Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:29

Dat zijn inderdaad dingen die ik doe en ik mag het eventueel van de fysio ook zachtjes forceren door van bovenaf wat druk te geven. Alleen span ik dan gelijk alles aan, dus dat doe ik niet. Maar dat gebeurt dus ook als de fysio het probeert... Als ze klaar is met het stabiliseren en loswerken ligt mijn knie overigens wel rechter.

Ik denk trouwens niet dat het door vocht komt. Vlak na de operatie had ik namelijk echt een enorm dikke knie en toen strekte die wel goed, en nu is al heel veel vocht weg en strekt hij minder goed...
Zelf denk ik dat ik verkeerd gezeten heb, had een dag gezeten en maar weinig mijn been omhoog gehad. En daarna was ie ineens zo stijf.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:27

Pff word nu toch wel steeds zenuwachtiger! Over 2 weken ben ik aan de beurt, maar ik dachrcht misschien te makkelijk over nu ik jullie verhalen lees..

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:27

Wel heb ik me voorbereid om verveling te voorkomen, genoeg boeken films en series ingeslagen haha.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:50

Ik dacht er in het begin ook te makkelijk over, heb me daar toch een partijtje spijt van gehad... Laat ze je voor de operatie een pijnblock in je been geven, die werkt pas na heel wat uur uit, scheelt qua pijn. En begin op tijd met de morfine, als je er te laat mee begint werkt het niet zo goed.

Wel alvast heel veel succes en sterkte :D

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:12

Met mij gaat het heel goed :D Ik ben nu 6,5 maand na de operatie en ik heb vandaag weer een nieuw record bij het hardlopen: 3,45km! Nog lang niet de 16km die ik vorig jaar liep maar het belangrijkste is dat ik geen meer pijn heb na het lopen. En de fysiotraining zijn we ook aan het afbouwen dus ik ben helemaal happy :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:24

Wat super! Vanaf hoeveel maanden mochten jullie eigenlijk weer paardrijden? Ik las iets over 6 maanden ofzo (mits alles goed gaat natuurlijk).

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:02

Trijnie, ooh wat heerlijk. Ik kijk ook uit naar dat punt, al gaat dat nog wel even duren.

Goldenarrow, ik mocht na 3 maanden er weer voorzichtig op. Dat was eind januari. Ik mag blij zijn als ik nu 1 of 2x per week kan rijden. Gelukkig heb ik fijne bijrijders voor mijn paard zodat hij lekker getraind blijft.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:09

Oh, dat is al best snel! Ik heb geen eigen paard, dus hoef me gelukkig niet druk te maken om haar beweging te geven, maar ik vind het gewoon leuk om weer te kunnen rijden :+ En de eigenaar vind het ook altijd wel gezellig als ik er ben en er even op stap.

Zou eigenlijk dit jaar twee van zijn paarden doorrijden, maar dat gaat niet meer gebeuren helaas -O-

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:15

Bedenk wel dat het wel onder een hoop voorwaarden is. Rustig paard, gunstige omstandigheden zodat ik er ook echt niet vanaf kukel. Kom ik aan met een zeer kooplustig werkwillend paard die hoog opgooit, maar met een zeer eigen karakter en als ie dan de bokkenpruik opzet...... Oftewel ik sta er nog vaker naast dan dat ik erop zit, tot mijn grote frustratie. Omdat lang niet alle passen van mij zijn. Op goede dagen gaat t allemaal goed, op andere dagen probeert ie me uit en dan stap ik weer af als ik er überhaupt al opgestapt ben. Ik kan aan zijn hoofd zijn bui aflezen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:32

Dat is wel balen zeg! Meestal zijn ze juist wel liever/meewerkender wanneer je zelf niet helemaal fit bent is mijn ervaring juist. Gelukkig dan maar dat je wel je bijrijders nog hebt :)

