Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:56

Heujjjj eindelijk een erbij jongetje in de lijst *\%/* _O-

En een goede nipt. Perfect =:)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:10

Sorry voor de grote stilte vanuit mij, zijn nerveuze weken geweest die met de zwangerschap te maken hadden telkens dat stemmetje “zal het echt goed gaan” en een paard waar we goede maand geleden via foto’s achter een gebroken griffelbeen kwamen, gezeik met de verzekering en ondertussen een geslaagde operatie in Utrecht :+

Maar ondertussen zit ik op de 14 weken en krijg ik er vertrouwen in!
We hebben een goede 13 weken echo achter de rug net al de NIPT met nevenbevindingen waar ze niets op vonden. Die uitslag was trouwens bizar snel! Woensdag geprikt en dinsdag erop al de uitslag :j

Sinds gister is iedereen op de hoogte haha en nu wachten op as vrijdag voor de geslachts echo. Beetje hopen dat frummel beter meewerkt als de 13 weken. Dat heeft een hoop gehups, gepor en geprik gekost om kleine soort van acceptabel op de echo te krijgen _O-

Over het aankomen nog, zat op -3 := van de week op -2 haha. We gaan ervoor om onder de +10 te blijven ivm mijn start gewicht die door de hormonen flink was opgelopen de afgelopen maanden.

Gaat het ondertussen weer beter mylittlejoy?

JitskeJeldau, gefeliciteerd met je meisje!!

Renee, wat ik verder altijd heb begrepen is dat ze iets dat uitgesteld kan worden uitstellen maar dat het gelukkig verder als het toch moet gebeuren geen kwaad kan. Succes met je herstel, gelukkig geneest je mond snel weet ik uit ervaring

hagelslag uwv heeft ziektewet uitkering gedaan zeker?? Drama om dat normaal te krijgen, ik kreeg ineens bijna het dubbele toen ik vorig jaar na de miskraam uitviel. werkgever was toen wel zo bij de hand om het achter te houden met mijn goedkeuring (ze zijn officieel verplicht het 1:1 door te betalen) maar goed ook want maanden later werd het pas een keer teruggevorderd

Adamootje ik kan niet wachten om kleintje ook te voelen!

Eske fijn moment he dat hartje?

Iselda - 4 januari - meisje
AvHdG - 29 januari - geslacht nog onbekend
Solleke_Noah - 2 februari - jongen
Hagelslag - 5 februari - geslacht nog onbekend
s_v - 6 februari - meisje
Renee - 8 februari - meisje
Naomi_Jortje - 8 februari - geslacht nog onbekend
JitkseJeldau - 9 februari - geslacht nog onbekend
Daphx93 - 24 februari - meisje
Adamootje - 1 maart - meisje
Mylittlejoy - 10 maart - geslacht nog onbekend
Jolliegirl - 10 maart - meisje
Iirrssjjee - 10 maart - jongen
Nienketje17 - 11 maart - geslacht nog onbekend
Eske_B - 18 maart - geslacht nog onbekend
Marlis - 25 maart - geslacht nog onbekend
S_imonee - 30 maart - geslacht blijft (hopelijk) een verrassing
Dieseltje09 30 maart - geslacht nog onbekend
Miepp - 10 april - geslacht nog onbekend
Floko - 17 april - geslacht nog onbekend

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:11

dieseltje09, 14 weken, dan ben je al goed op weg!

Het vertrouwen zal vanzelf gaan komen. Bij mij kwam dit na de 13 weken echo pas ergens.

En nu wil ik heel graag het kindje gaan voelen, zodat het écht is.
Het is allemaal nog zo onwerkelijk.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:21

@dieseltje
In duitsland gaat net net wat anders.
Ik ben nu in Beschäftigung verbot.
En moet de doorsnee loon krijgen van april-mei-juni.
Eerst hebben ze alleen de 173 uur uitbetaald.
Absoluut te weinig. Ik maak gemiddeld 200 uur(ook de eerste ca 7-8 week zwangerschap dus ik vind het knap dat t monstertje is blijven zitten _O- ).

Helaas mogen ze de halve 13de maand niet meerekenen.
Dus "mis" ik nu slechts 250 wat niet uitbetaald is.
De vakbond heeft mij een brief gestuurd die hopelijk maandag bij mij in de brievenbus ligt.
Die ik kan ondertekenen en door kan sturen naar mijn werkgever.
De vakbond heeft alles volgens de regels uitgerekend.
Maar ook die mij ermee heeft geholpen moest goed navragen hoe wie wat waar.

