Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:34

Wat een afstand weer Puera. In welk bos ben je geweest?

BusyMissy, nu wil ik die foto wel zien natuurlijk, haha.

Hier net meegedaan aan de run in het dorp. Ze hebben van vorig jaar geleerd, dus nu hadden ze wel medailles :D De route liep op 50m van mijn huis. En omdat ze een nieuwe route hadden komt die voor een behoorlijk stuk over mijn trainingsrondje. Dus tja, dan kan ik niet meedoen en wel met de lopers meelopen, want de start was ongeveer op het moment dat ik ook van plan was te gaan lopen. Ik kan niet meedoen en tegen de lopers in lopen. Dat is ook wel gezellig natuurlijk ;) Of ik doe mee. Het werd dus het laatste. Dus wegens inschrijven e.d. iets eerder gegeten dan normaal en de hele middag had ik al last van m'n darmen. Na 5 uur brak het goed los, dus direct 2 keer naar het toilet. Wel gaan? Ach, normaal is dat ook zo weer over, dus ja, we gaan gewoon. Daar nog een keer naar de wc. En met hardlopen voelde ik m'n buik ook wel. Ik ben echt diep gegaan, dat kan ik eigenlijk niet meer. Maar vanavond lukte het toch wel. Ik was gewoon misselijk toen ik de laatste 100m naar de finish sprintte. 36.42 minuten over 5km. Dus nog steeds langzaam, maar wel de snelste tijd voor mij in 2025 op de 5km. En ik denk iets van mijn 2e tijd op de 5 ofzo ooit.
En nu weer thuis is de buikgriep helaas echt losgebarsten. Maar ben blij dat ik gegaan ben. Kon eindelijk mijn dure carbonschoenen weer eens dragen. Misschien waren die wel de reden dat ik voor mijn doen snel was ;) Had ook 2% in zone 5. En de rest in zone 4. Dat heb ik tijden niet gehad.
En als je dan bedenkt dat ik zaterdag nog die 24 km liep, dan mag ik niet klagen. De week er voor had ik echt tot en met dinsdag spierpijn. Nu een beetje, maar kan er wel mee sporten. Vond de 5km wel een raar gevoel, slechts 36 minuten, dat was de training. Dat voelde ook echt kort, ondanks dat ik echt helemaal op was.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 20:16

Nou dan heb je echt knap gelopen Germie, hoe snel zou je wel niet geweest zijn zonder buikklachten dan?

Ik heb daar de laatste weken ook last van, maar bij mij komt het door het experimenteren met zelfgemaakte sportdrank. Ik kan niet tegen sacharose, en dat zit bijna overal in dus ben nu andere suikers aan het testen omdat ik bijvoorbeeld fruit en de daarin zittende fruitsuikers wel goed verdraag. Ik zoek nu een combi tussen snelle en wat langzamere suikers. Dextrose blijkt goed te gaan, maar de maltodextrine gaf afgelopen weekend echt drama onderweg. Die gaat er dus per direct weer uit, misschien straks testen in een kleinere hoeveelheid.

De upload werkt weer! Ik had liever een wat fellere kleur gehad, maar ach een goede schoen heeft geen kleur toch?
Afbeelding

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 20:22

Goed gedaan germie.

Mooie schoenen busy, die flappen (geen idee hoe ze heten) lijken wel wat lang, hopelijk krijg je er geen last van en kun je er fijne kms op lopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 20:22

O ik vind dit wel een heel gaaf kleurtje, leuk hoor!

Netjes Germie! Vervelend van die buikklachten. Ik heb dat dus ook altijd als ik savonds loop.

Ik heb ook gelopen vanavond, 10 km totaal. 20 min warming up, 6x 3 min 5:16, 2 min rust, en 10 min uit. De intervallen heb ik iets langzamer gelopen, was door het bos dus wat mul zand etc. En m’n benen waren nog moe van zaterdag haha.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:02

Ik vind het een mooie kleur schoenen hoor. Maar hou van roze en paars.

Dus heide past ook goed bij mij, haha.

Ben al weer naar de wc geweest en ga zo op bed :(

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 06:58

Beterschap Germie!

BM, ik vind het ook mooie kleuren.

Gisteren 12 km gelopen, het viel me lichamelijk een beetje tegen maar mentaal ging het heel goed! Alleen langzaam, maar moest af en toe ook echt wandelen vanwege hoge hartslag.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:10

Tiggs schreef:
Muppet: leuk dat je er zondag weer bij bent! Niet te snel starten is ook een mooie training voor je komende tien km race.

