Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:32

Citaat:
J0anieke - uitgerekend 17 oktober - jongen
XladyX - uitgerekend 20 oktober - jongen
Pieneappel - Uitgerekende datum: 22 oktober - Jongen
Equitation - Uitgerekende datum 26 oktober - geslacht nog onbekend, willen het wel weten.
Marlou91 - Uitgerekende datum: 26 oktober - Jongen
San4nie - Uitgerekende datum: 26 oktober -wij houden het geslacht een verrassing
Zebraatje - uitgerekende datum: 27 oktober - meisje
Domi_94 - uitgerekende datum: 28 oktober - meisje
Jolien87 - uitgerekende datum: oktober - Tweeling: jongen & meisje
Sweetgirl1- uitgerekende datum 2 november -jongen
Inwonderland - uitgerekende datum 4 november - Er is nog discussie over geslacht weten
Krabburger- uitgerekende datum 7 november- geslacht blijft onbekend
Zira 1994 -Uitgerekende datum: 11 november - Meisje
Maliejane - Uitgerekende datum: 12 november - Meisje
xLeoniee - uitgerekende datum: 19 november - Jongen
Tucktuck - uitgerekende datum : 26 november - jongen
Horsii - Uitgerekende datum: 16 december - jongen
Eskimo - Uitgerekende datum: 17 december - Jongen
Sannens - Uitgerekende datum: 18 december - Jongen
Jintexx - Uitgerekende datum: 20 december - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Hennos -Uitgerekende datum: 22 december - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Masyo - uitgerekende datum: 22 december - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Heleen06 - uitgerekende datum: 9 januari
Lucifertje - uitgerekende datum: 13 januari - Geslacht nog onbekend
Solleke_Noah - Uitgerekende datum: 3 februari - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Naomi_Jortje - Uitgerekende datum: 9 februari - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:12

lucifertje schreef:
Ik lees al 12 weken mee in dit topic en ik kan nu eindelijk meepraten! *\o/* Momenteel ben ik ruim 12 weken zwanger en op 13-01-2025 uitgerekend.

Mijn zwangerschap is alles behalve zorgeloos. Ik zal er niet teveel over uit wijden maar in het kort ben ik vorig jaar oktober met 25 weken de baby verloren. Met de 20 weken echo kregen we het nieuws dat de baby slecht groeide en te klein was voor zijn termijn (P3). Uiteindelijk werd de diagnose foetale groei restrictie ivm een slecht werkende placenta (placenta insufficiëntie). Met 24 weken ben ik opgenomen in het Maxima in Veldhoven vanwege een zeer slechte echo met brainsparing, 0-Flow en een torenhoge bloeddruk. Een paar dagen tijdens mijn opname hebben we de zwangerschap moeten afbreken vanwege het HELLP-syndroom. Mijn lever- en trombocyten waarden waren levensbedreigend. Onze baby was zo klein (net 400gram) dat medisch handelen niet haalbaar was en hebben wij afscheid moeten nemen.

Momenteel voel ik mij lichamelijk goed, naast de vermoeidheid :') Ik heb ondertussen 3x een echo gehad en ben volgende week maandag weer aan de beurt. Sinds de 7de week slik ik 160mg ascal en meet ik dagelijks via thuis monitoring mijn bloeddruk. Op dit moment is mijn bloeddruk netjes, 107/70. Hopelijk blijft dit zo! Hoe mijn traject er verder uit gaat zien wordt met de keer dat ik een afspraak heb bekeken. Is van heel veel factoren afhankelijk. Ik werk ook nog m'n uren die ik standaard werk. Enige wat ik niet meer doe zijn de bereikbaarheidsdiensten. Dat had teveel invloed op mijn slaap en daardoor op mijn bloeddruk. Ik heb al overleg gehad met de bedrijfsarts en zal naar alle waarschijnlijkheid vanaf een week of 16-20 minder uren gaan werken. Dit betekent ook dat ik verplicht met 34 weken met verlof moet helaas.

