Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 07:57

Oei Samantha dat is vervelend. Hopelijk valt het mee. Wel fijn dat dan iemand gelijk even naar je toe komt.
Zo een schema heb ik gister ook gezien (nog niet ontvangen) volgens mij waren die tijden wel iets sneller? Maar zeker weten doe ik het niet meer. Wel fijn zo een leidraad.

Wauw wat een mooie loop heb je gemaakt Goof. Prachtige plaatjes. En die zwijntjes <3

@Aight, deze les ga ik niet geven, want deze gym is een uur van mijn huis. Ik ga op zaterdag de les geven met de traditionele body bikes ipv de dinsdag avond. En af en toe val ik in bij een andere gym op weer andere fietsen waarvan ik de naam zo even niet weer maar die werken ook met lampjes, kleuren en vermogen.

Ieris, lowa ken ik wel maar dan als wandelschoenen.
Afbeelding
Laatst zag ik ook al iemand bij de bootcamp met salamon trail schoenen. Dat ken ik ook alleen als wandelschoen. Blijft toch altijd bijzonder hoe een schoen van de ander kan verschillen terwijl je echt BIJNA hetzelfde model besteld.
De baan ligt hier in het dorp, 4 km verderop. ik roep al jaren, ik moet weer mee gaan trainen maar ik had al zoveel te doen. Nu de dinsdag avond vrij komt van het spinnen wil ik het wel echt gaan toevoegen in mijn training. Het nadeel is dat ik op dinsdag thuiswerk en dus in mijn pauze kan gaan lopen. Dat geeft in de avond ruimte voor mijn man om te trainen maarja.
Toch weer een mooie 19km en 400hm gevonden. De zevenheuvelen is al over een maandje *\o/*

Oe Sv daar zou ik ook heel erg tegenop zien. Dapper dat je het doet. Hopelijk, als het allemaal klaar is, ben je er heel blij mee en kun je er de rest van je leven mee vooruit.
EN mooie training heb je gelopen!

Gister dus op de baan getraind. Voelde me de hele dag al moe en had zware benen. Ben sinds 2 dagen weer aan het werk na 6 weken vakantie en dat kost ook weer een bak energie.
Anyway, we begonnen met een warm up door het bos van 3km.
Daarna een stukje loopscholing met een ladder en wat sprintjes.
En toen kwam het programma van de training zelf. 3x3200! Dus 9600m interval |( . 1000m op 15m tempo, 600m op marathon tempo en dan nog een keer herhalen. 200m wandel/dribbel rust en dan de volgende set. Ik liep 4:45 tegen 5:15/20 en dat was op zich prima vol te houden alleen had ik het mentaal echt slecht omdat ik gewoon stug achteraan liep! Uiteindelijk heb ik de allerlaatste rep 200m ingekort op beide tempo's zodat ik 1 rondje eerder klaar was. De groep voor mij liep ene halve baan voor me, andere hadden me al 2 of 3 x ingehaald :( . Ik vond het jammer dat de trainer niet even een rondje met me mee liep om even wat te coachen of moed in te spreken. Naderhand kwam iedereen wel kletsen en vragen en vooraf ook hoor. Maar miste daar even wat, vooral omdat het mentaal gewoon echt niet lekker zat in mijn hoofd.

Ik had juist gehoopt op wat kortere stukken en wat explosiever werk maar met de ten miles de volgende maand zijn ze nu daar specifiek voor aan het trainen. En ik verwacht niet dat ik dan wel opeens vooraan loop :+ . Ik twijfel of deze groep niet misschien te snel voor mij is. Ze gaven aan 10km onder de 50 maar ik denk dat deze mensen het meer onder de 40 lopen. De trainer vond ik dat ik sterk gelopen had voor de eerste keer en zei dat ik er prima bij kon dus ik ga het gewoon een paar keer proberen. En ik weet zelf ook wel, ik moet er gewoon weer sterker in worden en heb echt te weinig rust gehad de laatste tijd. Dus de volgende keer met iets meer uitgeruste benen erheen en kijken waar ik dan sta. Ik vermoed, nog steeds achteraan :+

lies_sparkle

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:44

Leuk Leonie, de Zevenheuvelen! Welke afstand ga jij lopen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 12:10

Leonie loop je ook de 7h trail?
Salomon trail schoenen ken ik bijna alleen maar van het trailen :+, niet van het wandelen.
Wat een enorm pittige training zeg en dan merk je weer hoeveel het mentale stuk erbij doet. Inderdaad jammer dat de trainer je er niet even doorheen hielp.

Dank voor de omschrijving Samantha! Hopelijk heb je niet teveel napijn van je val en kun je weer eerder trainen dan je denkt.

