Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:24

Voor mijn zenuwpijn heb ik geen pijnstillers, pijn voel ik wel constant maar het is niet altijd zodanig heftig dat ik er pijnstillers voor wil nemen. Paracetamol, ibuprofen, naproxen enz. Dat doet voor mijn zenuwpijn sowieso niks, die dingen heb ik wel in huis maar ik gebruik ze zoals een 'gezond' persoon, zoals bij een simpele hoofdpijn of spierpijn enzo.

Waar ik wel pijnstillers voor zou willen, dat zijn de momenten waarop helemaal niks meer lukt en ik de dag alleen nog soort van apathisch op de bank of in bed kan doorbrengen, waarbij ik dan hoop dat ik in slaap val zodat de tijd verder gaat en de pijn dan hopelijk minder is wanneer ik weer wakker wordt. Máár, sinds mijn operatie heb ik zulke heftige pijnaanvallen wel aanzienlijk minder vaak (van 1 a 2x in de week, naar pakweg 1x per maand). Maar pijnstillers die heb ik op die momenten dus niet.
In die zin ben ik geloof ik wel gezegend want als ik jullie verhalen hoor dan kan het op gebied van pijn ook absoluut nog erger.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 01-08-24 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:32

Telpeva schreef:
Voor mijn zenuwpijn heb ik geen pijnstillers, pijn voel ik wel constant maar het is niet altijd zodanig heftig dat ik er pijnstillers voor wil nemen. Paracetamol, ibuprofen, naproxen enz. Dat doet voor mijn zenuwpijn sowieso niks, die dingen heb ik wel in huis maar ik gebruik ze zoals een 'gezond' persoon, zoals bij een simpele hoofdpijn of spierpijn enzo.

Waar ik wel pijnstillers voor zou willen, dat zijn de momenten waarop helemaal niks meer lukt en ik de dag alleen nog soort van apathisch op de bank of in bed kan doorbrengen, waarbij ik dan hoop dat ik in slaap val zodat de tijd verder gaat en de pijn dan hopelijk minder is wanneer ik weer wakker wordt. Máár, sinds mijn operatie heb ik zulke heftige pijnaanvallen wel aanzienlijk minder vaak (van 1 a 2x in de week, naar pakweg 1x per maand). Maar die heb ik dus niet.
In die zin ben ik geloof ik wel gezegend want als ik jullie verhalen hoor dan kan het op gebied van pijn ook absoluut nog erger.

Ik heb voor mijn zenuwpijn in het begin Pregabaline gehad. Daar zat ik echter snel op maximaal en deed te weinig. Ik slik nu alleen nog amitriptyline en dat helpt wel wat beter.

Bij mij werkte echt niks anders. Tramadol en naproxen, niks.

Polyneuropathie is echt zo ergerlijk!!

Heb jij ook wel eens stuipen in je benen? Bij mij brand het, jeuk, stuipen, niet stil kunnen staan, bibberen, tintelen, en heel vaak begint het in mijn bovenbenen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:33

MyWishMax schreef:
Ja, dat is ook zo vervelend. Ik moet dus elke maand opnieuw medicatie aanvragen bij artsen. Mag geen grotere voorraad hebben met deze medicatie, maar je doet er dus 30 dagen mee :+ En aangezien de artsen nu niet zo handig bezig zijn met recept doorsturen naar apotheek heb ik elke maand weer paniek of het er wel op tijd is.

Dat werkt hier anders, de arts kan via de computer de medicatie op mijn id kaart zetten. De apotheek leest dan op de kaart de voorschriften. Vaak vraag ik telefonisch iets aan als ik te kort heb zodat ik maar eens per 3 maanden naar de huisarts moet.

NSAIDs mag ik niet, daar reageert mijn maag slecht op ondanks de pantomed die ik dagelijks slik.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:02

Tallie1979 schreef:
Telpeva schreef:

Waar ik wel pijnstillers voor zou willen, dat zijn de momenten waarop helemaal niks meer lukt en ik de dag alleen nog soort van apathisch op de bank of in bed kan doorbrengen, waarbij ik dan hoop dat ik in slaap val zodat de tijd verder gaat en de pijn dan hopelijk minder is wanneer ik weer wakker wordt. Máár, sinds mijn operatie heb ik zulke heftige pijnaanvallen wel aanzienlijk minder vaak (van 1 a 2x in de week, naar pakweg 1x per maand). Maar die heb ik dus niet.

Ik heb voor mijn zenuwpijn in het begin Pregabaline gehad. Daar zat ik echter snel op maximaal en deed te weinig. Ik slik nu alleen nog amitriptyline en dat helpt wel wat beter.

Bij mij werkte echt niks anders. Tramadol en naproxen, niks.

Polyneuropathie is echt zo ergerlijk!!