Maarja zolang het uiteindelijk maar klopt.

Aangezien dat toch best wat kan uitmaken straks als ik 12 maanden elternzeit neem

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 12:25

Ik voel altijd een randje onzekerheid in de zwangerschap en die onzekerheid en zorgen gingen door toen meneer er al was. Geen enkel onderzoek geeft een gegarandeerd gezond kindje. Zelf heb ik geaccepteerd dat ouder zijn gepaard gaat met zorgen en onzekerheid. Je krijgt er immers ook echt veel voor terug. Deze zwangerschap is wel extra onzeker omdat mijn man en ik allebei voelen dat mijn lichaam niet nog een keer kan. Dan wil je zo graag dat alles goed gaat.

Gisteren hier een extra echo gehad. Waar onze zoon over al klaar voor ging liggen is deze dame een echte verstopper. Doordat ze zo opvouwt is het hartje lastig te zien. Maar na hard werken door de echoscopiste en veel gewiebel alle plaatjes in beeld gekregen. Anders hadden we naar het ziekenhuis gemoeten. Wel heb ik mogelijk weer een tweede placenta en lopen ze dit keer wel via de uitgang. Dus over een tijdje weer medische echo’s om te checken hoe het precies zit (want ook dit blokkeerde onze dame vakkundig). Zit niet te wachten op een keizersnede. De boel down under is door de vorige al gesloopt dan heb ik liever dat mijn buik heel blijft :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:27

Wat spannend Renee!

Wil het niet weten over gesloopte boelen down under, ik ben er zo bang voor.
Ben op zoek naar een geschikte hypnobirthing cursus die mij hopelijk de handvatten kan geven die ik zo hard nodig heb...
Pijn is prima.. Maar stress en paniek wil ik zien te voorkomen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:49

Wat leuk, een jongen erbij!

Spannend Renee, hopelijk weet je meer na de extra controle.

Ik snap de onzekerheid wel Dieseltje! Kan je een beetje meer genieten / ontspannen nu?

Ik ben ook vrij bang @Jolliegirl, sinds ik een keer het woord totaalruptuur hoorde := Hopelijk vind je een goede cursus! Wij gaan Samen Bevallen doen, geeft me veel rust als m'n man ook weet wat hij moet doen

Ugh ik moet echt constant plassen de laatste dagen. Alsof m'n baarmoeder is gegroeid en erop drukt? Hebben jullie dat ook?

We zijn ook al sneller spullen aan het verzamelen dan gepland. Vrienden vroegen of we hun commode en ledikant wilde hebben. Nou kom maar door :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:22

Hoeveel weken ben je nu Eske?
Ik heb ook last van een drukkende baarmoeder, 16 weken.

Totaalruptuur...Juchh!! Moet er niet aan denken!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:29

Ja dat gevoel van je blaas zo is heel herkenbaar! Zit ook al best een gewicht op te drukken he.

Ouderschap = onzekerheid. Op voorhand wist ik al dat dat een dingetje ging worden, want ben van mezelf al snel bezorgd en nu met een kindje/zwangerschap helemaal :o

Hopelijk geen keizersnede nodig Renee!

dieseltje: fijn goeie NIPT en echo!

hagelslag: balen dat het zo moeilijk allemaal moet met uitbetalen van je loon.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:49

Ik zit nu op 15 weken Jolliegirl :)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 15:05

Ik wil juist opnieuw uitscheuren en precies op dezelfde plek in de hoop dat het dit keer mooier geneest :o

Het vaker plassen is hier ook :j vooral als mevrouw der babykicks precies op de blaas parkeert.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:20

Hier ook een baarmoeder die constant op mijn blaas drukt…

Kleine is al lekker actief in mijn buik en begint steeds duidelijker te worden! Helemaal als ik een rustmoment denkt mevrouw; feestje!!