Ik heb samen met mijn vriend getraild, bij mij ging het zwaar en hij wilde ver lopen ivm de freedomtrail (hij gaat de 60 doen met mijn zusje). We waren met twee auto's gegaan omdat ik wat minder ver wilde.
We hebben samen gelopen tot 18km, daarna heb ik verder gelopen tot 25km en hij is verder gegaan tot 35km. Kreeg net een foto van hem met een adder erop. Jaloers!
Ik zag nog wel een kleine hazelworm.
Heb gewoon 0 foto's gemaakt, niks voor mij, maar had er even geen zin in vandaag.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:43

Ik twijfel ook nog over de 7heuvelen.

Ik ken Salomon weer van de skischoenen, heb namelijk nog skischoenen van dat merk (en van een ander merk).
Maar dat is net als Merrell, die ken ik van de wandelschoenen, en nu heb ik er trailschoenen van. Hoka kende ik tot 3 jaar terug helemaal niet.

Hier vanavond geen hardlopen, heb een probleemjongere crisisopvang aangeboden.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 22:57

Bedankt voor de uitleg bij de paces Samantha, dat was precies wat ik miste.
Als ik nu terugkijk blijkt dat ik mijn langere afstanden (die dus op EP tempo moeten) op wedstrijdtempo loop wat mijn hartslag betreft en zo voelt het ook, de laatste kilometers voelen veel te zwaar dan en mijn hartslag is continu te hoog dan.
Vandaag mijn training erop aangepast met tragere in-en uitloopstukken, intervallen waren wel op de juiste hartslagintervallen. Ben benieuwd wat langzamer lopen mij op termijn op gaat. leveren.
Maar wat balen van je val! Hoe ging het vandaag met je?

Het is gewoon een andere manier van trainen op de baan Leonie, dat duurt even voordat je dat ritme oppakt. Maar mijn ervaring is dat je er wel sterker en sneller van wordt.
Het is inmiddels al 10 jaar terug, maar mijn eerste HM liep ik op 2:04 en na de baantrainingen werd dat 1:52, dat maakte gigantisch veel verschil. Ik vond het niet echt leuk trainen op de baan, maar wel zinvol. En ze gingen ook iedere zaterdag een lange route door het bos maken, dat was wel heel leuk.
Ik herinner me nog dat we daar ook niet veel tips kregen. Er werd wel een schema gemaakt voor de avond en dat liep je dan mee en je kreeg wat oefeningen vooraf en strekoefeningen na de training. Maar dat was het wel zo'n beetje. De trainers daar waren volgens mij ook geen gediplomeerde trainers, maar gewoon oudere leden van de club die les gaven, maar er was eigenlijk geen les. Jouw groep klinkt een beetje hetzelfde, hopelijk verandert dat nog.

Klinkt alsof je last had van het starten van je werkweken SV. Dat opnieuw op gang komen na de vakantie kost gewoon even heel veel extra energie.
Hopelijk over een paar weken weer helemaal gewend.

Succes met de opvang Germie, mooi gebaar naar een medemens.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:51

lies_sparkle schreef:
Leuk Leonie, de Zevenheuvelen! Welke afstand ga jij lopen?

Ik had hem heel graag gelopen maar de dag erna loop ik de Ten Miles in het wedstrijdteam van het bedrijf van mijn man. En dan kan ik niet beide. Hoewel we nu een ernstig probleem hebben want we hebben geen oppas. Dus misschien kan ik de 10 miles helemaal niet starten, dan ga ik gewoon last minute kaartje voor 7h zoeken denk ik :+
Ik loop wel de 7h loop in november.

Mooie afstand toch SV! En even lekker lopen om het lopen ipv bezig zin met andere dingen is ook gewoon heel fijn. Soms even nodig.

BusyMissy het is zeker een hele andere manier van trainen. Ik heb het jaren gedaan en ook gezien hoe sterk je ervan wordt. Bij onze vorige groep kregen we juist altijd heel veel tips, kwam iemand even bij je lopen om je te motiveren of mee te trekken als het nodig was. Of een keer toen bijna iedereen een wedstrijd had gehad, gingen ze als een blok van 5 om mij heen lopen (3 voor 2 achter) en mijn tempo bepalen voor de hele training. Ik heb nog nooit zo stuk gelopen maar wat ging ik hard! :D Dat vergeet ik nooit meer.
Het is een soort haat liefde verhouding met de baan. Ik houd van kort en snel maar het echt tot het gaatje gaan dat je er misselijk van word en echt niets meer kan vind ik niet altijd leuk. Daar moet ik me echt toe zetten. maar dat kan ik op de baan met mensen erbij gewoon beter dan alleen in het bos.

