De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:59

Aangezien er nu al veel besmettingen zijn die niet te herleiden zijn kun je er zeker van uit gaan dat er mensen met Corona niet ziek zijn en zich niet aan de voorschriften hebben gehouden. Je ziet aan sommige plekken nu , bvb Coevorden , dat daar geen gevallen bijkomen tot nu. En in Breda en Tilburg en andere plekken waar geen bron is gevonden de besmettingen de pan uitreizen. Dus is het zeker een kwestie van iedereen zo weinig mogelijk sociaal bezig zijn. Brabant had gewoon in lock down gemoeten zoals alle horeca meteen dicht , had veel gevallen gescheeld .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:00

IMANDRA schreef:
Qua maatregelen die de overheid moet nemen bedoel ik. Kennis prima, maar dit is wel kennis die veel overtrokken wordt waardoor er angst ontstaat denk ik.

De angst is niet irreeel. Zeker als mensen merken dat ze halve waarheden voorgeschoteld krijgen vertrouwen ze de rest ook niet meer. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:01

Babootje schreef:
Je hoeft dus niet te hoesten of te niezen om het over te brengen. Als je met je vingers in de mond zit of in je neus peutert en raakt daarna iets aan is dat al besmettelijk voor een ander. Hoe lang hangt af van de omstandigheden (tussen een paar uur tot een dag).

Nou ik ben zeker van mening dat mensen daar nu echt extreem waakzaam op moeten zijn :j

Maar ik denk wel dat ik het onderweg en als ik in mijn eigen omgeving ben (eigen auto bv) een kleine tot zeer kleine kans heb om het te verspreiden dan wel op te lopen.
En het leek er even op dat men aangaf dat je alleen door rondlopen al besmet zou kunnen worden.

Dat is wat je doet met een zin als "Mensen zonder symptomen kunnen ook anderen besmetten" en er verder niets bij zet... :j Dus toen dacht ik ' oh ok, hoe dan?" als oprechte vraag :j

Shaggy09

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:03

Hier in Den Bosch gaan nu wel langzaam veel kroegen en tentjes dicht. Dus hier begint het langzamerhand een beetje op een lockdown te lijken. Als het aan mij ligt gaat gewoon heel Brabant even op slot, des te sneller zijn we er hopelijk weer vanaf. (En de rest van NL ook natuurlijk waar nodig)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:04

Cer schreef:
Ik heb al een paar keer gevraagd hoe mensen zonder symptomen de ziekte kunnen overdragen.. oprechte vraag.. maar dat antwoord komt maar niet...

Niemand weet nog 100% hoe een en ander zit bij Covid19 natuurlijk.

Maar oké,ik ga mijn best doen.

Disclaimer: enigszins vereenvoudigde versie, geen 'universitaire virologen niveau' en uit mijn hoofd, voordat ik een tik over mijn vingers krijg.

Maar even puur zodat het begrijpelijk is.

Virusdeeltjes die in een lichaam terecht komen, gaan worden vermeerderd.
In grote aantallen.
(Echt grote aantallen, ik zou moeten opzoeken hoeveel, maar denk vooral niet in tien- of honderdtallen...)

Het afweersysteem gaat aan de gang.
Bij sommige mensen wort het virus aangepakt, zonder dat ze ziek worden.
Op een gegeven moment stopt de vermeerdering van dat virus in het lichaam.
Dat kost enige dagen tot weken.

Bij andere mensen wordt het virus ook aangepakt, maar heeft het lichaam er meer moeite mee.
Die krijgen wel ziekteverschijnselen.
Bij corona na 2 tot 12 dagen (de incubatieperiode)
Op een gegeven moment wordt iemand beter, en stopt de vermeerdering van de virusdeeltjes.
Of het lichaam redt het niet, en de patiënt overlijdt.

Goed.
Dan heb je dus in beide gevallen (ziek of niet ziek) mensen waar virusdeeltjes zich aan het vermeerderen zijn.

Iedereen kent het beeld van de druppeltjes die bij hoesten of niezen naar buiten geblazen worden.
En waar die virusdeeltjes inzitten.
Dan zíjn er dus klachten, namelijk hoesten of niezen.
Die virusdeeltjes 'overleven' dan en verspreiden dus in die vochtdruppeltjes.

