Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:14

nouja lijkt me niet meer dan moraal waardig dat je zo met elkaar omgaat , maar goed ik ben niet van n organistaie ;)

lovebonney

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:55

Hey allemaal!
Even een vraagje, ik heb nu die sensor gekregen van het ziekenhuis. Daar kan je dus op aflezen wat je bloedglucosewaardes zijn. Maar nu zit er toch wel veel verschil tussen mijn geprikte waarde en de waarde die de sensor aangeeft. Gister voelde ik dat ik wat laag zat, prikte ik was die 4,1 maar de sensor gag 8,1 aan? En nu vanmorgen kreeg ik alarm van de sensor dat ik 3,5 had maar met prikken was die 5,6?

Wie weet of dit klopt?
xxxx

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:05

De verschillen zijn wel erg groot. Er zit een kwartier verschil in de meting van de sensor en een vingerprik (vingerprik is preciezer), maar dit is wel pittig.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:16

zou m laten eiken bij t zkh, dit is zeker te groot verschil!

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:34

Zulke grote verschillen had ik idd niet...
Vond het wel lastig dat ie vertraagd was. Daardoor wel aantal hypo's gehad. Morgen krijg ik uitslag van DVK!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 16:36

nou mijn verpleegkundige heeft met school gebeld over Rome en die heeft helaas niks aan hun gedachte kunnen veranderen =( dus ik mag niet mee =(

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:53

Jammer..

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:32

schandalig, meid ligt niet aan jou maar aan je school, grrr dit soort stommiteit haalt t bloed onder mijn nagels vandaan, hoezo discriminatie... _-:(

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:53

ja want ik wist idd dat de sensor vetraagd, maar zoals vanmiddag had ik met de vingerprik een waarde van 2,8 en voelde mij ook zo, dus snel wat gegeten, maar een half uur later zie je op de sensor geen 2,8 staan?

kheb al geemaild met mijn diabetes verpleegkundige!

En MI1990 ik vind het idd ook schandalig, echt dat ze zo kunnen discrimineren!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:59

Hallo, ben ik weer!

Ik heb de uitslag van de sensormeting maar hier waren ze eigenlijk best wel tevreden over. Er is wel uitgekomen dat als ik vrij ben me waardes veel minder schommelen en beter zijn, maar ja, daar is niets aan te doen!

Kreeg als advies om als ik dagdienst heb geen langwerkende insuline te spuiten ivm met hypo's smiddags.
Deed ik dat gister met resultaat: hypo van 2,6!
Hoe kan dit nou?

XXX Mier

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:49

duurt even voordat je lijf reageert zoals t hoort, zou het iets meer tijd egevn om te kijken hoe je lichaam zich aanpast (of niet)

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:16

Oke! proberen we het de volgende dagdienst weer ;)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:16

he,
ik heb ook suikerziekte type 1! Nooit geweten dat hier een topic over was :P
Ik heb het inmiddels al 9 jaar.....
Maar ik heb meteen een vraag, ik word 's ochtends altijd wakker met te hoge waardes (tussen de 10 en 20)
Als ik 's avonds meer ga spuiten krijg ik 's nachts hypo's....
Ik heb alles al geprobeerd, maar het maakt gewoon geen verschil,
iemand hier ervaring mee of tips voor me?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:58

wat zegt je diabetesvpk, misschien dat je snachts n hypo krijgt zonder dat je t door krijgt en daarom met hogere waarde eruit komt?

dat had ik nl ook o en wij hebben mijn langwerkende insuline met 1eh opgeschroefd, ik kom er soggend relatief laag uit (rond of net onder de 4) maar als ik 1 eh minder spuit, kom ik r ook soggends te hoog uit.
wil niet zegegn dat dat bij jou ook de oplossing is, elk lijf is en reageert weer anders.

lovebonny ik mocht geen onregelamtige diensten werken (heb lang als receptioniste in hotel gewerkt) omdat die tijdsschommelingen niet te combineern waren met suikers

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:01

ja mn dokter zegt er niet zoveel van, die vindt dat ik een keer een nacht elk uur moet meten, zodat ik weet wat er precies gebeurt..
Maar ik denk zelf niet dat het nachtelijke hypo´s zijn, want die merk ik altijd op! En als ik het niet merk (had ik vroeger nog wel eens) dan had ik de volgende dag knallende koppijn en was ik compleet uitgeblust.....

