Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:14

Goed gedaan Karin, gefeliciteerd.
Fenn, hier ook fan van de herfst!
SV, prachtig die zandvlakte
Gefeliciteerd BF, mooie medaille
Imay, lang kan het dan duren hè. Hoop dat je weer kan starten.
Hier een lekker gevarieerd weekje met sprinten, tempoloop, duurloop, regen, donker en zo’n. Gelukkig de duurloop van 19k vandaag wel in de zon. Ik vind de herfst zo’n mooi seizoen om te rennen.

Ik heb van Garmin de forerunner 45 en fenix 6s pro. Beide gebruik ik met een losse hartslagmeter. De fenix gekocht vanwege de kaarten, de andere extra functies vind ik wel leuk, maar heb ik niet echt nodig, dan voldoet de forerunner wel. Nadeel van de fenix vind ik wel zijn formaat, voelt gewoon heel lomp.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:24

Lekker bezig allemaal!
Ik heb een rondje van 6 km gedaan en het ging echt lekker. Iets sneller dan vorige keer, maar het voelde echt zoveel makkelijker.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:25

BeFunny schreef:
Karin_deB schreef:
@hwn, altijd leuk een koopje :D

@Befunny, goed gedaan!
Wat is de tijdslimiet bij de 21km?

Dat heb ik nog niet kunnen vinden nog :') Het is deze.
https://www.trail-running.eu/events/lag ... che-trail/

Ik zou graag de 15 doen. Maar die is er niet :')

Vrienden van mij gaan daar de 10 doen! Wilde eerst misschien ook gaan, maar heb die dag eigenlijk ook iets anders en hun tijd was bovendien uitverkocht. Lijkt me wel heel tof daar, Lage Vuursche is zo mooi :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:32

Ja de tijd die voor mij gunstig zou zijn is ook uitverkocht. 09:00 red ik niet en van 14:00 tot 15:00 starternm met kans op 15:00 dan red ik het niet als ik om 17:00 binnen moet zijn. Maar de 10 kms zijn er nog wel veel keuzes in tijd.

Ik denk er nog even over. Misschien stuur ik ook nog wel een bericht met de vraag over tijd.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 07:52

Karin de b, gefeliciteerd goed gedaan zeg!
Inderdaad een knappe prestatie met maximaal 14 km in de benen!
Liepen we nu langs jou huis?
Ik zag een bordje aarbeien terras, en een mooi huis met blaffende hond, woon jij daar?

SV, gave foto's! Wat leuk dat jullie mooie nieuwe paden hebben ondekt!

Be funny, mooie medaille, goed gedaan!

Lieke,ook lekker gelopen!

Tiggs, fijn dat je rondje goed ging!

Ik heb gisteren ook de halve marathon van Etten-Leur gelopen, en in eerste instantie was ik een beetje teleurgesteld met het resultaat.
Had iets beter verwacht, maar wel veel geleerd.
Onderweg drinken was een ramp, en ik liep echt in een jojo tempo, door drukte.
De laatste kilometers kreeg ik het wel zwaar, maar de finish in de stad maakte veel goed, leuke mensen, en een rij kinderen die een high five wilden.
Wel een p.r gelopen, onder de omstandigheden toch wel blij mee!

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:04

Super gedaan Karin en Iris! Echt knap, zowel qua afstand als tijd :j

Ik hoop dat het lukt BF, wat gek dat er zoveel verschil in starttijd zit. Slim om even te mailen, misschien kun je nog wat regelen :j En goed gedaan van je 10K!

Lekker SV! Prachtige plaatjes weer.

Ik ben ook bijzonder lomp, dus een Fenix past daar wel weer bij :D Garmin doet het slim, er is voor ieder wat wils :j
Mooie deal hwn!

MuSli ook lekker gelopen, slim om de luwte wat op te zoeken :D

Ben nog niet echt uitgerust, wel lekker thuis vandaag, morgen weer op pad. Het kost veel moeite, maar ik neem een paar dagen rust, woensdagochtend mag ik weer. Ik predik altijd het luisteren naar je gevoel, dan moet ik zelf ook het goede voorbeeld geven :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:50

Ninus dat is lastig hè!

