Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:44

Renee, vlgd weekend de Zombierush.

Daarna houd ik het een paar maanden voor gezien. Mij te koud. Eerste weer in maart denk ik. Hopelijk snel inschrijven voor de Urban op de legerplaats!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:44

zolang je maar hard genoeg blijft lopen heb je geen last van de kou. Het is juist de manier om in de koudste maanden van het jaar lekker buiten te vertoeven zonder dat je vingers en voeten eraf vriezen. Want op de fiets heb ik dat namelijk wel. Het is dat ik mijn fiets als vervoersmiddel gebruik. Maar ik ga bij min zoveel echt niet bedenken om even een rondje van een paar uur te fietsen voor de lol. Maar met lopen kom je lekker warm thuis. Eigenlijk veel lekkerder dan in de zomermaanden waar je je loopjes soms echt moet plannen om niet helemaal oververhit te geraken.
Alleen dat het zo vroeg donker wordt daar baal ik wel van, hardlopen is zoveel leuker als je ook nog wat kunt zien onderweg.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:16

Poek schreef:
Hoi, mag ik wat vraagjes stellen? :o
Ik wil graag beginnen met hardlopen, maar om die stap echt te zetten is pittig := Waar kan ik een goed schema vinden om mee te beginnen? Ik heb geen tot weinig conditie en het is de bedoeling om dat op te bouwen, maar ik wil vooral gaan hardlopen omdat ik het sporten zelf erg mis. Iemand tips?

Je hebt apps die jou helpen met hardlopen. Hardlopen met Evy is er een, die heb ik zelf ook. Zij vertelt ook dingen onder het lopen door. Je moet vooral niet te veel willen in het begin

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:25

vonneke schreef:

Daarna houd ik het een paar maanden voor gezien. Mij te koud. Eerste weer in maart denk ik. Hopelijk snel inschrijven voor de Urban op de legerplaats!

Die wil ik idd ook doen! Was vorig jaar te laat met inschrijven.. Die zombie rush lopen toch ook mensen in het bos en in het donker ?

Dat vind ik eng hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:37

renee16 schreef:
[naam] schreef:

Die wil ik idd ook doen! Was vorig jaar te laat met inschrijven.. Die zombie rush lopen toch ook mensen in het bos en in het donker ?

Dat vind ik eng hahaha

Er lopen zombies maar is gewoon overdag. Opzet schijnt goed te zijn.

Leuk om met een groepje te doen die runs

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:21

Renee, ken dat gevoel, die wedstrijdrush is zwaar verslavend. Onze joggingclub begint ook hoe langer hoe meer op een wedstrijdclubje te lijken.

Ik geef al een tijdje Sport Support van de Paardendrogist aan mijn paarden, en vond de samenstelling wel interessant, dus dacht ik: laat ik het zelf eens proberen, wat capsules gevuld ermee en paar dagen genomen. Ik lijk effectief wel minder pijn te hebben (het rare is dat ik de hele dag wel wat pijn heb, behalve als ik loop), maar deze nacht en vanmorgen krampen en diarree. Dus ik vrees dat een "paardenmiddel" toch niet zo aangewezen is voor mij. :)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:25

Bloodymary schreef:
Begin met een schema waarbij je binnen een week of negen naar een half uur lopen (ongeveer 5 km) gaat. Rustig opbouwen, die schema's beginnen echt bij nul conditie en iedereen zou dat normaal gesproken moeten kunnen.
Bijvoorbeeld Start to Run met Evy, of wat ik fijner vond is Coach to 5K (omdat je dan eigen muziek kon afspelen. Veel succes! En denk aan goede schoenen, speciaal voor hardlopen, anders heb je zo een blessure.