Ja zeker waar! Zo belangrijk om je eigen tempo te kunnen bepalen bij de start van een race. Scheelt wel dat er tegenwoordig heel goed startvakken zijn vaak waardoor je bij mensen kan gaan staan die als het goed is, jou tempo willen lopen.
En lekker gelopen toch weer tiggs! 12km na de zondag. Zijn toch flinke afstanden zo kort achter elkaar.

Omg Samantha dus de ochtend na het festival wil jij met de loopgroep mee. Respect hoor haha. :D
En weer mooie interval. Je loopt Amsterdam toch he? (met Eindhoven er net voor ben ik beetje in de war soms).

BusyMissy ik vind het ok wel een toffe kleurtje! Vind dat juist wel fijn als het niet zo schreeuwen is. De tong is wel wat lang zoals SV zegt. Maar dat is zachte stof dus denk niet dat je er direct last van zal hebben.

De masterclass gister viel een beetje tegen. Het was wel een ander soort fiets dan ik dacht trouwens. Het was een fietsprogramma ook, veelal gericht eigenlijk op blokken fietsen en trainen ipv echt op muziek. We vonden het iig beide een stuk minder leuk. Minder interactie, minder leuke muziek (Meegesleept worden met een leuk liedje) en veel eentoniger. Maar we hebben wel weer wat bijgeleerd en gezien.
Vanavond ga ik voor de eerste keer in heel veel jaren een intervaltraining op de baan lopen met de lokale atletiek groep. Heb wel wat zware benen van gister dus ben heel benieuwd of ik nog vooruit kom maar wel heel veel zin in!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:35

Netjes Germie, hoop dat je je iets beter voelt vandaag.
Busymissy, mooie schoenen. Ik zou zelf denk ik last krijgen van die flappen, want die schuren iedere stap of viel dat mee met proeflopen?
Samantha, mooie loop en mooie foto ook! En lopen de ochtend na een festival, knap. Ik heb echt de leeftijd niet meer dat ik dat kan (voor zover ik dat überhaupt ooit kon haha).
Nou Tiggs, toch knap gelopen dan, die 12km.
Leonie, jammer dat het tegenviel. Loopse vanavond.

Ik stond vanmorgen om 8.15 op de Posbank (wat betekende dat mijn wekker ook vroeg stond, au) en wat was het mooi met de zon vlak boven de hei en in alle stilte, want er was nog bijna niemand.
Ik heb een route van 16,5km gelopen, mijn eerste keer op gpx en dat ging prima. Ik heb besloten vandaag niet naar tempo en hartslag enzo te kijken en alleen mijn route in de gaten te houden. Het was zo vreselijk mooi dat ik echt heel vaak gestopt ben om gewoon even te genieten, foto's te maken en naar zwijnen en zelfs een ringslang onderweg te kijken <3
Lekker de toerist uitgehangen dus.
Verder heerlijk gelopen alhoewel de mulle zandpaden en sommige klimmen me echt heel zwaar vielen (zelfs wandelend). Maar prima, ik had geen haast en kwam om te genieten.
Uiteindelijk 16,5km gelopen + een kleine 300 hoogtemeters (waarvan de laatste 1,5km terug gewandeld, want het was t*eringdruk op dat pad en hardlopen ging niet meer) op een gemiddelde tijd van 8.00/km.

Sorry, teveel foto's, het was te mooi <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoveel verschillende paden en ondergronden.

Afbeelding

Oh, en de zwijntjes (de slang wilde niet op de foto).

Afbeelding

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:40

Mooie foto's Goof! Gaaf die zwijntjes!

@leonie oh jammer zeg! ga je volgende week zelf de les wel geven?

@germie beterschap

@busymisy ik vind ze leuk hoor! mijn schoenen zijn licht van kleur en helemaal bruin van het stof geworden

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:55

Goof, wow prachtige omgeving, en wat leuk dat je zo genoten hebt! Herkenbare paden!
Ik heb ook al zin om met de boktmeeting daar weer te gaan lopen.
En super gaaf dat je die zwijntjes tegenkwam!

Germie, beterschap!

Leonie, jammer van de aparte fietsen, maar goed dat je het geprobeerd hebt, dan weet je dat ook weer in ieder geval!
En ben benieuwd naar je baantraining!
Ga je dan naar Tilburg om te trainen, of is er dichterbij ook een atletiek baan bij jullie?
Bij ons is de dichtstbijzijnde helaas 16km verderop, en dat vind ik net te ver op de fiets.

Samantha, wow dat is wel even doorbikkelen, nachtje stappen, lopen, paard doen, etc! Maar wel leuk natuurlijk dat je het gewoon allemaal kan.
Ik zou het niet trekken hoor, bij mij gaan de luiken meestal rond 22uur dicht!

