Afvallen voor een auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:27

Suzanne F. schreef:
Natuurlijk is bewegen gezond maar het aantal calorieën wat je daarmee verbrandt wordt enorm overschat. Inname beperken is voor 90% bepalend bij afvallen. Sporten is echt bijzaak.
En ja bewegen is gezond voor je. Maar in het afvalproces een veel kleiner aandeel dan mensen denken.

Nou ja, het is natuurlijk wel zo dat je door spieropbouw (met name door krachttraining) een hogere verbranding in rust hebt, je insulineresistentie doorgaans afneemt en ook overige hormonen beter in balans blijven, waardoor je kúnt afvallen.

Gezond slank zijn is een combinatie van de juiste voeding (voldoende voedingsstoffen, vezels en eiwitten) én de juiste beweging voor jouw systeem. Met name goede krachttraining blijkt hierin essentieel.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:30

Suzanne F. schreef:
En toch is het 90 procent inname en 10 procent beweging/inspanning. Mensen overschatten dat stuk. Die denken: maar ik sport dus ik kan meer eten, ik sport het er wel weer af.
Inname is echt het belangrijkste. Je kan sporten wat je wilt maar als je je inname niet aanpast blijf je te zwaar.

Ik heb het niet over sporten, maar bewegen in het algemeen.

Van paar keer per week sporten, ben je niet ineens mega actief.

Maar ik heb het over wat ik zelf ervaar. Nu ik veel actiever ben geworden en lichamelijk veel zwaarder werk doe. Waarbij ook veel spierkracht komt kijken met het voeren van de koeien etc.

Die 2 a 3 x per week hardlopen in de week, hoef ik het niet van te hebben voor de caloriebehoefte. Al zit ik daardoor vandaag wel over de 30k stappen.

Maar doordat ik nu meer spier op hen gebouwd, lichamelijk veel fitter ben door het hardlopen. En daardoor meer energie heb gekregen om ook allerlei activiteiten uit te voeren. Merk ik weldegelijk dat het bij heeft gedragen om die 40 kilo kwijt te raken.

Alleen nu de knop weer omzetten voor de laatste kilo's.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:33

Ik klim omdat ik het leuk vindt, maar ik merk dus dat als ik vaker klim, ik minder behoefte heb aan snoepen. Waarom? Zonde van m’n workout en ik wil juist gewicht kwijt om nog soepeler naar boven te komen.

Dus bewegen is voor mij wel een motivatie om ook minder te snoepen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:01

Ja in de tijd dat je sport kan je ook nog eens lastiger eten. _O-

En zeker in de beginfase gaat je hartslag lekker omhoog bij sporten / wandelen / fietsen als je dat niet gewend bent. Dan val je echt wel sneller af. Je kan makkelijk 200-500 kcal extra verbranden per dag als je meer gaat bewegen. Dat is toch lekker meegenomen. :)

Ons lichaam is absoluut niet gemaakt om zoveel te zitten en zo weinig te bewegen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:03

Es_ther schreef:
Ik klim omdat ik het leuk vindt, maar ik merk dus dat als ik vaker klim, ik minder behoefte heb aan snoepen. Waarom? Zonde van m’n workout en ik wil juist gewicht kwijt om nog soepeler naar boven te komen.

Dit heb ik ook (met krachttraining), in mijn geval heb ik een geschiedenis van insulineresistentie/een instabiele bloedsuikerspiegel en dat verbetert echt enorm naarmate ik meer bespiering heb. Dus meer sporten betekent voor mij minder cravings en een zuiverder gevoel van verzadiging.

Ik heb een beetje een wisselende geschiedenis qua krachttraining :+ maar als ik weer begin, merk ik het al vanaf week 2 ofzo. Met cardio heb ik dat niet helaas (ik vind hardlopen heel leuk), dan krijg ik juist enorme honger.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 22:10

Haha jammer zeg! Kan je hardlopen dan niet combineren met kracht?

Ik heb toch maar een dagje kcal geteld vandaag omdat ik wat nieuwe combinaties eet de laatste tijd. Ik kom op 1916 kcal uit met weinig beweging. Ongeveer 6500 stappen.

Heel hard duimen dat m’n knie morgen meewerkt. Dat ik lang kan wandelen en kan sporten. Hoewel wandelen geen directe pijn doet leek 11 km me dom. :)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:43

VogeltjeM schreef:
Es_ther schreef:

Dit heb ik ook (met krachttraining), in mijn geval heb ik een geschiedenis van insulineresistentie/een instabiele bloedsuikerspiegel en dat verbetert echt enorm naarmate ik meer bespiering heb. Dus meer sporten betekent voor mij minder cravings en een zuiverder gevoel van verzadiging.