Al met al toch een heel verhaal. Ik sta er positief in en heb er zin in! Hopelijk blijft alles goed gaan :D

Welkom en gefeliciteerd met je zwangerschap. Want een verhaal en wat ontzettend verdrietig wat je hebt meegemaakt bij je eerste zwangerschap.

Let goed op jezelf qua werken! Het is heel normaal dat je geen bereikbaarheidsdiensten meer doet nu op deze termijn. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar in ziekenhuizen is de 12 weken de grens dat het niet meer hoeft en bij het verpleeghuis is dat vanaf het moment dat je het zelf niet meer wil.
We zijn als zwangeren vaak te streng tegen onszelf en willen ons groot houden, terwijl het gewoon wetenschappelijk bewezen is dat onregelmatig werken slecht is voor ons lijf. Hier hoef je je dus ook echt niet schuldig over te voelen naar collega’s (al snap ik dat gevoel heel goed want been there done that).

Nu bij mijn tweede weet ik zeker dat ik graag met 34 weken met verlof ga! Het werk aan het einde was echt loodzwaar met zo’n dikke buik.

Dus pas goed op jezelf! Ook rondom alle emoties na het verliezen van je eerste kindje. Dat is echt niet niks.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:32

Welkom lucifertje, lijkt me spannend na zo’n gecompliceerde 1e zwangerschap. Hopelijk dat met de controles van nu het goed verloopt.

Vorige zwangerschap heb ik ook tot 36 weken doorgewerkt. Ik kies er nu ook bewust voor dat niet te doen. Kan me nog herinneren dat toen ik eenmaal verlof had een hele hoop pijntjes en dingetjes als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik vond het pittig, maar iedereen deed het, maar achteraf is het toch te veel geweest. Nu icm vakantie met 33,5 week al verlof.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 14:10

Jeetje Lucifertje wat een verhaal. Onze voorgeschiedenis komt nagenoeg overeen, met als groot verschil dat ik met 30 weken bevallen ben en onze dochter het wel gehaald heeft. Ik heb toevallig ook in het MMC gelegen en ben daar nu ook weer onder controle, jij toevallig ook?

Wat fijn dat alles tot nu toe goed gaat, ook qua bloeddrukken en ook knap dat je er zo positief in staat! Ik wens je dit keer een hele fijne en minder bezorgde zwangerschap toe met een kindje dat bij een mooie termijn geboren wordt.

Ik kreeg onlangs in het ziekenhuis het advies om minder te gaan werken. Niet omdat het slecht gaat met de baby, maar omdat veel stress (ook werkgerelateerd) heel snel omslaat in extreme zorgen en angst. Nu even bedenken hoe ik dat ga regelen/brengen op het werk. Vind het zo moeilijk, zeker nu de vakanties beginnen. Voor mezelf opkomen is niet mijn sterkste eigenschap :+
Laatst bijgewerkt door Marlou91 op 07-07-24 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 14:26

Poeh Lucifer, wat een heftig verhaal. Maar wat een kracht straalt er ook door in jouw bericht. En gefeliciteerd met deze zwangerschap!.

Marlou91 schreef:
Ik kreeg onlangs in het ziekenhuis het advies om minder te gaan werken. Niet omdat het slecht gaat met de baby, maar omdat veel stress (ook werkgerelateerd) heel snel omslaat in extreme zorgen en angst. Nu even bedenken hoe ik dat ga regelen/brengen op het werk. Vind het zo moeilijk, zeker nu de vakanties beginnen. Voor mezelf opkomen is niet mijn sterkste eigenschap :+

En hem wat anders framen en niet alleen voor jezelf maar ook voor je kindje opkomen? Het meest gun ik je dat je voor jezelf op komt. Maar soms hebben we daar allemaal wel eens een beetje hulp bij nodig.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 14:34

Dank je wel allemaal voor jullie lieve berichten! Ik werk inderdaad in het ziekenhuis maar heb een kantoorfunctie (infectiepreventie). Wij draaien eens in de zoveel tijd een hele week 24-uurs dienst. Nu is het wel zo dat als ik midden in de nacht gebeld word je de dag daarna gewoon wat later kan beginnen maar ik merkte echt dat ik goed moet slapen en dat doe ik niet met bereikbaarheidsdienst.

