TinkerTreas schreef:Ik wil graag gaan mountainbiken. Maar hoe begin je hiermee? Gewoon een fiets kopen en zelf routes uitproberen? Of is het belangrijk om eerst lessen te volgen?
En wat zijn goede fietsen om mee te beginnen, die niet te duur zijn? Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een fiets?
Welkom!
Ik ben ooit begonnen als 14 jarige met een oude mountainbike van onze buurman die er helaas niet meer is. Dus wij hebben de fiets toen overgenomen. Fiets was veelte groot , maar wel leuk om kennis te maken met het mountainbiken voordat ik overstapte naar een fiets die bij mij paste. Dus als tip , huur eerst een aantal keer een fiets of het wat voor je is. Vaak heb je bij bepaalde routes die voor elk niveau wat toegankelijk zijn wel fietsen die je kunt huren ( voorbeeld is Appelscha).
Mocht je daarna een fiets aanschaffen zou ik zeker een cursus volgen waarin je de beginselen leert van het mountainbike. Ik heb dat jaren geleden gevolgd en heb er nog steeds baat bij. Vaak organiseren verenigen wel cursussen.
Ik ben gewoon random routes gaan rijden , ook al waren sommigen wel wat te moeilijk. Lopen kan altijd nog denk ik dan. Ik kreeg deze vraag laatst ook maar routes voor beginners zou ik niet eens weten
Ik fiets het vaak en zie dan wel hoe het gaat , zolang je je zelf niet overschat komt het meestal wel goed.
Bulls mountainbikes zijn vaak wel goedkoper dan de duurdere merken zoals Trek , Specialized enzovoort. Ik fiets nu op een Bulls uit het jaar 2014 en die heeft mij dacht ik €550 gekocht. Daarvoor heb je ook wel fietsen van het merk Cube. Daarnaast zou ik de fietsen kopen bij een goede winkel waar ze meer soorten fietsen verkopen. Daarnaast is een helm zeker belangrijk om als eerste aan te schaffen. Voor de fiets wel belangrijk dat de fiets goed bij je past qua maat. Verder zijn er eindeloze opties aan wat je op een fiets wilt hebben.