Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:28

psvonv schreef:
Bedankt voor jullie aardige reacties. Eerst een domme vraag aan Skwoesie: wat is MEE en hoe kan ik ze vinden?

Beste psvonv,
Dat is geen domme vraag!
Kort gezegd:
MEE is een organisatie die mensen met een beperking (en hun eventuele ouders/gezin) ondersteunt bij vragen die zij hebben. Dit kan op alle levensgebieden zijn.
Kijk eens op de website: http://www.mee.nl/. Als het goed is kun je daar ook vinden tot welke MEE organisatie jullie behoren en waar je dus terecht kunt. Mocht het niet lukken kun je me altijd even PB-en. Dan kijk ik eventjes MEE ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:07

psvonv schreef:
Moonfish, mijn man en ik zijn er helemaal kapot van dat een school zo met ons kind omgaat. Hij is 6! Onbegrijpelijk.

Het is ook onbegrijpelijk, mijn ouders hadden het zelfde.
Maar er werd ook helemaal geen moeite in gestoken.
Volgens mijn meester:
Ja mevrouw ik heb 30 leerlingen in de klas en dat er dan een aparte -weet het woord niet meer- tussen zit, ja daar kan ik geen rekening mee houden. :roll:
Zo heeft hij me ook het trauma spreekbeurten aangesmeerd, heel fijn.
Gewoon een kind afbranden die een spreekbeurt moet doen, wat al van tevoren bekend was dat ik het doodeng vond met ''nou dit was helemaal niks hoor!''
Overigens leeft die E*kel niet meer, hij is waarschijnlijk onwel geworden en van de trap gevallen.
Ik had eens gezeg: als ik morgen zou horen dat hij dood was, het zou me niks doen.
Geen half jaar later zei mijn moeder dat hij dood was.
Toen heb ik ook gewoon gezegt.. Heel erg hoor, maar mij doet het helemaal niks.
Moet je nagaan, dan heeft zo iemand je zo verpest dat het je eigenlijk niks kan schelen dat ie dood is..
Ik bedoel, ervaren jullie mij als een lomp, gevoelloos mens?

Op mijn school werkten ze ook niet mee, ik hoefde niet naar het speciaal basisonderwijs. :roll:
Mijn moeder is vanaf groep 3 bezig geweest tot ze in groep zes er op stond dat we een verwijzing kregen.
Zonder die verwijzing kon ik er namelijk niet terecht...

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:42

Jeetje, dan denk je ook van je kan me wat!

Zo heb ik het ook wel met wat leraren gehad op het ROC.

Ik liep met een gebrokenbeen rond en met krukken.
En ze wisten dat ik gips had en krukken.
Wouden ze toch nog dat ik overal mee aan deed zoals Sportdag!
Dan mocht ik naar Amsterdam-West toe.
Dat trok ik niet, en wouden ze dat ik in een rolstoel over de grachten van Amsterdam werd geduwd,
dat wil je niet door een stel leerlingen gedaan worden! :n
Ben toen ook niet op komen dagen!
En voor les moest ik de trap op en dan is 6 trappen omhoog..
Dan kreeg ik op de 1e dag te horen van Ga maar een te laat briefje halen!
Oh sorry dat wist ik niet dat je een gebroken been had!
Ga maar zitten!
Daar was ik wel weer blij mee dat ik gewoon kon gaan zitten :j
Later met een dagje dat we elkaar moesten leren kennen, wou een leraar mij naar de 3de verdieping laten gaan,
en een lerares heeft gelukkig optijd gezegt van van ''Ahum, je weet dat Lienke met een gebroken been loopt''
Toen zei ie oke, kom maar naar verdieping 1, dan mocht ik als nog 2,5 trap op!
Heb die dag gezegt tegen 2 leraren van Gaan jullie maar voor, kga niet zo snel!
Krijg ik toch een botte opmerking van ''Dacht je nou echt dat ik JOU op ga tillen! HAHAHAHAHA''
Nou ik was echt kwaad, en de tranen stonden zo wat in mn ogen..
En de leerlingen konden mee genieten van het antwoord. Dus ik werd door de leraren en de leerlingen hard uitgelachen!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:51

psvonv schreef:
Bedankt voor jullie aardige reacties. Eerst een domme vraag aan Skwoesie: wat is MEE en hoe kan ik ze vinden?
Hiphopje, dat is een goede tip want op deze school worden we volstrekt niet serieus genomen. Mijn zoon zit op een gewone basisschool en dat blijft ook zo. Eerst maar eens kijken hoe 'afwijkend' hij is als een school hem neemt zoals hij is. Het arme ventje is op dit moment echt helemaal afgebrand: plast weer in zn broek behalve in de vakanties en gaat door het lint als hem iets niet lukt. Thuis hebben we ook echt geen problemen met hem. Het is eigenlijk een heel gemakkelijk kind.
Moonfish, mijn man en ik zijn er helemaal kapot van dat een school zo met ons kind omgaat. Hij is 6! Onbegrijpelijk.