Deze merrie is echt superbraaf. Ironisch genoeg is dit wel het paard waar ik toen vanaf gevallen was toen ik mijn kruisband scheurde :+ Maar dat was echt een stom ongeluk, wat juist kwam doordat ze eigenlijk zo braaf was, haha. Ze is wel groot (1.71m), dus het op en af stappen zal ook wat lastiger zijn. Maar dat is allemaal voorlopig nog niet van toepassing... Eerst maar weer eens fatsoenlijk kunnen lopen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:44

Tja, dat was ie de eerste 2x. Leuk zo'n paard met een eigen wil :D Hij is wel superbraaf, maar houdt even goed van een geintje op zijn tijd. Met een rustiger paard had ik er al veel meer opgezeten := dus doen we no maar even rustig aan. Als we einde dit jaar, maar klaar ben om snel onze laatste punten te pakken in de L1 om dan rap door te gaan naar de L2.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:52

Ik hoop voor je dat het binnenkort een stuk beter zal gaan :) Dan kan je ook weer gericht gaan trainen natuurlijk. Houden je bijrijders hem wel op niveau?

Moet zeggen dat ik paarden met een eigen wil toch stiekem wel het leukste vind hoor. De merrie die ik rijd is echt enorm braaf, zou er een kind mee weg sturen, maar ook wel een beetje een dooie wat dat betreft. Haar zoon is heel anders, die is wel braaf, maar ook nog heel jong. Hij wordt dit jaar 3, zit geen greintje kwaad in, maar is wel nog onvoorzichtig met mensen.

We gaan trouwens enorm offtopic... :P

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:57

Ja gelukkig wel. Hij blijft lekker op niveau. Ik moet nu voornamelijk weer even de communicatie weer op 1 lijn krijgen met hem. Ik vraag wel het eea aan hem, maar blijf zelf op bepaalde punten in gebreke omdat ik dat nog niet aankan/nog geen kracht genoeg voor heb. Balans is niet zoals ie was en nog meer van dat soort dingen. Zitten we weer op 1 lijn, dan gaat ie voor me door het vuur. Wel rijd ik met brace. Puur voor het kunnen opvangen van zijn geintjes en stiekem kan ik dan toch wat meer dan zonder. Soort van win-win situatie.

Enne geef mij ook maar die paarden met een willetje zolang ze maar eerlijk blijven.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:19

Ben net bij de fysio geweest. Die bevestigde ook dat het erg snel gaat. Maar ze waarschuwde me wel dat het ook ineens kan stagneren, dus dat het nog niet zoveel betekent.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:47

De orthopedist had eerst gezegd na 5 maanden weer rijden, toen ik na 3,5 maand op controle ging zei hij 6 maanden. Na 4,5 maanden kon ik me niet meer bedwingen en ben ik gaan boscrossen met mijn verzorgpaard :o Geen last gehad daarvan en gewoon blijven rijden daarna O:) Maar ik vond het rijden zelf nooit pijnlijk, enkel in het begin als ik mijn voet in de beugel deed, de houding waarin mijn knie dan lag, dat was soms even vervelend.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:02

Heerlijk. Ik zou ook weer volop willen rijden. Ik doe dit alleen niet omdat mijn knie gewoon nog steeds dik is en ik er dus dagelijks last van heb. hij is ook behoorlijk stijf daardoor. en het eigenwijze karakter van mijn paard werkt ook niet echt mee hahahaha

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:09

Zo lang je niet van je paard valt en de kruisband weer beschadigt of scheurt is er ook weinig aan de hand, maar als dat onverhoopt wel gebeurt dan heb je toch een serieus probleem, Trijnie.