Qua verlof voorafgaand had ik het liefste tot 36wkn doorgewerkt als het allemaal niet zo gecompliceerd was. Leek mij ideaal om na de bevalling meer tijd te hebben. Maar goed, wat niet is, is niet.

@Marlou; ik had al een beetje in de gaten dat wij wat soortgelijks hadden. Wat fijn dat je dochter het wel gered heeft. Heeft ze nog op de nicu gelegen? Wanneer heb jij in het MMC gelegen? Ik ben momenteel niet onder controle in het MMC. Is voor ons echt 40min enkele reis zonder files. Voor de hoeveelheid afspraken is het JBZ fijner met een kwartiertje rijden. Gewoon aangeven bij de bedrijfsarts dat je het advies hebt gekregen minder te gaan werken en een plannetje opstellen. Je leidinggevende zal dat advies vast volgen. Ze hebben er helemaal niets aan als je helemaal uitvalt terwijl dat voorkomen kan worden.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 16:38

welkom en van harte gefeliciteerd met je zwangerschap Lucifertje !!

Jeetje wat een verhaal zeg! Wat hebben jullie een verdrietige tijd achter de rug…. Kan me voorstellen dat het nu allemaal extra spannend is daardoor. Ik
Duim voor jullie voor een ongecompliceerde zwangerschap met een prachtig kindje!
Goed dat je de bereikbaarheidsdiensten niet meer doet. Jou gezondheid en die van de kleine gaat voor ! Werken komt later wel weer. Hier ga ik ook met 34 weken met verlof. Neem dan na de bevalling nog vakantie op om wat langer thuis te zijn

Jij ook rustig aan doen hoor Marlou! Als het advies is minder werken, maar proberen dit te accepteren. Snap je gevoel wel heel goed! Zou dit zelf ook heel lastig vinden …

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:03

Wow wat een verhaal lucifertje.. :(:)
Welkom en heel fijn dat je er nu toch positief in staat!

Ik moet met 34 weken met verlof gezien ik al deels ziek gemeld sta vanwege de zwangerschap. Het gaat gelukkig nu wel wat beter (ongeveer voor 65% aanwezig). Ik vind het wel jammer dat ik niet tot 36 door kan met beperkte uren. Vorige zwangerschap duurde tot 41+4, en dat vond ik toch zo lang duren (ook met 34 weken verplicht verlof)...

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:01

Wat heftig Lucifertje! Ik hoop dat je huidige zwangerschap voorspoediger verloopt en je in januari jullie kleintje lekker in de armen kunnen sluiten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:41

Welkom lucifertje! Lijkt me heel spannend voor jou deze zwangerschap.

Interessant om te lezen wanneer iedereen zal stoppen met werken. Bij mijn eerste kindje twee jaar geleden ben ik gestopt met 39 weken, maar dat is in België ook vrij gebruikelijk (wij hebben een andere regeling dan in Nederland).

Met de geplande keizersnede in het vooruitzicht twijfel ik wel... die zal ingepland worden op 39 weken, dus dan ga ik bij wijze van spreken van kantoor door naar het ziekenhuis? Dat lijkt ook weer zo overdreven, beetje voorbereidingstijd is ook wel fijn :+

Iemand hier misschien ervaring mee? Een geplande keizersnede en wanneer je dan in verlof bent gegaan? Is toch anders als je echt je bevaldatum en uur op voorhand weet :D

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:38

Jeetje dat lijkt me ook heftig Solleke als je helemaal geen verlof hebt ….. zou wel kijken of je iig een weekje eerder kan stoppen, maar heb geen idee hoe het in België geregeld is en of dat kan….