die periodes heeft mijn zoontje ook gehad. hij werd toen (wisten wij niet) behoorlijk gepest op school, en voor de gek gehouden. Ik ben toen vreselijk boos geworden op school, en toen is het in alle klassen besproken waarom mijn zoontje zo deed (hij had toen vreselijk last van tics). Het pesten was meteen afgelopen. Heel af en toe hoor ik hem nog klagen dat ze hem uitschelden voor broekpoeper, maar dat is steeds dezelfde pestkop met zijn kornuiten. Ik kaart dat binnenkort toch weer eens aan bij de juf, ze ziet en hoort natuurlijk ook niet alles want kindern zijn zo vreselijk sneaky wat dat betreft!!
Oh, ik weet nog, in de kleuterklas was het heel erg met zijn incontinentie. Heeft ie ooit een keer een ongelukje gehad in het zwembad en toen is die kleuterjuf (vreselijke ouderweste tuthola) erg boos op hem geworden waar alle kinderen bij stonden. Tja, als je boos word op hem, word hij alleen nog maar bozer en gaat schreeuwen en schelden. Komt die tuthola op het schoolplein naar mij toegelopen om te klagen wat mijn zoontje gedaan had. Man, wat was ik boos!! Ik heb hardop gezegd, waar alle ouders bij stonden: ten eerste, bespreek je dit niet openbaar op het schoolplein maar roep je me even apart! En ten tweede, ik ga nu naar huis en je kunt het er over hebben als we alleen zijn! Ik heb me omgedraaid, mijn zoontje gepakt en ben weggelopen. Ze heeft nooit meer iets tegen mij gezegd, dom mens. Een beetje in het openbaar gaan staan klagen over mijn kind, is ze helemaal besodemieterd???? Gelukkig ging hij naar groep 3, einde kleutertijd. Vanaf groep 3 ging het echt stukken beter. Daar had hij structuur in de klas, en regelmaat. Dat vond ie geweldig, iedere dag wist ie precies wat ze gingen doen. Later hebben ze picto's voor hem opgehangen, en die hangen nu in alle klassen, is een gewoonte geworden. Hij heeft een tijdje met een koptelefoon mogen werken, maar dat wil ie niet meer. Hij heeft zijn eigen vaste plekje, tegen het buro van de leraar. En sinds een klein jaartje een picto-agenda. Het gaat best goed op school, hij zit nu in groep 6. Samenwerken is natuurlijk zijn zwakke kant, maar hij had wel een U voor aardrijkskunde op zijn rapport :D

hiphopje

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:53

ohja, heeeeeel belangrijk, de leraren moeten er open voor staan, en willen 'leren' omgaan met kinderen met een beperking. Willen ze dat niet, dan word het heeeeeeeeeeeel lastig! Wij hebben een fijn contact met de school en de ambulant begeleidster (vanuit het rugzakje)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:55

Vanochtend moest ik weer naar karakter, vervolgens een spreekbeurt houden bij
maatschappijleer, ik was totaal niet zenuwachtig van te voren het ging echter
mis toen ik eenmaal bezig was.. Mijn handen begonnen te trillen en mijn stem werd
steeds zachter tot ik voor de klas stond te huilen. Gelukkig vond de docent het
niet erg en de mensen waarmee ik de spreekbeurt moest houden evenmin.
(Moet je nagaan ik deed het met vier mensen, niet eens in mijn eentje).
Zo vreemd is dat, ik zag het absoluut niet aankomen maar had er ook echt geen
controle over zodra 'het' er eenmaal was.
Van half één tot kwart over 4 hebben alle derde klassen nog een volleybal toernooi
maar mijn moeder heeft gemailt dat ik naar huis mag na de eerste vier uur
(we hadden eerst gewoon school) dus nu zit ik thuis en ik moet zo maar eens gaan
leren voor het proefwerk van morgen. :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:04

Hadden ze geen lift? :?
Bij ons was het ook zo dat je moest komen op iets als een sportdag, maar dan hoefde je niet mee te doen.

