Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:46

Super Fabienne! En hele mooie foto!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:20

@doubtless, gelukkig ben ik heel makkelijk. Ik ben ook niet zo iemand die bemoederd wil worden ofzo dus hoe minder poespas hoe beter.. ik wil geloof ik gewoon zo weinig mogelijk mensen en zoveel mogelijk rust..

@welmoed, dat is toch al een hele andere verlofregeling dan hier in BE. Ik moet stoppen met werken, 3 maanden voor de bevalling. Dan heb ik 1 week voor de bevalling en 9 weken erna officieel verlof (andere loonsituatie) en daarna eventueel nog borstvoedingsverlof.

@wiwabalia, hoe is je echo gegaan?

@pressent, succes met de reis! Ik ga (tot nu toe) niet naar een beurs. Ik weet niet zo goed wat daar de echte meerwaarde van is, behalve dat ik me waarschijnlijk weer vanalles laat aanpraten of ga piekeren over aankopen/niet aankopen...

@fabienne, fijn dat de echo goed was!!

welmoed__

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:32

Dat is dan zeker anders. Wij hebben in totaal 16 weken verlof waarvan ik minimaal 4 weken voor de uitgerekende datum er uit moet. Maar ik ga al voor 5 weken, maar misschien word dat dus ook al wel eerder.

Vanmorgen dacht ik dat het wel weer ging met de heup, maar eenmaal op het werk was het toch weer mis. Ik heb al rollend op een krukje bewoners in de kleren gekregen. Zitten gaat prima, maar lopen en vooral langer staan doet echt zeer.
Ben benieuwd wat de HA morgen zegt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:06

Vergeet de 9 weken 70% betaald verlof niet *\o/*

Wat balen dat je heup zo’n last geeft…

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:54

Doubtless schreef:

Vaders/partners hebben daar ook recht op, kwam ik achter!
Die hebben daarnaast ook recht op 5 weken aanvullend geboorteverlof a 70% loon, welke opgenomen dient te worden voor de baby 6 maanden oud is.

Dus alles bij elkaar:
- 16 weken aaneengesloten zwangerschaps-/ en bevallingsverlof voor moeder, 100% betaald.
- 9 weken ouderschapsverlof a 70% betaald voor zowel moeder als vader/partner, welke je naar eigen inzicht mag gebruiken in het eerste jaar (dus evt die weken sprijden over 1 dag per week mag ook)
- 5 weken aanvullend geboorteverlof a 70% betaald voor vader/partner welke naar eigen inzicht opgenomen mag worden voor de baby 6 maanden oud is.

Daarnaast heb je ook nog recht op onbetaald ouderschapsverlof tot je kindje 8 jaar oud is. De hoeveelheid hiervan is wettelijk bepaald op 26x het aantal wekelijkse werkuren. Maar evt regelingen hierover in je CAO overrulen in dit geval de wet.

Doordat mn contract niet verlengd wordt, heb ik dit allemaal uitgezocht, in de hoop dat ik hier nog iets mee kon..
Helaas raak ik mn recht hierop, buiten het 16 weken zwangerschaps-/bevallingsverlof en het onbetaalde verlof tot 8 jaar, allemaal kwijt :(

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:03

ImreTarek hier zelfde met contract, verlief je die 9 weken serieus als je van baan wisselt? Daar had ik dus nog geen antwoord op gevonden

Welmoed vervelend dat je heup toch weer opspeelde!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:14

Ik had het FNV hierover gemaild, lees nu het antwoord terug en twijfel nu toch een klein beetje..
Dit was het antwoord:
Citaat:
Ouderschapsverlof kunt u alleen opnemen als u een arbeidsovereenkomst heeft. Als u na afloop van uw zwangerschapsverlof geen werk heeft, ontvangt u een WW uitkering en kunt u dus geen ouderschapsverlof opnemen.

Maar je hebt alleen recht op ouderschapsverlof als je minimaal een jaar in dienst bent bij je werkgever, lees ik op de site:
Citaat:
Alle werknemers in Nederland hebben recht op ouderschapsverlof, als ze minstens een jaar in dienst bij de werkgever zijn

https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger ... EALw_wcB#/

Dus ik dénk hieruit op te maken dat je geen recht hebt op die 9 weken, aangezien je met een nieuwe baan natuurlijk nog geen jaar in dienst bent :\ ..

