Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:05

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:07

secricible schreef:
Ttv die EU subsidie was UK ook nog de EU. Dus m.i. Prima dat zij meeprofiteren van hun eigen ingebrachte centjes. Maar dat is wat anders als enerzijds wel de productie uit de EU naar de UK maar de productie van de UK niet naar de EU toe en de boel tegen elkaar uitspelen als fabrikant.

Nogmaals; voor ´eerlijk´, in verhouding van ingebrachte centjes, zou aanvullende levering vanuit UK naar EU nodig zijn.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:14

Laatst bijgewerkt door besita op 29-01-21 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:15

Weet je, het is natuurlijk ook een half mirakel dat er op minder dan een jaar vaccins ontwikkeld werden die ook nog redelijk schijnen te werken.
Dat is, denk ik, nog nooit gebeurd voordien.

En dat de pharma-industrie al eens buiten de lijntjes kleurt en niet altijd het braafste kind van de klas is, is ook al eeuwen bekend :+
Alleen valt het nu zo erg op omdat het iedereen en dan met name vooral de westerse wereld betreft.

Weinig mensen uit het westen die ooit wakker gelegen hebben van de problemen op andere continenten met epidemies en vaccins. Of het gebrek daaraan voor de plaatselijke bevolking. Alleen de eigen vaccinatie als je naar die landen op reis wil is van belang.

We waren het zo goed gewoon dat alles maakbaar is en alles wat je wil hebben binnen handbereik valt.
En plots overviel ons een virus en willen we er meteen vanaf. Alleen gelden in de natuur iets andere wetten.

Waarmee ik uiteraard de rare politieke hersenkronkels en het gesjoemel van big pharma niet goed praat, maar het grotere plaatje bekijken helpt mij wel relativeren.

En als er morgen een jongere aan mijn deur staat die heel graag mijn vaccin zou hebben zodat ze hun leven weer kunnen oppakken, dan geef ik mijn plek met plezier af. Want ik begrijp ook wel de ellende dat erachter schuilgaat voor bepaalde bevolkingsgroepen.
Alleen zal het op die manier niet werken denk ik :+

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:26

Anna79 schreef:
https://www.volkskrant.nl/cs-ba1791ff

Dit raakt mij ontzettend ;(
Ik hoop zo dat de scholen binnenkort open mogen! Vooral voor deze kinderen, wat een leed...

Oh verschrikkelijk |(
En er gebeurd meer dan we denken helaas.. Sprak net iemand bij veilig thuis... Echt ontzettend schrijnend allemaal...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:29

Heel schrijnend inderdaad. En ik zie ook het verdriet van mijn leerlingen achter het schermpje.
Ik zou niets liever willen om weer gewoon met z’n allen in de klas te zitten.
Maar weet ook dat dit niet zonder gevaren kan. Zelfs in verschillende noodopvangen zijn nu al clusters van besmettingen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:58

Ja bij ons ook
Week van 18 tot 24 jan
32 % woonzorgcentra
26 % bedrijven
21% scholen
9 % zorginstellingen mensen met een beperking

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:03

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:37

Anna79 schreef:

Ik hoop zo dat de scholen binnenkort open mogen! Vooral voor deze kinderen, wat een leed...

Ik had 'm ook al met tranen in de ogen zitten lezen. Echt, de scholen moeten om zoveel redenen zo snel weer open.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:41

Pandora2 schreef:
Weet je, het is natuurlijk ook een half mirakel dat er op minder dan een jaar vaccins ontwikkeld werden die ook nog redelijk schijnen te werken.
Dat is, denk ik, nog nooit gebeurd voordien.

En dat de pharma-industrie al eens buiten de lijntjes kleurt en niet altijd het braafste kind van de klas is, is ook al eeuwen bekend :+
Alleen valt het nu zo erg op omdat het iedereen en dan met name vooral de westerse wereld betreft.

Weinig mensen uit het westen die ooit wakker gelegen hebben van de problemen op andere continenten met epidemies en vaccins. Of het gebrek daaraan voor de plaatselijke bevolking. Alleen de eigen vaccinatie als je naar die landen op reis wil is van belang.

We waren het zo goed gewoon dat alles maakbaar is en alles wat je wil hebben binnen handbereik valt.
En plots overviel ons een virus en willen we er meteen vanaf. Alleen gelden in de natuur iets andere wetten.

Waarmee ik uiteraard de rare politieke hersenkronkels en het gesjoemel van big pharma niet goed praat, maar het grotere plaatje bekijken helpt mij wel relativeren.

En als er morgen een jongere aan mijn deur staat die heel graag mijn vaccin zou hebben zodat ze hun leven weer kunnen oppakken, dan geef ik mijn plek met plezier af. Want ik begrijp ook wel de ellende dat erachter schuilgaat voor bepaalde bevolkingsgroepen.
Alleen zal het op die manier niet zoals werken denk ik :+

Ik ben het, zoals wel vaker, met je eens. Ik lees ook nu weer nauwelijks iets over de situatie en de plannen voor ontwikkelingslanden. Het gaat alleen maar over West Europa.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:43

veerledec schreef:
Anna79 schreef:

Ik had 'm ook al met tranen in de ogen zitten lezen. Echt, de scholen moeten om zoveel redenen zo snel weer open.