Tigs mooi weer 12 kilometers in de benen!

Busy missy, wat grappig ik vind je schoenen juist heel leuk van kleur!
En leuk dat jij ook Lowa's hebt, ik zie er niet veel mensen op lopen.
Maar ik vind ze ook erg fijn, ik had een iets ander model, de fortux gtx, echt een super fijne schoen, vele km heerlijk op getraild.
Afbeelding
Na een tijd werden ze oud, en raakte ze wat versleten.
Ik heb nu de zomer versie genomen, zonder gtx, maar die vind ik helaas echt anders aanvoelen, gek hé verder is het model hetzelfde.
Afbeelding
Afbeelding
In ieder geval heel veel loop plezier met je nieuwe schoenen!

Vandaag ben ik ook voeg op pad gegaan, en heb geprobeerd om hier in de buurt wat heuvels te klimmen.
Ik heb echt elke trap, en heuvel meegenomen die ik tegenkwam, en aan het eind had ik iets meer dan 400 hoogte meters gemaakt, in 19km.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 17:11

Prachtig Goof! Dat is toch onwijs genieten. Hele mooie foto's zeg en mooie kilometers gemaakt.
Een ringslang is tof hè, heel toevallig zagen wij er ook eentje toen we zondag een rondje gingen fietsen. Hij stak zo het fietspad over. Leuk hè op gpx lopen!

Mooie kilometers en hoogtemeters ook ieris. Grappig dat jij ook op lowa's loopt.

Ik ga zo een korte intervaltraining doen en morgen een rondje trailen.
Donderdag ga ik onder narcose voor mijn implantaten, ik zie er best tegenop. Hopelijk niet teveel napijn. Ik heb dus nu al weekend :+ . Al zou ik liever werken dan onder narcose gaan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:13

Ik ben weer begonnen met hardlopen. Loop nu hard op sketchers maar die lopen niet lekker. Heeft iemand ervaring met de winkel het loopcentrum?

Welke app gebruiken jullie om op te bouwen? Heb nu 5k runner maar die is betaald

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:21

Yenni schreef:
Ik ben weer begonnen met hardlopen. Loop nu hard op sketchers maar die lopen niet lekker. Heeft iemand ervaring met de winkel het loopcentrum?

Welke app gebruiken jullie om op te bouwen? Heb nu 5k runner maar die is betaald

Toen ik begon ben ik gaan lopen met een C25K app. Die zijn gratis en bieden een schema aan op basis van 3x in de week lopen.
Het loopcentrum ken ik niet, maar goed van je dat je naar andere schoenen wil kijken :j

SV, bah, dat klinkt naar. Ik hoop dat het meevalt. Moet je daarna nog een keer terug?
Ja, echt genoten! De slang was mijn 1e dit jaar, tof! Maar eerlijk, het woord slang is langer dan het beestje zelf was..... hij was echt max 15 cm en dunner dan mijn pink :')
Maar goed, het was een ringslang, dus hij telt :D

Ja he ieris, heb ik ook zin in. Ik hoop dat er niemand haast heeft, want ik loop beduidend minder vlot op die klimmen en dat mulle zand.
Wel leuk om te zien dat ik verder wel echt veel beter loop dan een jaar geleden trouwens. Ik liep op de wat vlakkere stukken makkelijk 6.30 en toen ik een pad moest omlopen en even een fietspad pakte voor het gemak zat ik op 6.00. Ook het technische gaat me goed af, boomwortels enzo, ik ben veel sneller en sterker geworden.
Mooie loop heb je gedaan, flinke hoogtemeters ook.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:24

Leonie, ik heb niet zondag en maandag gelopen hoor :D Ik vermoed dat Muppet mij namelijk wel bijhoudt.

Ieris, ook mooie schoenen!

Goof, wat een mooie foto's! Fijn dat je zo'n goede 'vakantie afsluitingsrun' had.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 18:42

Goof wat goed dat je sneller bent geworden! Lekker zo doortrainen.
Ja ik moet terug voor controle, het moet 4 maanden genezen en dan gaan de nepkiezen erop. Dit is een soort van plaatsen van pluggen waar ze opgeschroefd kunnen worden.
Ik denk nu echt wat doe ik mezelf aan.. en ik betaal er ook nog bijna 5000 euro voor. Maar goed, over een paar maanden ben ik blij.

Ik heb een korte interval gedaan, en zowaar een punt VO2max erbij! Dat was zeker 2 jaar geleden. Ik hou de intervallen er dus in.

Afbeelding

3x800m op 4.50 min/km, 6x25 sec sprinten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:45

Goed sprinttempo zeg. Echt vlot.