Heb jij ook wel eens stuipen in je benen? Bij mij brand het, jeuk, stuipen, niet stil kunnen staan, bibberen, tintelen, en heel vaak begint het in mijn bovenbenen.

Nee dat heb ik niet, mijn benen zijn niet aangetast, ik heb het alleen in mijn armen (de ulnaris zenuwen, ofwel ulnaropathie). Bij mij brandt het, de boel verkrampt, tintelingen zijn er ook, en soms voelt het alsof er een soort kaasschaaf binnenin de arm de boel van binnenuit kapot raspt. Stuipen en bibberen zijn voor mij niet direct herkenbaar als klacht. In het uiteinde van de zenuw merk ik soms ook een soort traagheid, mijn ringvinger en pink zijn niet verlamd maar ik moet ze soms echt bewust aansturen om ze te bewegen omdat ze niet automatisch meer meebewegen. Tintelen doen ze ook en ze voelen vaak half verdoofd, als een verdoving van een arts die aan het uitwerken is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:42

Iris82 schreef:
MyWishMax schreef:
Moet trouwens zeggen dat die pleisters wel vervelend zijn, want ze zijn heel zichtbaar en groot. Met dit weer krijg ik continu vragen... Echt van wildvreemden soms.

Wat ik doe is er een zwempleister overheen doen. Ik plak sowieso op mn buik net onder mn borst. En dan nog een zwempleister eroverheen en je ziet niks meer. :)

Deze, maar dan een kleinere:
https://www.hansaplast.nl/products/wond ... ect-xl-xxl

Daar blijven ze niet zitten bij mij, plek beweegt te veel ofzo. Sowieso de laatste tijd heel veel problemen met loslaten. Zijn periodes dat het goed gaat en periodes dat ze niet eens een paar uur blijven zitten ondanks extra pleister oid eroverheen. Zoals dinsdag, pleister geplakt en 4 uur later nieuwe moeten pakken omdat alles volledig losgelaten had, ondanks ruim 30 seconden aandrukken van beide dingen.

Percy, klinkt handiger. Hier moet ik herhaal recept aanvragen bij de huisarts, die kijkt er ergens een keer die dag naar hopelijk, daarna moet Day doorgestuurd worden naar de apotheek (wat vorige week dus misging. Ik kreeg wel melding dat het goedgekeurd was maar het is nooit doorgestuurd) en die moeten het daarna klaar gaan maken. Maar wat ik begrepen heb is dat het bij deze medicijnen of iig vanaf bepaalde dosis vanuit de wet niet in grotere hoeveelheden tegelijk gegeven mag worden. Dus dat de wet bepaald dat je maar voor 30 dagen mag hebben oid.

Heel fijn als je dus zoals vorige week op tijd besteld (vorige apotheek weigerde regelmatig recept te leveren want dan vonden ze me te vroeg als ik bijvoorbeeld 15 dagen van te voren aan vroeg, maar ze konden er rustig 5 dagen over doen en ik wil niet pas op laatste dag nieuwe krijgen), maar de huisarts het vervolgens niet doorstuurt en je 2 dagen later belt, ze het gaan regelen maar dat uiteindelijk pas eind van de dag doen waardoor je medicijnen pas dinsdag kan halen ipv die week ervoor woensdag of donderdag. En natuurlijk moest ik 2 keer eerder nieuwe pleister pakken waardoor ik maandagavond de nieuwe voorraad had moeten gaan gebruiken.

Dinsdag dus heerlijk afkickverschijnselen gehad tot ze bezorgd waren en dan paar uur wachten tor alles weer oké is.

Earth

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 23:55

Vandaag was weer heftig. Ik kon weer niet wakker worden. Ik heb er 4 uur over gedaan. Mijn man zag het ook en hij vond het heel heftig om te zien.

Ik ben vanavond wel gaan paardrijden en ik kreeg mezelf er wel doorheen. En nu voel ik me wel goed.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:11

Hier al een paar dagen het gevoel dat ik onder een trein heb gelegen. Fibromyalgie speelt weer enorm op. Alles doet xeer en zo vermoeid. Ik neig er zelfs naar om maar weer naar de amytriptiline te grijpen. Best bijzonder want normaal heb ik er met warm weer veel minder last van. Sinds een week ook pijn in het midden van mijn rug, onder de schouderbladen ter hoogte van mijn ribben. Deze klacht ken ik niet als fibromyalgie pijn. Zijn er mensen met fibromyalgie die hier ervaring mee hebben?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:20

Nee, helaas niet :(:) Wel pad gehoord dat ze misschien een genezing hebben gevonden voor een deel van de mensen met fibromyalgie. Was heel interessant om te horen en ze moeten het nog verder onderzoeken, maar dat zou voor mensen echt een uitkomst zijn. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.