Samantha hoe gaat het nu na je val? Wel weer oke?

Ik was gister gewoon helemaal leeg. 0 energie. De hele dag met dochter op pad geweest maar toen ik eenmaal klaar was met eten maken en mijn man thuis kwam ben ik na mijn bordje eten naar bed gegaan. Er zat echt niks meer in. Dus geen bootcamp gedaan :( maar dat zat er echt niet in.
heb uiteindelijk 10 uur geslapen en voel me nog steeds moe vandaag. Denk dat ik gewoon echt te veel gedaan heb + weer aan het werk zijn. Vandaag ga ik wel weer lekker wat trainen maar op het gemak want zondag mag ik door het leven als Jos op de 25 km Rovertsche Leije trail *\o/* .
Afbeelding
Jos hoefde er niks voor terug dus ik mag helemaal gratis meelopen <3

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:02

O dat zou balen zijn als je geen oppas hebt!
Haha als Jos, klein verschil toch in naam. Veel plezier alvast!
Wel herkenbaar dat je soms zo moe bent dat je meteen wilt slapen, wel bijgekomen nu?
Wel lekker zo op de baan, maar wel jammer dat de trainer niet even bij je kwam lopen. Dat doen ze hier wel bij de vereniging. Ze hebben ook heel veel trainers die dan de andere keren mee in de groep lopen, dus ook die haken soms even aan.

Lekker loopje SV, en zonder foto’s mag best een keertje!

Wat goed Germie, hoe is het nu met diegene?

Tja hoe het hier gaat. M’n beide knieën zijn echt flink beschadigd en ook dik. M’n hand ligt ook open en is dik, heel onhandig want het is links en ik ben links.
Kwam er gisteren avond achter dat mn heupbotje links voor ook voel, daar ben ik dus ook op gevallen. En m’n kin. Dat is niet blauw en dik gelukkig.
Nog even contact met de sportarts gehad, die zegt, even herstellen en dan weer verder met je schema. Gaat er dus even om hangen of ik zaterdag ga lopen.
Ga wel vanavond naar de sportschool om benen te trainen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:54

Wat balen Samantha! Maar wel fijn dat je zo'n kort lijntje met de sportarts hebt. Als zo iemand zegt dat het 'even herstellen' is, geeft dat toch wat meer vertrouwen dat er geen dingen echt mis zijn.

Jos, veel plezier zondag :D Voel je je nu wel wat meer uitgerust?

Ik heb gisteravond nog 6 km gelopen, maar het viel me tegen. Ik vond het erg benauwd en m'n benen waren nog moe van maandag. Omdat ik weet dat ik me aan pace en hartslag kan gaan ergeren in zo'n geval, heb ik niet op m'n horloge gekeken tijdens de loop. Pace was heel traag, maar het waren ook grotendeels onverharde paden. Hartslag daarentegen viel me mee, vooral zone 4. Ik schiet snel naar zone 5, wat niet lekker loopt, dus dan valt dit mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:59

Samantha_ schreef:
Wat goed Germie, hoe is het nu met diegene?

Ik kan niet alles hier natuurlijk openbaar typen. Maar goed, gisteren kreeg ik via via te horen dat het met een jongere geescaleerd is. Ik ken deze jongen, en het is dus een jongen die zich slecht kan uiten en dan snel boos wordt. Het probleem is dat hij verschrikkelijk goed kan rekenen en met geld om kan gaan (kan echt sparen en houdt van werken), maar dus niet kan lezen en schrijven. In het verleden van school getrapt en er is dan gewoon geen passend onderwijs (scholen mogen iemand weigeren, maar als er dan een school is buiten de gemeente, dan mag de gemeente zeggen nee, dat gaat ook niet door, is te duur). En vervolgens is het kind van hot naar her verhuisd. Hij zat op een gegeven moment ergens goed, moest daar helaas weg wegens een faillissement, en op de nieuwe plek kon hij niet aarden. Dus weer verhuisd, maar nu hadden ze hem in een groep gezet met jongeren met een migratieachterstand en daar was hij de enige autotoon, spraken de andere jongeren (en op 2 begeleiders na) geen Nederlands (en hij geen Engels of een andere taal) en waren allen moslim. Dus dat is geheel geëscaleerd. In het verleden heeft iemand hem wel eens bij het spoor weggehaald en nu had hij het weer geroepen. En toen was er met spoed een plek nodig. Nagedacht, wat mensen gebeld die wat dichter bij hem staan, maar hem niet in huis kunnen nemen, en gezegd, dan kan hij voor hooguit 2 nachten bij mij komen. Dan heeft jeugdzorg meer tijd om een andere plek met spoed te vinden. Dus zo is het gekomen.