Maar ook mensen zonder klachten verspreiden heel kleine hoeveelheden vochtdruppeltjes.
Zij ademen namelijk wel. (Uiteraard...)
En met iedere normale ademteug komt er ongeveer 0,5 liter lucht van de longen naar buiten.
En gaat er weer lucht naar binnen.
En dat ongeveer 12a15 keer per minuut.
En ook bij normaal ademen en praten komen er minuscule hoeveelheden vocht vrij.

En daar zit het moment dat iemand zonder klachten wél besmettelijk kan zijn.

Laten veel virussen nu ook nog net een voorkeur hebben voor de longen om zich te vermeerderen.

En zo kan iemand dus zonder klachten, per ademteug, virusdeeltjes verspreiden.

Dat zijn normaal gesproken geen echt zichtbare hoeveelheden vocht natuurlijk.
Maar iedereen kent wel die ademwolkjes die je soms ziet bij koud weer.
Dat zijn dus in feite vochtwolkjes.

__

Afhankelijk van het soort, zijn er virussen die langer zonder vocht kunnen 'overleven'. Of in heel kleine druppeltjes.
Sommige soorten zijn als ze in volledige droogte komen direct 'dood'.
Andere soorten blijven langer 'leven' wanneer ze niet, of in weinig vocht zitten.

Het is dus heel erg van belang voor de snelheid van verspreiding van een virus of het per se vocht nodig heeft om te blijven 'leven' of dat het ook zonder of met weinig vocht kan.
En ook hoe láng zo'n virus eventueel zonder kan.

Dat is bij covid19 nog niet 100% duidelijk.

Dat het door de lucht kan verspreiden is 100% zeker.

En dat mensen zonder klachten het dus bij praten of ademen kunnen uitstoten (In die heel kleine hoeveelheden vocht die bij ademen vrij komen) lijkt dus inmiddels ook vrij zeker.

De minuscule druppeltjes die bij ademen vrij komen, zakken door zwaartekracht binnen een aantal centimeters tot meters van de mond door zwaartekracht naar de grond.
Of het vocht verdampt in de lucht.
Vandaar de adviezen om (sociale)afstand te houden.

Er gaan uiteindelijk ongetwijfeld goede onderzoeksresultaten komen over hoe makkelijk dit virus 'in leven' blijft en onder welke omstandigheden.

Of het ook volledig droog nog enige tijd kan 'overleven' of dat het met heel weinig vocht al 'volhoudt' of dat het echt wat meer nodig heeft.
Heel kleine druppeltjes zijn sneller opgedroogd natuurlijk dan de wat grotere nies of hoestdruppels. Dat water verdampt uiteindelijk.

Net zoals factoren als uv straling, temperatuur kunnen meespelen in hoe lang dat virus blijft 'leven'.

En al dat soort zaken maakt uit bij hoe besmettelijk het is en op welke manier.

Uiteraard speelt er veel meer mee in hoe virussen overgedragen kunnen worden, maar dan wordt dit wel een heel lange post.
___

'leven' 'overleven' of 'dood'
Steeds tussen ' ' als ik het over het virus heb, omdat een virus niet helemaal gezien wordt als leven organisme.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 14-03-20 13:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:06

Pareltjes schreef:
Ik begrijp het niet, echt niet. De WHO roept om niet éen maatregel te nemen, of enkele maar alle.
De maatregelen zijn niet genoeg. Volgens zeggen van de WHO. Ik heb hun expertise hoog. Beschik jij over meer informatie dan de wereld experts om te kunnen zeggen dat de maatregelen meer dan genoeg zijn?

