De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:20

Ik weet niet wat paniek zaaien is, maar ik vind wel dat er in Nederland nog heel veel gewoon door gaat, in vergelijking met andere landen.

Wij zijn afgelopen woensdag geland op het vliegveld van Barcelona, na drie weken Florida. Ik ben heel blij dat we thuis zijn (vijf uur zuidelijker in Spanje), maar ook héél voorzichtig in de omgang met anderen. Ondanks dat we ons allebei prima voelen, wil ik toch wel twee weken verder zijn om zeker te weten of we alsnog niet iets hebben opgelopen onderweg. Onze plannen om naar Nederland te gaan waar onze dochter begin mei moet bevallen, zijn dan ook ´on hold´ gezet voorlopig.

Diverse regio's hier in Spanje hebben niet alleen scholen dicht, maar ook winkels, restaurants en cafés. Voor minimaal 14 dagen. Dat is begonnen in de zwaargetroffen regio's, met name ook omdat mensen juist vanuit Madrid (met veel besmettingen) de scholensluitingen aangrepen om in deze regio's dan maar op vakantie te komen. Vandaag is ook besloten alle stranden dus dicht te gooien in de hoop dat je mensen beweegt thuis te blijven als er totaal geen vermaak is. In diverse kustplaatsen mag je dus echt niet meer buiten komen zonder goede reden en daar wordt op gecontroleerd.

Ook hier, 50 kilometer het binnenland in, gaan die maatregelen nu gelden. Supermarkten, tankstations, apotheken en raar genoeg, sigarenzaken (maar die verkopen kranten!) blijven open, maar vanmorgen zag ik dat er bijvoorbeeld maar een beperkt aantal mensen gelijk de supermarkt in werden gelaten.

De regio Catalonië gaat ook wegen, de luchthavens en de havens afsluiten, dus in complete lock down. We verwachten hier alsnog een uittocht van vakantiegangers die nog snel over de weg of toch met het vliegtuig, het land uitwillen. En het virus weer meenemen ... Niets is hier nog normaal op dit moment.

Ik ben blij dat wij voorlopig echt alles in huis hebben voor minimaal twee weken en wij gaan bewust in quarantaine. We hopen dat het niet te laat is, want mijn man hoort zeker tot een risicogroep.

Alle respect trouwens voor degenen die wel moeten werken: een vriend die 15 uur per dag werkt om supermarkten te bevoorraden (wordt trouwens overal waar hij lost gedesinfecteerd van top tot teen), een andere vriend die operatiezalen schoonmaakt en ook medicatie rondbrengt aan apotheken en natuurlijk iedereen die in de zorg werkt. Maar de maatregelen gaan hier dus stukken verder dan in Nederland en ik ben er blij mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:21

Joman schreef:
Daar staat toch duidelijk omschreven hoe de situatie is? Dat ziekenhuisbedden op de ics nu al bezet zijn allemaal? En dat dit normaal tijdens een influenza golf misschien 1 keer voorkomt. En dat we nu pas in het begin staan van Corona...

Wij begrijpen elkaar gewoon niet.. dat is niet erg, dat kan :j

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:21

Moderatoropmerking:
Nogmaals het dringende verzoek dit topic op de bal te houden ipv op de man. Het topic gaat ontzettend hard en kan heel waardevol zijn voor mensen die informatie willen zonder al het gehak op elkaar. Voor alle regels mbt het fijn laten verlopen verwijs ik naar de beginpost. Hou het topic graag zoals het ook begonnen is

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:22

Joman schreef:
IMANDRA schreef:
Nah ik denk dat je er gewoon rekening mee moet houden dat sommige mensen geen erg hebben van de kansen of risico’s van iets. Als iemand zegt ‘het kan ook via ademen worden verspreid’ terwijl dat realistisch gezien een ontzettend kleine kans is, kan diegene in paniek raken, want ‘hoe voorkom ik dat mensen op me ademen’. Context is everything.