Het is namelijk allemaal niet zo simpel. Je hebt te maken met een jongere die niet overal neergezet kan worden, maar je hebt ook te maken met de gemeente (WMO ofzo) en die zegt ook geregeld nee, dat is ons te duur of dat willen we niet. En je hebt te maken met natuurlijk ook nog een kind, hij is enerzijds beslist oud voor zijn leeftijd, maar anderzijds absoluut jonger dan zijn leeftijd (zeker op sociaal emotioneel vlak). Door de geschiedenis van veel verhuizen, steeds nieuwe begeleiders die ook weer weggaan, dus nergens vertrouwen en vrienden, krijg je ook dat het vertrouwen in mensen weg is. En instanties mogen zulke kinderen ook weer weigeren.

Maar goed, gisteravond kalmeerde hij en zit nu rustig ergens in huis te gamen, dus op dit moment heb ik er geen last van.

Heb echt zelden iemand te logeren en nog nooit een kind in huis gehad, dus het is wel even flink wennen ook voor mij. :o Heb ook nooit kinderen gehad.

Maar heeft zelf z'n was in de wasmachine gedaan (werkelijk voor wel een week was had hij bij zich), geholpen met afwassen en heeft voor mij gekookt (dat kan hij wel).

Wat had je een val Samantha_. Kneuzingen zaken qua pijn vaak wel in een paar dagen af, maar goed, zaterdag is ook al met een paar dagen. Hopelijk lukt het nog. En gewoon wat wandelen of de sportschool, iets wat wel gaat is ook trainen he.

Ik hoop vanavond even een uurtje er tussenuit te kunnen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:19

Heel tof dat je dit doet Germie!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 10:27

Nou ik ben net onder narcose geweest voor 2 implantaten, helaas grote teleurstelling, want er is er maar 1 gelukt. Voor de andere was het bot te zacht. De implantoloog heeft wat in het gat gedaan in de hoop dat het over 8 maanden wel kan. Ik ben er dus nog wel een tijd zoet mee helaas. Ik baal er enorm van.

Goed bezig germie.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:20

Oh bah SV. Ik hoop dat het herstel nu in ieder geval een beetje opschiet en dat je niet teveel last houdt van de narcose.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 14:00

Samantha ja na zo een val zal het even beurs zijn. Hopelijk trekt het met een paar dagen weg en kan je weer door. Beetje rust kan soms geen kwaad ook al stond het niet in de planning. Fijn dat de sportarts gelijk even meekijkt.

Tiggs geen horloge is soms idd gewoon beter. Lekker op gevoel lopen. Dat vergeten we wel eens. 10 jaar geleden liep je ook zonder horloge. Goed dat je dus je tijd hebt genomen om te herstellen.

Ownee wat klote SV! Snap dat je daar heel erg van baalt. Ik hoop dat het proces je meevalt voor deze en dat je met iets meer vertrouwen er in kan gaan volgende keer. Voel je je nu wel beetje oke?

Ik weet niet hoe Jos zich vandaag voelt, maar ik ben nog steeds moe. Net even in mijn pauze een krachtsessie gedaan op de benen gericht maar niet te gek en zeker niks dat echt energie kost. Even klein beetje rust in de tent. Misschien vanavond een klein rondje (5km) ofzo op easy tempo maar ik kijk even hoe ik me voel. Beter nu even paar dagen rustig aan als mijn lijf daar behoefte aan heeft.
Mijn man lijkt een buikgroepje te hebben en mijn dochter is flink verkouden, dus misshien is mijn lijf ook wel wat aanhet opruimen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 15:13

Slim dat je even je rust pakt leonie. Hopelijk slaat het ziek zijn jou over.

Ik lig op de bank en heb ondertussen al een uur en een half uur liggen slapen. Tussendoor een klein rondje gewandeld buiten. Ben vooral erg moe, van de narcose, stress en de wekker stond op 5 uur vanmorgen. Ook niet best geslapen, al heeft mijn vriend nog slechter geslapen. Die kreeg maar een slaapscore van 52 van garmin.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:15

Het was inderdaad nog erg warm gisteravond, heb zelf net na zonsondergang gelopen, maar ook toen was het nog warm en eigenlijk werd het al te donker in het bos.

Nieuwe trailschoenen lopen lekker, begonnen met 8km en 5x 800m intervallen.
Voel nergens pijntjes of drukplekken en ze zijn fijn stabiel. Van de iets langere tong merk ik helemaal niets.

Wel weer geëindigd met enorme buikkrampen, dextrose als suikerbron in mijn sportdrank valt hierdoor ook af.