Ah ja. Mij is ook zo'n implantaat aangeraden, maar ik vind het zo naar klinken (sorry, dit is niet bemoedigend voor jou) dat ik er niet om sta te springen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:48

Wauw zo snel SV, top gedaan! En auw, klinkt pijnlijk die implantaten zeg.

Wauw Goof wat een mooie loop, en prachtige plaatjes!

Jammer dat het tegenviel Leonie.

Ik ben net naar de sportschool geweest, morgenochtend weer lopen.

Ik ken dat hele merk schoenen niet, maar iris heeft ze dus ook. Ook al zo’n leuk kleurtje!
En top gelopen Iris, en dan met al die trappen en heuvels toch nog een aardig stuk, 19 km!

Haha Goof, ik vermoed dat ik ouder ben dan jou hoor.
Klopt Leonie ik loop Amsterdam.
Iriis, hier gaat normaal ook om 22-23u het licht uit haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:50

Samantha_ schreef:
Haha Goof, ik vermoed dat ik ouder ben dan jou hoor.

Echt?? Vertel!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 18:53

Goof schreef:
Goed sprinttempo zeg. Echt vlot.

Ah ja. Mij is ook zo'n implantaat aangeraden, maar ik vind het zo naar klinken (sorry, dit is niet bemoedigend voor jou) dat ik er niet om sta te springen.

Snap ik, ik vind het zelf ook naar klinken, maar we gaan het zien.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:58

Ik ben 46 Goof.

Misschien ook handig voor iemand hier, bij de atletiek vereniging waar ik nu lid ben maken ze ook een schema.
Hierin zit een tabel met snelheden voor alle tempo’s, misschien heeft iemand er hier wat aan:

Afbeelding

De voorste kolom is je snelste 10 km, aan de hand daarvan kan je dus je tempo’s zien.
E=easy
M=marathon tempo
T= threshold
I= interval
R=repetition (snelste intervallen)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:47

Stoer weekendplan Samantha en dan daarna naar de sportschool, ik doe het je niet na.

Dat is dan toch wel jammer van de masterclass Leonie, hoe ging je baan training?

Ik ben jaloers Goof. Vorig jaar met familieweekend op de Veluwe 2 dagen in het donker opgestaan en naar het bos gerend in de hoop met zonsopgang zwijntjes te zien, maar ik heb niet dat geluk gehad. Mooie loop heb je gedaan zo.

Hey wat grappig dat jij ook Lowa's hebt ieris, ik wist hiervoor niet dat ze ook trailschoenen hadden, ik heb er wel al jarenlang mijn bergwandelschoenen van.
Pittige training heb je verzonnen.

Het schroeven valt echt mee hoor SV.
De napijn is veel minder en veel korter dan als ze de tanden verwijderen. Ik weet niet hoeveel last je van de narcose hebt natuurlijk dat vergt ook zijn herstel.
Ik hoefde met de implantaten plaatsen geen antibiotica te slikken want dat was een steriele handeling zeiden ze, dus dat heb ik niet gehad.
Ik ben heel blij met mijn nieuwe tanden nu, het is echt de moeite waard hoor.
Ik had 2 gebroken kiezen door een ongeval waardoor ik het geluk had dat het vergoed werd door mijn tandongevallen verzekering, maar kostte alles bij elkaar ook €6000. Ik weet niet of ik het gedaan had wanneer ik het zelf had moeten betalen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 05:45

Wat fijn om te horen Busy, dat stelt me wat gerust. Ik moet 2 pillen antibiotica slikken, geen hele kuur gelukkig, daar was ik de vorige keer beroerd van.
Ik ga de rekening wel indienen bij de verzekering, maar ik verwacht er niks van.

Wat een goed schema Samantha, ik heb nooit zoiets gebruikt, maar als ik naar mijn tijden kijk, klopt het aardig. Alleen treshold is in jouw schema een stuk langzamer dan mijn garmin aangeeft en ik ben benieuwd wat in jouw schema valt onder snelste intervallen. Zijn dat 200 meters bijvoorbeeld? Of honderdjes?
Het is wel een mooie richtlijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 06:28

Zal de omschrijving er straks even bij zoeken SV.

Ik had voor nu een duurloop met tempo blokken gepland. Loop de hoek om, ga vol op m’n bek over een stoeptegel. M’n hand en beide knieën liggen open.
Ben maar omgedraaid want alles prikt en doet zeer.
Maar even aankijken hoe het vanmiddag voelt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 06:54

Ohh nooo! Dat is balen en pijnlijk!
Sterkte.
Ik ben benieuwd naar de omschrijving erbij.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 07:04

Ja en vooral gênant haha. Liep een hovenier z’n busje uit te laden dus die kwam meteen naar me toe, en een man die z’n hond aan het uitlaten was.
En ik baal dat ik m’n training nu niet kan doen, en de rest van de week vrees ik.

