Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:24

Sizzle schreef:
Kinderen van die leeftijd kunnen dat toch zelf aangeven of ze dat willen?

Ik las gisteren dat op basis van bloedonderzoek inmiddels zo‘n 20% van de (zwitserse) kinderen het al gehad heeft waarvan 75% zonder symptomen maar ook met een redelijk grote groep die een lang herstel nodig heeft.

Dit vind ik ook.
Wij hebben de discussie in de klas wel, eigenlijk naar aanleiding van mijn eigen vaccinatie. Waarom wel of niet.
We hebben een meisje met een zieke moeder en die is om die reden online. Die hele klas vond wel dat ze zich moesten laten vaccineren want dan kon dat meisje ook weer naar school.

Maar ik heb ook kinderen (ouders) die niet geloven in Corona. Die discussie moet je anders aanpakken. Die kinderen neem ik tegen zich zelf in bescherming omdat andere kinderen daar boos van worden. En tegenstellingen is iets wat je juist niet wil. Was het andersom geweest en waren er meer kinderen geweest die Corona onzin vinden moet je de anderen wat beschermen. Er is namelijk meer dan Corona.

In andere klassen is het meer verdeeld. Zeker waar ze Corona hebben gehad. Zij vinden het vaccineren niet nodig. Zij zijn er zelf niet heel ziek van geweest waarom je lichaam helpen als hij het zelf kan oplossen. Ook dat is prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:25

Femke_Tweety schreef:
Relaxed schreef:
Mensen uit 1967 en 1968 mogen afspraak maken :D

Yeeey!

Nog elf jaar, het begint op te schieten.

Vriendin was ook al blij, haar man is van 1972, in dit tempo mag ie ook ergens volgende week bellen :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:26

Sizzle schreef:
Kinderen van die leeftijd kunnen dat toch zelf aangeven of ze dat willen?

Ik las gisteren dat op basis van bloedonderzoek inmiddels zo‘n 20% van de (zwitserse) kinderen het al gehad heeft waarvan 75% zonder symptomen maar ook met een redelijk grote groep die een lang herstel nodig heeft.

Klopt, zowel kind als ouders moeten akkoord zijn. Maar als het aan mijn dochter ligt was ze helemaal nergens tegen gevaccineerd, omdat ze prikken niet leuk vindt :+ Sommige dingen moeten nu gewoon voor haar eigen gezondheid. Ik twijfel alleen erg over deze prik, mocht het zover komen. Het neigt er naar mij meer naar dat kinderen gevaccineerd worden om andere waaronder vaccinsweigeraars of mensen die uitstellen te beschermen. En daar kan ik niet achter staan. Aan de andere kant wil ik dat ze zo snel mogelijk weer alles normaal kunnen. Dus vandaar dat ik twijfel. Ik vraag me af hoe ouders met kinderen in deze leeftijd erover denken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:29

Dat is om weigeraars te beschermen vind ik niet zo. Je kan het ook anders beredeneren het is om mensen te beschermen die zelf niet gevaccineerd kunnen worden. Dat heeft verder niks met je dochter te maken hoor maar ik hoor dat argument ook van volwassenen om zich niet te laten vaccineren.
Misschien ben ik dan ook wat positiever over de mensheid ingesteld. Nu woon ik in het noorden en de vaccinatie bereidheid lijkt daar sowieso wel hoog te zijn.

raket

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:44

Niet alleen weigeraars, maar ook mensen met immuunziektes hebben baat bij een hogere vaccinatiegraad. En die kunnen er zelf echt helemaal niets aan doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:55

Vayo ik zie jou ook niet als schreeuwer of anderszins iets negatiefs. En ik begrijp ook wel dat je het zo gedaan hebt.
Wij hebben er voor gekozen om het wèl anders te doen. Wij doen juist méér dan volgens de maatregelen moet. Dat kan je misschien overdreven angst vinden, maar voor mij zijn bezoekjes erg relatief vergeleken met hoe belangrijk mijn grote liefde voor mij is.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:02