Wat balen Sv, superstom dat ze dat niet vóór de operatie getest hebben, ik moest 2x eerder een röntgenfoto laten maken om te bekijken hoe de botdichtheid was voordat ik een afspraak kon maken voor de plaatsing. Dat kunnen ze daarop heel goed zien, wel echt een misser dat ze dat niet goed bekeken hebben vooraf. Is de ingreep je verder wel enigszins meegevallen?
Narcose verwerken is nooit leuk.

Zo te horen is het wel goed dat je nu even naar je lijf luistert Leonie, hopelijk snel weer fit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 15:18

Er is bij mij begin zomer een 3d scan gemaakt van de hele kaak en daarop leek alles goed. Het kan soms dan toch tegenvallen, ze kunnen niet alles voorspellen.
Op zich viel het mee, maar narcose is gewoon nooit leuk.

Wat vervelend dat je zo'n last van je buik krijgt zeg. Weet je zeker dat het aan de sportdrank ligt en niet gewoon aan de beweging van het hardlopen? Ik heb ook tijden dat het met mijn buik niet lekker gaat en dan weer tijden dat het wel goed gaat. Ligt ook vaak aan het tijdstip waarop ik loop.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:47

Narcose lijkt me echt helemaal niets. Gelukkig nooit gehad. heb je nu ook pijn?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:05

oooh wat vervelend supervixen... Zeker omdat het nog niet verholpen is...

jij ook sterkte leonie!

Erg knap Germie, wat een mooie daad verricht je. Hopelijk komt er snel een structurele oplossing voor hem

Hier ben ik n.a.v. de tips wat gaan focussen op langzamer lopen. Dat vind ik nog moeilijk, maar mijn ademhaling had ik de afgelopen keren wel onder controle (en geen steken in mijn zij). Hartslag blijft omhoog schieten bij hardlopen, toch nog echt een conditie-dingetje denk ik.

Vandaag voor het eerst blokken van 2 km aan één stuk gelopen! Nog wel tempoverschillen binnen het blok.
Afbeelding
Veel zin om over een paar weken 5 km aan een stuk te proberen!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:38

Aight, wat leuk dat het zo goed lukte om 2x 2km aaneengesloten te lopen! Ziet er netjes uit hoor!
Ja misschien heb je van nature een hoge hartslag, kan heel persoonlijk zijn.
Maar fijn dat het nu wat beter voelde, en die 5km gaat je vast wel lukken.

SV, sterkte ermee! Jee wat baalen dat je nu nog een keer moet.
Rust nu maar lekker uit, doe je goed.

Samantha, jee wat naar dat je gevallen bent.
En daar hoef je je echt niet voor te schamen hoor, fijn dat de mensen om je heen zo behulpzaam waren.
Vallen overkomt iedereen wel eens, en komt natuurlijk nooit gelegen.
Stetkte en beterschap ermee! En fijn dat je sportarts nog wel vertrouwen in je schema heeft.
Hopelijk gaat het vanavond goed in de sportschool.
Bedankt voor het schema met de uitleg!

Leonie, jij ook sterkte, en hopelijk word je niet ziek.
Vervelend is dat hé, als je je zo moe voelt.
Goed van je dat je er aan toe geeft.
Ik had het na de vakantie ook, werd een dag pas om 11 uur in de ochtend wakker, ging de duifjes doen, en daarna voelde ik me zo moe, dat ik weer terug in bed kroop, echt niks voor mij, maar ja soms heb je van die dagen, dan ben je echt zo leeg.
Succes als Jos!

Busy missy, wat fijn dat je nieuwe schoenen lekker liepen, jammer van je buikpijn op het einde.
Wel mooie intervallen gelopen!

Zijn jullie ook de Utmb aan het volgen? Of gaan jullie het morgen volgen?
Normaal let ik er eigenlijk helemaal niet op, is het een ver van mijn bed show, maar nu ik me ingeschreven heb voor de Tenerife blue trail, krijg ik steeds emails van de utmb, en die zijn dezer dagen mega enthousiast over de grote wedstrijd over 3 landen, van 170km!
Echt zo bijzonder als je daar aan mee mag doen.
En leuk dat onze buurland man Karel meedoet, ben echt benieuwd hoe hij het gaat doen.

Vandaag intervallen gelopen, iets langere dan normaal, 7x 1km op 4:30, nou dat was echt heavy de peavy zeg.
Ben echt niks meer gewend!
Gelukkig fietste mijn zoon mee, met water en support, dat hielp veel.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:43

Supervixen schreef:
Er is bij mij begin zomer een 3d scan gemaakt van de hele kaak en daarop leek alles goed. Het kan soms dan toch tegenvallen, ze kunnen niet alles voorspellen.
Op zich viel het mee, maar narcose is gewoon nooit leuk.