Hier de omschrijvingen:
Easy
Deze snelheid komt gemiddeld overeen met 65 – 79% van je maximale hartslag. Het doel is om
belastbaarheid op te bouwen en de kans op blessures te verkleinen. Dit tempo’s zie je vooral veel
aan het begin van het schema. Het versterkt je hartspier, zodat je een groter volume bloed per
hartslag rondpompt en ook de bloedtoevoer naar de spieren verbetert. Dit gebeurt ook met andere
trainingen, maar omdat je E trainingen langer kunt volhouden is het effect groter. Easy tempo’s
lijken vaak tergend langzaam. De snelheid in onderstaande tabel is de maximumsnelheid, het mag
ook langzamer.
Marathon
Dit is het tempo dat hoort bij je verwachte snelheid op een Marathon. Die verwachting is dan weer
gebaseerd op een recente testloop of wedstrijd die je gedaan hebt en is alleen haalbaar als je ook
echt voor een marathon gaat trainen om de afstand te kunnen lopen. Het komt overeen met 80-88%
van je maximale hartslag. Het belangrijkste trainingsdoel is eigenlijk voor lopers die van plan zijn een
Marathon gaan lopen. Ze bouwen vertrouwen op dat ze het bedoelde tempo gedurende langere tijd
kunnen volhouden. Fysiologisch zijn de voordelen vergelijkbaar met E trainingen, maar leveren ze
ook het mentale voordeel dat je dit tempo gedurende langere tijd kunt volhouden.
Threshold
Dit heet comfortabel hard, het is een tempo dat je ongeveer een uur zou moeten kunnen
volhouden. Voor de meeste lopers bij de C-groep dus net iets langzamer dan het tempo op een 10
kilometer wedstrijd. In tegenstelling tot E en M tempo’s , ga je bij een interval op dit tempo wel
uitkijken naar het moment dat het weer voorbij is. Het belangrijkste trainingspoel is om het lichaam
te trainen om te gaan met melkzuur, door het snel op te ruimen en onder een aanvaardbaar niveau
te houden. Het komt overeen met en hartslag van 88-92% van je maximale hartslag. Als je dit tempo
voor het eerst loopt, vraag je dan af of je het tempo 30 tot 40 minuten kunt volhouden. Als het
antwoord negatief is, ga je zeker te hard.
Interval
Het doel van deze trainingen is het verbeteren van je maximale aerobische vermogen, dat wil zeggen
je maximale niveau van zuurstof opname. Dit gebeurt door steeds te trainen op de snelheid waarop
je lichaam dat niveau haalt. Gemiddeld is dat na 2 minuten op het I-tempo. Loop je harder dan haal
je het eerder, maar …. Dan is de kans groot dat je het beoogde tempo in het vervolg van de training
niet haalt. Het tempo gaat ook richting je maximale hartslag, maar voor korte intervallen heeft het
niet zo veel zin om op je hartslag te lopen omdat je het niveau meestal pas tegen het eind van het
interval haalt. Het zijn zware intervallen van maximaal 5 minuten en voldoende rust ertussen om
weer het beoogde tempo te kunnen halen.
Repetition
De snelste intervallen gaan in het Repetition tempo. Deze lopen we om onze snelheid en
“loopeconomie” te verbeteren. Ze gaan hard, maar vooral op techniek en souplesse. Het zijn korte
intervallen en de rust ertussen is relatief lang, zodat je ook de volgende weer soepel en technisch
goed kunt uitvoeren. Bij dit tempo is het belangrijker dat je op je techniek let dan op de uiteindelijke
snelheid. In de afgelopen jaren hebben jullie ervaren dat als je technisch mooi loopt, je van zelf wat
harder lijkt te gaan dan de opgegeven snelheid. Dat is geen probleem omdat de rust lang genoeg zou
moeten zijn. Probeer ook in de laatste van de herhalingen nog steeds zo mooi te lopen.
Zeker bij de sneller intervallen is het belangrijk dat je ze loopt met mensen van dezelfde snelheid (of
alleen) omdat je anders te hard loopt, waardoor het effect van de training verloren gaat, òf te weinig
tijd voor rust neemt, waardoor ook het effect van de training verloren gaat. Als je recent een
testloop hebt gelopen of mee hebt gedaan aan een wedstrijd, kan ik je een richttijd geven voor je
tempo’s.