Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Doubtless schreef:Vergeet de 9 weken 70% betaald verlof niet
Citaat:Ouderschapsverlof kunt u alleen opnemen als u een arbeidsovereenkomst heeft. Als u na afloop van uw zwangerschapsverlof geen werk heeft, ontvangt u een WW uitkering en kunt u dus geen ouderschapsverlof opnemen.
Citaat:Alle werknemers in Nederland hebben recht op ouderschapsverlof, als ze minstens een jaar in dienst bij de werkgever zijn
ImkeTarek schreef:Doubtless schreef:Vergeet de 9 weken 70% betaald verlof niet
Vaders/partners hebben daar ook recht op, kwam ik achter!
Die hebben daarnaast ook recht op 5 weken aanvullend geboorteverlof a 70% loon, welke opgenomen dient te worden voor de baby 6 maanden oud is.
Dus alles bij elkaar:
- 16 weken aaneengesloten zwangerschaps-/ en bevallingsverlof voor moeder, 100% betaald.
- 9 weken ouderschapsverlof a 70% betaald voor zowel moeder als vader/partner, welke je naar eigen inzicht mag gebruiken in het eerste jaar (dus evt die weken sprijden over 1 dag per week mag ook)
- 5 weken aanvullend geboorteverlof a 70% betaald voor vader/partner welke naar eigen inzicht opgenomen mag worden voor de baby 6 maanden oud is.
Daarnaast heb je ook nog recht op onbetaald ouderschapsverlof tot je kindje 8 jaar oud is. De hoeveelheid hiervan is wettelijk bepaald op 26x het aantal wekelijkse werkuren. Maar evt regelingen hierover in je CAO overrulen in dit geval de wet.
Doordat mn contract niet verlengd wordt, heb ik dit allemaal uitgezocht, in de hoop dat ik hier nog iets mee kon..
Helaas raak ik mn recht hierop, buiten het 16 weken zwangerschaps-/bevallingsverlof en het onbetaalde verlof tot 8 jaar, allemaal kwijt
ImkeTarek schreef:Ik had het FNV hierover gemaild, lees nu het antwoord terug en twijfel nu toch een klein beetje..
Dit was het antwoord:Citaat:Ouderschapsverlof kunt u alleen opnemen als u een arbeidsovereenkomst heeft. Als u na afloop van uw zwangerschapsverlof geen werk heeft, ontvangt u een WW uitkering en kunt u dus geen ouderschapsverlof opnemen.
Maar je hebt alleen recht op ouderschapsverlof als je minimaal een jaar in dienst bent bij je werkgever, lees ik op de site:Citaat:Alle werknemers in Nederland hebben recht op ouderschapsverlof, als ze minstens een jaar in dienst bij de werkgever zijn
https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger ... EALw_wcB#/
Dus ik dénk hieruit op te maken dat je geen recht hebt op die 9 weken, aangezien je met een nieuwe baan natuurlijk nog geen jaar in dienst bent..
Doubtless schreef:Over deels ziekgemeld worden: ik vond dat vorige keer echt een verademing (maakte de dagen zoveel makkelijker). En 6 weken vooraf met verlof is me ook goed bevallen. Ga ik nu (ziektewet of niet) weer doen.