Klopt. En het laat misschien ook gedeeltelijk zien hoe capabel men is om informatie te verwerken. Zonder context zal de een het gemakkelijker begrijpen dan de ander. Maar je hebt gelijk, wellicht is een context nodig om dit voor iedereen duidelijk te maken.

Wat een misselijke reactie. Ik denk dat zolang er niets officieel is bevestigd door bepaalde partijen je het de mensen absoluut niet kwalijk kan nemen dat ze niet alles klakkeloos aannemen. En maar goed ook.
Aan die stemmingsmakerij heb je dus echt geen zak in dit soort tijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:23

Cer schreef:
Joman schreef:
Daar staat toch duidelijk omschreven hoe de situatie is? Dat ziekenhuisbedden op de ics nu al bezet zijn allemaal? En dat dit normaal tijdens een influenza golf misschien 1 keer voorkomt. En dat we nu pas in het begin staan van Corona...

Wij begrijpen elkaar gewoon niet.. dat is niet erg, dat kan :j

Dat is niet erg, maar ik vraag me af en toe af of je mij gewoon niet wil begrijpen? Ik typ geen Chinees? Ik doe ook mijn best jou te begrijpen. En ik begrijp je vaak ook, maar denk er wellicht anders over.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:25

@Femke_Tweety. Het corronavirus is vooral besmettelijk doordat de besmetting vooral via de hoge luchtwegen wordt verspreid (mond, keel, neus). Je vergeet in jouw verhaal dat mensen die vaak met de vingers in de mond zitten of neuspeuteren of wat dan ook het virus ook verspreiden door simpel iets aan te raken waar de virusdeeltjes aan blijven "kleven" Dit Zie ik eerlijke gezegd als groter risico dan besmet worden door iemands adem of je moet sociaal heel dichtbij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:25

Shaggy09 schreef:
Joman schreef:

Klopt. En het laat misschien ook gedeeltelijk zien hoe capabel men is om informatie te verwerken. Zonder context zal de een het gemakkelijker begrijpen dan de ander. Maar je hebt gelijk, wellicht is een context nodig om dit voor iedereen duidelijk te maken.

Wat een misselijke reactie. Ik denk dat zolang er niets officieel is bevestigd door bepaalde partijen je het de mensen absoluut niet kwalijk kan nemen dat ze niet alles klakkeloos aannemen. En maar goed ook.

Waar slaat dit nu weer op? Een misselijke reactie? Helemaal niet. Ik bevestig alleen wat wordt gezegd en dat ik denk dat context idd nodig zal zijn, omdat het voor veel anders niet als bijzaak (en als minder besmettend) kan worden onderscheiden van de hoofdzaak en de meer besmettelijke handelingen. Wat is daar in hemelsnaam misselijk aan?
En wat is precies stemmingmakerij daaraan? Leg deze enorm inhoudelijke reactie eens uit. Ben erg benieuwd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:28

MoniqueT schreef:
Diverse regio's hier in Spanje hebben niet alleen scholen dicht, maar ook winkels, restaurants en cafés. Voor minimaal 14 dagen. Dat is begonnen in de zwaargetroffen regio's, met name ook omdat mensen juist vanuit Madrid (met veel besmettingen) de scholensluitingen aangrepen om in deze regio's dan maar op vakantie te komen. Vandaag is ook besloten alle stranden dus dicht te gooien in de hoop dat je mensen beweegt thuis te blijven als er totaal geen vermaak is. In diverse kustplaatsen mag je dus echt niet meer buiten komen zonder goede reden en daar wordt op gecontroleerd..