Ieris, wat een mooie tijd ondanks het zigzaggen. Welke tijd had je eigenlijk in gedachten?
Misschien volgende keer je trailvest aan doen, dan hoef je niet te klooien bij de drinkposten. Kun je gewoon doorrammen.
Wat is je volgende doel?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:05

Ieris echt hele knappe prestatie hoor. Wat ben jij een bikkel :j

Ik zag in de hardloopgroep op FB een bericht voorbij komen van iemand die minder dan een maand geleden gestart is met hardlopen en ook dezelfde loop heeft gedaan in ongeveer dezelfde tijd en ik dacht alleen maar "hoe dan".

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:26

Wow ieris, lekker tempo zeg! Ik vindt hem knap!
Het begin was flink druk, moeilijk doorkomen idd.
Nee ik had de route niet goed bekeken, we kwamen niet langs mijn huis.
Ik woon wel in dezelfde straat als het aardbeienterras maar dan iets verder naar links waar wij rechts gingen.

Moet zeggen dat ik geen greintje spierpijn heb. Gisteren een heet bad genomen en mijn man heeft mijn schouders en nek nog gemasseerd.
Ben vooral wat moe.
Gelukkig hoef ik naast mn vaste dagelijkse klusjes alleen maar de badkamer te poetsen dus ik kan wat extra rust pakken onder schooltijd :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:48

Net terug van de fysio.

Het is waarschijnlijk ontstaan door de bevalling (14mnd geleden) :+ . Doordat mijn zoontje met een keizersnede is gehaald, zijn mijn buikspieren waarschijnlijk ernstig verzwakt. Hierdoor zijn mijn bekken verzakt en dat word dan gecompenseerd door mijn adductoren. Hij heeft als het goed is mijn bekken nu in balans gebracht en heb wat oefeningen mee gekregen.

Hardlopen mag ik gelukkig ook blijven doen, alleen niet te ver/lang. Dus even geen duurloopjes voor mij, maar gelukkig ook geen volledige break :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:03

Karin de b, wat fijn dat je je zo goed voelt! Ik vond het wel leuk om jou buurt even te zien, je woont daar niet verkeerd!
Fijn dat je vandaag nog even rustig aan kan doen.
Ik moest alleen in de ochtend werken, voel nog wel wat spierpijn, had ook nog een behoorlijke lange reis naar huis, en had wel droge kleding mee, maar geen droge schoenen, en die waren ook zeiknat geworden, zat echt te bibberen als een rietje in de trein!

Dank je be funny! Had er ook wel een tijd voor getraind, het was een goede ervaring, zo leer ik elke keer weer wat bij.

SV, ja dat is een goede, dat wil ik ook zeker gaan doen, zag ook meer mensen met een trailvest, en kreeg onderweg echt spijt dat ik mijn trailvest thuisgelaten had. Echt wel veel fijner dan die bekertjes langs het parcours, waar toch al weinig inzit, en dan de helft er nog eens uitklotst of in je gezicht beland!
Ik had 1:40 minuut of lager in gedachten, dus baalde bij de finish een beetje van die 1m en 18 sec, maar gezien de omstandigheden moet ik daar niet te veel over inzitten. Het is pas de 2e halve die ik op tijd loop, en ik had de omstandigheden iets te rooskleurig ingeschat! Ben verwend met trails waar je lekker de ruimte hebt, en soms zelfs stukken alleen loopt, nou hier leek het af en toe wel een polonaise, waar je echt goed moest zoeken hoe je er langs kwam.
Word nog wat in Rotterdam, haha!
Volgende doel is mijn 15km tijd verbeteren op de 7 heuvelenloop, en daarna heb ik nog de Asselronde bij de midwinter marathon in Apeldoorn als voorbereiding op Rotterdam.
Na Rotterdam wil ik meer trails gaan lopen, dat vind ik qwa lopen wel echt mooier, afwisselender, en uitdagender.
Hoop een keer hoog te eindigen bij de NK trail 56km! Maar dan moet ik eerst wat makkelijker lange afstanden af kunnen leggen.

Ninus, dank je! goed bezig, ik neem ook een paar dagen rust.
Inderdaad je eigen gouden regel volgen!
Haha ik ben ook lomp, en dat is de forerunner 245 ook wel een beetje, dus die staat mij wel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:11

Die potentie heb jij zeker ieris!