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:39

Ja, ga dat wel doen denk ik.. eerder dan 39 weken stoppen kan, maar dat wordt dan afgetrokken van je drie maanden bevallingsverlof. Al ga ik sowieso wel wat ouderschapsverlof er achteraan plakken deze keer.

heleen06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:17

De kans is zeker aanwezig dat het hier ook een geplande keizersnede wordt, maar in Nederland maakt dat voor verlof niet uit. De vorige keer ben ik ingeleid met 38 weken, en dus met 36 weken met verlof, die 2 weken waren op zich prima voor mij, maar de laatste weken werken dus pittig.

We hebben zojuist een goede 13 weken echo gehad!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:19

Heftig lucifertje, hopelijk is deze zwangerschap wat zorgelozer. Fijn dat je goed in de gaten wordt gehouden. Hopelijk kan je ondanks alles een beetje genieten van je zwangerschap.

Oh wat gek solleke. Weekje voor de geplande datum lijkt mij wel fijn dan.

Heleen, fijn een goede 13 weken echo.

Ik wil met 36 weken met verlof en daarvoor een week vakantie.
Vorige x tot 36 weken gewerkt en die nacht begon mn bevalling.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:06

Ik had al mijn vakantie verlof aangevraagd voor begin september en zou zo uitkomen dat ik dan nof 1,5 week moest werken voor ik met zwangerschapsverlof ga. Ga nu dus al met 30 weken met verlof (eerst 4,5 week vakantieuren en daarna 6 weken zwangerschapsverlof). Verder houd ik het bij de standaard 10 weken geboorteverlof en ga ik daarna 3 dagen per week werken. Ons kindje gaat maar 1 dag naar de opvang en dan twee dagen naar (schoon)ouders, dus hoop dat ik daar dan wel al aan toe ben. Mijn ouderschapsverlof neem ik op door 1 dag in de week vrij fe nemen, dus kan er ook niet echt wat extra achter plakken nog.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:17

Dank jullie wel allemaal voor de lieve woorden. Ik werk nu al 3 dagen per week en blijf dat ook doen. Vanuit onze CAO kan ik nog 9 weken aanvullend verlof opnemen tegen 100%. Mijn man heeft vanuit zijn CAO in totaal 14 weken 100% verlof. In principe gaat de baby 1x de week naar de opvang, 1x naar mijn schoonmoeder en de rest vangen we zelf op. Ik twijfel zelf een beetje of ik mijn 9 weken betaald als volle weken neem of inzet zodat ik een periode 2 dagen pw werk.

@solleke: wat heftig dat jullie in België zo lang door moeten werken. Hebben jullie in totaal maar 3 maanden verlof?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:32

Welkom Lucifertje, gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat een ontzettend verdrietig en heftig verhaal, verschrikkelijk dat je dat heb moeten meemaken. Ik hoop dat je ondanks deze verdrietige gebeurtenis nu toch nog een beetje kan genieten van deze zwangerschap. Wel fijn dat je in ieder geval goed in de gaten wordt gehouden.

Fijn dat je een goede 13 weken hebt gehad Heleen!

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:18

Ik heb in oktober en december nog beide 1 week vakantie staan.
Wil die het liefste dus naar voor zetten dus 2 weken voor t officiele verlof al met vakantie en daarna verlof gaa .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:11

lucifertje schreef:
@solleke: wat heftig dat jullie in België zo lang door moeten werken. Hebben jullie in totaal maar 3 maanden verlof?