Wij zitten hier met het RIVM die denken alles beter te weten ook dan het WHO. Ik snap gewoon niet waarom veel mensen niet verder willen kijken wat andere wetenschappers te zeggen hebben maar nog steeds het RIVM vertrouwen. Het RIVM heeft al vaker laten zien niet erg betrouwbaar te zijn en dan druk ik het nog zachtjes uit.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:09

Loretta schreef:
Pareltjes schreef:
Ik begrijp het niet, echt niet. De WHO roept om niet éen maatregel te nemen, of enkele maar alle.
De maatregelen zijn niet genoeg. Volgens zeggen van de WHO. Ik heb hun expertise hoog. Beschik jij over meer informatie dan de wereld experts om te kunnen zeggen dat de maatregelen meer dan genoeg zijn?

Wij zitten hier met het RIVM die denken alles beter te weten ook dan het WHO. Ik snap gewoon niet waarom veel mensen niet verder willen kijken wat andere wetenschappers te zeggen hebben maar nog steeds het RIVM vertrouwen. Het RIVM heeft al vaker laten zien niet erg betrouwbaar te zijn en dan druk ik het nog zachtjes uit.

Dat ben ik zeker met je eens. En men zal altijd kritisch moeten blijven. Daarom beter meerdere bronnen raadplegen.

Arabesk

IMANDRA

Cer schreef:
Babootje schreef:
Je hoeft dus niet te hoesten of te niezen om het over te brengen. Als je met je vingers in de mond zit of in je neus peutert en raakt daarna iets aan is dat al besmettelijk voor een ander. Hoe lang hangt af van de omstandigheden (tussen een paar uur tot een dag).

Nou ik ben zeker van mening dat mensen daar nu echt extreem waakzaam op moeten zijn :j

Maar ik denk wel dat ik het onderweg en als ik in mijn eigen omgeving ben (eigen auto bv) een kleine tot zeer kleine kans heb om het te verspreiden dan wel op te lopen.
En het leek er even op dat men aangaf dat je alleen door rondlopen al besmet zou kunnen worden.

Dat is wat je doet met een zin als "Mensen zonder symptomen kunnen ook anderen besmetten" en er verder niets bij zet... :j Dus toen dacht ik ' oh ok, hoe dan?" als oprechte vraag :j

Zeker, eens. Zeggen dat het ook zonder symptomen verspreid kan worden is ook maar een halve waarheid. Wil je het goed rapporteren dan komt overal een ‘ja maar’ ‘alhoewel’ oid bij. Ik denk persoonlijk dat het veel nuttiger is om je als overheid met name te richten op de grootste veelvoorkomende manier van verspreiding (hoesten, niezen, hygiëne) en dat op de details vitten (ja maar er is een kleine kans dat je het ook zonder symptomen verspreid op deze en die manier) eigenlijk niet nuttig is voor het beperken van de verspreiding en dus alleen voor angst zorgt omdat het niet tegen te gaan is en men dus alleen angstiger wordt door dergelijke berichtgeving want ‘wat als’.
Dus Joman, Lets agree to disagree.

bigone schreef:
Aangezien er nu al veel besmettingen zijn die niet te herleiden zijn kun je er zeker van uit gaan dat er mensen met Corona niet ziek zijn en zich niet aan de voorschriften hebben gehouden. Je ziet aan sommige plekken nu , bvb Coevorden , dat daar geen gevallen bijkomen tot nu. En in Breda en Tilburg en andere plekken waar geen bron is gevonden de besmettingen de pan uitreizen. Dus is het zeker een kwestie van iedereen zo weinig mogelijk sociaal bezig zijn. Brabant had gewoon in lock down gemoeten zoals alle horeca meteen dicht , had veel gevallen gescheeld .

Zeker, maar dat verandert niks aan de manier waarop het virus wordt verspreid. Moet er strenger worden opgetreden? Waarschijnlijk.

@femke: maar die kans is zo klein dat het niet reeël is om daar maatregelen tegen te nemen.

Loretta schreef:
Pareltjes schreef:

Leg uit. Ze gaan baseren zich namelijk op de informatie van de WHO.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:11

Femke_Tweety schreef:
Cer schreef:
Ik heb al een paar keer gevraagd hoe mensen zonder symptomen de ziekte kunnen overdragen.. oprechte vraag.. maar dat antwoord komt maar niet...

Disclaimer: enigszins vereenvoudigde versie, geen 'universitaire virologen niveau' en uit mijn hoofd, voordat ik een tik over mijn vingers krijg.