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:35

ImkeTarek schreef:
Doubtless schreef:

Vaders/partners hebben daar ook recht op, kwam ik achter!
Die hebben daarnaast ook recht op 5 weken aanvullend geboorteverlof a 70% loon, welke opgenomen dient te worden voor de baby 6 maanden oud is.

Dus alles bij elkaar:
- 16 weken aaneengesloten zwangerschaps-/ en bevallingsverlof voor moeder, 100% betaald.
- 9 weken ouderschapsverlof a 70% betaald voor zowel moeder als vader/partner, welke je naar eigen inzicht mag gebruiken in het eerste jaar (dus evt die weken sprijden over 1 dag per week mag ook)
- 5 weken aanvullend geboorteverlof a 70% betaald voor vader/partner welke naar eigen inzicht opgenomen mag worden voor de baby 6 maanden oud is.

Daarnaast heb je ook nog recht op onbetaald ouderschapsverlof tot je kindje 8 jaar oud is. De hoeveelheid hiervan is wettelijk bepaald op 26x het aantal wekelijkse werkuren. Maar evt regelingen hierover in je CAO overrulen in dit geval de wet.

Doordat mn contract niet verlengd wordt, heb ik dit allemaal uitgezocht, in de hoop dat ik hier nog iets mee kon..
Helaas raak ik mn recht hierop, buiten het 16 weken zwangerschaps-/bevallingsverlof en het onbetaalde verlof tot 8 jaar, allemaal kwijt :(

Wat duidelijk omschreven, dank je wel!!
Wat balen dat jij er geen recht op hebt zeg.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:38

ImkeTarek schreef:
Dus ik dénk hieruit op te maken dat je geen recht hebt op die 9 weken, aangezien je met een nieuwe baan natuurlijk nog geen jaar in dienst bent : ..

Ik betwijfel of dat klopt. Die eis lees ik namelijk bij het UWV (die de kosten vergoed) niet terug. Heb je daar al navraag gedaan?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:41

Is n goeie om ook nog te doen idd! Thanks!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:11

Ik ga duimen voor je!!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:00

Ik haak vanaf deze pagina weer in. Ik reageer meestal als ik thuis aan het werk ben, dan zit ik achter de pc met dubbel beeldscherm. Maar afgelopen tijd vooral op kantoor gewerkt, collega's hoeven niet zo nodig te zien dat ik ook wel eens tussendoor even aan het Bokken ben :+

Pressent, zo'n beurs lijkt me echt afschuwelijk. Dus ik ben er nog nooit geweest. Sterker nog, ik ben alleen nog maar één keer bij een Prenatal geweest, enkel omdat ik per direct een zwangerschaps schuurbroekje wilde hebben toen ik in de stad liep. Een andere babyzaak zelfs nog nooit binnen geweest.

Jojoni, ook als je juist weinig wil is het wel goed om op de hoogte te zijn van de mogelijkheden en dat goed verwoord is wat je wensen zijn. Ik had de vorige keer ook in mijn geboortewensen heel duidelijk aangegeven zo min mogelijk mensen en vooral niet teveel bemoeienis, en nog wat andere wensen, daar was duidelijk heel goed iedereen van op de hoogte en dat gaf op dat moment zoveel rust. Dus absoluut moeite waard om wat tijd in te steken op voorhand!

Welmoed, let je wel beetje op met de pijn? Ik heb zelf vorige keer veel te lang doorgelopen op het werk, omdat de pijn geleidelijk meer werd en ik er niet zo bewust van was hoe erg het was. Tot meerdere collega's bij mijn manager hadden aangegeven dat ze me echt wel achteruit vonden gaan en zich zorgen maakten. Toen ben ik soort van door mijn manager gedwongen om de ziektewet in te gaan, wat een opluchting was dat achteraf. Geef op tijd aan als het zou helpen als je minder werkt bijvoorbeeld. En niet schuldig voelen naar je collega's, je doet het allemaal voor dat kleine frummeltje in je buik en die is belangrijker!

De verlofregelingen in Nederland zijn inderdaad een heel stuk verbeterd. Hopelijk is tegen de tijd dat bij ons het (deels) betaald verlof voorbij is ook de kosten voor opvang omlaag. Maar dat zie ik steeds meer als verloren hoop.

ImkeTarek, ik zou nog wel even goed uitzoeken, want volgens mij vervalt je recht op ouderschapsverlof niet zomaar. Bij een wisseling van baan verlies je het in elk geval niet, het is namelijk vanuit het UWV geregistreerd. Dus bij tijdelijk werkloos en daarna weer aan werk is er vast wat te regelen. En die één jaar dienstverband zegt mij ook niks. UWV/Rijksoverheid is hier de eerste plek om te vragen, niet FNV.