We kunnen vroeger stoppen maar dan begint het verlof inderdaad sneller te 'lopen'. Wij moeten verplicht op 39 weken op verlof, in Nederland is dit denk ik met 36 weken? Bevallingsverlof is minstens 9 verplichte weken, eventueel verlengbaar. Eigenlijk hebben we in totaal 15 weken, maar als je die al inzet op 37 weken bv, heb je dus minder tijd na je bevalling. Als je me snapt want ik leg het heel warrig uit :')

@heleen: super van de goede 13 weken echo! Toch weeral een mijlpaal gehaald.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:48

@Lucifertje, Ik heb in het voorjaar van 2021 in het Maxima gelegen, mijn dochtertje ook nog 10 dagen op de NICU. Daarna heeft ze nog ongeveer 5 weken in het streekziekenhuis gelegen en toen mocht ze mee naar huis. Oh ja 40 minuten is wel een flinke reistijd, zeker als het JBZ zoveel dichter bij is. Volgens mij is dat ook een prima ziekenhuis toch? Voor ons is het MMC ongeveer 25/30 minuten rijden, maar het scheelt 5 min met het dichtstbijzijnde (streek)ziekenhuis. En omdat onze ervaringen met het MMC zoveel beter waren hebben we daar nu voor gekozen.

Volgens mij hebben zowel jij als je man wel echt een goede CAO voor wat betreft ouderschapsverlof of niet? Zou je die 9 weken dan meteen achter je verlof willen plakken?

@Solleke, volgens mij is dat wel ongeveer hetzelfde als hier. Behalve dat het in NL gebruikelijk is om met 34/36 weken met verlof te gaan. Ik zou zelf wat tijd voor mezelf van tevoren wel fijn vinden. Zodat je ook zelf nog wat kunt opladen voor de newbornfase aanbreekt. Ik weet niet of je vorige keer een KS hebt gehad, maar je herstelt ook nog van een buikoperatie en kunt/mag lichamelijk de eerste weken niet zo veel. Al snap ik daardoor ook dat langer verlof als de baby er eenmaal is ook heel fijn is.

@Heleen, wat fijn een goede 13 weken echo!

@Horsii, dat lijkt me ook heftig als je bevalling meteen begint zodra je met verlof gaat. Hoe heb je dat zelf ervaren?

Lekker hoor Marliejane, met 30 weken al verlof! Ga je dan de eerste periode 2 dagen werken? Of zet je die dag ouderschapsverlof op om nog een tijdje (deels) betaald 3 dagen kunt gaan werken?

Ik heb gisteren gesprek gehad met mijn leidinggevende en sta nu 50% ziekgemeld. Het voelt nog een beetje dubbel en onwerkelijk maar geeft ook wel veel rust. Denk dat hij het wel een beetje aan zag komen.

Hierdoor moet ik dus ook verplicht met 34 weken met verlof, maar daar was ik al van uitgegaan. Vanaf augustus wil ik 3 (halve) dagen gaan werken ipv 4 en neem ik 1 dag per week verlof op van mijn vakantieuren. Ik zou dan 6 januari weer moeten beginnen, maar neem dan ook weer 4 weken vakantie op, zodat ik 1 februari weer begin. Vervolgens 1 dag per week ouderschapsverlof, iig tot april want vanaf dan gaat de baby naar de opvang. Dat is het plan, maar het kan ook zomaar heel anders lopen weet ik.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:10

Marlou, fijn dat het toch ook rust geeft. Hopelijk doet het je goed minder werken.
Ik heb het opzich als prettig ervaren omdat ik nog super fit was en ondanks zware bevalling met complicaties heel fit was ook na de bevalling.
Ik heb dus extra lang van de kleine meid kunnen genieten.

Fijn die goede verlofregelingen.
Hier vult het ziekenhuis het betaalde ouderschapsverlof ook aan tot 100 procent.
Ik neem een dag per week op.
Verder heb ik nog discussie over mijn tijd voor tijd uren dus weet nog niet wanneer ik met verlof ga.
Denk met 35 weken een weekje vakantie en dan vanaf 36 weken verlof.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:54

Lucifertje, gefeliciteerd met je zwangerschap en welkom hier. Wat een heftig verhaal. Ik hoop dat alles nu voorspoedig mag verlopen!