Qua uitscheuren, totaal ruptuur: ik had op 1mm na een totaal ruptuur. De verloskundige dacht zelf een totale maar na controle van de gynaecoloog was het toch niet het geval. De gynaecoloog heeft mij uiteindelijk wel moeten hechten maar gelukkig wel op de kamer. Ze zijn hier ruim 1,5u mee bezig geweest. Ik heb dit totaal niet als “vervelend” ervaren en natuurlijk hoop ik dat dit niet het geval bij de kleine meid maar anders ook helemaal prima!
Omdat bij mij inwendig vooral alles kapot was heb ik er eigelijk weinig last van gehad :)

Het is natuurlijk nooit een pretje, maar wil zeggen dat de ernst van uitscheuren/knippen niks te maken heeft met hoeveel je er uiteindelijk last van hebt.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:34

Iselda - 4 januari - meisje
AvHdG - 29 januari - geslacht nog onbekend
Solleke_Noah - 2 februari - jongen
Hagelslag - 5 februari - geslacht nog onbekend
s_v - 6 februari - meisje
Renee - 8 februari - meisje
Naomi_Jortje - 8 februari - geslacht nog onbekend
JitkseJeldau - 9 februari - meisje
Daphx93 - 24 februari - meisje
Adamootje - 1 maart - meisje
Mylittlejoy - 10 maart - geslacht nog onbekend
Jolliegirl - 10 maart - meisje
Iirrssjjee - 10 maart - jongen
Nienketje17 - 11 maart - geslacht nog onbekend
Eske_B - 18 maart - geslacht nog onbekend
Marlis - 25 maart - geslacht nog onbekend
S_imonee - 30 maart - geslacht blijft (hopelijk) een verrassing
Dieseltje09 30 maart - geslacht nog onbekend
Miepp - 10 april - geslacht nog onbekend
Floko - 17 april - geslacht nog onbekend

Mochten er vragen zijn over keizersnedes. Ik heb er zelf één gehad en met werk 100 gezien. Dus kan altijd een poging doen om te verduidelijken. Mag natuurlijk ook in pb. :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:07

Ik heb ook een keizersnede gehad, spoed, maar wel met ruggenprik, dus was wel "bij". Straks mag ik dus kidzen voor een keizersnede als ik dat wil.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:47

Ik heb een natuurlijke bevalling gehad die natuurlijk op gang kwam en kreeg uiteindelijk maar twee hechtingen die ik naderhand niet heb hoeven spoelen of koelen. Ik heb er verder ook geen last van gehad. De boel hoeft vanonder echt niet gesloopt te zijn. Ik weet wel dat ik tijdens en na mijn bevalling mijn stuitje heel erg gevoeld heb. Wat een pijn had ik daaraan! Mijn bevallingservaring was heel positief en ik kijk ernaar uit om het weer mee te maken. Iedere bevalling is anders, voorspellen hoe het gaat zijn, kun je niet. Ik zie alleen op tegen die eerste weken na de bevalling, want die gaan echt weer pittig worden, ga ik maar vast vanuit.

Hier ook een plasser! Echt vreselijk...

Onze babykamer is in principe al af (de huidige kamer van mijn zoon), al moeten we de verf wat "touch-ups" geven en de kamer wat meer meisjesachtig maken met accessoires. In de herfstvakantie begin ik aan de nieuwe kamer van mijn zoontje.

Daph, wat gezellig dat de meid van jou ook al zo actief is in de buik!

Die zorgen over je kind starten al wanneer je de positieve test in handen hebt en ze gaan nooit over.:o De testen en onderzoeken geven inderdaad geen garanties.

Hagelslag, wat een gepruts op je werk! Jammer dat jij zo actief achter je salaris aan moet, zou niet nodig hoeven zijn. Wel grappig dat je kind zo tegenwerkt. Heeft nu al een duidelijk karaktertje, dus!

Dieseltje en Miepp, fijn dat jullie NIPT goed was!

Irisje, leuk! Eindelijk een jongen tussen al dat meidengeweld! :') Wat een heftig bericht van dat vroeggeboren kindje, trouwens. Vreselijk om mee te maken...

Renee, wat een ongemakken ervaar je deze zwangerschap! Het zit je niet mee... Had je ook zoveel klachten bij je eerste?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 20:12

iirrssjjee schreef:
Ik heb ook een keizersnede gehad, spoed, maar wel met ruggenprik, dus was wel "bij". Straks mag ik dus kidzen voor een keizersnede als ik dat wil.