Heel erg bedankt voor je tips, hier heb ik veel aan! Qua schoenen: zouden de eerste 2/3 adidas sneakers meegaan (vergelijkbare met nike air max)? Ik wil namelijk niet dure schoenen kopen en er vervolgens achter komen dat hardlopen toch niet helemaal iets voor mij is..

vonneke schreef:
Ik loop met Evy. Vind ik erg fijn, goede stem

Argai schreef:
Je hebt apps die jou helpen met hardlopen. Hardlopen met Evy is er een, die heb ik zelf ook. Zij vertelt ook dingen onder het lopen door. Je moet vooral niet te veel willen in het begin

Hmm, ik hoef niet iemand die mij dingen verteld. Ik wil gewoon lekker muziekje op en gaan, maar bedankt voor de tip!

Supervixen schreef:
Gewoon beginnen, ik heb het zelf zonder opbouwend programma gedaan. Als je maar niet te snel, teveel wilt.

Dankjewel, ik denk dat ik dan maar gewoon eens een rondje om de buurt ga lopen!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:36

Poek: ik ben ongeveer vier weken terug ook zelf begonnen. Het eerste rondje heb ik op mijn nikes gelopen, maar ik adviseer echt om hardloopschoenen aan te schaffen... Het voorkomt blessures..
Mocht je blessures oplopen, gaat de lol er gauw vanaf..
Ik ben in 4 weken van nul naar bijna 5km gegaan.. dat is vrij snel.. maar ik had geen klachten zoals spierpijn of zo iets.. tot nu toe helemaal geen klachten..
Goede schoenen zijn een must!

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:53

Oké, dan ga ik zeker zo snel mogelijk goede schoenen halen! Dankjewel

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:01

In mijn ogen zijn er gewoon goede schoenen en super goede schoenen (aangemeten)
Om nou gelijk voor aangemeten schoenen te gaan, ging mij ook te ver.
Ik heb wel op zo'n glasplaat gestaan bij de sportwinkel om te kijken of ik normale of (iets) afwijkende voeten/voetstand had, daar kwam uit dat ik normale voeten had.
Ik heb nu ascis gel-cumulus 15, zo uit mijn hoofd en daar doe ik tot nu toe prima op!.
Ga ook echt passen.. vaak heb je 1 of 2 maten groter nodig dan normaal.. ;)

Ik wil zondag weer :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:18

Bij mij zit het slob erin, doe wel nog wat cardio in de sportschool masr het buiten lopen is alweer twee weken geleden :=

Ik loop op 2,5 maat groter volgens mij, een smalle leest van Mizuno. Mijn tweedehandsjes waren ook asics cumulus! Heb daar ook nog bergen op beklommen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:27

Poek, voor je lijf is een goed schema we belangrijk. Hardlopen is wel iets meer dan muziekje op en gaan!

Apps die de duur etc aangeven zijn voor beginnende lopers erg belangrijk.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:39

Poek: wat wil je gaan bereiken en binnen welke termijn? Wat zijn je ideale toekomstdromen qua hardlopen?

Als je zo snel gaat als itsme (super knap overigens!) heb je echt goeie schoenen en een goed schema nodig. Wil je gewoon lekker een rondje rennen, dan kun je ook zonder mits je goed luistert naar je lichaam.

Echter, doe je rustig aan, maar wil je wel naar bijv halve of hele marathon, dan zijn blessures wel een echte set-back en is het wss ook goed om voor een goed schema en schoenen te gaan.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:41

Ja ik heb zelf heel veel aan Evy gehad. Het maakt dat je niet de moed verliest of tever gaat.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:45

Ik heb het zonder schema of begeleiding gedaan, maar het wel bewust opgebouwd in afstand en tempo.
Beter elke keer een stukje erbij, dan meteen elke keer op je grens te lopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:56

Ik ben 10 jaar geleden begonnen. De eerste twee jaar zelf opgebouwd. Had wel redelijk wat achtergrond kennis omdat de kinderen op atletiek zaten. Bij mij heeft het goed uitgepakt. Na die twee jaar werd ik gevraagd door de wedstrijd groep bij de atletiek vereniging. En daar de ervaring opgedaan dat hardlopen onder begeleiding van een trainer zoveel leuker, uitdagender en ook wel veel beter is. Met de groep trainen daar ben ik vier jaar later weer mee gestopt want ik had inmiddels een andere trainer gevonden die mij individueel wilde coachen. Nu dus geen kant en klare schema's meer maar trainingen op maat en ook goede begeleiding op momenten dat het door wat voor omstandigheden niet ideaal gaat (en je bij groepstrainingen gewoon een periode uit beeld verdwijnt en pas weer in beeld komt als je weer aansluiting hebt bij de groep). Maar ook mijn doelstellingen weken nogal af van de standaard wedstrijden waar de groep vaak aan meedeed.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:11