Ik heb wel de diagnose ook, maar die klopt niet omdat het bij mij gewoon symptomen van de eds zijn. Al die triggerpoints zijn precies spieren die 100 keer zo hard moeten werken omdat mijn pezen en banden het niet doen en de gewrichten anders niet op de plek blijven.

Hier helaas alweer 2 nachten jankend wakker van de pijn in kaak. Nog meer pijnstilling en het gaat niet weg. Had kaak gesubluxeerd en nu is alles verkrampt en dat doet zo'n enorme pijn en dan ga ik knarsen en klemmen en wordt het erger

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:23

Jeetje, wat rot dat jullie zoveel pijn hebben! Dreamboy, wat raar dat je nu ook met deze warmte toch last hebt! Ik heb geen Fibromyalgie dus ik kan je helaas geen tips geven.

MyWishMax: Wat lijkt me dit vreselijk! :(:) Vooral wanneer het ook nog eens gaat verkrampen! Hopelijk gaat het snel beter!

Silverlining, bedankt voor de tip van het patella bandje! _/-\o_ Ik heb die van mij inmiddels binnen en nu twee keer mee gelopen.
Het was even wennen maar toch best wel een verademing! Het is uiteraard geen oplossing van het probleem, maar het verlicht absoluut de pijn en ik heb niet meer het gevoel alsof mijn knie instabiel is.
Ik denk er over om ook voor mijn andere knie een bandje aan te schaffen (eigenlijk is dat de "slechte knie", maar de afgelopen weken had ik juist van mijn goede knie last.)
Heel blij mee! *\o/*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:30

Ik zou dir 2e aanschaffen cayenne! Grote kans dat je de goede overbelast hebt door de slechte te ontlasten en dat je anders weer last krijgt van slechte. En even de rest in de gaten houden, als je bent gaan compenseren (zonder dat je het weet) gaat het vaak ook nog iets verder omhoog.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:33

Het is idd ook mijn idee dat ik de goede knie juist heb overbelast om de ander te ontlasten.
Ik denk dat ik idd toch ook meteen een tweede bestel!
Mijn knieën zijn waarschijnlijk (naast het patellofemoraal pijnsyndroom) ook gewoon versleten omdat ik in het verleden erg zwaar ben geweest en vervolgens heel lang te heftig heb gesport om het gewicht er weer vanaf te krijgen, maar als ik op deze manier kan blijven wandelen is het voor mij prima!

SilverLining

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:52

Fijn dat het werkt! Ik heb er inderdaad ook twee. Eentje voor mijn slechte knie en eentje voor als ik mijn goede knie overbelast heb door de slechte te ontlasten. Hoef ze gelukkig maar zelden tegelijkertijd te gebruiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:58

Mooi dat het werkt, heel fijn :j

Dreamboy, zou het komen omdat het nu wel heel vochtig is?

MWM, dat klinkt wel heel naar.
Hopelijk is de verkramping snel weg.
Scheelt een koude of warmtepack ertegen houden misschien iets?

Genezing voor fybro, dat zou wel heel geweldig zijn zeg!

Ik heb een heel wat beter weekend dan vorig weekend en net dan ook fijn op het paard gezeten.
Dat blijft zo genieten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:00

DuoPenotti schreef:
Mooi dat het werkt, heel fijn :j

Dreamboy, zou het komen omdat het nu wel heel vochtig is?

MWM, dat klinkt wel heel naar.
Hopelijk is de verkramping snel weg.
Scheelt een koude of warmtepack ertegen houden misschien iets?

Genezing voor fybro, dat zou wel heel geweldig zijn zeg!

Vocht kan er inderdaad mee te maken hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:05

Ik moet even ego klagen hoor. Ik ben gisteren meegeweest met de koets van een vriendin en eraf gevallen toen het paard er vandoor ging omdat een streng afbrak. En mn knie heeft echt een nare draai gemaakt.

Dus ik ben kreupel. Pff. Doet best gemeen pijn. Zit regelmatig met tranen in mn ogen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:07

DP, wat fijn dat je zo genoten hebt van het rijden! Dat zijn waardevolle momentjes <3

Iris82: Jeetje :oo Dat is een flinke smak geweest zeker? Is je knie ook blauw en dik?
Heb je het gekoeld? Als het maandag nog niet beter is, dan zou ik er zeker even naar laten kijken door een dokter!

Hoe is het met je vriendin en het paard?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:18

Het was totaal chaos. Ze had buiten-menles met haar nieuwe paard. Het ging zo ontzettend goed. Toen brak er een schroef van de snelsluiting van de strengen (oid). Gevolg was dat dus al het gewicht op het schoftje terecht kwam en dat helemaal scheef en naar achteren getrokken werd.

De instructeur en zij zaten voorop en ik achterop. Het paard begon te steigeren en te bokken en tegen de kar te slaan en ging er toen in galop vandoor. Ergens ben ik eraf gevallen (gesprongen?).