In grote aantallen.
(Echt grote aantallen, ik zou moeten opzoeken hoeveel, maar denk vooral niet in tien- of honderdtallen...)

Bij andere mensen wordt het virus ook aangepakt, maar heeft het lichaam er meer moeite mee.
Op een gegeven moment wordt iemand beter, en stopt de vermeerdering van de virusdeeltjes.

Goed.
Dan heb je dus in beide gevallen (ziek of niet ziek) mensen waar virusdeeltjes zich aan het vermeerderen zijn.

Iedereen kent het beeld van de druppeltjes die bij hoesten of niezen naar buiten geblazen worden.

Maar ook mensen zonder klachten verspreiden heel kleine hoeveelheden vochtdruppeltjes.
En met iedere normale ademteug komt er ongeveer 0,5 liter lucht van de longen naar buiten.

Laten veel virussen nu ook nog net een voorkeur hebben voor de longen om zich te vermeerderen.

Afhankelijk van het soort, zijn er virussen die langer zonder vocht kunnen 'overleven'. Of in heel kleine druppeltjes.
Andere soorten blijven langer 'leven' wanneer ze niet, of in weinig vocht zitten.

Het is dus heel erg van belang voor de snelheid van verspreiding van een virus of het per se vocht nodig heeft om te blijven 'leven' of dat het ook zonder of met weinig vocht kan.

En dat mensen zonder klachten het dus bij praten of ademen kunnen uitstoten (In die heel kleine hoeveelheden vocht die bij ademen vrij komen) lijkt dus inmiddels ook vrij zeker.

De minuscule druppeltjes die bij ademen vrij komen, zakken door zwaartekracht binnen een aantal centimeters tot meters van de mond door zwaartekracht naar de grond.

Er gaan uiteindelijk ongetwijfeld goede onderzoeksresultaten komen over hoe makkelijk dit virus 'in leven' blijft en onder welke omstandigheden.

Of het ook volledig droog nog enige tijd kan 'overleven' of dat het met heel weinig vocht al 'volhoudt' of dat het echt wat meer nodig heeft.
Net zoals factoren als uv straling, temperatuur kunnen meespelen in hoe lang dat virus blijft 'leven'.

Uiteraard speelt er veel meer mee in hoe virussen overgedragen kunnen worden, maar dan wordt dit wel een heel lange post.

Steeds tussen ' ' als ik het over het virus heb, omdat een virus niet helemaal gezien wordt als leven organisme.

Dank je wel. Het verklaard heel goed waarom meerdere maatregelen tergelijkertijd genomen dien te worden.

Anoniem

Ik mis in dit topic de discussie over wat we zelf doen. Je kunt uren discussiëren over hoe erg het is. Kom je toch niet uit. Je kunt ook anderen vertellen wat jij doet om verspreiding te voorkomen. Dan geef je een ander tenminste iets mee over hoe je ermee om kunt gaan.

In mijn geval: hele goede handhygiene is echt nummer 1 nu. En ik pas mijn sociale leven aan. Vanavond eet ik samen met mijn kwetsbare ouders...via FaceTime. Vanmiddag heb ik met een vriendin afgesproken...voor een wandeling in de frisse buitenlucht. Ik neem koffie mee. Dan hoeven we niet ergens tussen andere mensen binnen te zitten.

Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat anderen dat ook zo moeten doen. Of dat ik het perfect doe. Maar laten we in plaats van klagen over elkaar elkaar gewoon inspireren met goede voorbeelden van wat je er zelf aan kunt doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-20 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Mensen, willen jullie svp kappen met de discussie of je al dan niet paniek zaait?

Alleen dat woord tig keer in 1 topic is al vervuilend en heeft effect bij mensen die er gevoelig voor zijn.

Ongeveer een halve pagina terug heb ik een inhoudelijke reactie gezet.

Ik denk dat inhoudelijke reacties, waar mogelijk met bronvermelding en zónder steeds hetzelfde te herhalen zinvoller is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:14

Arabesk schreef:
Een andere deskundige,niet RIVM:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ce=twitter

Maar ik zaai paniek natuurlijk.