Ik lees veel dat mensen die gevaccineerd zijn,weer op bezoek kunnen bij anderen.Maar ook gevaccineerden kunnen nog steeds anderen besmetten.Het blijft dus gevaarlijk.Jij als gevaccineerde zal veel minder ziek worden, maar je blijft besmettelijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:06

Wij hebben nu na lange tijd volgende week met vrienden afgesproken die ook gevaccineerd zijn, denk dat dat wel veilig is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:07

Wanneer vier mensen allemaal volledig gevaccineerd zijn is het risico minimaal. En krijg je het wel is het heel vaak ook het spreekwoordelijke verkoudheidje.
Maar alles weer doen zonder de regels omdat je een prik hebt gehad is niet handig. Ook al blijkt uit onderzoek dat je zeer waarschijnlijk veel minder besmettelijk bent.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:09

gohya schreef:
Ik lees veel dat mensen die gevaccineerd zijn,weer op bezoek kunnen bij anderen.Maar ook gevaccineerden kunnen nog steeds anderen besmetten.Het blijft dus gevaarlijk.Jij als gevaccineerde zal veel minder ziek worden, maar je blijft besmettelijk.

Ja, hou alsjeblieft nog even vol tot iedereen is geweest. Ook uit solidariteit. Laat het nog even normaal zijn om je aan de regels te houden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:12

bigone schreef:
Wanneer vier mensen allemaal volledig gevaccineerd zijn is het risico minimaal. En krijg je het wel is het heel vaak ook het spreekwoordelijke verkoudheidje.
Maar alles weer doen zonder de regels omdat je een prik hebt gehad is niet handig. Ook al blijkt uit onderzoek dat je zeer waarschijnlijk veel minder besmettelijk bent.

En we gaan echt niet bij elkaar op schoot zitten hoor.....of zoenen en weet ik veel..
Alleen het elkaar even zien na ruim een jaar is al fijn

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:12

Je mag gewoon op bezoek bij anderen. :?

Ik kan me goed voorstellen dat je dat nu weer doet als je een vaccin hebt gehad. Zeker als je zelf in de risicogroep zit. Dan deed je dat misschien niet omdat je bang was heel ziek te worden. Die kans is kleiner met een vaccin.

Ik ga binnenkort ook weer langs bij iemand die nu gevaccineerd is. Dat zou ik niet hebben gedaan als ze geen vaccin had gehad. Maar meer omdat ze al 81 is. :D

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:14

Ik snap jullie volkomen hoor. Mijn vrouw, dubbele risicogroep, heeft as dinsdag de maximale bescherming van Moderna. Ik heb dan 3 weken en 1 dag geleden de eerste Pfizer gehad. Na een jaar van volledige isolatie gaan we as vrijdag voor het eerst weer boodschappen doen…

Maar we hebben wel vanaf begin juli elk weekend 1 afspraak staan met vrienden. Nu wil het toeval dat zij allemaal gevaccineerd zijn tegen die tijd, enige uitzondering is onze huishoudelijke hulp. De sociale ellende wordt nu gewoon te groot voor ons, afstand houden etc doen we nog steeds en binnen netjes FFP2 op, maar buiten gaan we wel meer doen.

En wat dat betreft ook grote dank aan bijna iedereen in dit topic dat jullie bewust met de adviezen omgaan, ieder op zijn eigen manier, en dat jullie je ook laten prikken voor een ander. Fijn topic zo :-)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:22

raket schreef:
Niet alleen weigeraars, maar ook mensen met immuunziektes hebben baat bij een hogere vaccinatiegraad. En die kunnen er zelf echt helemaal niets aan doen.

Hoe groot is de groep eigenlijk die niet gevaccineerd mag worden? Of mensen waarbij bekend is dat het vaccin niets of niet voldoende werkt?

