Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:42

Daar zit ik dus ook zo mee, aan de ene kant wil ik er wel met mijn ouders over in gesprek gaan, welliswaar als ik er klaar voor ben, maar mijn broer heeft dat ook al een aantal keren geprobeerd. Hij heeft al een tijdje helemaal geen contact meer met mijn ouders. Kortom, wat bereik ik ermee en maak ik het voor mezelf niet nog moeilijker? waarschijnlijk loop ik dan weer tegen diezelfde muur als waar ik altijd al tegen aangelopen ben...
Tja, wat is wijsheid. Dat zal ik voor mezelf uitmoeten zoeken. Wat wil ik ermee en is het het waard?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:18

Het probleem is veelal dat dit soort ouders absoluut geen inlevingsvermogen hebben en eigen tekortkomingen direct op de ander projecteren. Ze voelen zich aangevallen, onbegrepen, want er
waren toch ook zoveel leuke dingen, gedragen zich uiterst defensief. Alles wordt omgedraaid,
verdraaid, ontkent. Jij bent namelijk 'gek' en niet zij. Als ze de dingen zouden hebben ingezien, hadden ze zich nooit zo gedragen als ze zich hebben gedragen en anders hadden ze het onderwerp al lang zelf aan gesneden en/of excuses gemaakt. En dan ga je weer aan jezelf twijfelen, tenminste ik wel en ga je je nog schuldig voelen ook, want inderdaad er waren ook leuke dingen... Ik probeer nu de omgang oppervlakkig te houden en me af te sluiten voor steken onder water en valse opmerkingen. Dat zijn mijn moeder haar eigen frustraties/projecties en heeft niets met mij te maken. En ik zorg dat mijn vriend altijd bij me is als ik bij mijn moeder in de buurt ben, met hem erbij gedraagt ze zich beter. Ik doe hard mijn best mezelf niet meer zo te laten manipuleren met schuldgevoelens en ik probeer assertiever te zijn. Die ontwikkeling maak ik niet zo maar even door, want ik sta behoorlijk onder de "macht" van mijn moeder. Jaren lang onder de invloed van mijn ouders te hebben gestaan, heeft zijn effect niet gemist. Maar ik moet proberen mijn aangeleerde hulpeloosheid beetje bij beetje los te laten. Mijzelf emoties toe te staan, niet denken dat ik overal verantwoordelijk voor ben en schuldig aan ben, me niet zo snel aangevallen voelen en inzien dat ik net zoveel mee tel als ieder ander. Ik ben niet meer dat kind en ik ben niet meer van mijn ouders afhankelijk. Alleen door bepaalde gebeurtenissen worden vroegere emoties weer getriggerd en dan vind ik het wel eens moeilijk om in te zien dat ik in het hier en nu leef en volwassen ben en niet weer dat kind ben in de vroegere situatie. Dergelijke dingen kunnen je dan ook opbreken in een relatie of in je werk of hobby en heel veel stress en depressie opleveren. Ik vind het ook vaak moeilijk om mensen te vertrouwen, ik ben toch bang weer zo te worden behandeld als mijn moeder ons behandeld(e). Een heel bedreigende gedachte. En helaas zul je dergelijke mensen ook wel eens tegen komen. Het moeilijke is ook dat ons gezin vroeger er voor de buitenwereld uit zag als het ideale gezin, want daar werd wel voor gezorgd. Keeping up appearances. Dus dan is het best moeilijk om openlijk te praten, want dat komt dan al snel over als zwart makerij en dat je ze ziet vliegen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:55

Het is net alsof je over mijn ouders schrijft en hoe onze gezinssituatie was, zo herkenbaar...

Weet even niet zo goed wat ik verder moet zeggen.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:54

ik ben vandaag ook weer naar de huisarts geweest omdat ik weer erg angstig was en ik benauwd was ed.
nou heeft ze me doorverwezen naar een psycoloog.
ze zat er zelfs aan te denken mij seroxat voor e schrijven,iemand ervaring met die medicijnen?helpt dat echt of vlakt t alleen af?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:14

Ik ken seroxat niet, ik heb zelf Efexor.
Die vlakt wel af, maar is ook nodig momenteel. Anders heb ik woede- en paniekaanvallen die echt niet te houden zijn. Dus in ide zin helpen de medicijnen bij mij wel.
Ze nemen de oorzaak niet weg, maar dat doet seroxat ook niet, daarvoor heeft de huisarts je doorgestuurd naar een psycholoog.