Ik heb dinsdag de uitslag van de NIPT gekregen, geen bemerkingen gevonden. Ik had zowel de drie afwijkingen en nevenbevindingen laten testen. Toch ook wel weer een opluchting dat die goed is. Morgenochtend nog intake bij de verloskundige (met hopelijk nog even een echo, maar was niet zeker) en volgende week donderdag de 13 weken echo in het UMCG.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:53

Wat fijn dat de nipt goed was! Hopen dat de 13 weken echo ook vloeiend gaat. We wonen niet ver van elkaar denk ik als je naar het umcg gaat. :)

Ik heb inderdaad al met mijn team coördinator gesproken over eventuele ziektewet. Maar dat hoop ik toch echt niet.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:19

Wel goed dat je al over de ziektewet in gesprek bent gegaan. Ik snap dat je het niet wil en hoop dat het niet nodig is, maar als het nodig is, is het fijn dat de mogelijkheden al besproken zijn.

Ik woon in Coevorden. Niet super dichtbij Groningen. Maar voor mijn hartafwijking is het hierna dichtstbijzijnde ziekenhuis in Utrecht. Dan is Groningen stuk beter :D

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:22

ImkeTarek schreef:
Ik had het FNV hierover gemaild, lees nu het antwoord terug en twijfel nu toch een klein beetje..
Dit was het antwoord:
Citaat:
Ouderschapsverlof kunt u alleen opnemen als u een arbeidsovereenkomst heeft. Als u na afloop van uw zwangerschapsverlof geen werk heeft, ontvangt u een WW uitkering en kunt u dus geen ouderschapsverlof opnemen.

Maar je hebt alleen recht op ouderschapsverlof als je minimaal een jaar in dienst bent bij je werkgever, lees ik op de site:
Citaat:
Alle werknemers in Nederland hebben recht op ouderschapsverlof, als ze minstens een jaar in dienst bij de werkgever zijn

https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger ... EALw_wcB#/

Dus ik dénk hieruit op te maken dat je geen recht hebt op die 9 weken, aangezien je met een nieuwe baan natuurlijk nog geen jaar in dienst bent : ..

Dat zou echt heel erg kak zijn zeg, al kan ik het ergens ook wel weer snappen, anders ben je helemaal niet meer interessant voor een nieuwe werkgever vrees ik. Ben heel benieuwd wat je terug krijgt op de vraag als je die inderdaad nog stelt, goede tip Doubtless!

Linoleum wat fijn dat de NIPT goed was! Hopelijk krijg je morgen inderdaad een echo, zou wel zo leuk zijn :)

Welmoed begrijpelijk hoor dat je de ziektewet niet in wilt, zeker omdat je dan sowieso 6 weken vooraf met verlof moet, al ga je maar voor een paar uur per week erin. Maar je lijf is de belangrijkste graadmeter, je wilt geen blijvende last overhouden natuurlijk. Duimen dat het niet nodig is en het weer afzwakt :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:41

Qua betaald ouderschapsverlof is het UWV best duidelijk:

Het UWV rekent een jaar terug vanaf 1 maand voor je verlof is gestart. Die referteperiode nemen ze om je dagloon te bepalen en daarmee ook de hoogte van je uitkering. Als je nu dus aan het werk bent (in loondienst), heb je recht op betaald ouderschapsverlof.

"Mijn dienstverband stopt tijdens mijn betaald ouderschapsverlof
Het kan zijn dat u dan nog recht heeft op een gedeelte van het betaald ouderschapsverlof. U kunt dan de rest van het betaald ouderschapsverlof opnemen bij een nieuwe werkgever.

U overlegt dit zelf met uw nieuwe werkgever. U kunt uw (ex-)werkgever vragen om een schriftelijke verklaring waarin staat op hoeveel weken betaald ouderschapsverlof u nog recht heeft.

Voor die overgebleven weken van het betaald ouderschapsverlof hoeft uw nieuwe werkgever geen nieuwe aanvraag te doen. Hij kan een betaalverzoek indienen, nadat u het verlof bij hem heeft opgenomen. De hoogte van uw uitkering blijft gelijk. Wij betalen de uitkering direct aan u."