Ik twijfel vooral, omdat er voor kinderen zelf eigenlijk weinig winst te behalen valt aangezien zij vaak amper tot niet ziek worden. Dat geeft Károly Illy, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde en OMT-lid, zelf ook aan. Het staat me ergens tegen om een kind te vaccineren tegen iets dat voor het kind zelf amper nodig is. Ik ben met mijn kind gewoon net wat voorzichtiger dan met mijzelf.
Ikzelf als volwassene heb me wel laten vaccineren om anderen te beschermen (o.a. mijn cliënten) en bij te dragen aan zo snel mogelijk hieruit komen.

gohya schreef:

Dit klopt niet wat je zegt. Het is absoluut niet bewezen dat je besmettelijk blijft als gevaccineerde. Sterker nog er zijn veel aanwijzingen dat je juist niet of veel minder besmettelijk kan zijn. Sowieso moet je natuurlijk eerst ´besmet´ raken wil je het bij je dragen.

Het ECDC (Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding - Europees RIVM) vindt dat het niet nodig is om afstand te houden als beiden volledig gevaccineerd zijn. Wanneer bij jongeren en volwassenen van middelbare leeftijd er één wel en één niet gevaccineerd is, kan wat de ECDC betreft ook de 1,5 m overboord. Tenzij het gaat om iemand uit de risicogroep.

https://nos.nl/artikel/2377701-gevaccin ... nduidelijk

En ook ´jij als gevaccineerde zal minder ziek worden´ .... dat is mocht je al besmet raken en die kans is nog uiterst klein. 5% in mijn geval en pas nadat ik ben blootgesteld aan iemand met corona. Dus in totaliteit zal de kans dat ik corona krijg nog veel lager liggen.

Ik heb bijvoorbeeld Pfizer gehad. En Pfizer beschermt in 95% van de gevallen tegen het coronavirus. Dit betekent dat van de 100 mensen die zonder vaccin COVID-19 zouden krijgen, er na vaccinatie nog maar 5 mensen COVID-19 krijgen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -comirnaty

Sheran schreef:
Ja, hou alsjeblieft nog even vol tot iedereen is geweest. Ook uit solidariteit. Laat het nog even normaal zijn om je aan de regels te houden.

Oh maar echt de regels blijf ik volgen hoor. Ik blijf dat mondkapje dragen. Ik blijf afstand houden van bijna iedereen. Alleen in mijn privékring niet. Daar houd ik geen 1,5 m afstand meer van volledig gevaccineerden, omdat ik ook volledig gevaccineerd ben. De ECDC, het Europese RIVM, geeft zelf ook aan dat dat prima kan. Ik benadeel daar dan verder niet gevaccineerden niet mee. Er is immers nagenoeg geen risico als je beide volledig bent gevaccineerd en je hebt beide geen klachten én ik blijf afstand houden van niet gevaccineerden. Daarbij is het ook niet zo dat je ineens op elkaars lip gaat zitten. Maar een keer een knuffel of gewoon op 75-100 cm afstand en er gewoon niet zo op letten zeg maar.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:25

Vayo: Sizzle legt het altijd beter uit dan ik maar ik doe een poging:

1. Er is ook nog geen definitief bewijs dat je niet meer besmettelijk bent, de onderzoeken neigen naar minder.

2. De 5% van Pfizer (en andere percentages van andere vaccins) is gebaseerd bij testen bij klachten. Wel een gemis al zeg ik het zelf, maar het zegt dus niets op de kans op symptoomloos corona te krijgen.

Even als nuance.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:32

Douce schreef:
Vayo: Sizzle legt het altijd beter uit dan ik maar ik doe een poging:

1. Er is ook nog geen definitief bewijs dat je niet meer besmettelijk bent, de onderzoeken neigen naar minder.

2. De 5% van Pfizer (en andere percentages van andere vaccins) is gebaseerd bij testen bij klachten. Wel een gemis al zeg ik het zelf, maar het zegt dus niets op de kans op symptoomloos corona te krijgen.

