Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:09

Heel netjes hoor!

Mijn man heeft vandaag de 8k van de Amsterdams Marathon in 42 minuten gelopen, ben ook wel best trots op 'm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:40

ItsMe2 schreef:
Vanavond 4,8km gelopen in iets minder dan 35 minuten.
Het zal voor jullie misschien niets voor stellen, maar ik ben trots op mezelf :o

Top! Loop je 35 min aan een stuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:44

batje schreef:
Heel netjes hoor!

Mijn man heeft vandaag de 8k van de Amsterdams Marathon in 42 minuten gelopen, ben ook wel best trots op 'm!

Knap! Heb een stuk op tv gekeken. Ziet er zo gaaf uit!

Ik loop de 31e een obstacle run. Super veel zin in!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:49

Hoi! Misschien dat een van jullie mij kan helpen of dat iemand zelf ervaring heeft. Ik probeer al een hele lange tijd te gaan hardlopen. Een periode heb ik dit lang volgehouden maar ben gestopt omdat ik geen vooruitgang zag. Ik kan 2 minuten max rennen en dan begin ik te piepen en te hoesten. Uiteindelijk bleek dat ik inspanningsastma heb. Heel jammer want ik kom nooit 'gesloopt' thuis. Ik ben nooit moe maar ik krijg gewoon geen lucht. Is er iemand hier dit ook heeft en een magische tip voor mij heeft om het te verminderen? Ik vind het heerlijk om te lopen maar ik wil er wel voldoening uithalen en op deze manier lukt het mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:53

Gebruik maken van een inhalator

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:00

Ja klopt, ik heb ook een puffer, echt een wereld van verschil.. Bij de HA kan je een test doen, het kan namelijk ook nog zijn dat je het beter op antihistamines doet.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:03

Gebruik je zoiets onder het lopen? Of moet je dat van te voren 'innemen'? Is er geen natuurlijke manier om er van af te komen? Als het echt niet meer gaat dan kom ik in aanraking voor bepaalde medicijnen maar ik wil eerst proberen of ik mijn problemen op kan lossen zonder al die dingen :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:11

Batje: super knap! Kan me voorstellen dat je trots op hem bent.

Vonneke: bijna aan het einde doe ik even rek en strek oefening, en dan nog een ca 150 rustig tempo 'uitjoggen', verder loop ik inderdaad aan een stuk :j

Argai: sorry ik kan je niet helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:29

ItsMe2 schreef:
Batje: super knap! Kan me voorstellen dat je trots op hem bent.

[naam]: bijna aan het einde doe ik even rek en strek oefening, en dan nog een ca 150 rustig tempo 'uitjoggen', verder loop ik inderdaad aan een stuk :j

Argai: sorry ik kan je niet helpen.

Dat doe je rap in 4 weken! Ik loop met Evi, heb er nu 23 lessen op zitten en loop 15-2-15-2. Langer kunnen mijn pezen en gewrichten echt nog niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:29

Argai schreef:
Gebruik je zoiets onder het lopen? Of moet je dat van te voren 'innemen'? Is er geen natuurlijke manier om er van af te komen? Als het echt niet meer gaat dan kom ik in aanraking voor bepaalde medicijnen maar ik wil eerst proberen of ik mijn problemen op kan lossen zonder al die dingen :)

Heeft je arts het niet uitgelegd?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:31

argai misschien wat rustiger opbouwen. Ik neem aan dat destijds toen de diagnose gesteld werd de behandelmogelijkheden goed zijn doorgenomen. Juist door training kun je je longcapaciteit vergroten. Dus het is juist heel goed om te sporten. Meestal krijg je ook dat advies wel. En vaak heb je daar wel (tijdelijk) hulp van medicijnen bij nodig. En hoewel die medicijnen een tijdelijke oplossing voor dat moment zijn (wat op zich op zich ook prima is als je het dan nodig hebt), stelt het je in staat een normale goede conditie op te bouwen hetgeen de extra uitdagingen die het leven met inspanningsastma met zich meebrengt te overwinnen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:54

Dankjewel dat jullie meedenken! :) Ik ben naar de arts gegaan voor te controleren of het niet aan mijn trainingsschema lag. Toen is er inspanningsastma uitgekomen. Aangezien ik er zo geen last van heb, heb ik gekozen om het verder niet te behandelen. Mocht het nu echt niet gaan dan kon ik altijd terug komen. De arts heeft me een aantal tips gegeven maar veel had ik er niet aan. Zoals alleen smiddags gaan hardlopen... Ik dacht misschien heeft iemand van jullie de gouden tip om iets meer te kunnen doen. Dat ik geen 10km kan rennen aan een stuk heb ik geaccepteerd.

Tips zijn dus altijd welkom! :D Ik ga er wel nog even over nadenken om het misschien toch te behandelen... En ik blijf dit topic volgen, ik vind het zeer interessant :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:51

vonneke schreef:
Zombierush?

