Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 00:05

Hier in het noorden is het echt nog wel koud :brr: Ook al laat ik het thermoshirt nu achterwege heb het idee dat ik daarom juist erger ga zweten en eerder afkoel. Het bestaat nu weer uit een hemd , fietsshirt met korte mouwen , fietsvest met lange mouwen ( dun) en een winddichte jack. Ik heb het wel warmer als voorheen dus merk wel dat het langzaamaan warmer begint te worden. Ik dacht laatst ook ik doe mijn windjack uit dat had ik dus niet moeten doen dat was echt zo koud :')
Handen zijn wel weer lekker warm maar wat wil je ook als je met zomerhandschoenen fiets. Wel met lange vingers maar ik vindt het zulke fijne handschoenen dat ik ze in de winter ook aan wil.

Fox handschoenen zijn wat dat betreft echt een aanrader! Ik heb geen last meer van mijn schouders en polsen.

Volgend jaar maar de winter editie bestellen :j

En jammer dat de temperatuur weer naar beneden gaat , ik zat er net zo lekker in.

MuSLi

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:08

Zo'n thermoshirt is vaak vochtregulerend. Dus kan zeker kloppen dat je het idee hebt dat je nu door meer zweet kouder wordt. "Vroeger" met motorrijden gebruikten we zomers ook altijd een thermo/vochtregulerend shirt als het erg warm was... Heel fijn is dat :)

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:27

@Lauraennala Jeetje 100km fietsen en dan zo vergist in het weer. Het was vanmorgen echt nog wel heel erg fris.

Ik fiets het hele jaar door met een T-shirt en lange broeken.(tenzij het mooi weer is en lange afstand)
Maar met koude vertrek ik wel met mijn vest aan. Die gaat dan na een kilometer of 5 wel uit. Ook bij min 10 trouwens.
Bij warmer weer kan mijn schuimkap(zwarte kap op mijn fiets) eraf en rijd ik gewoon open. En is het warm en fiets ik een langere afstand rijd ik wel met korte broek.

Alleen met mijn trike fiets ik wel met jas aan als het koud is. En heb ik een lange broek en vest aan, ook met mooi weer.(Kan niet tegen de zon.)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:10

Ik ben vandaag dan ook gewoon op de Tacx gestapt :Y)

Voordeel van jouw fiets, dat je gewoon met kap kan fietsen.

@Zebrastreep, een thermoshirt is zeker een aanrader in alle weersomstandigheden. Alleen dan een ondershirt in de zomer in plaats van een thermoversie. Inderdaad om vocht af te voeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:56

Ja! Ik heb een thermoshirt van AGU die ik superfijn vind en met goede pasvorm. Ik draag 'm ook graag als ik buiten moet werken.

Mijn fiets staat voor een kleine onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker. Normaal zijn ze binnen een dag klaar, nu vroeg hij wanhopig of volgende week ook goed was. Ze hebben het echt bizar druk!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:23

Misschien moet ik dan kijken naar een ander merk thermo shirt ik heb, van dat goedkopere spul dus is ook niet zo gek.

Oei druk dus bij de fietsenmakers. Ik wil voor mei ook nog nieuwe banden erop als het nodig is. Nieuw zadel kan ik ook wel gebruiken :')

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:42

Idd in de zomer een goed onder shirt.
En voor nu heb ik 2 thermo shirts 1 dikke en een wat dunnere zo kan ik wisselen naar weersomstandigheden.
Ik fiets vrij lang door met lange broek mijn boven benen vinden het niet grappig als ze koud worden.
Dan stoppen ze ermee.

Ja fietsenmakers doen goede zaken. Ook wel fijn iemand te horen die geen last van financiële crisis heeft.

Ik ben vandaag weer behandeld door de fysio..
Gelukkig geen tijd om te fietsen want dat gaat hem even niet worden.
Van het weekend pas weer.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 06:51

Morguh ...
Het loont zich altijd in een goed ademend/vocht regulerend onder
shirt en jasje te investeren .
Ik heb zelf zo goede ervaringen met de shirts van CEP , en mijn jasje
van Gore . En gebruik beide voor het hardlopen en fietsen . :j

Gisteren heb ik ook binnen op de Tacx gefietst , ik mocht namelijk
een FTP doen van mijn coach .Op dit soort dagen vervloek ik hem _O-
Dat waren lange 20 minuten }:) ...maar uiteindelijk kon ik
daarna weer lachen . FTP weer verhoogd van 220 naar 236 .
Coach tevreden , en ik ook . *\o/*

Nog 1 dagje werken , na het werk naar de kapper *\%/*
En dan weekend . :D

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:25

Ik lees hier dat er een paar weer goed bezig zijn geweest.

Fietsenmakers zijn inderdaad erg druk. Ik had de mazzel dat ik op een doordeweekse dag kon. Ik heb serieus 1 dag van te voren gebeld of het kon. Maar er kwamen wel mensen om hun fiets te brengen.

