en tel uit je winst. Kijk maar eens naar die snelle Kenianen die zijn vaak net zo klein (maar nog veel lichter dan ik)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:20

Ik loop als ik echt tempo loop op 5.5 min/km nu. Net geen 11km/h. Dat houd ik ongeveer 5km vol nu. Tussen de 6 en 7 min/km is mn rondhobbel tempo. Dan kan ik nog gewoon praten en om me heen kijken. Vind dat toch wel een stuk fijner lopen hoor!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:34

Even gespiekt. Mijn snelste tijd op de 5 km is 5.33 min/km en op de 10 km 5.49 min/km.
Ergens tussen de 10.5 en 11 km/uur, voorlopig blijf ik hier ook wel op hangen en ik loop ook wel eens een rustiger rondje.

Samenlopen heb ik al lang niet meer gedaan, praten en rennen gaat mij ook niet goed af. Een zinnetje tegen paard tijdens het rennen valt niet echt onder een gesprek.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:40

Ik ren altijd met mijn vriend en hij vertelt hele verhalen en ik zit daar als een oud wijf naast hem te hijgen en af en toe komt er een 'ja' uit. :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:47

Selina schreef:
Ik ren altijd met mijn vriend en hij vertelt hele verhalen en ik zit daar als een oud wijf naast hem te hijgen en af en toe komt er een 'ja' uit. :+
:')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 00:18

Ik heb de glow run gelopen in Bussloo. Was supergezellig. Hele tijd onder mijn tempo gelopen, want het was maar een smal pad om de plas en je liep met veel mensen. Dus de laatste km maar even geknald. Ik had in dit tempo makkelijk 10km kunnen lopen, maar de loop was 7.6 km.
Ik heb hem gelopen in iets van 48 minuten. Als ik op mijn eigen tempo had gelopen was dat zeker 4 min sneller geweest. Pluspunt was dat ik energie over had.

Nu weer lekker trainen voor de 10km komende weken.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:40

Na een tijd niets gepost te hebben en alleen meelezen wil ik toch wat van me laten horen. Afgelopen voorjaar heb ik korte tijd meegepraat met jullie en fanatiek hardgelopen, echter kreeg ik in het hoogseizoen op het werk het te zwaar met hardlopen. Ik kreeg last van mijn benen, opbouwen met hardlopen en dikke werkweken waarvan ik grotendeels op mijn benen sta, was gewoon wat te veel. Begin september heb ik het hardlopen weer rustig opgepakt met een schema "couch to 5k". Inmiddels zit ik in de 8e week en gaat t erg goed. Zo goed zelfs dat ik me ingeschreven heb voor mijn eerste wedstrijdje (5 km) in december. Zoals ik nu loop, moet ik mijn doel prima gaan redden; finishen binnen 35 min. Dat loop ik nu ook wel. Het is een route met voornamelijk bos, strand en duinen: heerlijk! Enige waar ik vaak tegenaan loop zijn Zijsteken aan de rechterkant. Ik kan ze wel tijdens het rennen wegkrijgen door op mijn ademhaling te letten. Ik vermoed ook dat het met ademhalen te maken heeft. Mocht iemand echter nog tips hebben om ze te voorkomen, dan hoor ik het graag! Ik lees graag mee met jullie, zitten veel bruikbare tips tussen. (Sorry voor de tekst zonder enters, kan m niet vinden op de iPhone :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:46

Geen idee Susanne wat je er aan kan doen.

Ik vandaag weer eens gelopen met compressiesokken. Weg met die dingen. Verschrikkelijk zo strak,kreeg er zere kuiten van!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:51

Susanne: eet je kort van te voren?
Ik moet minstens anderhalf uur wachten na het eten.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:02

Vonneke: waarvoor gebruikte jij de compressiesokken?

Ik heb vandaag weer gelopen en primeur, mijn vader ging mee! (Niet lopend, op scootmobiel. Lopen of fietsen kan hij niet meer) was erg leuk om hem mee te hebben en te horen wat hij zag aan mijn lopen :)
Als er nog meer van dit soort mooie dagen komen, ga ik hem meer mee vragen.

Ik heb weer geprobeerd mijn pas langer te maken en mijn pa merkte ook op dat mijn pas erg kort is. Nu zere bovenbenen en kuiten, omdat die aan de slag moesten xD
Ik heb daar nog wel een vraag over. Ik vind het geen probleem om een stuk met pijn te lopen om daarmee te zorgen dat je vooruitgang boekt. Maar hoe bepalen jullie dat je genoeg hebt gedaan en dat het tijd is om je spieren weer rust te gunnen?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:49

Mirriez wat leuk dat je vader met je mee is gegaan. Lijkt me voor hem okk wel een fijne manier van buiten zijn.

Mijn fysio adviseert dat je een nieuwe techiek op korte stukken inlaat en deze steeds wat uitbreidt.

Susanne, dat kan indd heel goed door ademhalen te komen. Volgens mij als je achteradem dreigt te raken ga je vaak hoger in de longen ademem. Probeer hier bewust van te zijn, dan schijn je al beter te ademen. Ga even een tandje langzamer zodat weer meer aandacht uit kan gaan naar je techniek.

Ik heb vandaag voor het eerst weer gelopen sinds mn hielspoor. Van de fysio mocht ik al vorig weekend voorzichtig proberen (3 × 3 minuten met wandelminuten) maar dat durfde ik nog niet aan. Heb wel een paar keer een spinning class gevolgd voor conditiebehoud, maar vind lopen fijner. Heerlijk weer even door het frisse weer.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 25-10-15 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:48

steken voorkomen weet ik niet maar als ik een keer last krijg van zijsteken (wat eigenlijk de laatste jaren nog maar zelden voorkomt) moet ik me concentreren op goed uitademen. Eigenlijk een beetje wat forumster beschrijft alleen heb ik geleerd dat het niet komt door te oppervlakkig ademen maar dat je oppervlakkig gaat ademen doordat je niet goed uitademt en daardoor lucht achter blijft in de longen en zo kan er bij de volgende ademteug minder verse lucht binnenstromen.
Forumster hopelijk kun je het blessureleed nu achter je laten en weer lekker verder op gaan bouwen.

Ik loop altijd met compressie tubes. Had geen pijnklachten behalve dan na pittige trainingen of grote weekomvang vaak onrustige benen. Met de compressie tubes is de belastbaarheid veel groter, herstel gaat sneller. Als ik ze vergeet aan te doen voel ik me ook gelijk heel 'bloot' bij het hardlopen.

Dit weekend pittig getraind. Gisteren kort tempoduurloopje als warming up en daarna heuvelsprints, vandaag na inlopen 4 tempoblokken van 4km op een steeds hoger tempo en zonder pauzes. nu komende week een beetje rustig aan doen want as zaterdag heb ik een wedstrijd op de Mont Ventoux. 21,5km meer dan 1600 hoogtemeters. heb er zin in , vertrek donderdagmoren al heel vroeg richting Frankrijk. Zo kom ik nooit in het buitenland, zo loop ik twee buitenlandse wedstriijden in een maand.