ADD??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:35

Ik ben zo benieuwt hoe ze dat bij mij gaan doen! Als het goed is krijg ik dat deels donderdag te horen.... Man wat lijkt me dat heerlijk als ik meds krijg en ze werken... en dan gewoon rust in mn hoofd, en dingen kunnen beginnen en doen en afmaken...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:38

@airborn: mmmmm ik denk niet dat je alles gewoon zomaar even kan doen als je meds krijgt....
en daarnaast kan je door jezelf te ontwikkelen naar mijn idee ongeveer hetzelfde bereiken(oke misschien nooit zoveel als zonder maar toch een heel eind!)
en dan nog?
wil je, je hele leven aan de medicijnen blijven?
overigens werken de meeste meds niet 24/7 365 dagen per jaar.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:42

Herken hier veel in.. denk dat ik het er maar eens over ga hebben.
Vraagje, kun je dan ook last hebben van stemmingswisselingen??

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:48

siskeh, ik denk ook niet dat alles dan helemaal 100% goed gaat gaan... maar, wel beter dan nu hopelijk :P En, ik heb vooral last van mn ADD omdat ik nu studeer. Als ik een vast schema heb qua werken de hele dag, heb ik daar vaak genoeg steun aan dat ik dan tijdens werken een stuk minder last heb. Alleen qua opruimen enzo, maargoed, dat mn kamer een ontiegelijke bende is ben ik gewent en kan ik mee leven.
Het is voormij eigelijk echt het concentreren wat het probleem is. En doordat ik daar echt veel moeite mee heb en dus mn vakken niet haal, zakt mn motivatie steeds verder weg. + dat ik 1-2 keer per week migraine heb... Nouja, alles samen ben ik dan iedere dag onwijs moe zonder dat ik eigelijk wat gedaan heb:S en dat is zooooo vervelend, omdat ik weet dat ik het best kán! het gebeurt gewoon niet, en ik weet neit meer hoe ik mezelf zover kan krijgen dat ik het toch doe...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:49

Pff ik weet het niet meer...
Ik ben 19 jaar en ik weet sinds september dat ik ADD heb. Ik slik er geen medicijnen voor. Ik doe de opleiding dierenartsassistente mbo niveau 4, 3e jaars. Heb net m'n stage achter de rug waar ik helaas een onvoldoende voor heb gehaald. Begeleiding op stage was niet zo goed, weinig begrip van hun kant, ik moest het steeds niet zo afschuiven op de add... Ook had ik iets laten lezen erover en toen zei ze ja als je dat steeds leest ga je erin geloven dat je het hebt... Nouja buiten dat moet ik dus een gesprek aangaan op school met m'n mentor, leerlingbegeleider, stage coordinator om te bespreken wat ik nu moet gaan doen want met een onvoldoende mag ik niet over naar de 4e. Dus of een andere opleiding (maar dat wil ik niet) of in de zomervakantie de stage overdoen en hopen dat ik dan wel een voldoende haal... Met medicijnen heb ik het nog niet geprobeerd dus eigenlijk wil ik dat eerst proberen voor ik helemaal stop, ik wil helemaal niet stoppen... Maar op deze stage werd ik vergeleken met een normaal persoon, is dat nou eerlijk? Op stage vinden ze me er niet geschikt voor maar waar ben ik dan wel geschikt voor? Op iedere stage die ik had kwam steeds hetzelfde punt naar voren waar ik op vastliep dus dan maakt het toch niet uit wat voor opleiding ik ga doen. Ik wil het liefst m'n psych meenemen maar weet niet of dat kan, anders heb ik het gevoel dat ik tegen 3 mensen moet opboksen die mij het liefst een andere opleiding aan willen praten. Heb ik recht op een jobcoach? Zou zo iemand mij er bij kunnen helpen? Iemand een andere oplossing? Ik weet het niet meer... Voel me erg ellendig en ik geloof er niet meer zo in...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:56

@fjordjes: ik wil erg graag met een normaal persoon vergeleken worden...
als ik wel anders zou zijn zou dat haast betekenen dat ik minderwaardig ben in vergelijking met normaal...
zeker als je, jezelf niet als meerderwaardig ziet...
en ik zou ook niet willen dat ik meer "mag" omdat ik wat heb...
dus onterecht overgaan oid... als ze weten dat je het wel kan en maar dat het er niet echt uitkomt vind ik dat wat anders.
maar als je gewoon de vaardigheden die erbij horen niet hebt, door je ADD, is het simpelweg niet meer dan logisch dat je niet overgaat.
natuurlijk is het wel fijn dat je waardering krijgt voor het feit dat je hetzelfde bereikt ondanks je ADD.