Ik had ook een keer een enkel waar ik eigenlijk niet op kon lopen, 2 keer zo dik en als ik stil gezeten had was het op zijn zachtst gezegt behoorlijk pijnlijk om hem weer te moeten bewegen..
Achteraf stom dat ik er mee ben doorgelopen, maar ik had in het gips gemoeten en ik heb een godsgruwelijke hekel aan stilzitten.
Ik heb werk waar ik de hele dag mee loop. Niet eens normaal lopen, honden uitlaten, ingepakte enkel en gaan met die banaan. :Y)
Ik heb nog zeker 3 a 4 maanden een omklappende enkel gehad als ik mijn voet op mijn hak rechtop zette.
Met die voet mocht ik ook met de lift, maar dat deed ik niet. Vond ik niet nodig, ik strompeldewel gewoon de trap op. :+
En ik ben geen mietje, ik heb een hekel aan dokters dus ik ga er echt niet heen zonder dat ik op een gegeven moment meegesleept word met mijn moeder. O:)
Ik had ook een keer een paars/groen/alle-kleuren-van-de-regenboog-voet.
Moest ^) ik op een gegeven moment mee naar het ziekenhuis komen we daar: Ja we gaan maar even een foto maken om te kijken waar het gebroken is. :+
Foto gemaakt en het was niet gebroken, ze stonden er van te kijken in het ziekenhuis. :+

Hiphopje, die picto's. Hangen die dan nu in álle andere lokalen, ook waar je zoontje helemaal niét komt?

Sem, wat naar zeg! Reageerde je klasgenoten niet erg raar? -het ergste van alles vind ik-
Ik houd helemaal geen spreekbeurten meer hoor.
Ik ga er heel nuchter naar toe maar ik klap compleet dicht als ik eenmaal moet.
Ook voor 3 mensen een spreekbeurt houden gaat niet, niks niet. Ik heb een verklaring v/d riagg dat ik dat ook echt niet kan.
.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:20

Ik heb ooit eens een boekje gelezen over een jongen van 12 jaar met Asperger en dan lees je hoe hij de wereld ziet en op dingen reageerd. Ik vond het zo'n mooi boek! Ik vind autisme ook wel heel interessant :)
Maar als ik kijk naar de simptomen voor ADD herken ik daar heel veel van mijzelf in terug, maar hoe kom je er nou achter of je dat nou werkelijk hebt?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:36

Mafkezen en het syndroom van asperger heet dat geloof ik. :D
Heel herkenbaar. _O-

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:37

moonfish, die picto's hangen in ieder geval in groep 1 t/m 6
groep 7/8 heb ik nog niet gekeken. maar mocht dat niet zo zijn, dan zullen ze er volgend jaar zeker hangen (mits hij overgaat naar groep 7) Het is maar een piepklein dorpsschooltje, dat scheeld natuurlijk ook. Alle leraren weten hoe hij is, ze kennen hem al vanaf groep 1.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:56

moonfish13 schreef:
Hadden ze geen lift? :?
Bij ons was het ook zo dat je moest komen op iets als een sportdag, maar dan hoefde je niet mee te doen.

Ik had ook een keer een enkel waar ik eigenlijk niet op kon lopen, 2 keer zo dik en als ik stil gezeten had was het op zijn zachtst gezegt behoorlijk pijnlijk om hem weer te moeten bewegen..
Achteraf stom dat ik er mee ben doorgelopen, maar ik had in het gips gemoeten en ik heb een godsgruwelijke hekel aan stilzitten.
Ik heb werk waar ik de hele dag mee loop. Niet eens normaal lopen, honden uitlaten, ingepakte enkel en gaan met die banaan. :Y)
Ik heb nog zeker 3 a 4 maanden een omklappende enkel gehad als ik mijn voet op mijn hak rechtop zette.
Met die voet mocht ik ook met de lift, maar dat deed ik niet. Vond ik niet nodig, ik strompeldewel gewoon de trap op. :+
En ik ben geen mietje, ik heb een hekel aan dokters dus ik ga er echt niet heen zonder dat ik op een gegeven moment meegesleept word met mijn moeder. O:)
Ik had ook een keer een paars/groen/alle-kleuren-van-de-regenboog-voet.
Moest ^) ik op een gegeven moment mee naar het ziekenhuis komen we daar: Ja we gaan maar even een foto maken om te kijken waar het gebroken is. :+
Foto gemaakt en het was niet gebroken, ze stonden er van te kijken in het ziekenhuis. :+

Hiphopje, die picto's. Hangen die dan nu in álle andere lokalen, ook waar je zoontje helemaal niét komt?