Maar als je meer wil weten over ervaringen met Seroxat, kijk dan ook eens in dit topic (Ernstige depressie):
[MW] Ernstige depressie
Volgens mij zijn daar wel mensen die ervaring met dit medicijn hebben.

Sterkte in ieder geval

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:48

Helaas kan ik me hier ook melden. Al 6 jaar gaat het niet zoals het hoort te gaan. Problemen met een ex die nogal agressief was, die zelfmoordpoging deed en zo heeft er nog meer gespeeld. Sinds vorige week donderdag is het helemaal mis, ik kan niets maar wil ook niets meer. Het liefst zou ik de hele dag slapen om op die manier alles even te vergeten. Afgelopen maandag me ziekgemeld op mijn werk (iets wat heel uitzonderlijk is) Helaas viel het bij de baas niet in goede aarde, het komt er op neer dat het mijn schuld is dat ik ziek ben, dat het bedrijf niet draaien kan enz Ik moet maar gewoon gaan werken dat zou een goede therapie zijn. Het brengt me helaas alleen maar in een grotere dip, ben erg gezellig momenteel doe niets anders dan janken. Zelfs mijn eigen huisarts vond het dusdanig serieus dat ze geadviseerd heeft om rust te nemen en alleen maar leuke dingen te gaan doen. Voor mijn gevoel gaat het alleen maar minder voel me steeds slechter maar het schijnt erbij te horen?!

Janne: Qua medicatie is het hoe raar het ook klinkt een kwestie van proberen. Iedereen reageert er weer anders op. Ik werk bij een huisarts, de 1 is er erg tevreden over de ander juist niet.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:14

Ik kom net van de psych. weer gigantisch gehuild en veel geleerd over mezelf.
Ze probeerde me te laten zien hoe negatief ik was over mijzelf en mijn toekomst, mar drong nog niet zo door.

Heb me ook ingeschreven voor die website!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:18

He goed van je. Dat het bij de psycholoog nog niet zo doordrong is logisch. Ik denk ook niet dat dat kan na zo'n eerste keer. Op zich goed dat ze je probeert te laten zien dat je negatief bent, maar gaan jullie ook op zoek naar de oorzaak? Ik ben de laatste tijd ook (nog) negatiever dan normaal, maar dat is nu ook meer door die (kl*te) depressie. Als het rot met je gaat en je komt er zelf niet meer uit, is het niet zo gek dat je steeds negatiever word... Had je wel een goed gevoel over het gesprek? Want dat is wel erg belangrijk.

Ik weet nog niet wat ik van de cursus vind... Vind de filmpjes 'gemaakt', nep en irritant. Verder ben ik benieuwd naar de volgende 'lessen' want de eerste heeft nog niet zoveel indruk op me gemaakt. Ik weet ook heus wel dat als je positief probeert te denken, alles langzaam aan beter gaat en als je negatief blijft denken je in een negatieve spiraal komt. Daar heb ik die cursus echt niet voor nodig. Maar ik zit er al zo diep in, dat ik de positieve dingen gewoon even niet zie.

Ben inmiddels aan het lezen in "Het miskende kind in onszelf". Dat maakt meer indruk dan de cursus. Ik herken er veel dingen in en dat is tegelijkertijd confronterend. Ik ben momenteel echt weer aan het afglijden en kan het niet stoppen, hoe graag ik ook wil. Dat komt trouwens niet alleen doordat ik in het boek begonnen ben, dat was daarvoor al. Nog twee weken volhouden, dan is de psycholoog terug en mag ik weer heen...

Zal zo in ieder geval mijn stemmingsdagboek voor vandaag weer even invullen op de site Knipoog Probeer toch maar even vol te houden.
Heb ik maandag in ieder geval wat om over te praten met de SVP-er...