Wat vervelend dat je zo'n last van je buik krijgt zeg. Weet je zeker dat het aan de sportdrank ligt en niet gewoon aan de beweging van het hardlopen? Ik heb ook tijden dat het met mijn buik niet lekker gaat en dan weer tijden dat het wel goed gaat. Ligt ook vaak aan het tijdstip waarop ik loop.

Balen dat het op de scan niet goed te zien was, het duurt allemaal toch al zo lang voordat je weer nieuwe tanden hebt.

Ja dat mijn buikklachten door de suikers komt weet ik (helaas) zeker. Ik kan ook
geen ijsje eten zonder daarna de wc onveilig te maken (verder snoep ik eigenlijk niets, maar ben wel dol op ijs). Ik weet ook de oorzaak. Ik heb jaren terug meegedaan aan een afstudeeronderzoek waarbij je 3 maanden helemaal geen toegevoegde suikers meer at, dat heb ik iets minder "streng" nog 3 maanden daarna volgehouden, maar na die periode vonden mijn darmen toegevoegde suikers dus niet meer leuk. Niet zo'n probleem verder (je hebt het niet nodig en eigenlijk gewoon wel gezond om het niet te eten) totdat ik ging hardlopen en toch wat extra's binnen wilde krijgen.
Fruitsuikers/fructose gaan tot op zekere hoogte goed, maar zoek nu nog een minder complexe suiker erbij die voor de iets sneller opneembare koolhydraten kan zorgen.
Ik puzzel nog even verder, het is alleen zo vervelend wanneer ik iets test wat dus weer verkeerd uitpakt.

Goed bezig Aight, gewoon weer een stuk langer aaneen, heb je al andere schoenen?

Ennuh ieris, intervallen op 4:30 zijn gewoon heavy ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:06

Vanavond de eerste training weer met de loopgroep, en het zal geen zware training worden is er gezegd. Ik was van plan om met mijn oppasjongen op de fiets er naartoe te gaan, zodat hij dan of mee kon fietsen of zichzelf even een uurtje met mijn mtb kon vermaken, maar het hoost hier nu. Een dikke onweersbui. En dit is al bui nr 2. Dus dat wordt niet fietsen. Heb dus gevraagd of de training in het dorp blijft, en dat is gelukkig zo. Dan kan hij of mee (en als hij moe is gewoon op het centrale punt wachten), en anders blijft hij thuis. Hij mag nu kiezen (en is dus ook welkom om vanavond eventueel mee te doen, heb dat even overlegd). Ergens vind ik het wel spannend om hem dus zeg maar 1.5 uur alleen te laten. Maar ik vertrouw hem ook wel. Heb netjes vandaag kunnen werken, hij gedraagt zich goed tot nu toe. Ik moet af en toe meekijken met 1 of andere game (waar ik niets mee heb, maar dan even geinteresseerd doe). :+ En de ijsjes verdwijnen wel snel uit de diepvries. :Y)

Heb alleen helemaal niets van jeugdzorg gehoord. Helemaal niets. Geen vraag hoe het gaat, niet hoe het verder moet, gewoon niets. Ik had wel iets van communicatie verwacht. Ik ben wel vertrouwd voor het kind, maar ik heb natuurlijk totaal geen ervaring met kinderen in huis, heb ook geen kidsproof huis, maar gelukkig gaat het tot nu toe goed. We hebben het wel gehad over waar hij eventueel graag zou willen wonen en ik heb hem uitgelegd dat er meer steden zijn dan Assen, Emmeloord en Groningen. Dit omdat ik namelijk met google een plek voor beschermd wonen tegenkwam in een andere stad en op de website staat notabene dat ze daar nog 1 plekje hebben en als je de site mag geloven is dat nu net een plek waar hij naar toe zou kunnen omdat het lijkt te passen.
Mijn handen jeukten hoor om niet zelf te bellen. Maar het is mijn taak niet. Ik heb wel via een vertegenwoordiging van het kind dit doorgegeven en die heeft het doorgespeeld aan de voogd.
Maar met een instantie die plaats heeft ben je er niet, want de gemeente moet het goedkeuren, de instantie moet hem willen hebben en allemaal van dat soort dingen.

Ik heb dus geen hulp met water en support bij het sporten, maar als ik vraag of ik hulp kan krijgen met afwassen, dan staat er iemand vooraan. :D En de door hem in huis gelopen modder was ook weer opgeruimd voordat ik het zelf kon doen.
Maar het voelt raar om iemand in huis te hebben als je alleen wonen gewend bent.

Aight, ik loop nu 3 jaar, en mijn hartslag is ook snel hoog, maar is nu met hele rustige duurlopen iets gedaald. Ik zit nog steeds echt niet in zone 2, maar ook niet meer bovenin zone 4 of zelfs zone 5. Het is nu zone 3 of onderin zone 4.