Sem, wat naar zeg! Reageerde je klasgenoten niet erg raar? -het ergste van alles vind ik-
Ik houd helemaal geen spreekbeurten meer hoor.
Ik ga er heel nuchter naar toe maar ik klap compleet dicht als ik eenmaal moet.
Ook voor 3 mensen een spreekbeurt houden gaat niet, niks niet. Ik heb een verklaring v/d riagg dat ik dat ook echt niet kan.
.
Ik zit nu in een (half) nieuwe klas en eigenlijk reageerde niemand er raar op. :7
In mijn andere klas weten ze niet van mijn mcdd maar wel dat ik nogal snel moet huilen,
die zijn het min of meer gewend.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:43

moonfish13 schreef:
Mafkezen en het syndroom van asperger heet dat geloof ik. :D
Heel herkenbaar. _O-

Bijna goed, mafkezen en het aspergersyndroom :) of ik ben gek dat kan ook :+
Vond het een van de eerste fijn leesbare boeken over dit onderwerp die ik gevonden heb :j

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:01

@ moonfish13: Ze hadden wel een lift maar die is alleen voor gebak/brood enzo.
En daar mag geen mens in staan.. Is te smal en gevaarlijk als ie ergens blijft hangen.

Dus ik moest wel altijd met de trap!
Maar ik kwam ook maar 1 keer per week op school.
Want de rest van de week waren alleen maar praktijk dus echt blijven staan op je 2 benen en dat kon ik niet! :n

Ben toen later weer op 2 benen de praktijk in gegaan zonder gips..
Maar ik kon opeens helemaal niet meer lopen :n Ik zakte dwars door mn benen heen.
Zelfs mn mentor vroeg van Wat is er aan de hand? Ik zei dat weet ik niet denk dat mn spieren het nog niet aan kunnen.
Want ik kan nu zomaar door mn benen zakken.

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:50

Wat een verhalen. Helaas is onze school dus geen uitzondering. Zo zonde dat er nog steeds op die manier met autisme wordt omgegaan. Je zou toch zeggen dat ze in deze tijd beter zouden moeten weten. Ik hoop toch echt we nu een goede treffen. We hebben contact met 2 scholen waar ze in ieder geval absoluut pesten niet tolereren. Dat is weer eens wat anders dan de gepeste de schuld geven. Op 1 school heeft de mogelijke juf mijn zoontje ook al gezien en zij vond hem helemaal leuk. Dat zei ze en dat straalde ze ook uit.

Volgende week gaan de kinderen (ja, mijn dochter gaat gezellig mee verkassen want ook die zit niet lekker op haar plekje) maandag op de andere school kijken en woensdag een ochtend meedraaien op de school waar ze al geweest zijn. We hopen dat ze de week daarna op een nieuwe school kunnen beginnen. Mijn zoon gaat tot die tijd niet meer naar zijn oude school. Na het laatste incident willen we hem dat niet meer aandoen. Gelukkig is hij op het moment echt ziek dus een smoes hoeven we niet te verzinnen voor zijn afwezigheid! En na deze week heeft hij gewoon nog een weekje nodig om aan te sterken. En ook daar is geen woord van gelogen. Zo kan hij lekker met een leeg koppie een nieuwe start maken.
Nu ga ik eens neuzen op MEE.nl.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:12

@psvonv: zo te lezen ben je al lekker op de goede weg om je kinderen goed te helpen. Succes ermee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:31

Mijn contract word met een jaar verlengt! *\o/*
Ik had eerst een half jaar, nu dus een jaar. :D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:02

Gefeliciteerd! :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:28

Dankje! :D
Ik had ook niet verwacht dat het niet verlengt zou worden, maar nu een jaar! :D
Eigenlijk al heel wat, ik ben de enige met contract die als dierenverzorgster werkt, de rest is buiten de vakantie allemaal stagiairs op 1 andere na die het gewoon erbij doet. (geen contract)
De anderen met contract zitten in principe achter de balie. (administratie, klanten etc.)

