[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:56

Misschien is mijn vraag wat specifiek, maar ik probeer het toch.
Ik heb twee jaar aan de prikpil gezeten, helemaal geweldig, niet meer ongesteld en bescherm. Toch voor het gemak aan de Mirena spiraal gegaan, die ik nu inmiddels een jaar heb. Het begin was helemaal prima,geen extra klachten, niet meer ongesteld geworden, maar sinds een tijd heb ik dat ik dan toch 1 a 2 dagen lichtjes opgesteld ben, en op (ik denk) spontane periodes 'ongesteld' ben. Zonder bloed maar wel met dat ik snel emotioneel word en veel honger heb.
Is dit mijn lichaam die went aan de hormonen van de mirena, of zal ik toch langzaam steeds vaker weer ongesteld worden?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:03

Floriske schreef:
Ah wat vervelend elena! Het lijkt me zo vervelend... Worden die kosten niet vergoed door de verzekering? Sterkte :(

gelukkig wel.. maar dat is dan gemeenschapsgeld down the drain.. had mij trouwens vergist.. 1 maand depot is 100+ euro.. mijn driemaanden depot was ongeveer mijn hele eigen risico in een keer erdoor in januari lol..

maar goed, binnen een jaar dus nu gyno nummer 3 ook maar gelijk geregeld dat ik daar voorlopig dan blijf.. ze had zich netjes ingelezen en meedenkend.. Dus kon mij als patient ook meteen overnemen (was pas 1.5 keer bij die tweede geweest, dus daar ook niet zo'n hechte band mee opgebouwd).

omdat ik toch van de lucrin af moet wegens de lange termijnschades als je daar op blijft, nu op de Delamonie 75 microgram.. Een minipil die de hormonen tegenhoud op de eierstokken. Benieuwd of die dan werkt.. want tot op heden geen goede ervaringen met 'pillen'..

iemand toevallig ervaring met Delamonie (75 mg) werkzame stof is desogestrel?
Namen waaronder het verstrekt wordt: Cerazette, Desogestrel, Solgest en/of Delamonie
voor nu 2 maanden daarop en dan weer terug naar de gyno

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:31

PureSG schreef:
Hey dames :)

Ik heb een vraagje over menstruatie/koperspiraal en wil graag weten of meerdere dames met een spiraal dit herkennen.

Sinds bijna een half jaar heb ik een koperspiraal, de T safe. Dat de menstruatie hiermee iets heftiger kon worden wist ik en leek geen probleem. De eerste twee menstruaties waren dan ook goed te doen, op heftige menstruatiepijn na, maar dit was vooralsnog goed op te vangen met Aleve. Nu echter begint twee weken voor ik ongesteld moet worden de pijn al en is deze dusdanig heftig geworden dat ik letterlijk in elkaar zak van de pijn, ik heb hevige steken ín de vagina, alsof er een mes ingestoken wordt, dit is niet op te vangen met pijnstillers en daarnaast is, als ik uiteindelijk, ongesteld wordt, de menstruatie erg lang en zwaar. Ik zit inmiddels op dag 12, en ik lek nog steeds iedere nacht door. Hiervoor heb ik mijn huisarts gebeld, welke nog in mijn oude woonplaats was, en gevraagd voor een doorverwijzing naar de gyn. Dit weigerde ze, omdat het spiraal er nog maar relatief kort in zit. Op wat aandringen heeft ze uiteindelijk voorgesteld om met de pil te starten icm het spiraal en met een nieuwe huisarts, in mijn nieuwe woonplaats, hier een vervolg aan te geven, deze is inmiddels gevonden en ga ik morgen bellen.

Echter vraag ik mij af of andere dames deze vorm van menstruatiepijn enz herkennen met een koperspiraal.

Nog even een kleine update. :) Het spiraal bleek wat verzakt te zijn wat waarschijnlijk de enorme steken veroorzaakte, het was ook een directe opluchting toen die verwijderd was en het bloeden is ook vrij direct gestopt!
Nooit meer een spiraaltje voor mij in ieder geval :')

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:10

Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje voor de dames die de prikpil gehad hebben en hiermee gestopt zijn.
Is het erg heftig na het stoppen met de prikpil? hoelang duurde het voordat de menstruatie terug kwam? En mbt migraine, werd dit dan erger of juist minder?

Ik heb de prikpil 6 jaar geleden genomen omdat ik laat had van maandelijkse migraine. Ik ben dus 6 jaar lang niet ongesteld geweest en heb nu geen idee hoe erg ik zal vloeien en hoeveel kramp en andere pijntjes ik zal krijgen. Ook vraag ik mij af hoe de menstruatie terug komt en hoelang het duurt voor de menstruatie regelmatig zal zijn.

Ik zou deze week de prik gehad moeten hebben. En ik ben gestopt omdat ik eens wil ervaren of mijn stemmingswisselingen, somberheid hiermee ook weg gaan.
Ik heb geen kinderwens en val op vrouwen dus heb ook geen anticonceptie nodig tegen zwangerschap. En migraines heb ik nu ook nog. De ene keer 3x per maand de andere keer minder of niet.
Daarom leek het mij goed voor mijn lichaam om met hormonen te stoppen en mn lijf weer terug te laten gaan naar haar natuurlijke cyclus.

Ik hoop dat hier dames zijn die gestopt zijn en eventueel ook nu geen anticonceptie gebruiken.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:14

Zit even met een vraagje,

Ik heb een mirena spiraal, maar loop de laatste maand echt met extreme buikpijn (kan amper t bed uit komen van de pijn). Het zit echt onderaan, maar ineens is het ook weer over.