Word hier gek van, zit mezelf in de weg en wil er eigenlijk gewoon niet meer zijn. Die gedachte heb ik toch weer best vaak op een dag. Als ik langs water rij, denk ik er aan dat een vedrinkingsdood niet eens een hele vervelende dood is en lijkt het me wel een optie. Gelukkig ben ik te schijterig om zelf wat te doen, want stel je voor dat het mislukt...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:30

Ja, rouwen om een jeugd waarin je niet jezelf kon zijn, je gevoelens weg moest drukken en vaak bang was, is heel zwaar. Maar het nare is dat als je er niet om rouwt, je er altijd mee rond blijft lopen. Vaak hebben ouders zich zo gedragen of gedragen zich zo vanwege hun eigen slechte jeugdervaringen, die ze nooit echt hebben erkend/verwerkt. Zo blijft een hoop van dergelijk gedrag van generatie op generatie worden door gegeven. Met alle gevolgen van dien. Een jaar of twaalf geleden was er een ca. 40 jarige collega op mijn werk die geregeld begon te spreken over zijn jeugd waarin hij erg was geslagen en dat hij altijd bang was dat hij dat bij zijn eigen kinderen (toen tieners) ook zou gaan doen. Een tijdje later is hij geestelijk zo erg ingestort dat hij gedwongen moest worden opgenomen. Vermoedelijk heeft hij al die jaren gedacht dat hij het allemaal nog wel zelf aan kon, hoe zwaar het waarschijnlijk ook was. Daarom is het maar goed dat je nu op jonge leeftijd hulp hebt en met dingen aan de slag bent gegaan. Heel veel sterkte en blijf er alsjeblieft in geloven dat hoe je je nu voelt niet voor altijd is en je je beter zal gaan voelen. Zorg goed voor jezelf.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:37

Het is inderdaad beter om het op jonge leeftijd aan te gaan pakken, hoe ouder je word hoe moeilijker word (wat ik veel van 40+ mensen hoor). Het is vind ik alleen ontzettend lastig dat je niet alleen jong bent, maar ook jezelf moet leren kennen, de puberteit net hebt gehad, werk, opleiding en sociale druk.
Ik ben blij dat ik nu de tijd krijg van de wajong om het aan te gaan pakken, dat geeft me veel rust.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen die naast de verwerking gewoon moeten werken het ontzettend moeilijk hebben en eens in zullen storten omdat ze het niet meer aankunnen.

@ pollywoppy, ik lees je onderschrift en weet dat het je hoofd is die dat zegt, maar ik weet uit persoonlijke ervaringen wat het is als iemand verdrinkt, het is een ontzettend pijnlijke dood...
Ik ken je gedachten daarover ontzettend goed, heb ze lang bij me gedragen (18 jaar) en nu nog steeds soms maar het is absoluut niet de oplossing, echt niet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:50

Uitkomen doet het nooit, feitelijk is er nooit de tijd en de gelegenheid voor. Maar jaren lang door gaan met werken en alle andere zaken terwijl je eea nooit hebt willen/kunnen verwerken, geeft je leven ook weinig kwaliteit, kan ik uit eigen ervaring vertellen. En het heeft ook dan zijn weerslag op je omgeving. Op een gegeven moment was ik zoveel aan het piekeren en malen, omdat ik "perfect" moest zijn terwijl ik dat niet meer aan kon en eigenlijk niet meer wilde, dat ik fouten ging maken op mijn werk, verjaardagen begon te vergeten en me daar dan weer zo vreselijk schuldig en onzeker door begon te voelen. Het werd allemaal van kwaad tot erger. Want je mag van jezelf geen steekje laten vallen, want je moet dat brave, perfecte kind zijn, terwijl er ondertussen een vulkaan van woede en frustratie in je zit en de gedachte waarom je nou altijd perfect moet zijn. Nou laat die steek nu maar eens stevig vallen, zodat je straks verder kan met je leven zonder een enorme rugzak mee te slepen aan onverwerkt trauma. En opgekropte woede.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:02

Ik ken zelf die gevoelens niet, wel veel mensen die die gevoelens hebben van perfect moeten zijn.
Misschien juist omdat ik van baby zijn aan al heb meegekregen dat ik nooit wat zou kunnen, dom zou blijven en lelijk zou zijn. Ik heb wel jarenlang de drive gehad om het tegendeel te bewijzen, maar het zit niet in me om daarin streberig te zijn.
Ik begin nu steeds meer te leven als wanneer men me niet accepteerd zoals ik ben, wanneer men mij wil veranderen tot iemand waar een ander zich veilig bij voelt, dan wil ik niks met diegene te maken hebben.
Ik vind namelijk niet meer dat ik me moet veranderen om een ander een plezier te doen.
Ik heb me mijn hele leven aangepast naar mijn vader en ken daardoor alleen maar een hel van mijn jeugd. Nu is het mijn leven, mijn kans en mijn beurt. Nu moet ik het doen.
Dat zorgt er bij mij voor dat ik wat ga doen. Dat ik 's morgens opsta, stofzuig, boodschappen haal en afwas.
En er zijn veel momenten dat ik het niet meer zie zitten, dat het me teveel word, dat ik aan mijn jeugd denk.
En ik ben dan weken van slag, er komt dan niks uit mijn handen.
En opeens zie ik mijn hondje dan naar mij kijken, die naast me op de bank springt en strak tegen me aan gaat liggen en ik kan het ineens even weer loslaten, even weer ademen.
Van die momenten moet ik het nu hebben.
Ik weet dat ik de dingen die ik heb meegemaakt mijn hele leven bij me draag, dat het de ene moment beter gaat dan de andere moment. Dat het deels mijn leven blijft bepalen. Zolang ik er maar beter mee om leer te gaan. Zolang ik maar niet meer het gevoel heb dat ik nu nog steeds in dezelfde gevangenis leef als toen.
Zolang ik maar niet telkens bang hoef te zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:01