Goede aanpak en 14 dagen is best te doen.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:30

Laatst bijgewerkt door irryproppy op 14-03-20 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Joman schreef:
Joman schreef:

Shaggy09 schreef:

Waar slaat dit nu weer op? Een misselijke reactie? Helemaal niet. Ik bevestig alleen wat wordt gezegd en dat ik denk dat context idd nodig zal zijn, omdat het voor veel anders niet als bijzaak (en als minder besmettend) kan worden onderscheiden van de hoofdzaak en de meer besmettelijke handelingen. Wat is daar in hemelsnaam misselijk aan?
En wat is precies stemmingmakerij daaraan? Leg deze enorm inhoudelijke reactie eens uit. Ben erg benieuwd.

Kom op, je weet best wat ik bedoel. Die hele kleinerende toon en spreken van 'capabel' is gewoon niet netjes, alsof mensen te dom zijn om het te begrijpen, zo leg je het nu eigenlijk neer.
Terwijl juist bij zo'n crisis als deze er niets belangrijker is dan betrouwbare bronvermelding, want er wordt dus wél enorm veel onnodig paniek gezaaid en onzin verspreid.

moonsparkle

Alleen vraag ik me dan af wat na die 14 dagen? Misschien is het aantal besmettingen afgenomen, maar als er nog besmettingen zijn er de regels worden opgeheven gaat het dan niet net zo hard of harder met besmettingen? (omdat mensen even thuis hebben gezeten)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:32

Babootje schreef:
@Femke_Tweety. Het corronavirus is vooral besmettelijk doordat de besmetting vooral via de hoge luchtwegen wordt verspreid (mond, keel, neus). Je vergeet in jouw verhaal dat mensen die vaak met de vingers in de mond zitten of neuspeuteren of wat dan ook het virus ook verspreiden door simpel iets aan te raken waar de virusdeeltjes aan blijven "kleven" Dit Zie ik eerlijke gezegd als groter risico dan besmet worden door iemands adem of je moet sociaal heel dichtbij zijn.

Check en goede aanvulling.
Welk van de mogelijkheden het meest gebeurt/waarschijnlijk is, daar hou ik me even vanaf totdat er betere onderzoeksresultaten zijn.
(Kleven/via lucht)
Ik weet dat op dit moment gewoon niet, er zijn (nog) niet voldoende gegevens om daar harde uitspraken over te durven doen.

Het kan in ieder geval beide, en dat is belangrijk voor mensen om zich te realiseren.

Afstand, handen wassen, deze richtlijnen zijn er heel duidelijk met een goede reden.

Er zijn nog meer mogelijke verspreidingsmanieren, misschien dat ik daar nog eens een overzichtje van maak.
Maar voorlopig gaat dit topic zo kneiterhard dat ik daar heel nog even mee wacht. :')

Ik probeerde in eerste instantie met mijn post vooral uit te leggen waarom mensen ook zonder klachten besmettelijk kunnen zijn, als antwoord op de vraag van Cer.
Wijze van verspreiding was korte zijsprong om wel de nodige context te kunnen geven.
Hoe langer het virus in de lucht overleeft, hoe meer kans dat de besmetting via die weg verloopt.
Dat blijft natuurlijk staan.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 14-03-20 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:33

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartandhp

Geen ziekenhuisbezoek meer in België. Op een paar uitzonderingen na dan.

Alle niet-dringende onderzoeken en ingrepen ook uitgesteld tot nader order.

Alle scholen en horeca dicht.

Alvast tot 3 april. Maar die tijd zal waarschijnlijk niet voldoende zijn aldus de virologen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:34

Ik denk ook dat er zoveel informatie is dat je op geven moment niet meer weet wat je moet en waar je hebt vandaan moet halen

Daarom doe ik waarvan ik denk dat het beste is en volg ik wat het RIVM doet. Voor mij is RIVM wel een aardige leidraad. Noem het naïef, noem het dom, mag. Ik denk dat ze bij het RIVM genoeg hersenen hebben. Er zal nooit voorkomen dat iedereen het met elkaar eens is. Ik denk zelfs dat het ook nog afhangt in welke plaats/provincie je woont

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:35

Ladybird schreef:
Ik denk ook dat er zoveel informatie is dat je op geven moment niet meer weet wat je moet en waar je hebt vandaan moet halen