Vervelend dat je knie nog steeds dik is, Martine. En dat je er nog dagelijks last van hebt. Enig idee hoe dat komt? Je zit nu op ca. 5 maanden, toch? Ik had rond die tijd een behoorlijke dip, maar gelukkig ging het na 6 weken alleen nog maar vooruit.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:15

ik denk dat ik ook nu in die dip zit, zowel lichamelijk als tussen mijn oren. Komen we ook wel weer overheen. De knie is nu voornamelijk dikker als ik de eerste keer weer een nieuwe oefening moet doen bij de fysio.Echter maandag ging het even goed fout. Ik moest 2x 20 sec hardlopen op de band. Nou dat bleek dus veel te veel van het goede te zijn geweest. Of misschien geef ik toch te laat aan van wat wel of niet kan.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:22

Had je er toen al meteen last van dan? Ik had zoiets toen we begonnen met hinken en kikkersprongen en steeds meer achter elkaar. Een dag later leek het ineens helemaal mis. Hinken heb ik daarna nooit meer gedaan.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:25

Hoi Iedereen, Zou ik hier wat kunnen meepraten?
17 april is het voor mij de tweede keer dat er een operatie gepland staat. De eerste is 3 jaar geleden geweest. Toen heb ik een donor kruisband gehad en hebben ze wat aan de meniscus gedaan. Nu is het vooral de meniscus. De arts zei dat hij op de scan duidelijk zag dat de nieuwe kruisband gescheurd was, maar de knie voelde wel heel stabiel aan, dus hij weet nog niet zeker wat hij tijdens de operatie gaat doen.
Vorige keer 3 dagen moeten blijven. Nu zal het maar 1 nacht zijn.
Men paardje gaat de vanaf mei/ juni op training en hoop daarna zelf alles terug op te pakken.
Ik kijk er helemaal niet naar uit.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:27

Hee, jij ook? Heb je een nieuw paardje gekocht?
Wat balen dat je nieuwe kruisband gescheurd is. Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen. Sterkte alvast.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:37

Balen zeg! Maar als hij totaal niet instabiel aanvoelt hoeft hij toch ook niet per se vervangen te worden? Mag ik vragen waarom ze 3 jaar terug voor een donorkruisband zijn gegaan in plaats van een kruisband van lichaamseigen materiaal?

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:55

Emma_s_girl: had je het tegen mij? :+ Heb geen nieuw paardje.

goldenarrow: Mag je zeker vragen, ik ben een open boek :D
Ik kan/kon mijn knieën overstrekken, waardoor mijn pezen blijkbaar flexibel zijn en het daardoor meer zou voorkomen. Ik moest toen een testje doen waarbij je je hand naar achter kantelt en je probeert dan met je duim je voorarm te raken. Dat kon ik dus en was het voor de chirurg een uitgesloten zaak dat het een donor zou worden.
Nu kan ik nog steeds met mijn linkerknie overstrekken, maar door die nieuwe kruisband in de rechter kan dat daar niet meer. Best wel gek eigenlijk.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:04

Bumblehorse schreef:
Emma_s_girl: had je het tegen mij? :+ Heb geen nieuw paardje.

goldenarrow: Mag je zeker vragen, ik ben een open boek :D
Ik kan/kon mijn knieën overstrekken, waardoor mijn pezen blijkbaar flexibel zijn en het daardoor meer zou voorkomen. Ik moest toen een testje doen waarbij je je hand naar achter kantelt en je probeert dan met je duim je voorarm te raken. Dat kon ik dus en was het voor de chirurg een uitgesloten zaak dat het een donor zou worden.
Nu kan ik nog steeds met mijn linkerknie overstrekken, maar door die nieuwe kruisband in de rechter kan dat daar niet meer. Best wel gek eigenlijk.

Grappig om te horen. Hier nog zo'n hypermobile iemand. Bij mij hebben ze dus 2 hamstringpezen gebruikt, eentje dubbel en eentje 3xdubbel gebruikt.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:35

@Bumblehorse
Ja, ik had het tegen jou. Ik meen dat jij een PRE had en dat die verkocht was of zou worden, maar misschien heb ik het wel helemaal mis ;-).