Mijn vriend en ik hebben ons ingeschreven voor de duivelse uitdaging van love it, trail it.
Wij doen de halve duivelse uitdaging (333).
Is een online uitdaging van 4 november t/m 31 december. Inschrijven is gratis.
De afstanden die je moet lopen in die tijd zijn: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 27, 30 en 42km. Wat je hebt gelopen vul je online in op een spreadsheet, wandelen mag ook.
Je mag maar 1 afstand per dag invullen. Je mag ook verder lopen dan bijvoorbeeld 1km als je bijvoorbeeld de 1km gaat lopen die dag, maar je mag dan maar 1km invullen op de spreadsheet.
Uiteindelijk verloten ze prijzen tussen degenen die alle afstanden hebben gelopen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:21

Wat een leuke uitdaging SV.
Geld dat alleen voor trails of kan dat overal?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 19:23

Kan overal, hoeft niet perse trail te zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:06

Hier ging het gisteren totaal niet fijn. Garmin gaf als suggestie 10 minuten inlopen, 20 minuten tempo op 7.30 per km en dan nog 10 minuten uitlopen. Dus niet echt een hele lange training, maar prima vond ik.
Al tijdens het inlopen begon ik mijn hamstring te voelen. Vreemd, maar ok. Ik liep niet met de gevraagde 9.30 per km, maar met 8.30 (het lukt me gewoon niet om zo langzaam te lopen dat ik op 9.30 uitkom). Toen moest ik tempo doen. Omdat ik totaal niet moe was of ook maar iets conditioneel voelde van die 10 minuten inlopen had ik niet verwacht dat ik zo dood zou gaan met die 20 minuten. Het werd een geworstel waar geen einde aan kwam, en 6 minuten voor het einde nog zijsteek er bij ook. Uiteindelijk wel het gevraagde tempo weten te halen met 7.28min per km, maar het ging echt niet fijn. Het uitlopen heb ik half joggend en half wandelend gedaan, het gevraagde tempo kan ik zo wel halen. Maar zo beroerd als het voelde, zo erg heb ik het nog nooit gehad. De hamstring rechts bleef ook lekker opspelen en links de achillespees.
Ik was blij dat het er weer op zat.

Hebben jullie hier ook wel eens last van? Want 5km is natuurlijk niet echt ver, maar voor gisteren ver genoeg. Vandaag overigens nergens last van, geen spierpijn of niets.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:26

Ik denk dat het bij iedereen wel eens helemaal ruk gaat.
De kunst is dan om naar je lijf te luisteren en niet kosten wat kost de training op het gevraagde tempo te lopen, maar even een tempo lager lopen of je training in te korten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:21

Als ik zo'n geworstel heb dan breek ik mijn workout af en wandel ik naar huis. Pijn is voor mij echt ho. En als het conditioneel minder gaat Daan loop ik heel langzaam dan gaat het meestal wel en als dat niet meer gaat dan wordt het wandelen en dan is het klaar want het moet voor mij Iig leuk blijven.

En ja het is mij wel eens gebeurd dat ik dacht lekker te gaan lopen en dat het voor geen meter ging en dat ik na een paar km op huis aan ging.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:23

Eens. Is het conditioneel, doe ik rustig aan. Pijn is niet ok, dan keer ik om.
Helaas weer last van mijn heup, dus ik heb afgelopen dagen overgeslagen. Dan ga ik echt niet lopen en de situatie verergeren, morgen weer een dag.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:08

Hier ook herkenbaar. Je lijf geeft iets aan, en soms wil het hoofd daar niet aan maar je hebt alleen jezelf ermee.

Ik had ook van te voren bedacht dat ik vandaag wel een klein rondje kon lopen maar was vandaag nog zo moe en futloos dat ik toch maar overgeslagen heb.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 00:00

Nou vanavond bij de hardloopgroep gelopen. Onweer, bliksem en veel regen en op de fiets naar huis nog meer regen en onweer. Maar we zijn geweest _O-

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:05

Onweer is bij mij een no go, dan doe ik het echt in mijn broek!
Nog wat last van mijn verkoudheid, nu even droog dus ga voor 5KM. Tempo laat ik afhangen van de vorm van de dag.
Als ik nat regen tijdens een korte loop vind ik dat niet erg. Douchen en weer gaan. Maar hoe doen jullie dat met die lange runs? Goretex jas?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:56