Er stond ook een mooie lading nieuwe fietsen, dat blijft zo gaaf om te zien. En ze maken op het moment een nieuwe model met de hand daar ter plekke. Ik mocht geen detail foto's maken, maar mocht er wel zo een foto van maken. Echt leuk om te zien.

En ja het is weekend, maar ik weet niet of ik nog ga fietsen. Ergens wil ik wel een keertje met een van de racefietsers van hier een stukje rijden. Altijd gezellig nieuwe mensen te ontmoeten.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:19

Dit zijn de nieuwe fietsen die er stonden.

Afbeelding

En dit is dus het nieuwe model.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:30

Haha, fijn zadel is wel zo prettig, Zebrastreep :D

Mooie progressie, T2T! Zwem je al in open water of is dat nog te koud?

Tof, Gothico! Ze hebben een soort klassieke VW-busje-look :P

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:38

culaccino schreef:
Tof, Gothico! Ze hebben een soort klassieke VW-busje-look :P

Sommige hebben die look inderdaad. Komt door de kleuren combi. Maar ondanks dat hier nu allemaal dezelfde staan doet kleur echt veel.
(De neus is gebaseerd op een uilenkop.)

Ze hebben wel verschillende modellen, maar de vierwieler is nu het meest in trek.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:29

culaccino schreef:
Mooie progressie, T2T! Zwem je al in open water of is dat nog te koud?

:j , ja ..zeer zeker een mooie progressie :D

Nee , open water is nog veel te koud helaas .
En in mijn omgeving zijn nog geen verwarmde buitenbaden
open helaas . -O-
Maar woensdag rijd ik weer naar Lelystad voor een Endless pool sessie
en doe dan meteen een VO2 max test hardlopen .

Het heeft zo te zien weer wat gevroren . :brr: :brr:
Vanmiddag maar een rondje op de fiets doen dan , ik heb
gelukkig maar 1,5 uur op de planning staan , en een half uurtje
hardlopen erachteraan .

Gisteren een airfryer gescoord via een veiling , ben benieuwd .
Gebruikt iemand zo,n ding ( is natuurlijk eigenlijk een compacte
mini oven )

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:04

Ik wil graag gaan mountainbiken. Maar hoe begin je hiermee? Gewoon een fiets kopen en zelf routes uitproberen? Of is het belangrijk om eerst lessen te volgen?
En wat zijn goede fietsen om mee te beginnen, die niet te duur zijn? Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een fiets?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:35

Welkom TinkerTreas ...

Ik ben geen MTB expert , dus heb helaas geen tips voor je .
Maar wellicht vind je op Google iets van beginners cursussen ?
En kun je wellicht eerst een fiets huren om te proberen of het
Überhaupt wat voor je is ?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 01:03

TinkerTreas schreef:
Ik wil graag gaan mountainbiken. Maar hoe begin je hiermee? Gewoon een fiets kopen en zelf routes uitproberen? Of is het belangrijk om eerst lessen te volgen?
En wat zijn goede fietsen om mee te beginnen, die niet te duur zijn? Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een fiets?

Welkom!

Ik ben ooit begonnen als 14 jarige met een oude mountainbike van onze buurman die er helaas niet meer is. Dus wij hebben de fiets toen overgenomen. Fiets was veelte groot , maar wel leuk om kennis te maken met het mountainbiken voordat ik overstapte naar een fiets die bij mij paste. Dus als tip , huur eerst een aantal keer een fiets of het wat voor je is. Vaak heb je bij bepaalde routes die voor elk niveau wat toegankelijk zijn wel fietsen die je kunt huren ( voorbeeld is Appelscha).

Mocht je daarna een fiets aanschaffen zou ik zeker een cursus volgen waarin je de beginselen leert van het mountainbike. Ik heb dat jaren geleden gevolgd en heb er nog steeds baat bij. Vaak organiseren verenigen wel cursussen.

Ik ben gewoon random routes gaan rijden , ook al waren sommigen wel wat te moeilijk. Lopen kan altijd nog denk ik dan. Ik kreeg deze vraag laatst ook maar routes voor beginners zou ik niet eens weten :') Ik fiets het vaak en zie dan wel hoe het gaat , zolang je je zelf niet overschat komt het meestal wel goed.

Bulls mountainbikes zijn vaak wel goedkoper dan de duurdere merken zoals Trek , Specialized enzovoort. Ik fiets nu op een Bulls uit het jaar 2014 en die heeft mij dacht ik €550 gekocht. Daarvoor heb je ook wel fietsen van het merk Cube. Daarnaast zou ik de fietsen kopen bij een goede winkel waar ze meer soorten fietsen verkopen. Daarnaast is een helm zeker belangrijk om als eerste aan te schaffen. Voor de fiets wel belangrijk dat de fiets goed bij je past qua maat. Verder zijn er eindeloze opties aan wat je op een fiets wilt hebben.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:19

Welkom TinkerTreas, Eigenlijk is alles hierboven al wel gezegd. Maar zorg ook voor een goed passende helm. Dat is ook wel belangrijk uiteindelijk.
(Ik was mountainbiker.) Ooit heb ik een boom geknuffeld(niet zo hard gelukkig) en was blij met mijn helm. Ik draag hem op mijn open fietsen ook (bijna) altijd.