Argai, ik zou dan ook voor een lager tempo kiezen. Ik denk dat je grens moet opzoeken tussen welk tempo voor jou haalbaar is en vanuit daar voorzichtig aan uitbouwen. En rekening houden met het weertype.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:09

Argai, ik neem net voor ik de deur uit ga 1 of 2 pufjes van de inhalator en dan lukt het me doorgaans dus wel om de 10k te lopen, zonder aan mijn ademhaling te denken. Zonder inhalator is inderdaad elke ademteug een gevecht en kan je me ook van ver horen aankomen ;) Natuurlijk is het zonder medicijnen beter, maar ik geniet echt zo van het vrij kunnen ademhalen dat het me echt wel waard is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:20

Grit schreef:
[naam] schreef:
Zombierush?

Argai, ik zou dan ook voor een lager tempo kiezen. Ik denk dat je grens moet opzoeken tussen welk tempo voor jou haalbaar is en vanuit daar voorzichtig aan uitbouwen. En rekening houden met het weertype.

Klopt! De zombie. In september de obstacle color gelopen. Ook tof

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:18

Ondanks mijn verkoudheid ga ik straks toch even hardlopen. Heb al een week niet gelopen en ik mis het te erg. Zal ik morgen wel spijt van krijgen, maar we zien wel.

Zaterdag ga ik de glow run lopen in Bussloo!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:39

Bij mij heeft het mijn verkoudheid niet benadeeld. Het rennen ging eigenlijk best lekker, iets meer gehijg en wat lastiger slikken met een schuurkeel, maar het deed mij goed even energie kwijt te zijn.

Leuk Vonneke. Misschien kom ik kijken of gaan we naar de afterparty, beetje afhankelijk ook van het weer. Vriendinnenclubje staan in het veld als zombie en een vriendenclubje lopen de 10 km.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:49

Ik kan er nog niet echt regelmaat in krijgen, dan weer dit dan weer dat.
Nu probeer de donderdag rustdag voor het paard, dan kan ik rennen en dan wil ik in het weekend lopen. Met minimaal twee keer in de week, moet ik wel wat uit kunnen bouwen.

Gisteren 5km in 28.47, en dat na twee weken niet gelopen te hebben. Zit dus toch nog wel iets in de benen, gelukkig.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:40

Hoi, mag ik wat vraagjes stellen? :o
Ik wil graag beginnen met hardlopen, maar om die stap echt te zetten is pittig := Waar kan ik een goed schema vinden om mee te beginnen? Ik heb geen tot weinig conditie en het is de bedoeling om dat op te bouwen, maar ik wil vooral gaan hardlopen omdat ik het sporten zelf erg mis. Iemand tips?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:07

Begin met een schema waarbij je binnen een week of negen naar een half uur lopen (ongeveer 5 km) gaat. Rustig opbouwen, die schema's beginnen echt bij nul conditie en iedereen zou dat normaal gesproken moeten kunnen.
Bijvoorbeeld Start to Run met Evy, of wat ik fijner vond is Coach to 5K (omdat je dan eigen muziek kon afspelen. Veel succes! En denk aan goede schoenen, speciaal voor hardlopen, anders heb je zo een blessure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:14

Ik loop met Evy. Vind ik erg fijn, goede stem

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:52

Gewoon beginnen, ik heb het zelf zonder opbouwend programma gedaan. Als je maar niet te snel, teveel wilt.

Ik heb vandaag voor het eerst in 3 weken weer lekker gelopen. Ik was steeds totaal niet fit. 7.3 km in 42 minuten.

Ik heb me ingeschreven voor de halloween loop van run2day! Weet nog niet of ik echt mee kan doen, wacht op bevestiging.

Hierbij ga je natuurlijk verkleed en word je van tevoren geschminkt (doodshoofd). Daarna een run van ongeveer 8km door het centrum van Arnhem, het start om 22u 's avonds. Ik hoop dat ik nog mee kan doen! Lijkt me lachen!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:45

Ik had die Halloween run ook voorbij zien komen idd. Lijkt me erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:53

LizMD schreef:
Ik had die Halloween run ook voorbij zien komen idd. Lijkt me erg leuk!

Ik zal vlgd week verslag doen!
Misschien neem ik een gopro mee.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:08

Vonneke: welke obstakel run ga je lopen? Leuk he?!

Hier loop ik nu net 5km lopen in 30 min..
Me wat overmoedig ingeschreven voor de 10km tijdens de marathon van Eindhoven. Ik had van te voren in mijn hoofd tussen de 9 en de 9,5 km per uur te lopen, omdat ik deze afstand niet gewend ben wat lager ingezet.

Toch heb ik uiteindelijk 10,5km in 1.06 gelopen...
Helemaal geen topprestatie, maar voor waar ik nu sta megatrots!

Nu is het ook echt motiverend om tussen al die mensen door te rennen, waar ik in mijn eentje al lang was gaan lopen, bleef mijn beentjes nu maar gaan op de automatische piloot..
Erg gaaf om mee te maken.