Mijn doel is om gewoon lekker te bewegen! Ik ben dol op sporten, maar wegens gezondsheidsklachten is in april het sporten volledig weggevallen en ik begin het erg te missen. Ik ben niet van plan om marathons te lopen, maar om lekker mijn rondje te lopen op mijn tempo met niet teveel druk. Wil uiteindelijk wel graag 5 km kunnen lopen!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:28

vonneke schreef:
Poek, voor je lijf is een goed schema we belangrijk. Hardlopen is wel iets meer dan muziekje op en gaan!

Apps die de duur etc aangeven zijn voor beginnende lopers erg belangrijk.

Voor mij niet hoor :) ik heb nog nooit een hardloopschema gevolgd. Ik zou het zelf juist helemaal niet leuk vinden om me strak aan een schema te houden.

@poek mijn tip - zorg dat je elke week 2 of 3 keer loopt. Maakt niet uit hoe, als je het maar doet. Anders word je er niet snel beter in en dat is in het begin niet goed voor je motivatie.

Greetje hoe vaak doe je die individuele begeleiding? Krijg je dan instructies wbt techniek of is het meer een drill instructeur Die schreeuwt dat je moet doorlopen?
In een groep hardlopen vind ik wel leuk met collega's maar heb het 1 keer met een echt hardloopgroepje gedaan en dat was niet echt een succes.

Hier zondag een halve marathon gelopen ☺️ Had het bijna niet gedaan, want ik had er niet voor geoefend en nog nooit verder dan zo'n 10 km gelopen+had het veel te druk met werk. Ben uiteindelijk toch blij dat ik hem gelopen heb Het was erg leuk, superveel mensen, goed georganiseerd en elke paar km een bandje met muziek, en eten/drinken. Ik kan het zeker aanraden, zoiets is veel leuker dan alleen maar voor jezelf hardlopen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:31

Het mooie van een schema is dat je heel goed ziet hoe goed je elke keer verbetert. Dat drijft je motivatie op. Dat is moeilijker te zien als je zelf wat 'aanrommelt'.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:05

Hinke niet het een en niet het ander. Wat betreft de techniek die ga ik op mijn 52ste niet meer veranderen. Mijn loopstijl hoort bij de imperfectie van mijn lijf. ik dan proberen de loopstijl ideaal te maken maar daarmee verandert mijn lichaam niet en zou ik juist blessures kweken. Ik doe wel iedere dag specifieke oefeningen om aan mijn zwakke schakels te werken en dat heeft dan weer op termijn wel invloed op mijn looptechniek. want hoe beter het lijf in elkaar zit, hoe beter de techniek zal worden.
Mijn trainer verzorgt mijn schema, analyseert mijn trainingen en stelt op grond daarvan weer vervolgtrainingen op.
Ik ben vrij fanatiek dus hij moet me vaker afremmen dan dat hij me zo drillen. Sterker nog als hij het idee heeft dat zijn richttijden eigenlijk te zwaar zijn voor dat moment zal hij eerder de richttijden aanpassen dan mij opdrijven. Trainingstechnisch gezien heeft het geen enkele zin boven je kunnen te gaan.
Wel stimuleert hij door zijn trainingen vaak mezelf meer uit te dagen dan ik uit mezelf zou doen. Soms zie ik trainingen waarvan ik denk dat ga ik nooit redden. Maar ik heb zoveel vertrouwen in zijn verstand van zaken dat ik het wel probeer. En ja dan kom je tot de conclusie dat daar waar je zelf denkt niet verder te kunnen het echte trainen vaak pas begint.
En verder kan ik doordat ik individueel begeleid wordt ook rekenen op aangepaste trainingen na blessures, operaties mentale dipjes ed. Het is een enorme stimulans.
Op grond van een keer met een groepje meelopen kun je natuurlijk niet echt een oordeel vellen. En het ene groepje is het andere niet. Dat is een kwestie van van tevoren goed orrienteren.
En natuurlijk heeft een goed schema altijd veel voordeel tov zomaar aanrommelen. NIet alleen om sneller te worden maar inderdaad wat forumster zegt voor extra motivatie (geen betere motivatie dan jezelf zien te verbeteren), beschermt je tegen te snelle opbouw en dus extra blessure risico, beschermt je tegen eenzijdig trainen (en dus blessure risico).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:09