Zou je het weer doen of weet je dat niet? Ik ben echt als de doods voor de ruggeprik (dit eigenlijk alleen maar vanwege de zeer kleine kans bijwerkingen) en wil naast de buikwond daarom als laatste optie een keizersnede. Vind dames die via keizersnede bevallen altijd maar dapper :j

@Adamootje vorige zwangerschap ging wel soepeler maar was ik veelste ver gegaan met mijn bekkenpijn. Hierdoor heb ik 3 maanden volledig alleen thuis gezeten. Kon letterlijk het huis niet meer uitlopen of autorijden. Mijn lichaam is ook tussen de bevalling en deze zwangerschap nooit volledig hersteld geweest. De fysio had al van te voren gezegd dat de kans ontzettend klein was dat ik deze zwangerschap geen bekkenpijn zou krijgen. Dus ik wist ergens wel waar ik aan begon. Ik hoop alleen wel dat ik met eerder meer rust ik het langer stabiel kan houden. Verder had ik de vorige keer alleen maar wat krampen in mijn kuiten en brandend maagzuur. Mentaal of fysiek verder geen ellende. Vond het zwanger zijn fantastisch ondanks de bekkenpijn. Dat is nu wel anders. (Klaagmodus uit :o )

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:20

Ik had al 30u vreselijke rugweeen en nog steeds maar 3cm ontsluiting.... Ik wilde gewoon even pijnvrij kunnen liggen/slapen, dus ik had echt zoiets, kom maar op! Heb er ook niks van gevoeld verder..... De eerstvolgende wee voelde als een lichte tinteling (alsof het "slaapt" zeg maar). Die erna voelde ik niet. Ik merkte dat ik een wee had omdat ik de hartslag van de kleine man hoorde vertragen.... Dat was uiteindelijk ook de reden dat er voor een keizersnede werd gekozen, omdat hij het bij elke wee steeds moeilijker kreeg. We hadden het nog even 2 uurtjes aangekeken (ondertussen ook kunstmatig vliezen gebroken in de hoop het te versnellen, maar kwam niet verder dan 4cm). Dus toen is er een beetje bloed bij hem afgenomen en toen zat hij op het randje van wel of geen keizersnede (weet het niet meer exact, maar hij had 7,1 ofzo en bij 7,0 zou het een keizersnede moeten worden), dus toen is er met ons overlegd wat we wilden, maar aangezien ik er al meer dan 30u op had zitten, wilde ik er gewoon vanaf zijn... Uiteindelijk had hij na het breken van de vliezen alsnog in het vruchtwater gepoept, ervoor was het helder, en bleek hij de 2x omstrengeld door de navelstreng. Dus er was toch wel sprake van nood uiteindelijk.

Bij deze bevalling wil ik het in eerste instantie wel gewoon vaginaal gaan proberen. Ik heb de keizersnede goed ervaren hoor, en was er ook heeeeel snel gewoon van hersteld (na 1 week liep ik al door de Ikea), maar wil als het lukt toch de ervaring van een vaginale bevalling meemaken. Tenzij er straks word gezegd dat er te veel risico's zullen zijn uiteraard.

Voordeel is iig dat ik gewoon kan gaan beginnen en als ik merk dit word m niet, ik meteen kan aangeven alsnog een keizersnede te willen en dat kan dan meteen geregeld worden in principe, dus dat is fijn. Ze zullen me nu iig geen 30u meer laten wachten :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:43

30 uur, jeetje mina...dat is een hoop!
Wat knap dat je het toch wilt proberen.

Hou je er wel rekening mee dat er wel plek moet zijn zodra jij last minute besluit hulp te willen?
Niet elk ziekenhuis heeft zomaar een OK vrij.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 11:28

Bedankt voor het delen van je ervaring irisje! Rug weeën vallen niet mee, die ervaring deel ik volledig met je. Bij mijn vorige bevalling kwam ik ook in het ziekenhuis voor een ruggeprik omdat ik wilde slapen. Maar dit is er nooit van gekomen omdat ik meteen moest persen. Dus mijn angst voor de ruggeprik is nog onveranderd. Weet ook niet of dit na eenmalig gebruik klaar zou zijn. Ik vermoed dat ik ook alleen maar in een situatie terecht zou komen waarbij een ruggeprik nodig is wanneer er toch een keizersnede zou moeten gebeuren. Tot nu toe hoor ik wel alleen maar positieve ervaringen tov de keizersnede. Dat scheelt wel maar toch durf ik het niet. Hopelijk krijgen we bij 28/32 weken te horen dat de hele ellende mooi hoog ligt en dat ik het normaal mag proberen. Vind het sowieso een prettig idee om het voldragen tot het kindje zelf aan de deur komt kloppen ipv een dag inplannen (een inleiding zal ook niet mijn eerste keuze zijn).

Jolliegirl schreef:
Hou je er wel rekening mee dat er wel plek moet zijn zodra jij last minute besluit hulp te willen?