Ik heb een beetje een wisselende geschiedenis qua krachttraining :+ maar als ik weer begin, merk ik het al vanaf week 2 ofzo. Met cardio heb ik dat niet helaas (ik vind hardlopen heel leuk), dan krijg ik juist enorme honger.

Met cardio maak je gebruik van je glycogeen batterij ( voorraden van snel beschikbare vorm van suiker die zit in je spieren en lever dat is zo ongeveer op na een uur heel fanatiek sporten ) . Als dat op is.... dan gaat je lichaam absoluut heel hard roepen om eten.
Bij mij helpt dan : een bak skyr met fruit en 3 walnoten.
het is een beetje uitvogelen, want je moet wel aanvullen, anders herstel je niet , maar je wil niet alles aanvullen vanwege het afvallen.

krachttraining kost minder energie vandaar dat je dat dan minder tot niet hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:05

Ik heb echt een hekel aan sporten. Ik weet dat het voor mij ook niet vol te houden is dus dan kan ik er beter ook niet aan beginnen.
Vroeger met de paarden ging de inspanning gelijk met het plezier maar ik kan geen andere inspanning bedenken die ik leuk vind of langer dan een maand vol kan houden.
Ik voel me sinds het afvallen fitter dan ooit dus het heeft zeker wat goed gedaan. Ik loop de 6 trappen op mijn werk nu met gemak op. Voorheen was dat best zwaar.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:08

Eleeke schreef:
Met cardio maak je gebruik van je glycogeen batterij ( voorraden van snel beschikbare vorm van suiker die zit in je spieren en lever dat is zo ongeveer op na een uur heel fanatiek sporten ) . Als dat op is.... dan gaat je lichaam absoluut heel hard roepen om eten.
Bij mij helpt dan : een bak skyr met fruit en 3 walnoten.
het is een beetje uitvogelen, want je moet wel aanvullen, anders herstel je niet , maar je wil niet alles aanvullen vanwege het afvallen.

krachttraining kost minder energie vandaar dat je dat dan minder tot niet hebt.

Ik heb geprobeerd om goed aan te vullen, ook dmv het toevoegen van meer eiwitten en complexe koolhydraten voor/na het sporten (altijd in combi met vetten). Echter lijkt mijn systeem toch te ontregelen. Wel vervelend vind ik het.

Ik zet sowieso 10.000-15.000 stappen per dag vanwege mijn hond en paarden, nog zonder het hardlopen erbij. En nu ik dus een periode ben gestopt met hardlopen, merk ik dat mijn hongergevoel weer stabiliseert. Het liefst zou ik op de iets langere termijn wel het hardlopen/bootcampen oppakken omdat ik het leuk vind en ervan geniet om me zo fit te voelen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:29

Suzanne F. schreef:
Ik heb echt een hekel aan sporten. Ik weet dat het voor mij ook niet vol te houden is dus dan kan ik er beter ook niet aan beginnen.

Ik lees ook mee in het andere topic over de medicijnen en ik denk dat wij een gelijkaardige stofwisseling/manier van reageren op koolhydraten hebben. Ook dat niet goed kunnen afvallen enzo. Echter vind ik de medicatie voor nu nog te eng. Er is i.m.o. nog te weinig bekend over de langetermijngevolgen. Ik heb kleine kinderen, gezondheid is mijn belangrijkste goed. Ik wil niets in mijn lichaam spuiten dat mogelijk op de lange termijn ineens gevolg X, Y of Z blijkt te hebben. Daarom hoop ik met slimme voedings- en beweegkeuzes het effect wat na te kunnen bootsen.

Suzanne F.

Re: Afvallen voor een auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:53

Dat snap ik hoor. Voor mij zijn de huidige onderzoeken voldoende, het bestaat al heel lang als medicatie. En na het ‘uitproberen’ of het wat voor mij was, ben ik overtuigd. Ik heb me jaren niet zo goed gevoeld. Ik ben op gewicht, voel me fit en emotioneel heel stabiel, geen pijn in mijn lijf meer, cyclus op peil. Alleen maar positieve ervaringen hier.
De onderzoeken tonen aan dat het zelfs de kans op kanker vermindert, kans op hart en vaatziekten vermindert, kans op dementie vermindert en nog een aantal voordelen.
Kan me bijna niet voorstellen dat over 10 jaar blijkt dat dit allemaal niet klopt. Maar we gaan het zien. Voor nu vind ik het geweldig spul en ben ik zo blij dat ik het geprobeerd heb. Ik voel echt alsof mijn metabolisme nu werkt zoals het zou moeten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:13