Door de kritiek probeerde ik inderdaad het tegendeel te bewijzen, alleen dat had toch niet veel nut, want als iemand je als een duiveltje wil zien, dan verander je daar niets aan.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:03

Dat klopt helemaal. Nu probeer ik dat meer bij de ander te laten. Vind het nog steeds ontzettend lastig, mijn psychiater en mijn vriend proberen me daar erg veel bij te helpen, maar soms..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:10

Dat ken ik maar al te goed, diep van binnen wil ik toch dat mensen me aardig vinden en aardig tegen me doen, terwijl ik me daar in feite niet al te druk om zou moeten maken... Maar dat is dan weer die irritante onzekerheid, gggggrrrrrrr Boos! !

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:18

ik ken het helemaal!
Ontzettend frustrerend. Vooral omdat ik mezelf naar beneden haal door toe te geven aan die onzekerheid ipv bij mijn gevoel te blijven...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:29

Wat bij mij krom is, is dat ik op mijn werk altijd stiekem denk dat mijn baas niet tevreden met me is, terwijl ik dan met mijn functioneringsgesprek niets dan lof te horen krijg.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:33

is het denk je ook niet aangeleerd om negatief over jezelf te gaan denken?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:51

Vermoedelijk, soms is de menselijke geest zo moeilijk te volgen dat er geen touw aan vast te knopen valt.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:52

Klopt! Dat vind ik soms het meest vervelendst (kan dat woord wel, vervelendst??)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:54

Volgen mij is het vervelendst of meest vervelend Haha! .

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:01

had het dus wel goed! Whiehoe Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:43

Ik las net het volgende en ben het er mee eens. Sorry dat het in het Engels is:
Important to happiness: at least once a week, turn off the television and your cell phone. Take a walk in the woods or local park. Give your mind some time to recover. An important part of being alive is taking the time to notice and enjoy the textures of life - the sunset,
birds singing, a dog's tail wagging, the smell of rain on macadam after a warm day, the wrinkles around someone's eyes when a smile is genuine. When our brain is preoccupied, we live life only on the surface. We miss out on taking the time to get to know other people, our environment, and on getting to know ourselves.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:47

Ik ben me pas van mijn omgeving echt bewust geworden toen mijn broer is overleden, omdat ik me toen ook pas echt bewust werd van mijn leven.
Ik ga ook min 1x in de week in een park of bos lopen met mijn hond.
Even totaal proberen te ontspannen en energie op te doen.
De zon voelen op mijn huid, de bloemen en blaadjes zien.
Heerlijk!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 22:20

Jeetje ik kan alles wel gaan quoten omdat ik me er zo in herken...

@ himyar: Ik heb dat ook op mijn werk, eigenlijk weet je ergens in je achterhoofd wel dat je je werk goed doet en dat ze echt wel tevreden zijn, maar toch steeds weer die onzekerheid. Ik ben ook steeds op zoek naar die bevestiging en áls ik dan een complimentje ofzo krijg, weet ik weer niet hoe ik daar op moet reageren en mee om moet gaan...

@ Carola: Het is denk ik inderdaad aangeleerd en vooral héél erg ingesleten... Ik herken dat ook, denk ook heel negatief over mezelf, heel minderwaardig. Dat komt omdat ik thuis een veilige plek gemist heb waar ik mezelf kon ontwikkelen, mezelf kon uiten enz. Maar je weet niet beter en zoekt als kind de oorzaak bij jezelf. Het ligt dus aan jou, want jij doet het fout... Zo sluipt de onzekerheid er in.

Ach, jullie kennen het helaas ook...