Even als nuance.

Maar ik zeg toch ook nergens dat er definitief bewijs is dat je niet meer besmettelijk kunt zijn!? Ik zeg toch hetzelfde als jou?

En die 5% ... geen idee hoe dit percentage precies tot stand is gekomen. Maar het RIVM zegt letterlijk: Pfizer beschermt in 95% van de gevallen tegen het coronavirus. Dit betekent dat van de 100 mensen die zonder vaccin COVID-19 zouden krijgen, er na vaccinatie nog maar 5 mensen COVID-19 krijgen. Dus dan ga ik er vanuit dat dat gewoon klopt ;)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -comirnaty

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:39

Ik reageerde op dat je zei dat het absoluut niet bewezen is dat je besmettelijk blijft. Klopt, maar het tegendeel dus ook nog niet.

Over die 5%: hier zit de nuance m dus in de onderzoeksmethoden. Met de methode zoals die is gehanteerd, testte 5% nog positief na vaccinatie. Alleen wat niet benoemd wordt (en wat ik persoonlijk een gemis vind in de berichtgeving) is dat dit gaat om testen bij klachten.

Zolang meerdere landen nog een negatieve test eisen, kun je hier als gevaccineerde best tegenaan lopen.

Edit: ik ben echt geen wappie maar ik mis in de berichtgeving altijd nuance en meer informatie. Ik krijg ook altijd de kriebels van de zin: "De nadelen wegen niet op tegen de voordelen"

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:48

Douce schreef:
Ik reageerde op dat je zei dat het absoluut niet bewezen is dat je besmettelijk blijft. Klopt, maar het tegendeel dus ook nog niet.

Over die 5%: hier zit de nuance m dus in de onderzoeksmethoden. Met de methode zoals die is gehanteerd, testte 5% nog positief na vaccinatie. Alleen wat niet benoemd wordt (en wat ik persoonlijk een gemis vind in de berichtgeving) is dat dit gaat om testen bij klachten.

Zolang meerdere landen nog een negatieve test eisen, kun je hier als gevaccineerde best tegenaan lopen.

Dat klopt en ik zeg eigenlijk precies hetzelfde :D Ik geef slechts aan dat er wel aanwijzingen zijn dat je minder tot nauwelijks meer besmettelijk kunt zijn, maar ik zeg nergens dat bewezen is dat je als gevaccineerde niet meer besmettelijk kunt zijn.

Maar zouden de mensen zonder klachten die besmet zouden zijn, daadwerkelijk positief testen? Hebben zij dan wel voldoende virusdeeltjes in hun lichaam? Ik heb me eerlijk gezegd niet verdiept in hoe dit percentage tot stand gekomen is. Maar het RIVM geeft aan dat ik nu nog maar 5% kans heb om corona te krijgen en daar ga ik dan vanuit. Dit laten de cijfers nu overigens ook wel zien dat de vaccins echt goed werken.

Zelf ga ik niet naar het buitenland dit jaar. Ook niet als gevaccineerde. Ik sta daar persoonlijk niet achter. Ik vind zelf dat eerst alles in eigen land maar eens gewoon moet zijn voor we weer volop op en neer naar andere landen reizen en mensen uit andere landen volop hierheen reizen. Vooral met het oog op mutaties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:53

Douce schreef:

Edit: ik ben echt geen wappie maar ik mis in de berichtgeving altijd nuance en meer informatie. Ik krijg ook altijd de kriebels van de zin: "De nadelen wegen niet op tegen de voordelen"

Daar krijg ik geen kriebels van want het is gezien de dalende cijfers icm vaccinatiegraad overduidelijk dat vaccins verspreiding helpen tegengaan en daar gaat het om. Zorgen dat er zo min mogelijk mensen ernstige gevolgen van Corona ondervinden. En met veel mensen gevaccineerd is het risico om Corona in ernstige mate te krijgen vele malen kleiner.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:58