Juist, zo snel mogelijk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:49

veerledec schreef:
Anna79 schreef:

Poeh -O-
Weet je wat ik nou weer lastig vind. Wij hebben de scholen open en het gaat echt goed met de cijfers, maar ouders schoppen paniek dat ze nu bang zijn om besmet te raken via hun kinderen. Die kinderen pakken het op en willen dus nu in schoolstaking om schoolsluiting te krijgen. Ondertussen zijn er families die thuis enkel nog FFP2 maskers dragen en niet in de buurt van hun kind willen komen.
Je kan het dus nooit goed doen en reken maar dat het schade geeft, in welke richting ook.
Afgelopen zomer was er al een noodroep dat er nog nooit zoveel jeugddepressie was met opname.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:04

Coby schreef:
Heel schrijnend inderdaad. En ik zie ook het verdriet van mijn leerlingen achter het schermpje.
Ik zou niets liever willen om weer gewoon met z’n allen in de klas te zitten.
Maar weet ook dat dit niet zonder gevaren kan. Zelfs in verschillende noodopvangen zijn nu al clusters van besmettingen.

Ik heb gister het verdriet van een oud klasgenoot en zijn gezin gezien die een café runnen in Almere Stad. Dat was ook heel schrijnend. Die uitzichtloosheid is killing!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:06

Het is een verdrietig, de situatie waar sommige kinderen in zitten. School kan dan een veilige plek zijn, en is in elk geval (hopelijk!) een extra controle. In de gezinnen speelt er natuurlijk veel meer dan het sluiten van de scholen, maar het kan net de druppel zijn. Maar alle maatregelen hakken er wel in bij deze gezinnen. Ook de ouders zelf die geen kant op kunnen, inkomen verlies hebben, niet (op de manier waarop ze het gewend zijn) terecht kunnen bij de hulpverlening. Ze raken steeds verder geïsoleerd en dan is het inderdaad een tikkende tijdbom. Je kan alleen maar hopen dat ze goed in beeld zijn en beholpen worden.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:30

Ik lees net dat de scholen weer open gaan vanaf 10 februari!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:31

Heb je een bron?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:33

Dat is mooi nieuws dan

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:35

Saskia9 schreef:
Heb je een bron?

Ad.nl bericht dat ze er naar streven
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-gaat ... ~acffc6f5/

Citaat:
Er moet iets heel geks gebeuren willen de scholen niet opengaan”, zegt minister van Financiën Wopke Hoekstra (CDA) vanmiddag na afloop van de ministerraad. ,,We hebben ook oog voor de nevenschade die kinderen nu te verduren hebben.”

Diverse ingewijden stellen dat er ruimte is voor basisscholen en kinderopvangverblijven om weer live les te gaan geven vanaf 10 februari, al moet nog overleg volgen met onder meer de PO-raad hoe dat veilig kan. Zo kan geadviseerd worden dat kinderen voornamelijk nauw contact hebben met een vaste ‘buddy’, ook intensiever testen is een optie, meldt een bron.
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-01-21 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:36

Wat ik begrijp is dat als er een maatregel afgaat dat de scholen zijn maar dat de kans op versoepelen heel klein is omdat de zorg nog teveel onder druk staat. Zondag gaan ze er pas over vergaderen.

Ik zie nu de link hierboven. Zelfde overleg twee meningen. Vreemd

https://nos.nl/artikel/2366449-minister ... egels.html Een stukje ervan

Citaat:
Minister Van Ark is niet optimistisch over de kans dat het kabinet dinsdag versoepelingen van de coronamaatregelen kan aankondigen. Zij zegt dat de druk op de zorg nog steeds heel hoog is.

De huidige coronamaatregelen lopen tot 9 februari. Aanstaande dinsdag, een week van tevoren, zullen premier Rutte en minister De Jonge weer een persconferentie geven. Dan zullen ze aangeven of bijvoorbeeld de avondklok kan worden afgeschaft en of de basisscholen weer open kunnen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-01-21 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:36

Ik volg een bbl opleiding en kreeg laatst bericht dat het in ieder geval tot na de voorjaarsvakantie thuis onderwijs is. Voor het basis onderwijs zal het natuurlijk wel anders zijn. Qua besmettingen gaat het nog goed, maar ja er zijn nu ook veel maatregelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:41

Vriendin onderwijzeres met pensioen heeft al vrienden uit onderwijs opgetrommeld om de scholen hulp te bieden met de achterstanden..
Voor individuhulp aan kinderen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:42

Dank je voor het delen van de link secricible
Ik type het op mijn mobiel maar weet nog niet hoe ik links moet toevoegen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:43

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:51

Ik woon in regio zuid en dat zou dan een weekje zijn voor de voorjaarsvakantie (13 t/m 21 febr.). Regio Noord en Midden heeft deze vakantie van 20 t/m 28 febr.
Ik merk dat ik het toch wel spannend vind en als de cijfers nog steeds zo langzaam dalen en de mutaties meer terrein winnen, vraag ik me af of het misschien niet verstandiger is te wachten tot na 28 febr.? Dan zijn er weer meer mensen gevaccineerd en zijn cijfers misschien net iets meer gedaald. Ik wil echt graag dat mijn kinderen weer naar school kunnen, maar ergens ben ik zo bang dat dit weer gaat zorgen voor uitbraken oid.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:04

Mijn gevoel is dat ze dat juist met een reden doen. Zo verspreid je het over heel Nederland zegmaar. Zegt mijn gevoel hoor, dus nergens op gebaseerd.