Veel plezier alvast met het uitzoeken en misschien wel nieuwe hobby.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 07:34

Welkom TinkerTreas
Heb je al een mooie fiets op het oog..?
Her in de winkel is weinig voorraad nog steeds.

Geen ervaring met een Airfryer hier nog ouderwets frituur hoewel ik dat ook niet eet.

De bedoeling is hier vandaag een rondje op de MTB te doen.
Paar fysio behandelingen gehad dus ben benieuwd hoe mijn rug het nu gaat doen.
Regen lijkt mee te vallen vandaag.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:50

Bedankt voor de reacties. Ik wil kijken of ik hier in de buurt eerst eens les kan krijgen. Ik denk dat dat een goede tip is. En een paar keer een fiets huren.
Ik heb nog geen fiets op het oog. Ik vind dat erg lastig omdat ik geen idee heb waar ik op moet letten.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:02

Er worden ook wel clinics aangeboden en dan kun je een mtb huren...ook super leuk om te doen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:58

TinkerTreas schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik wil kijken of ik hier in de buurt eerst eens les kan krijgen. Ik denk dat dat een goede tip is. En een paar keer een fiets huren.
Ik heb nog geen fiets op het oog. Ik vind dat erg lastig omdat ik geen idee heb waar ik op moet letten.

Het belangrijkste als je je eerste fiets koopt , is voornamelijk dat de fiets goed op maat is voor jou. Een te grote , of te kleine fiets kan je blessures opleveren bij verkeerd gebruik. Ik heb bijvoorbeeld maat 27,5 en zou wel op een 29er passen maar een fiets is voor mij dan al snel te groot. Ook al wil ik wel heel graag een 29er omdat het wat beter fietst. Merken remmen , vorken enzovoort is in het begin niet heel belangrijk.

Ik heb bijvoorbeeld nu wel een idee hoe ik mijn tweede fiets zou willen en wat ik daar allemaal op zou willen hebben qua remmen , vorken , vering enzovoort.

De eerste fiets was vooral voor mij belangrijk dat het paste en te betalen was.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:24

Wie heeft er gistermiddag gefietst?

Ik ben in de ochtend naar mijn werk gegaan zonder problemen. En had de wind vooral in de rug.

Maar in de middag teug naar huis was toch wel heel spannend af en toe. Ik vond het wel leuk om zo te fietsen voor een keer, maar de wind vol in de zijkant was wel eng. Ook was het een opgave om veilig te fietsen met al die takken op het fietspad. Slalommen tussen de takken en geslinger door de wind. Ik was toch echt wel blij dat ik weer thuis was.

Op een klein stukje was het wel heel erg en kon ik bijna niet zien waar de takken lagen. Hier waren de bomen leeg gewaaid leek het wel. Allemaal zaden en dergelijke lagen op een gevuld fietspad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:32

@TinkerTreas, twee vriendinnen hebben vorig jaar mountainbike-les genomen bij Start2Bike, dacht ik. Daar konden ze voor een tientje prima fietsen huren. Ze vonden de cursus ook erg leuk!

Mocht je voor een tweedehands gaan, neem dan even iemand mee die de fiets kan nalopen op o.a. slijtage.

Dapper, Gothico! Kiep je dan niet om met zo'n zijwind? :=

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:08

Goedemorgen ...

Ja , ik heb gefietst maar binnen op de indoor trainer .
Intervaltraining met mijn nieuwe wattage zones ...
zweten geblazen .

Verder was ik afgelopen woensdag in Lelystad voor een zwemtraining im endless pool . En heb een VO2 Max test hardlopen gedaan .
Wauw ... mijn VO2 is van 40,5 ( juli 2020 ) naar 46,2
gegaan .
Ben heel erg blij met mijn progressie, en mijn coach ook

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:45

Ik heb wel 10 hele minuten gefietst gister. Van de fietsenmaker terug naar huis. Ik had mijn fiets weggebracht woensdag naar de racefietsenmaker zo'n 4 km verderop voor de eind van de winter TLC en omdat ie niet meer naar het buitenblad wilde schakelen als ik er op zat. Hij is weer helemaal schoon gemaakt bij al die bewegende onderdelen, helemaal nagelopen en heeft een nieuwe ketting gekregen. Hij kan er weer tegenaan nu het weer hopelijk ook wat beter gaat worden. En ik heb een andere kettingsmeer meegekregen dan dat ik tot nu toe steeds gebruikte. een wax iets in plaats van een spuitbus, dat zou minder overal terecht moeten komen en daarmee wat minder vuil aan moeten trekken en dus weer minder slijtage aan de ketting moeten geven