Ik merk zelf dat ik, vooral doordat mijn vader gevaccineerd is, er ook anders mee omga. Mijn oudste zus is al gevaccineerd op leeftijd ik ben zelf aanstaande maandag aan de beurt en heb waarschijnlijk nog antistoffen. Mijn man heeft zijn eerste prik een paar weken geleden gehad. Betekent voor mij persoonlijk dat mijn meest nabije kringetje min of meer beschermd is.

Hier in 't dorp zitten we natuurlijk veelal bij dezelfde huisartsenpraktijk en het was wel te merken dat de griepprikgroep vorige week hun uitnodigingen hebben gehad. Allemaal op dezelfde dag, zoals ze het ook aangegeven hadden.

Wel behoorlijk wat weerstand bij uitgenodigden die ooit eens op basis van een pufje of weetikveel een uitnodiging hebben gehad terwijl ze al eeuwen geen klachten meer hebben. Blijkbaar werkt die verontwaardiging ook averechts en gaat het niet alleen om mensen die zich 'achtergesteld' voelen omdat ze te lang op een uitnodiging hebben gewacht, maar ook mensen die zelf vinden dat ze er geen recht op hebben en de uitnodiging nog even laten liggen zodat de mensen waarvan zij vinden dat ze er meer 'recht' op hebben eerst hun afspraken kunnen maken.
Het werd hier in elk geval niet in dank afgenomen dat de uitnodiging uit de handen van de postbode gegrist werd en meteen een afspraak gemaakt werd, terwijl die persoon toevallig in die groep terecht gekomen was. Tsja, dan blijft het een klein dorp he :))

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:06

@bigone

Ik krijg daar persoonlijk wel zware kriebels van.

Als je kijkt naar Astrazeneca en de kans op trombose, dan kwam de kans op trombose op jonge leeftijd akelig dichtbij negatieve effecten van corona. Die resultaten waren nog niet eens uitgesplitst per geslacht. Voeg daaraan toe dat Astrazeneca in vergelijking met andere vaccins ook niet bijster goed is in het voorkomen van asymptomatische besmettingen (https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coron ... ngaan.html ) vind ik het kort door de bocht.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:10

Morgen krijg ik mijn eerste prik bij de GGD in Lelystad. In de brief staat dat ik Pfizer of Moderna krijg. Nou zag ik op internet dat ze moderna maar prikken op 10 locaties, maar welke staat er niet. Weet iemand met welke ze prikken in lelystad? Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar Pfizer

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:12

Destiny22 schreef:
Morgen krijg ik mijn eerste prik bij de GGD in Lelystad. In de brief staat dat ik Pfizer of Moderna krijg. Nou zag ik op internet dat ze moderna maar prikken op 10 locaties, maar welke staat er niet. Weet iemand met welke ze prikken in lelystad? Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar Pfizer

Bij mij werd het vandeweek beslist/besloten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:28

Sheran schreef:
gohya schreef:

Inderdaad, volhouden en solidair zijn.
Ik begrijp wel dat gevaccineerde mensen afspreken met andere gevaccineerden, maar vooral de maatregelen blijven volgen waar je ook andere mensen kunt treffen.
Ik zie helaas regelmatig dat mensen, ingeënt of niet, dat totaal niet doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:06

Relaxed schreef:
Geert wilders heeft zich laten vaccineren, de reacties daarop op twitter, ik weet nog niet of ik moet lachen of huilen :') "wAT VaLt mE DiT vAN JuH TEguHh"

Dat vind ik dan belachelijk want corona is geen politiek iets.Iedereen van welke stroming dan ook kan het oplopen en heeft het recht om zichzelf en zijn\haar omgeving daartegen te beschermen.