Mijn baas is heel soepel qua vakanties, in het voorseizoen staan we in het weekend op een camping.
In principe hoor ik eigenlijk om de week een dag in het weekend te moeten werken als je een contract hebt daar. Nu werk ik dus de overige 9 maanden gewoon wat meer in het weekend zodat ik toch aan die dagen kom. :)

Voor mij is dit dus ideaal, helemaal in de vakanties heb je veel vakantiekrachten dus dan is het voor mij ook redelijk makkelijk om vrij te krijgen. :Y)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:26

Ik ben vandaag mondeling goedgekeurd door UWV! :D
Dus ik kan binnenkort met werken beginnen met hulp van een Jobcoach! :):)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:29

Super zeg! :D
Wat voor werk wil je gaan doen? :D

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:57

Gefeliciteerd alle twee!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:42

Mijn autipas is zojuist binnen gekomen (snel! +:)+ ) ziet er netjes uit en ook overzichtelijk!
Siggislief; ook jij gefeliciteerd! :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:14

Ik heb even jullie advies nodig. bij mij is eruit gekomen dat ik asperger heb. nu heb ik sinds een aantal weken begeleiding van iemand die mij onder andere moet leren om beter met m'n beperkingen om te kunnen gaan. nu vindt diegene van wie ik die begeleiding krijg, dat het tijd is om een vriend te gaan zoeken. ze wil dat ik me in ga schrijven bij een internet dating bureau om zo afspraakjes te maken enzo. het liefste wilde ze ter plekke nog het internet op gaan om me in te schrijven maar dit heb ik gelukkig tegen kunnen houden. ik voel namelijk dat ik er nog helemaal niet klaar voor ben om me in te schrijven bij zo'n bureau. ik heb het idee dat ik op de goede weg ben met mezelf, vele kleine stapjes vooruit en een paar achteruit maar dat is op dit moment ook meer dan genoeg. ik heb een hele lieve collega die me bij staat waar nodig en me op dit moment helpt met het orderen van m'n huis en administratie en dergelijke en ik kan er gewoon niet meer bij hebben. lijkt wel of dat ik op dit moment gewoon niet meer kan verwerken. ik ben verdorie nog niet eens in staat om vrienden te maken en durf niet eens de stap te zetten om bij iemand te gaan eten die ik nu een paar maanden ken. dan zal ik me nu in moeten gaan schrijven op internet om met vreemde mannen af te gaan spreken??
volgens mij gaat dit gewoon allemaal veel te snel. ik ben ook nog eens vrij snel van m'n padje af en erg onzeker. volgens m'n collega is het gewoon een erg dom plan. die vindt dat ik gewoon lekker zo door moet gaan en er over een half jaar of jaar er totaal anders tegen aan kijkt/mee om kan gaan. ook denkt zij dat de mogelijke terleurstellingen en afwijzingen me niet beter zullen doen en misschien wel zorgen dat ik weer van voren af aan moet beginnen. wat zouden jullie doen?? het advies volgen van de begeiding of toch bij je eigen standpunt blijven??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:20

Tieme: je moet in elk geval nooit je eigen gevoelens aan de kant gooien. JIJ bent degene waar het om gaat. Als jij echt het gevoel hebt dat dit te snel gaat, moet je het niet doen. Het is heel goed mogelijk dat er op dit moment even niet veel meer bij kan, want vaak heb je even tijd nodig om nieuwe patronen en nieuwe informatie te verwerken.
Dan komt de rest vanzelf wel over een tijdje :j

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:21

Hey Tieme, ik heb ook syndroom van asperger en kan me helemaal vinden in wat je schrijft. Ik krijg ook begeleiding en ondervind daarin ook af en toe moeilijkheden, ik ben zelf namelijk niet altijd in staat om te uiten waar ik hulp bij nodig heb ... toch moet je altijd onthouden dat het JOUW begeleiding is, jij beslist wat doorgaat en wat niet, waar je je goed bij voelt kan je "aanmoedigen" en laten gebeuren, maar als jij je ergens niet goed bij voelt heb jij ook het recht om te zeggen dat dit niet is wat jij wil. Je begeleidster moet dit dan ook loslaten, zij kan er af en toe nog eens op terugkomen of je je al klaar voelt of dat je zicht hierop al veranderd is, maar ze moet het je niet opdringen.
Ontzettend knap dat je het nog hebt kunnen voorkomen vorige keer, ik heb het daar ook altijd moeilijk mee en laat dan meestal achteraf mijn moeder bellen dat ik me er toch niet goed bij voel. Volgende keer heel duidelijk zeggen dat je dit niet hoeft en verdergaan met iets anders waar je wel behoefte aan hebt. Als je merkt dat je begeleidster er zelf niet meer op terugkomt maar na een tijdje voel je jezelf er wel klaar voor ed kan je er zelf altijd nog op terugkomen ... geloof me vrij, dan zijn ze altijd ontzettend blij dat je daarna toch samen met hen de stap nog "durft" zetten!

succes