Ik lees ook in dat topic mee. Niet omdat ik het zelf wil hebben. Zo onredelijk is mijn gewicht niet en ik ben ook als de dood voor naalden. Totaal niks voor mij dus, maar ik lees mee uit pure interesse omdat er zo'n grote weerstand tegen is en ik heb al zoveel interessante dingen geleerd in dat topic en snap nu zoveel beter waarom mensen het gebruiken. Die 'food noise' die daar besproken wordt herken ik wel op sommige dagen 's avonds. Ben benieuwd of die passend is ook bij ADHD.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:10

Zo, de eerste maandag na de feestdagen, let's go! **\O/**
Ik had gehoopt vandaag de -10kg sinds start te zien, maar helaas, het is -9,7kg sinds start, dat is altijd flauw. :') Net zoals je dan hoopt onder de 100kg te zien en op de weegschaal staat precies 100, dat is ook zo flauw, hahaha! Met een beetje geluk zie ik de -10kg woensdag.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 08:11

Wauw! Goed bezig kim. Je gaat hard.

Ik heb me helaas teveel los gelaten de afgelopen 2 weken. Gisteren wel een goede dag gehad, dus dit weer volhouden.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:33

Wat goed Kim! Gaat lekker zo!

Ik denk dat iedereen wel moeite heeft gehad om zich met de feestdagen aan het dieet te houden := Ik wel iig, ben helaas een kilo aangekomen, maar daar gaan we nu weer aan werken. Nog een paar kilo tot mijn streefgewicht, dus dat moet dit jaar lukken :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:41

Ik ga vandaag weer voor het eerst sporten, zal even zwaar zijn.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:14

Goed bezig Kim!

Succes met sporten Bellatrix!

Hier en eergisteren gister ook weer normaal gedaan qua eten. Gister weer geklommen, geeft ook wel weer motivatie vind ik

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 09:19

Succes vanavond marlies!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:26

Bedankt, dat zal ik nodig hebben. :=

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:29

Evercreek schreef:
Wat goed Kim! Gaat lekker zo!

Ik denk dat iedereen wel moeite heeft gehad om zich met de feestdagen aan het dieet te houden := Ik wel iig, ben helaas een kilo aangekomen, maar daar gaan we nu weer aan werken. Nog een paar kilo tot mijn streefgewicht, dus dat moet dit jaar lukken :D

Ik ben er niet eens mee bezig geweest _O-

Maar hier gaan we vandaag ook weer serieus aan de start.

Succes met sporten @bellatrix

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:00

Ik moet mezelf weer even een schop onder mijn billen geven. Sporten en gezond eten waren een uitdaging deze feestdagen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:02

Hier ook hoor. Ben al bezig met meer water drinken en ik heb net een traktatie afgeslagen. :)
Straks onderweg naar huis weer even eieren halen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:49

Ik wilde me vanmorgen wegen, batterijen leeg en geen schroefje in huis -O- Dat is dus nog even een verrassing. Wel weer lekker gezond aan het eten en dat weer goed aan het bijhouden. Mijn les met mijn paard vanavond gaat helaas niet door, ik hoop dat de sneeuw straks even stopt zodat ik iig kan gaan om even te bekappen, dat is ook wel echt altijd een workout haha

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:51

Goed bezig Bellatrix!
@Josien : Je bent echt de enige niet hoor denk ik, ik vind de feestdagen ook altijd wel een beetje een excuus om wat te laten vieren. Je komt heus niet ineens 5kg puur aan door die dagen. En anders is het er vaak ook zo weer af als je het weer oppakt.

Hier in ieder geval de afgelopen 2 weken nergens aan gedaan en vanaf vandaag weer lekker aan de bak. Merk niet dat mijn kleren strakker zitten dus ik denk dat de algehele schade meevalt.

Sporten hier naast de 9 stallen mesten en de paarden trainen elke dag gaat qua tijd echt niet lukken. Ik krijg nu steeds van die reclame voor Calisthenics ? Kennen jullie deze workouts ? Ik vind het er vrij fanatiek uitzien, maar ik zoek dus wel iets om vanuit huis te doen, bijvoorbeeld in de ochtend een half uurtje oid

Een loopband zou eventueel een optie kunnen zijn, maar we wonen in een appartement dus dat ding neemt dan ook weer ruimte in, ook al issie opklapbaar.
Hmmmm, nog even over nadenken dus :j

Succes allemaal! Op naar een topjaar en het gezond en fit in ons velletje zitten <3

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:49

Die afbeelding. _O-

Hier vanmorgen toch -0,3! Niet veel, maar wel weer een start! Bijna terug op het gewicht voor kerst. Toch jammer hoe snel je dan weer aankomt.. Maar goed meer eten wat je niet goed kunt tellen qua calorieën (gourmet bijvoorbeeld of buiten de deur eten) en door vermoeidheid en niet lekker zijn ook nog eens minder bewogen dus ja dan gaat het snel. Wel trots dus op deze omslag weer de goede kant op. :j