Paniek idd. En kranten zijn geen goede bron :+
Nee zonder grappen. Ik had het artikel idd ook al gelezen. Wat mij betreft een duidelijke inkijk in hoe nijpend de situatie eigenlijk nu al is!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:14

Shaggy09 schreef:
Hier in Den Bosch gaan nu wel langzaam veel kroegen en tentjes dicht. Dus hier begint het langzamerhand een beetje op een lockdown te lijken. Als het aan mij ligt gaat gewoon heel Brabant even op slot, des te sneller zijn we er hopelijk weer vanaf. (En de rest van NL ook natuurlijk waar nodig)

Al gooi je alles maar 14-20 dagen dicht doorbreek je al een hele keten van besmetting. Na 12 dagen weet je al bij 98% wat het effect is. Op basis van wat zich in Italie afspeelt had men dit al lang kunnen doen.
En had minder schadelijk geweest voor de economie dan nu het geval is.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:15

Femke_Tweety schreef:
Cer schreef:

In grote aantallen.

Goed.

Dat zijn normaal gesproken geen echt zichtbare hoeveelheden vocht natuurlijk.
Maar iedereen kent wel die ademwolkjes die je soms ziet bij koud weer.
Dat zijn dus in feite vochtwolkjes.

__

Heel kleine druppeltjes zijn sneller opgedroogd natuurlijk dan de wat grotere nies of hoestdruppels. Dat water verdampt uiteindelijk.

___

Interessant om te lezen! dankjewel :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:15

Wat ik zelf niet begrijp is dat mensen er naar toe gaan.
Je gaat nu toch niet gezellig in de kroeg staan?
Boodschappen is wat moet, de rest lekker thuis blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:16

IMANDRA schreef:
Joman schreef:

Ja, maar blijkbaar zien sommigen realisme aan voor paniekzaaierij. Ik ben het volledig met je eens.

Nah ik denk dat je er gewoon rekening mee moet houden dat sommige mensen geen erg hebben van de kansen of risico’s van iets. Als iemand zegt ‘het kan ook via ademen worden verspreid’ terwijl dat realistisch gezien een ontzettend kleine kans is, kan diegene in paniek raken, want ‘hoe voorkom ik dat mensen op me ademen’. Context is everything.

Klopt. En het laat misschien ook gedeeltelijk zien hoe capabel men is om informatie te verwerken. Zonder context zal de een het gemakkelijker begrijpen dan de ander. Maar je hebt gelijk, wellicht is een context nodig om dit voor iedereen duidelijk te maken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:16

Babootje schreef:
Shaggy09 schreef:

Al gooi je alles maar 14-20 dagen dicht doorbreek je al een hele keten van besmetting. Na 12 dagen weet je al bij 98% wat het effect is. Op basis van wat zich in Italie afspeelt had men dit al lang kunnen doen.
En had minder schadelijk geweest voor de economie dan nu het geval is.

Ik denk alleen maar, hoe eerder hoe beter. Hoe eerder we de zaak weer onder controle hebben des te sneller is de economie weer hersteld. Ik snap dat het voor de ondernemers en zzp'ers een verschrikkelijke tijd is maar die zullen hoe dan ook tijdelijk moeten sluiten. Is het niet nu dan is dat morgen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:17

Of het % klopt weet ik niet maar ben het er zeker mee eens dan de keten een flinke knauw krijgt toebedeeld. Sociale isolatie voor korte periode is echt een kleine prijs om het virus te beteugelen. Het vergt alleen wat aanpassingsvermogen..

Cer

Arabesk schreef:

Ik kan daar, wederom, niets uithalen Arabesk....

Hij zegt zelf: "Kluytmans: ‘Iedereen verwacht dat de premier of de deskundigen het wel weten. Maar wij weten het ook niet precies, wij hebben gewoon nog niet alle informatie over het virus."

Dus dit vind ik, zonder enige toelichting van jouw kant, simpel stemmingmakerij... :j
Leg dan op zn minst uit wat je uit het artikel haalt, met je ideeen erbij.