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:10

ja zou je toch snachts s moeten prikken, elk uur lijkt me beetje te veel van t goede maar uurtje of 11, uurtje of 3 en dan soggends tussen 6 en 7 zoiets?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:13

tjah misschien wel doen dan, nou ik ga het vanavond nog doen :)
Kijken of het iets oplevert...
Trouwens hebben jullie ook wel eens dat je iets actiefs aan het doen bent en dat je dan na de tijd hoger zit dan ervoor? Dat heb ik, en dat vind ik ook wel vreemd, aangezien je toch meteen verbrand? Ik heb dan meestal dat het uren later pas gaat zakken.....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:21

wie weet er goede en goedkope webshops waar je teststrips en dergelijke kan kopen??

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:43

geen idee, ik haal ze altijd bij de apotheek

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 19:41

ik bestel ze altijd bij hermedico :) maar heet nu mediq direct ofzo :P

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:17

MI1990 schreef:
ik bestel ze altijd bij hermedico :) maar heet nu mediq direct ofzo :P

die site had ik al gevonden maar ik kan geen prijzen vinden???

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:07

Ik bestel altijd alles bij farmadomo. Maar ik krijg alles vergoed, dus de prijzen weet ik niet. :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:05

Over die hoge ochtendwaarden, daar zijn twee oorzaken voor (over het algemeen). Ik lees al terug over de hypo in de nacht met daardoor enorm stijgende waarden in de ochtend. Dit noemen ze officieel het Somogiy-effect. Doordat in de nacht je bloedglucosewaarde onder de 3 zakt, gaat je lever zorgen dat er opgeslagen glucose uit je 'reservepotje' in je bloed komt. Deze glucose haalt je uit de hypo, maar er zit geen rem op de hoeveelheid die losgelaten wordt. De klep van de suikerpot gaat open en de glucose komt los, onbeperkt. Er is geen insuline genoeg in het lichaam om die glucose in de cellen te laten. Je meet dus al die losgelaten glucose in je bloed. Meer spuiten voor de nacht helpt vaak niet, met een wat hogere waarde naar bed en die hypo voorkomen werkt vaak beter.

Toch is dit bij type 1 niet de grootste oorzaak van hoge nuchters. Maar liefst 89 procent van alle mensen met type 1, vooral jongeren, hebben last van het Dawnfenomeen. Dawn staat voor dageraad, de hele vroege ochtend. Zo rond een uur of vier, vijf gaat je lichaam zichzelf klaarmaken om weer wakker te worden. Alle organen werken op langzame kracht in je slaap en het groeihormoon zorgt ervoor dat het lichaam glucose gaat vrijmaken die opgeslagen zitten in o.a. je spiercellen. Dit is nodig om je lichaam weer te laten ontwaken. Als er niet genoeg werkzame insuline in je bloed zit om die glucose in de cellen te krijgen, blijft die dus weer in het bloed. Gevolg: hoge nuchters. Meer spuiten kan werken, maar vaak krijg je dan dus al in de voornacht die beruchte hypo of loop je later op de dag tegen hypo's aan.

Eigenlijk is de pomp het enige wat ervoor kan zorgen dat je in de na-nacht/vroege ochtend een hogere dosis insuline krijgt en dus het Dawnfenomeen kan opvangen. Niet voor niets krijgen zoveel jongeren voornamelijk om deze reden het advies om op de pomp over te gaan.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:08

oh ok, dankjewel voor de uitleg! Hier had ik dus nog niet van gehoord :)
Ik heb vannacht gemeten, dit was het resultaat:
11 uur : 5.7
2 uur: 2.9
5 uur: 4.0
8 uur: 7.3
Heb de hele nacht bij zitten eten....
Maar denk dat ik het eens ga proberen met minder spuiten en wat meer eten 's avonds...
Vanavond proberen en weer meten maar.....

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:34

vincentlover schreef:
tjah misschien wel doen dan, nou ik ga het vanavond nog doen :)
Kijken of het iets oplevert...
Trouwens hebben jullie ook wel eens dat je iets actiefs aan het doen bent en dat je dan na de tijd hoger zit dan ervoor? Dat heb ik, en dat vind ik ook wel vreemd, aangezien je toch meteen verbrand? Ik heb dan meestal dat het uren later pas gaat zakken.....

ja maar ik denk dat ik dan toch al gezakt ben zonder dat ik t merk, heb t met rijden ook dak t niet altijd merk, mijn paard daarinetegn wel

zou idd proberen om met hogere suikers naar bed te gaan, als je al zo keldert.

spullen bestel ik bij hermedico en heb r nog nooit voor hoeven betalen, ziekenfonds he, dus daar zal je zelf ook niet voor hoeven betalen }>