Wat betreft werk ben ik al vanaf eind maart ziekgemeld. Eerst deels, toen volledig, nu weer deels. Heb al aantal keren met m’n manager besproken dat ik wel meer wilde gaan werken, maar af en toe viel het nog wel even tegen. Daardoor zegt ze vooral dat ik rustig aan moet doen en mijn tijd en rust moet nemen nu. Vond dat eerst heel moeilijk, maar heb me er nu wel bij neergelegd. Had het gewoon anders voor me gezien. Daarnaast heb ik nog wel flink wat uren staan en ga ik meteen alle 9 weken 70% betaald verlof inzetten. Daardoor ga ik pas half april weer beginnen met werken en ga dan 1 dag onbetaald inzetten, waardoor ik op 3 dagen per week kom.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 23:55

Fijn een goede 13 weken echo Heleen!

Wat lekker maliejane al zo vroeg verlof !

Ja snap wel dat je dan het liefst zo lang mogelijk door wil Solleke noah. Tijd met de kleine is natuurlijk wel het meest waardevol

Fijn dat je een goed gesprek hebt gehad met je leidinggevende Marlou. Gelukkig kwam het niet als een verrassing. Nu zelf nog aan het idee wennen

Nu eerst maar rustig aan doen en goed op
Jezelf en de kleine passen San4nie. Werken komt dan na je verlof wel weer

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:01

Marlou91 schreef:
Lekker hoor Maliejane, met 30 weken al verlof! Ga je dan de eerste periode 2 dagen werken? Of zet je die dag ouderschapsverlof op om nog een tijdje (deels) betaald 3 dagen kunt gaan werken?

Ik ga dus 10 weken na de uitgerekende datum weer werken. Normaal werk ik 4 dagen en nu dus door betaald ouderschapsverlof (70% betaald) het eerste jaar 3 dagen. Eerst maar eens zien hoe dat bevalt voor ik plannen maak voor nadat het betaalde verlof op is :o

Vind het wel bijzonder om hier alle verschillen te lezen in verlof. 10 weken na de geboorte weer starten leek mij best prima, maar als ik het hier zo lees kan dat tzt nog als heel vroeg voelen...

Sowieso merk ik dat ik het allemaal maar spannend vind. Je leven gaat toch echt flink veranderen en ik vraag mij bij bepaalde dingen echt af hoe ik dat dan na de geboorte ga doen. Ik heb bijvoorbeeld 2x per week mijn verzorgpaarden en wil dat echt niet opgeven, maar of en wanneer ik dat weer red qua energie na de geboorte is toch een beetje de vraag (doe er 3 voor 1 eigenaresse, dus ben gemiddeld 5 tot 6 uur per keer op stal).

Meer mensen die dit herkennen? Zal denk vooral komen doordat dit ons eerste kindje wordt

heleen06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:09

Mijn ervaring is dat het ook wel verandert. Qua werk kon ik vooral niet wachten om weer te beginnen, ik ben al voor mijn verlof afgelopen was weer halve dagen gaan werken. Oma past graag op en door te werken voelde ik me weer mezelf (wat tijdens de zwangerschap echt niet zo was).

Qua paarden en andere sociale activiteiten dat verandert wel. We hebben 2 eigen paarden. Ik heb borstvoeding gegeven door te kolven ruim een jaar. Dat maakt dat je dus niet zomaar 6-8 uur weg kunt, zeker de eerste maanden is dat echt wel plannen. Dus voeding dan kun je een paar uurtjes wat doen, maar uiterlijk 3 uur later is de volgende voeding al weer. In het begin kun je wel prima de baby meenemen, ze slapen of zijn wakker overal. Maar dat wordt op een gegeven moment ook anders. We gaan nu ook graag samen, ze is nu 1,5. Maar dat betekent dat 1 van ons constant een oog op haar moet hebben. Of ze niet bij de paarden inloopt of zichzelf onderdompelt in de waterbak en ze mag ook graag een beetje vermaakt worden. Toch is het ook echt geweldig om het zo samen te doen, ze helpt op haar manier graag mee.