Hou jij er rekening mee dan? Dat geldt toch voor ons allemaal dan. Nood zorg wanneer het bij een bevalling niet goed loopt en het kindje moet gehaald worden of de placenta wilt niet komen en je moet naar de OK dat kan ons allemaal overkomen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:45

Ik wil sowieso binnenkort kijken welke van de 2 ziekenhuizen in de buurt ik "graag" wil bevallen.
En dan wil ik ook direct navragen hoe het zit met natuurlijke bevalling en hernia/operatie.
Dat is dan 3 jaar geleden op het tijdstip van bevallen(naja als alles goed gaat).

Vriendin van mij heeft 3kwart jaar later ook een operatie aan haar rug gehad. Ook een hernia. En zij mag van haar orthopeed niet natuurlijk bevallen. Dus alleen met keizersnede.

En dat zette mij wel aan het denken

Mijn gynaecoloog denkt dat vrij makkelijk over.
Tsja, als je toch in het ziekenhuis bevalt. Kunnen ze altijd nog kiezen voor een keizersnede als het niet goed gaat

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 11:49

Is het advies van de Frauenartz (heb ik dit goed onthouden, mijn Duits is niet fantastisch := ) hierin niet lijdend? Dus als die zegt het zit goed dan zit het goed. Ik weet niet of je nog veel restschade nu ervaart? En wat de beperkende factor zou zijn tijdens het bevallen als er een hernia is geweest. Denk dat dat wel belangrijk is in je overwegingen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:49

Renee schreef:
Bedankt voor het delen van je ervaring irisje! Rug weeën vallen niet mee, die ervaring deel ik volledig met je. Bij mijn vorige bevalling kwam ik ook in het ziekenhuis voor een ruggeprik omdat ik wilde slapen. Maar dit is er nooit van gekomen omdat ik meteen moest persen. Dus mijn angst voor de ruggeprik is nog onveranderd. Weet ook niet of dit na eenmalig gebruik klaar zou zijn. Ik vermoed dat ik ook alleen maar in een situatie terecht zou komen waarbij een ruggeprik nodig is wanneer er toch een keizersnede zou moeten gebeuren. Tot nu toe hoor ik wel alleen maar positieve ervaringen tov de keizersnede. Dat scheelt wel maar toch durf ik het niet. Hopelijk krijgen we bij 28/32 weken te horen dat de hele ellende mooi hoog ligt en dat ik het normaal mag proberen. Vind het sowieso een prettig idee om het voldragen tot het kindje zelf aan de deur komt kloppen ipv een dag inplannen (een inleiding zal ook niet mijn eerste keuze zijn).

Jolliegirl schreef:

Hou jij er rekening mee dan? Dat geldt toch voor ons allemaal dan. Nood zorg wanneer het bij een bevalling niet goed loopt en het kindje moet gehaald worden of de placenta wilt niet komen en je moet naar de OK dat kan ons allemaal overkomen.

Ik heb mezelf niet helemaal goed verwoord, ik denk ook dat ik het bericht even verkeerd opgevat heb.
Ik vatte hem op als : als de weeën tijd me te lang duurt mag ik de keuze maken

Dus buiten een noodsituatie om.

Ff geen idee waarom mijn hoofd dit ervan maakte :') sorry!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:33

Renee schreef:
Is het advies van de Frauenartz (heb ik dit goed onthouden, mijn Duits is niet fantastisch := ) hierin niet lijdend? Dus als die zegt het zit goed dan zit het goed. Ik weet niet of je nog veel restschade nu ervaart? En wat de beperkende factor zou zijn tijdens het bevallen als er een hernia is geweest. Denk dat dat wel belangrijk is in je overwegingen.

Naja ze zei dat de orthopeed ook een mening moest hebben
Maar voordat ik daar een afspraak heb.... is t kind al geboren _O-
Ja frauenartz/ gynaecoloog die zei dus, Naja probeer het gewoon op de natuurlijke manier.
Lukt het niet is de keizersnee altijd nog een optie.
En zo dacht ik er zelf ook over

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:56

Jolliegirl schreef:
30 uur, jeetje mina...dat is een hoop!
Wat knap dat je het toch wilt proberen.

Zeker! Dan houd ik het op dat moment ook vast nog wel even vol ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:56

Nog mensen buiten Renee al zo last van hun bekken?

Gisteren gingen we een herfstwandeling maken maar de afstand totaal verkeerd ingeschat. Was uiteindelijk 8 km en had daarna zoveel last! Als ik dan hier lees dat er nog mensen hardlopen, echt hoe dan :D