Ik heb tijdens het hardlopen een dun jasje een wind stopper van New Balance die ook zorgt dat je droog blijft kennelijk en ja. je ook makkelijk uit doen. Daaronder ben ik droog gebleven. Verder had ik nog een korte broek aan die werd nat maar heb het niet koud gehad. En ik draag een petje (ik heb een grote tex pet en één met een ander membraan voor tijdens de regen)

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:38

Ik loop altijd heerlijk in de regen. Korte broek, tshirt, en bij kou doe ik er wel een thermoshirt onder om te zorgen dat ik mijn bovenlijf warm kan houden. Als het echt "vies" koud word met wind enz trek ik een shirt met lange mouwen en een lange broek aan. Maar beetje regen vind ik juist wel fijn. Enige nadeel is dat mijn schoenen dan niet altijd droog zijn voor een volgende ronde. Dus nog een extra reden om extra paar schoenen te kopen :j

Balen Karin en Goof dat het nog niet helemaal fijn voelt.

Klinkt als een leuke uitdaging SV, dan ben je dus sowieso 24 dagen aan et hardlopen als ik het zo zie, als je maar 1 afstand per dag mag invullen. Heb je daar dan nog een speciale tactiek voor hoe je dat gaat aanpakken?

Vanavond ga ik gezelig met Iris naar een "hardlooppraat" in Nijmegen. Worden we nog slimmer, althans, dat is wat ze ons "beloven". Haha. Het is de tweede editie waarin heuvels en dalen centraal staat, leuk voor de Zevenheuvelenloop dus.

Helaas het weekend geen tijd gehad om te lopen. Maar gisteren direct toen ik thuis kwam van het werk gaan hardlopen. Voorstel van Garmin gevolgd zodat ik zelf niet teveel hoef na te denken, dat ging eigenlijk best lekker. Tempo vliegt nog een beetje alle kanten op, al is het al een stuk beter dan voorheen.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:37

Leuk suusje, doe je even verslag hier? Goed loopje heb je gedaan.
De afstanden mag je ook wandelen, dus ik denk dat mijn vriend en ik de afstanden tot zes of zeven kilometer wandelend doen. We wandelen namelijk ook graag.
De rest gaan we hardlopen en dat moet niet zo'n probleem zijn. Ik ga niet echt een planning maken verder.

Ik heb vanmorgen een marathon gelopen vanuit huis. Of nou ja, 43km. En ik moet zeggen, het ging heel goed. Dik tevreden met het tempo, mijn voornemen was om qua hartslag laag te blijven en dat is heel lang goed gegaan. Gemiddelde hartslag was 141. Laatste drie kilometers waren wat pittig.
Ben 4 keer langs huis geweest om te drinken en wat te eten. Onderweg ook gedronken bij het waterpunt bij het station.
Ik ben niet verder dan een kilometer of twee van huis geweest, dus sommige paden heb ik heel vaak gelopen, maar dat vind ik helemaal niet erg.
Op km 26 liep ik door een brand/evacuatie oefening van een school heen, dat was ook wel bijzonder :').
Garmin vond het zowaar een productieve loop.

Afbeelding

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:07

Bikkel ben je :D

Hier loop ik gewoon in de regen, soms inderdaad wel 3 of 4 uur, heb geen speciale jasjes aan. Een petje zit ik nog wel eens aan te denken, maar dat irriteert snel bij mij. Als we verder van huis lopen heb ik droge kleren mee en nu het wat minder warm is ook mijn Big Hug voor in de auto <3

Goed bezig Suusje *\o/*

Hier stop ik ook als het pijn doet, dat is niet voor niks :n

Onweer vind ik ook niet zo, ik loop vaak op de vlakte en voel me een makkelijk doelwit :+

Ik ben jaloers op je tijd Iris! Ik begrijp je teleurstelling, maar de 1:40 ga je echt nog wel een keer onder duiken en ook de langere afstanden zie ik je wel doen :j

Leuke challenge SV!

Balen dat je last hebt van je heup Goof :(:) hoop dat het snel wegtrekt.

Hier vanochtend 11km gelopen, was op zich prima, conditioneel is er niks mis. Maar ik blijf wat vermoeide benen houden, kan het niet echt duiden. Ik bekijk het maar per dag :j