BusyMissy, gevoelig voor suikers lijkt hier mee te vallen, maar ik ben wel gevoelig voor vet eten. Dan kan ik direct naar de wc lopen. Dus bij wokken of een kebab weet ik dat het binnen een uur raak is. Dit is gekomen na de antibiotica van die hondenbeet en nog geen herstelde darmflora naar Egypte waar de vloek van de farao me bij thuiskomst wel 4 weken lastig gevallen heeft. Daar voor had ik er geen last van. Toch best bijzonder eigenlijk he dat als je een korte poos iets anders doet dat dan daarna je lichaam anders blijft reageren. Ik kan dus ook een duidelijk begin aanwijzen van die gevoeligheid.
Maar dat onderzoek waar je aan mee werkte lijkt me best pittig om vol te houden. Gewoon omdat overal suikers aan toegevoegd worden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 17:41

germie schreef:
Narcose lijkt me echt helemaal niets. Gelukkig nooit gehad. heb je nu ook pijn?

Nee, nauwelijks, maar bij eten wel. Ik kan er nog niet mee kauwen. Ik heb soep gegeten, kleine stukjes van witte bolletjes en kwark.
Ik ben blij dat de mogelijkheid er is om het onder narcose te laten doen, anders is het niet haalbaar voor mij.

Vervelend probleem Busy! Kun je geen gedroogd fruit meenemen? Gedroogde mango ofzo?

Ieris dat zijn ook enorm pittige intervallen zeg. Knap dat je dat volhoudt!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:26

Hoe voel jij je vandaag SV? Wel echt balen dat ze het niet eerder hebben geconstateerd. Narcose is gewoon echt rot en een enorme impact op je lijf.
En wat betreft eten, idd even vloeibaar denk ik nu? Of moet je nu al gewoon kunnen kauwen? Lijkt me erg pijnlijk in het begin.

BusyMissy, dijn dat de schoenen goed bevallen. En gelijk lekker gelopen ook. Alleen die buikkrampen. Heel vervelend. Bijzonder ook dat dit dus komt doordat je het lange tijd hebt weggelaten uit je dieet.
Zou het voor jou een optie kunnen zijn om reepjes te eten? Dan zou je nog kunnen overwegen om zelf reepjes te maken van fruit en havermout bijvoorbeeld (of verschillende merken te proberen). Zo hoef je niet zo direct die suikers binnen te krijgen.
Zelf merk ik ook dat ik op dranken, sterker reageer dan op de voeding. Drank komt ook veel sneller je kanaal binnen en word hierdoor ook beter en dus sneller opgenomen en geeft een grotere belasting.
Je zou evt ook nog een gel van Maurten kunnen proberen? Die hebben een systeem ontwikkeld dat het pas echt afbreek in je darmen en dus je maag niet belast. Geen idee of dit jou zou helpen maar wie weet?

Aight je hartslag kun je straks gaan koppelen aan je gevoel, van hoe zwaar is het en kan ik nog praten. Omdat het voor iedereen verschillend is kunnen wij moeilijk zeggen dat je hartslag te hoog of te laag is. Komt vanzelf als je meer gaat lopen dat je het kan gaan inschatten.
En deze 2x2 ziet er al goed uit. Die 5 gaat je zeker lukken!

ieris 4:30 is ook pittig! Dus goed gedaan. En zo leuk dat jou zoontje dan mee fietst <3

Uiteindelijk ben ik gisteravond nog even gaan hardlopen. Ik denk dat ik de snelheid van de baan nog in mijn benen had want ik kreeg het tempo niet helemaal omlaag zoals ik wilde. Waar ik de laatste tijd best simpel 06:00 kan lopen bleef ik nu stug op 5:30 hangen. Wel telkens vertraagd maar echt langzamer, werd het niet. Achja, ook geen ramp. Het was wel genieten van een prachtige zonsonderdag tijdens mijn loop.
Afbeelding

Wel weer last van mijn rechteronderbeen sinds de spinning maandag. Heb toch het idee dat dat spinnen iets triggert. Op vakantie had ik helemaal geen last. Maar wel lastig als je les geeft om te zeggen, ik doe het even niet :(

Net bij de fysio geweest. Mijn bekken stond gewoon meer dan 1cm scheef door draaiing in mijn bekken. Dit blijft een ding sinds mijn auto ongeluk 20 jaar geleden en mijn lijf kan het zelf niet oplossen. Maar zoveel verschil was lang geleden dat we dat gezien hadden. Nou het staat weer recht iig. Jan jos zondag lekker los *\o/*

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:16

Ik loop wat achter zie ik met reageren :oo

Germie goed gedaan je PR op de 5 voor dit jaar! En wat fijn voor die jongen dat je hem voor nu kunt opvangen. Gister alles goed gegaan terwijl jij aan het trainen was?