heb je eerder wel problemen gehad op school?
want anders kan ik me voorstellen dat ze niet zo in je ADD "geloven"
bij mij was het zo dat ik al jaren problemen had, maar nog wel meekwam.
en het was voor school wel een opluchting dat er wat duidelijk werd.
en waardoor loop je precies vast? wat gaat er niet goed?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:03

nee niet echt, ik ben bij leerling begeleiding terecht gekomen nadat ik een testje had gedaan in de 1e en daar kwam toen uit dat ik faalangst zou hebben, op alle stages gaat het moeizaam, ook gedeeltelijk door het verleden. voor school was het nou niet echt een opluchting, nadat ik depressief van een stage gestuurd ben moest ik van m'n moeder naar de psych en daar hebben ze een test gedaan en daar kwam dit uit. ik heb zelf nooit hierop gezocht omdat ik dact dat het aan het verleden lag. ik loop steeds vast op het vooruit kijken in een bedrijf, ik zie niet zo goed wat ik vast kan gaan doen, initiatief nemen, en dat punt kwam bij iedere stage die ik gedaan heb naar voren. verder heb ik bij deze stage alles er aan gedaan om zo goed mogelijk m'n best te doen, meer kan ik niet doen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:14

Willy_UrsB schreef:
Vraagje, kun je dan ook last hebben van stemmingswisselingen??

Ik heb ze wel, maar ik slik ook een antidepressivum dus weet niet altijd even goed wat bij wat hoort...
Fjordjes, ik wil ook liever als normaal behandeld worden. Ik studeer, loop op schema, maar zou ook langer over vakken mogen doen. Maar dat wil ik juist niet, omdat ik zoveel mogelijk "normaal" wil (leren) functioneren :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:18

ik heb geen last van stemmingswisselingen, maar ik wissel wel makkelijk van stemming, maar persoonlijk denk ik dat het er aan ligt dat ik gevoeliger op prikkels van de omgeving reageer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:30

Ik wou eigenlijk nog vragen of jullie hulp op school oid hebben gehad?(aangezien je een LGF aan kunt vragen).
En wat voor hulp dan en heeft het geholpen?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:36

Ik ben benieuwd:
hebben jullie ook het gevoel dat jullie aan alle kenmerken op de lijst van de eerste pagina voldoen? Ik wel namelijk, ik dacht altijd dat je maar aan een paar kenmerken hoefde te voldoen als je met ADD geconstateerd werd.. Maar ik voldoe echt aan alles :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:38

:j ik heb wel het gevoel dat ik aan alle kenmerken(op 1 of 2 na misschien) voldoe.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:49

Ik vind het in elk geval een vervelend gevoel, want daardoor voel ik me wel vaak onbegrepen enzo (en dat is volgens mij dan ook weer een kenmerk, of ligt dicht bij een kenmerk, tsja.. )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 00:26

Desiree, ik heb geen hulp op school (gehad). Wel aantal gesprekken gehad met studie-adviseur, en ik ben een zogenaamd "speciaal geval" dat langer over vakken/tentamens enzo mag doen. Maar nog geen gebruik van gemaakt en was ik ook niet van plan.

Ik voldoe aan alle kenmerken van ADD, en daarnaast aan 7 van de 9 van ADHD... Heb ook het meest last van de ADD-symptomen moet ik zeggen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:42

Ik voldoe ook aan zo ongeveer alle kenmerken van ADD.

Ik merk echt wel dat die pillen wat doen. De enige nadelen eraan, dat ik merk, is dat ik 's avonds na een uur of 8 enorm moe wordt, en pas na 23:30 uur weer wat ga leven.
En ik heb weinig tot geen inspiratie voor het boek dat ik schrijf. Daar baal ik enorm van. Als ik twee dagen niet slik, schrijf ik hele pagina's. Maar zodra ik weer slik... :n Noppes.

Ik heb trouwens het andere topic (ADHD) tot leven geblazen, als iemand er op in gaat althans. :Y)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:10

Florien slik jij Ritalin? Ik had in begin dat ik op Wellbutrin overging hetzelfde 's avonds, heb toen 'in overleg' (ik stel voor, psych zegt is goed :+ ) besloten s avonds nog een halve of hele ritalin erbij te nemen om dat op te vangen. Dat hielp wel, is nu zelfs vaak niet meer nodig.
Hoelaat slik jij je laatste medicatie dan?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:06

Hoe merken jullie dat ritalin (of iets anders) werkt? Wat gaat beter bij jullie?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:13

Desiree_1993 wat is LGF?

Airborn, ben heel benieuwd wat je morgen te horen krijgt. Bestaat er ook een kans dat je geen medicijnen krijgt, maar alleen gespreksbegeleiding (of hoe het ook maar heet)?

Mijn dochter voldoet aan alle kenmerken.