Er staat bijv iets over mensen die naar een cafe gaan.. ik zou dan zeggen: het is verstandiger dat mensen niet naar een cafe gaan... althans, niet met heel veel tegelijk. Of, omdat een aantal mensen nu eenmaal niet kunnen nadenken: 'sluit de cafe's voor 2 weken' (en dan even kijken of die cafe's plus hun personeel en toeleveranciers die slag te boven komen, maar dat is een ander verhaal).

Anoniem

_Penotti schreef:

Dat geeft gewoon weer dat sommigen niet begrijpen hoe de situatie daadwerkelijk is.

Storm

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:19

Mijn oom en tante zijn nu aan het boarden op Schiphol naar Bonaire. Ik ben benieuwd, maar ze willen per se op vakantie :=

Shadow0

IMANDRA schreef:
Over het niezen: eens. Over symptoomloze verspreiding: vind jij dat daar rekening mee gehouden moet worden dan? Dat ontzettende minuscule percentage ten opzichte aan verspreiding door bijv niezen of hoesten?

Ja, want onze beweeglijkheid is zo groot. Je komt zo snel in aanraking met zoveel andere mensen, dus zelfs bij een minuscuul percentage zit je heel snel aan hele brede verspreiding.

Dan zijn bv plekken met zoveel leerlingen op elkaar echt niet te verantwoorden. (Basisscholen waar kinderen opgevangen worden soit, maar jongeren op het MBO vind ik dus echt niet te verantwoorden. Ten eerste omdat het nadrukkelijk geen kinderen meer zijn en niet meer dezelfde kenmerken hebben qua immuniteit als jonge kinderen, ten tweede omdat het er veel zijn en een heel klein beetje symptoomloze verspreiding nog steeds heel veel gevolgen gaat hebben.)

cursebreaker

_Penotti schreef:

En ook daar vind ik dat aangepast zou moeten worden waar kan.
Net in de draaideur bij de AH met naar buiten gaan staan 2 mensen voor me, een koppel.
Mevrouw is lekker uitgebreid aan't hoesten. Waarom kom je dan met 2 man sterk naar de winkel?
Zij had imo best mogen besluiten om thuis te blijven. Zal misschien best alleen maar een verkoudheid zijn, maar alsnog verstandiger om geen AH XL in te lopen op dit moment. Maar goed: boodschappen halen is verder idd wel iets wat nodig is ja :j Daarbuiten moet je jezelf idd serieus afvragen of iets echt perse moet momenteel.

Verder viel het in de winkel reuze mee en zag het er niet drukker uit als een gewone zaterdag.
Wel lagen sommige schappen nagenoeg leeg zoals pasta saus o.a en een aantal groente/fruit bakken. Brood was dan wel gewoon nog volop te krijgen gelukkig en ook de koelingen lagen nog mooi vol (nu krijgt deze winkel wel sowieso 2 vracht leveringen op een dag dus dat zal ook helpen)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-03-20 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:20

Cer schreef:
Arabesk schreef:

Ik kan daar, wederom, niets uithalen Arabesk....

Hij zegt zelf: "Kluytmans: ‘Iedereen verwacht dat de premier of de deskundigen het wel weten. Maar wij weten het ook niet precies, wij hebben gewoon nog niet alle informatie over het virus."

Dus dit vind ik, zonder enige toelichting van jouw kant, simpel stemmingmakerij... :j
Leg dan op zn minst uit wat je uit het artikel haalt, met je ideeen erbij.

Er staat bijv iets over mensen die naar een cafe gaan.. ik zou dan zeggen: het is verstandiger dat mensen niet naar een cafe gaan... althans, niet met heel veel tegelijk. Of, omdat een aantal mensen nu eenmaal niet kunnen nadenken: 'sluit de cafe's voor 2 weken' (en dan even kijken of die cafe's plus hun personeel en toeleveranciers die slag te boven komen, maar dat is een ander verhaal).

Daar staat toch duidelijk omschreven hoe de situatie is? Dat ziekenhuisbedden op de ics nu al bezet zijn allemaal? En dat dit normaal tijdens een influenza golf misschien 1 keer voorkomt. En dat we nu pas in het begin staan van Corona...