BusyMissy wat een mooie schoenen <3 En fijn dat ze ook zo fijn lopen! Wat vervelend dat je zo last krijgt van je buik. Dextrose ging de vorige keer wel goed toch?

Samantha wat een mooie loop van de week nog voor je rot val :(:) Kan iedereen gebeuren. Wel lief van de omstanders dat ze je zo te hulp kwamen schieten. Worden je knieën al iets minder dik?

Leonie87 wat jammer dat de masterclass een beetje tegenviel. Ook even aanpassen en wennen bij de atletiek groep lees ik. Wat zonde wel dat de trainer niet even bij je kwam lopen/even wat bemoedigende woorden gaf. Wel een pittige training zo te lezen! Goed dat je verder even rustig aan hebt gedaan en naar je lichaam hebt geluisterd. Ik hoop dat je niet ziek wordt net zoals je man.
Wel mooi zo in de avond nog lopen zeg <3
En Jos veel plezier met de trail! Helemaal los vanuit de fysio gaat dat zeker goedkomen!

Goof wat een mooie loop op de Posbank zeg <3 Echt even genieten! Ik kan niet wachten tot ik wat makkelijker loop, dan zou ik ook graag eens een keer willen trailen. Jij maakt ook echt zulke mooie foto's altijd <3 Heel gaaf die zwijntjes ook!

Ieris jij ook super mooie nieuwe schoenen! Jammer dat ze heel anders zitten, wel fijn nog? En 400 hoogtemeters pakken, super knap! En wat een pittige lange intervallen had je gister!

Supervixen nog wel even gelopen voor de narcose, mooie intervallen! Jij loopt altijd zo mooi constant, heel gaaf om te zien. En wat een super snel tempo ook!
Wat enorm balen van je implantaten :(:) Kunnen ze de volgende keer van buitenaf wel zien of de implantaat dan wel mogelijk is, of kunnen ze dat dan weer alleen onder narcose zien? Ik kan me heel goed voorstellen dat je enorm baalt hiervan. Ik hoop dat je nog altijd niet al teveel pijn hebt en je snel hersteld.

Tiggs heel goed dat je niet op je horloge hebt gekeken, dat stukje kan ik echt nog niet los laten. Ik heb dezelfde avond gelopen en dat ging ook niet van harte, super benauwd weer en ook die zware benen.

Aight wat goed dat je blokken van 2 kilometer hebt gelopen aan elkaar. Lekker gevoel is dat het als dat dan gewoon lukt :) Die 5 gaat je ook zeker lukken!

Hier kwam ik met alle afspraken deze week ergens in de knoop met meerdere keren lopen. Woensdag heb ik gelopen, maar het 1e stuk ging niet van harte. Enorm warm benauwd weer en zware benen. Ik wilde eigenlijk 8 km lopen, maar zoals de 1e km gingen dacht ik dat ik dat echt niet ging halen. Van mezelf mocht ik na elke km die ik wel haalde even 30 sec tot een minuut wandelen. En ineens na een km of 4/5 viel het kwartje toch. Uiteindelijk toch de 8 km vol gemaakt in een uur *\o/* Heb nu wel het gevoel dat die 10 in het zicht komt. Daar was ik wat nerveus voor, want in september/oktober gaan we ook nog een aantal weken op vakantie. Ik maakte me al druk, want wat als ik niet kan lopen op vakantie? Maar nu langzaam het gevoel dat ik het toch wel ga redden in november.
Wel weer mijn blaar uitgebreid op mijn voet :roll: Dat was de druppel, dus ik heb nu toch nieuwe schoenen besteld (bij de winkel waar ik ook getest heb afgelopen weekend) :D En gelijk een paar soorten sokken zodat ik die ook kan testen. Als het goed is, komen ze vandaag binnen. Op naar de 10 *\o/*

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:53

Muppet, die 10 komt nu echt in de buurt. Je doet het echt supergoed! En bedankt voor je compliment :o

SV, beterschap. Hoop dat het herstel meevalt. Wat onwijs kak dat je nog een keer terug moet nu.

Germie, wat enorm goed van je dat je deze jongen hebt opgevangen!

Verder zag ik goede lopen voorbij komen.
Oh, en een val.... dat is echt ruk. Ook beterschap.

Mijn vakantie zit erop, dus ik ga vandaag na 6 weken Veluwe weer naar huis -O-
Heb vanmorgen nog even een afacheidsrondje door het bos gelopen van 7km. Lekker.