Daarom doe ik waarvan ik denk dat het beste is en volg ik wat het RIVM doet. Voor mij is RIVM wel een aardige leidraad. Noem het naïef, noem het dom, mag. Ik denk dat ze bij het RIVM genoeg hersenen hebben. Er zal nooit voorkomen dat iedereen het met elkaar eens is. Ik denk zelfs dat het ook nog afhangt in welke plaats/provincie je woont

Inderdaad. De ene deskundige zegt dit, de andere deskundige zegt dat, en de andere deskundige zegt ook weer iets anders. En niet alle mensen op de wereld gaan de hele dag 10.000 sites doorspitten naar informatie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:35

moonsparkle schreef:
Alleen vraag ik me dan af wat na die 14 dagen? Misschien is het aantal besmettingen afgenomen, maar als er nog besmettingen zijn er de regels worden opgeheven gaat het dan niet net zo hard of harder met besmettingen? (omdat mensen even thuis hebben gezeten)

Goede vraag, vraag ik me ook af..
wat ik meen te begrijpen uit de post van Femke_Tweety is dat het na de incubatie tijd (tot 12 dagen) blijkt of je wel of niet ziek bent.
Dus mensen die in de 14 dagen lockdown ziek worden, zijn ziek en moeten langer apart blijven.. mensen die in die 14 dagen lockdown niet ziek worden, zijn niet ziek.. (maar dat is misschien kort door de bocht, ze hebben het misschien wel, en kunnen het ook doorgeven, maar vertonen geen symptomen), of wordt dat ook ondervangen door die 12 dagen (en dus de 14 dagen lockdown) en kunnen de mensen zonder symptomen dan weer 'vrij' gelaten worden.. ?

Femke, enig idee? (nuttige posts van jou, thanks!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:38

Shaggy09 schreef:
Joman schreef:

Kom op, je weet best wat ik bedoel. Die hele kleinerende toon en spreken van 'capabel' is gewoon niet netjes, alsof mensen te dom zijn om het te begrijpen, zo leg je het nu eigenlijk neer.
Terwijl juist bij zo'n crisis als deze er niets belangrijker is dan betrouwbare bronvermelding, want er wordt dus wél enorm veel onnodig paniek gezaaid en onzin verspreid.

Ik weet helemaal niet wat je bedoelt. Capabel is een heel normaal gebezigd woord. Dat jij daar je eigen betekenis aan meent te moeten verbinden moet je zelf weten. Het staat zoals het er staat, en er wordt niets anders mee bedoeld zoals het er staat. Als ik dom had bedoeld, had dat er wel gestaan. Je hoeft mijn woorden niet anders te interpreteren dan dat ze er staan. En je hoeft me al helemaal geen woorden in de mond te leggen.
Er wordt geen paniek gezaaid en er wordt geen onzin verspreid. Het virus kan ook via ademen worden verspreid en kan ook worden gespreid terwijl iemand geen symptomen vertoont. Zoals je hopelijk inmiddels in dit topic hebt kunnen lezen, was ik met anderen in dit topic eens dat je hier misschien een context aan moet verbinden, zodat je mensen duidelijk maakt, dat de mogelijkheid er is, maar dat deze klein is. Zoals ook de who stelt overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:39

Ladybird schreef:

Niemand noemt dat dom of naïef. Het is logisch.
Maar dat neemt niet weg dat er een aantal in topic actief zijn die meer bronnen raadplegen en het rivm niet als belangrijkste bron beschouwen. Prima toch :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:41

Cer schreef:
moonsparkle schreef:

Goede vraag, vraag ik me ook af..
wat ik meen te begrijpen uit de post van Femke_Tweety is dat het na de incubatie tijd (tot 12 dagen) blijkt of je wel of niet ziek bent.
Dus mensen die in de 14 dagen lockdown ziek worden, zijn ziek en moeten langer apart blijven.. mensen die in die 14 dagen lockdown niet ziek worden, zijn niet ziek.. (maar dat is misschien kort door de bocht, ze hebben het misschien wel, en kunnen het ook doorgeven, maar vertonen geen symptomen), of wordt dat ook ondervangen door die 12 dagen (en dus de 14 dagen lockdown) en kunnen de mensen zonder symptomen dan weer 'vrij' gelaten worden.. ?