De instructeur heeft de leidsels overgenomen en het paard tegen een boom gestuurd waardoor het omviel.

Zij zijn beiden blijven zitten. Het paard heeft zn achterbenen open. Logisch want had echt hard tegen de kar lopen rammen. Het zag er erg dramatisch uit en ik denk dat we van geluk kunnen spreken dat het paard er zo goed vanaf gekomen was.

Mn knie is rechtsonder gevuld met vocht. Ik baal heel hard want ik zou vandaag met mn vriend naar SeaLife gaan. :( En daarnaast ben ik mega onrustig (hersenletsel dingetje :+ ) en kan ik dus helemaal niet stil zitten met een been omhoog. Dus ik zit mezelf erg in de weg. :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:29

Iris, best een foto/echo (als dat kan met het vocht) laten maken om je knie te controleren. Veel kans dat er wat geraakt of gescheurd is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:41

Wat rot Iris, voor jou, ook voor het paard en de anderen. Lijkt mij heel spannend om mee te maken, echt niet tof. Jammer ook van Sea Life!
Sterkte met je knie :knuffel:

DreamBoy zou het misschien nog gerelateerd kunnen zijn aan het werk in de schuur waar je mee bezig was geweest? Misschien met een andere houding dingen getild of gesleept omdat de normale houding zeer doet, spieren gebruikt die je anders niet gebruikt. Ik hoop voor je dat het weg trekt.

Bij mij is het sinds vandaag weer raak, maar eigenlijk gewoon 'same old same old', denk ik. De zon schijnt hier nu nog, maar is het begonnen met harder waaien en later zou het ook gaan regenen. Ik heb gemerkt dat het vaker mis gaat met de pijnklachten op dit soort momenten met het weerbericht.

Vraagje of suggestie voor de mensen met zenuwpijn, gaan jullie met felle pijnklachten ook zo goed op warmte van bijvoorbeeld verwarmde dekens? Merk je verschil tussen gewoon elektrische dekens en/of met infrarood? Bij mij hangt nu mijn Stoov kussentje weer aan de lader, zodra het weer straks omslaat naar regen dan ligt die alvast klaar voor gebruik. Voor mij is dat een van de weinige dingen wat pijnstillend werkt. Die heeft infrarood verwarming.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:27

Telpeva, je doelt op die rugpijn neem ik asn? nee dat staat hier los van. Het is geen spierpijn, meer een doffe pijn. Vroeger had ik een infrarood deken. Die hielp mij de winter door komen. Helaas heb ik die niet meer. Normaal heb ik met warm weer veel minder klachten. Nu toch maar weer aan de amitriptiline gegaan. Balen, maar het circkeltje moet weer even doorbroken worden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:35

Ah bleh, zenuwpijn... Ellende, sterkte!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 17:10

Sterkte met de pijnklachten allemaal.

Iris wat heftig, gelukkig is het behalve de knie allemaal redelijk goed afgelopen. Wel heftig dit soort dingen, hopelijk heeft het paard er niet teveel trauma aan overgehouden.

Ik besefte me vanmorgen dat mijn bericht best wel tegenstrijdig is. Het heel zwaar hebben, maar wel kunnen paardrijden. Als ik jullie verhalen dan zo hoor ben ik dankbaar dat ik iig nog de deur uit kan, laat staan paardrijden. Gelukkig heb ik veel steun aan mijn man, hij is dan ook mee geweest gisteren om me wat te ondersteunen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:05

Altijd eng Iris als een paard er voor de wagen vandoor gaat.

Iedereen sterkte met de pijn.

Ik heb deze week twee keer aan dezelfde vriendin uit moeten leggen dat acceptatie niet hetzelfde is als iets niet meer missen of ergens zin in hebben.

Ik zei dat het best wat kriebelde om op Sjors te gaan zitten. Het antwoord was dat ik moest leren accepteren dat dat nooit zou gaan. Dat heb ik allang geaccepteerd maar dat wil niet zeggen dat ik het niet mis :(

Vandaag wel voor de eerste keer op de kar gezeten met Sjors ervoor :D
Ik kon alleen foto's maken als de groom er naast liep anders zag ik niets. Plassen waren opeens niet leuk zonder een ander paard met wagen die het goede voorbeeld gaf :)

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:37

Oooh wat een leuke foto en wat heerlijk dat je op deze manier toch van hem kunt genieten! <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:43

Geweldige foto!
Heerlijk.

Iris, gaat het al wat beter ondertussen?
Anders toch echt even naar laten kijken.

Earth,
ik prijs me ook echt gelukkig dat ik wel af en toe kan rijden.
Het is meer hobbelen geworden, maar dat mag de pret niet drukken denk ik dan

Hier ben ik dan intens blij mee. Mijn altijd lieve en brave paard

Afbeelding