Siskeh, dat van makkelijk van stemming wisselen herken ik ook, is idd wel anders dan stemmingswisselingen.

Hebben jullie ervaring met combinatie school en bijbaantje? Is dat wel te doen?
Dochter gaat vanmiddag op sollicitatie gesprek bij de supermarkt, maar alhoewel ik het niet tegen haar zeg, heb ik er een hard hoofd in of het wel verstandig is. Ze heeft nog een hele drukke anderhalve maand voor de boog op school en jullie weten hoe dat is voor een ADD er.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:19

Nog even een vraagje, Hoe kun je zo'n test laten doen? Gewoon een afspraak maken met HA?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:34

Mijn dochter slikt Andohadin en kan eindelijk een boek lezen,gewoon lekker zitten en lezen maar.Ook is ze veel rustiger geworden.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:46

Even een stipje,ik heb het ook,ik wil dit topic 1 dezere dagen even goed door lezen,by my slaat medicatie helaas niet aan..En heb er enorm last van,vooral vergeet achtigheid. Dat zit me erg tegen in alles.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:30

Alwiene schreef:
Florien slik jij Ritalin? Ik had in begin dat ik op Wellbutrin overging hetzelfde 's avonds, heb toen 'in overleg' (ik stel voor, psych zegt is goed :+ ) besloten s avonds nog een halve of hele ritalin erbij te nemen om dat op te vangen. Dat hielp wel, is nu zelfs vaak niet meer nodig.
Hoelaat slik jij je laatste medicatie dan?

Ja ik slik Ritalin. De laatste gaat er om 17:30 uur in, 15 mg. Ik was het ook wel eens vergeten en nam hem toen om 20:00 uur pas in, maar toen ik dat vertelde schrok mijn psych zich rot en zei hij dat ik dat echt niet meer moest doen. :=

We zitten er wel over te denken misschien over te stappen op Concerta, maar daar heb ik nog niet zo over nagedacht. Kan iemand hier me meer vertellen over Concerta, en hoe jullie erop reageren etc?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:34

Juttum, mja, ik heb geen idee eigelijk wat ze willen. Dat krijg ik dus morgen te horen. Maar voor het leren kan ik me voorstellen dat therapie lang niet zoveel goed als meds..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:41

@ Florien, an sich zou half 6 laat genoeg moeten zijn om redelijk de avond door te komen. Ben je al lang bezig ermee? Want mijn avondmoeheid is er na verloop van tijd vanzelf aardig uit gegaan :j
Wat dat laat nemen betreft, ze doe zó spastisch, ik mocht het ook niet, tot ik vertelde dat ik dat al tijden deed en er verrukkelijk op sliep en ik slecht slaap als ik het heel de dag neem en dan laat niet meer :+ Maar dat vinden ze nog steeds moeilijk te accepteren want 'op ritalin slaap je niet, punt' :+
Toch leuk, heb het goedje eens midden in de nacht gekomen omdat het dusdanig stormde in mijn hoofd dat ik al drie uur wakker lag. Half uurtje later eindelijk heerlijk gaan slapen :=

Net zoals dat ze níet kunnen accepteren dat Ritalin en eetlust bij mij niet standaar werken. Als ik vol aan de Ritalin zit (dus door de hele dag heen en niet af en toe ter ondersteuning) heb ik weinig eetlust, gewoon de hele dag, tot enkele uren ná de laatste Ritalin. Maar néé volgens de psychs moet ik eerst lunchen en dan ritalin en eerst avondeten en dan Ritalin, blalba. Leuk jongens maar vanaf de eerste s morgens is mijn eetlust slecht en dat blijft dus zo tot uren na de laatste, het timen van inname maakt bij mij dus écht hélemaal geen moer uit. Maja dat wilde psych niet horen, dus heb hem uiteindelijk maar beloofd het op zijn manier te doen, omdat ie niet ophield met doordrammen daarover := (Punt is, ik had het al op zijn manier geprobeerd en wéét dus dat het voor mij geen verschil maakt :n )

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:09

@ Alwine.. dat is wel stom van je psych zeg.. verminderde eetlust is gewoon een bijwerking van ritalin :S

@ Florien: Ik slik concerta, op dit moment 's ochtends 36 mg. Ik merk wel wat, maar wil eigenlijk nog graag proberen hoe het voelt met nog 1 dosering hoger. Merk bijvoorbeeld al wel dat ik minder snel in paniek schiet als er ineens een heleboel over me heen komt waar in mijn hoofd niet meteen plek voor is, en heb ook het idee dat ik in ieder geval een beetje nadenk voor ik iets zeg :P Ook vergeetachtig is minder geworden, hoewel soms nog steeds aanwezig :P

Wat merken jullie eigenlijk van je medicijnen als je die slikt?