Ook ben ik afgelopen maand ineens ongesteld geworden, niet zoveel als ik voor het spiraaltje had maar dit had ik nog nooit eerder gehad. Huisarts gebeld zou kunnen, dus tot zo ver niks aan de Hand. Maar nu nog in dezelfde maand begin ik weer lichtjes te bloeden..

Kan dit van het spiraaltje komen?
Want zit er echt over te twijfelen om hem er maar uit te halen.. ondanks dat ik hem net een half jaartje heb..

Levitate

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:28

@Jumpgirl: geen ervaring mee helaas :(

@JenW: maak een afspraak met de gynaecoloog om te laten checken of ie nog wel goed zit, dan weet je het :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:37

@jenW: zou laten controleren of je spiraal nog wel goed zit.

Hier na 7maanden nog steeds geen problemen ondervonden met mijn Mirena. Tenzij een verhoogd libido als problematisch ervaren wordt :+ Ik kan echter niet zeggen dat dit zo verlaagd was in mijn jaren pilgebruik. De periodes dat ik weinig zin had, waren ook periodes waarin mijn relaties serieus in het slop zaten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:47

Nog even een vraagje. Dinsdag zou ik de laatste van de strip nemen, maar wil eigenlijk menstruatie iets vervroegen, zou het kwaad kunnen als ik nu stop en dan volgende week zondag weer begin aan de strip? (vandaag nog geen genomen)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:44

Als je hiervoor al een volledige (of meerdere) strip hebt genomen ZONDER tussendoor te menstrueren (dus je pil al een keer hebt doorgeslikt) kan het geen kwaad, anders ben je niet meer beschermd tegen zwangerschap (even in je bijsluiter kijken voor hoe lang). Verder geen gevolgen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:47

Normaliter mag je, om beschermd te blijven, de stopweek nooit vervroegen. Alleen, als je wilt schuiven dus, de pil door blijven slikken.
Tenzij je al 2/3 strips doorslikt, dan maakt het niet meer uit. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:51

Nee nog nooit doorgeslikt. Dus advies is om gewoon tot dinsdag door te gaan? :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:52

Dan wel ja, tenzij het je niet uitmaakt als je onbeschermd bent. :)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:00

Juist :j Dus mocht het dinsdag echt niet uitkomen, kun je wel een strip doorslikken :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:02

Floriske schreef:
Juist :j Dus mocht het dinsdag echt niet uitkomen, kun je wel een strip doorslikken :)

Nee niet echt, aangezien ik eerst moet evalueren bij de huisarts voor ik een nieuwe strip kan krijgen. -O-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:04

Floriske schreef:

Of zelfs bv een week doorslikken mag ook! Dan blijf je beschermd, word je daarna ongesteld in je stopweek en begin je gewoon wwer aan een nieuwe strip volgens schema :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:04

Ben trouwens bij ha geweest.
Pil stoppen en pijnstilling bij ovulatie.
We gaan t zien.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:05

Maar als je eerder al eens de pil hebt doorgeslikt. En dan gewoon netjes normaal aangehouden met iedere keer op tijd de stopweek. Maar overgaat op 2 a 3 maanden doorslikken. Dan ben je toch gewoon beschermd, of zie ik het misschien verkeerd? :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:05

Ohw, dan gewoon doorgaan volgens normaal schema. Is niet anders :)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:16

@Nayomie: oh ja dat gaat dan niet idd... Ik doe idd ook wel eens wat palmera zegt, maar een weekje doorslikken tot het goed uit komt :j

@Stamper: gewoon besluiten door te gaan slikken voor 2-3 maanden begrijp ik? Geen probleem hoor :j Misschien dat je de derde maand een doorbraakbloeding krijgt oid, maar dat hoeft niet. Zie je vanzelf :P

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:41

Misschien probeer ik het wel. Als het niet werkt en heb er evenveel last van, dan maakt het weinig uit. Maar besloten zeer zeker nog niet.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:20

Even een vraagje: ik heb vorige week donderdag mn laatste pil geslikt, dus ik zou vrijdag weer moeten beginnen, maar... Ik was een nogal sportieve activiteit donderdag vergeten :Y) ik ben vandaag echt begonnen met bloeden zeg maar :+ zou het heel erg zijn als ik woensdag weer begin?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:50

:? wat is eigenlijk het "probleem". Je hebt donderdag je laatste pil genomen en die dag nog gesport. Geen probleem toch, gewoon vrijdag terug beginnen. Of was het de bedoeling om je pil door te slikken...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:17

Je mag altijd eerder beginnen, als je maar niet later begint dan 7 dagen! Maar ik zie ook niet in
waarom je niet gewoon vrijdag terug zou beginnen? Eerder beginnen met slikken (dus woensdag)
is in ieder geval geen probleem.

Edit: telfout weggehaald. :')

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:14

Is het zo dat je eerder wil beginnen omdat je denkt dat je dan stopt met bloeden en donderdag rustig kan sporten? Want anders snap ik het probleem ook niet zo?

Maar volgens mij werkt dat niet zo...

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 00:18

Ja idd, komende donderdag moet ik sporten haha. En dan lang, dus tussendoor ook eigenlijk geen mogelijkheid tot verwisselen oid. Maar omdat ik hem hiervoor al heb doorgeslikt, heb ik dan niet meer kans op een doorbraakbloeding als ik nu maar een stopweek hou van 5 dagen?