Hardlopen is erg belastend voor je lijf. Wanneer je te hard van stapel loopt heb je een grote kans op blessures. Vooral daarvoor een schema erg belangrijk.

Maar het is natuurlijk aan jezelf hoe je opbouwt.

Forumster, je voortgang zien is natuurlijk ook erg fijn. Daarbij weet ik dat mijn tempo wat aan de hoge kant zit hihi

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:11

Misschien ligt dat aan mijn fysieke uitdaging in t hardlopen, maar voor mij werkt een schema dus alleen maar teleurstellend. Vaak kan ik het na een week of 4 echt niet meer bijbenen en ik haal er totaal geen motivatie uit.

Ik stel zelf wel doelen. Bijv dat ik volgende week een km verder wil kunnen lopen, de week daarna weer een beetje sneller etcetc. Runkeeper kan de afstandsdoelen voor je bijhouden, heel fijn :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:28

miriezz dat ligt niet aan het feit dat je dan met een schema traint maar aan het feit dat je niet met een passend schema traint. Een passend schema is op maat en die haalt het optimale uit jezelf en kun je altijd bijbenen. Een kant en klaar schema is echter op een gemiddeld persoon aangepast die zich ook nog eens gemiddeld ontwikkeld en onderweg geen struikelblokken tegenkomt. Wie voldoet daar nu aan.
En met voldoende verstand van trainingsopbouw en ervaring met hardlopen kun je zelf wel een schema in elkaar zetten. Maar zelf naar tig boeken en artikelen er over gelezen te hebben, 10 jaar hardloopervaring met 17 marathons/ultra's, 6 kinderen die op de atletiek zitten/gezeten hebben en die ik bij hun trainingsopbouw heb kunnen volgen kan mijn kennis wat betreft trainingsopbouw het niet tippen bij die van mijn trainer die behalve zijn hele leven al hardloopt ook al 30 jaar ervaring van training geven heeft opgedaan op allerlei niveaus.
Daarnaast is het blijft het moeilijk voor mij al altijd eerlijk en kritisch naar mezelf te kijken. Een buitenstaander kan je vaak stimuleren dat inzicht beter te krijgen doordat sommige dingen gemakkelijker te zien zijn als je er van buiten tegen aan kijkt.
En het is gewoon ontzettend leuk als er iemand met je vorderingen/teleurstellingen meeleeft. Want een goede prestatie is evenzeer een prestatie voor de trainer dus dat plezier kun je ook echt delen. En zo is een teleurstelling een leermoment voor allebei. Je kunt de teleurstelling delen en beter relativeren door samen kritisch naar dat leermoment te kijken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:30

Vonneke wat bedoel je met dat je tempo aan de hoge kant zit? bedoel je daarmee dat je elke training tot het gaatje gaat? Dat bij de opbouw van de duur het tempo zo hoog ligt dat je geen gesprek zou kunnen voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:07

Greetje63 schreef:
[naam] wat bedoel je met dat je tempo aan de hoge kant zit? bedoel je daarmee dat je elke training tot het gaatje gaat? Dat bij de opbouw van de duur het tempo zo hoog ligt dat je geen gesprek zou kunnen voeren?

Nee kwa conditie kan ik het prima aan. Maar loop gemiddeld 12/13 km per uur en dat kan mijn lijf eigenlijk nog niet aan.