Femke, enig idee? (nuttige posts van jou, thanks!!)

Eigenlijk moet je dan 100% zeker weten op wélk moment iemand geen virussen meer kan verspreiden.

Wanneer er dus geen vermeerdering van virus meer in het lichaam is, én
wanneer het lichaam alle aanwezige virusdeeltjes in feite dus opgeruimd heeft.

En dat is nog niet 100% duidelijk bij mijn weten.

Ook daar lopen volgens mij momenteel onderzoeken naar, Christian Dorsten, Berlijn is in ieder geval met onderzoeken bezig wie wanneer hoeveel virusdeeltjes uitstoot.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 14-03-20 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:41

Shaggy09 schreef:

Wat vind jij dan een betrouwbare bronvermelding? Het kabinet? het RIVM?
Waarvan je nu echt wel kunt zeggen dat ze de helft weglaten in informatie en vooral de economie als belang lijken te hebben?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel schrok van de uitzending van Op1 waarin Andreas Voss liet zien hoe we de curve volgen van Italie.
Maar Rutte zit nog steeds op de toer van sussen en bedekken van de info die echt allang voorhanden was.
Heb je de kramp gezien waarin de experts van NL schoten als hun de vraag werd gesteld of de lijn van het kabinet nu echt zo verstandig is? Het werd bijna genant. Ik kreeg echt het gevoel dat ze niet hun eigen mening mochten zeggen maar die van het RIVM/Kabinet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:43

irryproppy schreef:
Storm schreef:
Mijn oom en tante zijn nu aan het boarden op Schiphol naar Bonaire. Ik ben benieuwd, maar ze willen per se op vakantie :=

https://nos.nl/artikel/2327060-ook-bona ... r-toe.html

Hoe dan??
Ze zouden op Bonaire toch geen vluchten meer toelaten?

Ik heb echt geen idee. Maar ze zitten inmiddels in het vliegtuig dat nog wel op de grond staat...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:43

Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 14-03-20 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:44

Femke_Tweety schreef:
Eigenlijk moet je dan 100% zeker weten op wélk moment iemand geen virussen meer kan verspreiden.

Wanneer er dus geen vermeerdering van virus meer in het lichaam is, én
wanneer het lichaam alle aanwezige virusdeeltjes in feite dus opgeruimd heeft.

En dat is nog niet 100% duidelijk bij mijn weten.

Ook daar lopen volgens mij momenteel onderzoeken naar, Christian Dorsten, Berlijn is in ieder geval met onderzoeken bezig wie wanneer hoeveel virusdeeltjes uitstoot.

Dan zou je misschien kunnen denken dat een maand lockdown het zekere voor het onzekere neemt?

#nogmeerhamsteren :+

Nee zonder dollen... zou je het dan in theorie na een maand kunnen hebben laten 'uitsterven'?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:44

Tja, wat na die veertien dagen? Kijken of het al wat minder wordt? Nog een keer verlengen? Niemand weet dat nu nog, toch? Er ligt gewoon geen scenario klaar, wel kan er al lering getrokken worden uit wat er bijvoorbeeld in China gebeurt is en hoe Italië gaat reageren. Ze moeten toch ergens beginnen nu, dat is dus met 14 dagen. Vooral ook om massale verplaatsingen van zowel Spaanse als buitenlandse toeristen hier ook in te dammen.

Whale

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:45

Ik denk inderdaad dat het eerst kijken wordt wat er nu in China gaat gebeuren, want daar gaan langzamerhand de winkels weer open.