Ik heb de afgelopen jaren echt enorm veel aanvragen voor alle uitkeringen ingediend bij het UWV omdat zo'n beetje elke medewerker één of meerdere keren zwanger is geweest, dus ik ben inmiddels aardig thuis in de regelingen :=. En qua ouderschapsverlof meenemen van een vorige werkgever: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t%20heeft.. Ik lees echt nergens dat je X lang in dienst moet zijn (geweest) om recht te hebben en te houden op ouderschapsverlof. Wat dat betreft heb ik de informatie vanuit de vakbonden niet heel hoog zitten hoor.

@ welmoed, ik hoop dat je niet ziekgemeld hoeft te worden. Maar: als het niet gaat, dan gaat het niet hè. Je eigen lijf en je kindje zijn het belangrijkste!

Hier ook de uitslag van de NIPT (zonder nevenbevindingen), helemaal goed. Ik had ook geen zorgen omdat we een goede 13-weken echo hadden, maar toch fijn om de bevestiging te krijgen. Wij hadden de 13-wk echo ook in het UMCG trouwens, maar dan bij de echopraktijk die daar gevestigd is.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:05

Bedankt voor de info Noeks!
Helder!
Dat is dan weer een meevaller :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:42

Ook namens mij bedankt Noeps! Zoveel informatie overal dat het soms best wel lastig is het juiste antwoord te vinden :=
En heel fijn dat jullie NIPT ook goed was!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:46

Noeps, fijne informatie! Het is ook gewoon heel ingewikkeld en ik vind de website van de rijksoverheid ook gewoon niet duidelijk met sommige dingen, dan kan je een zin op meerdere manieren opvatten bijvoorbeeld.

Ik begin met de dag meer last/pijn te krijgen aan mijn onderrug en bekken. Komende woensdag gelukkig weer naar de chiropractor en dan maar even goed overleggen wat te doen. Ik lig nu in de avonden en als het even kan overdag ook al extra op bed, omdat mijn lichaam dan rust heeft. Zitten is al teveel en belastend. En dan ben ik morgen nog maar 13 weken zwanger. Volgende week ook maar even met manager over hebben, dat ik wel weer met de chiropractor en andere maatregelen mijn best ga doen, maar ik bang ben dat we rekening moeten houden met eerder (gedeeltelijke) uitval.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:50

Over deels ziekgemeld worden: ik vond dat vorige keer echt een verademing (maakte de dagen zoveel makkelijker). En 6 weken vooraf met verlof is me ook goed bevallen. Ga ik nu (ziektewet of niet) weer doen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:02

Doubtless schreef:
Over deels ziekgemeld worden: ik vond dat vorige keer echt een verademing (maakte de dagen zoveel makkelijker). En 6 weken vooraf met verlof is me ook goed bevallen. Ga ik nu (ziektewet of niet) weer doen.

Ja hier is het ook goed bevallen. Met 32 gedeeltelijk ziektewet en dus ook 34 volledig verlof. Maar ben bang dat ik nu al blij mag zijn als ik tegen die tijd nog deels kan werken. En dat is voor mijn lijf en energie heel fijn, maar mentaal doet het toch wat. Ben toch liever gewoon aan het werk. Al weet ik wel zeker dat ik het niet meer zo ver laat komen als vorige keer.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:39

@fabienne wat fijn dat de echo goed was en de zorgen weg zijn genomen!

@noeps en linoleum fijn dat de nipt bij jullie beide goed was!

Qua ziektewet, ik zit nu voor 50% in de ziektewet. Dit geeft voor nu wel veel rust en de afgelopen drie dagen zelfs zonder echte pijn scheuten doorgekomen! Ook iets meer berusting erin gevonden dat dit misschien nu wel even het beste is. Ik hoop wel dat ik het weer kan opbouwen tot volledige dagen, maar wil ook niet te hard van stapel lopen nu haha.
Doel was eerst om 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan, maar eerst 2 weken vakantie nog, maar nu verplicht 6 weken… Nouja dan daarna maar eerst 2 weken ouderschapsverlof en de rest opmaken met 1 dag per week.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:05

@linoleum: vanzelfsprekend. Het is gewoon het allerfijnste om fit en vitaal de eindstreep te halen, dat je alles nog kunt doen. Maar die drempel waar ik mensen vaker over hoor, 6 weken vooraf al vrij, vond ik in praktijk een stuk lager dan verwacht.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:08

@linoleum, tuurlijk is het voor jezelf ook het fijnst als je zo min mogelijk last heb maar uiteindelijk ben je nu met een veel belangrijkere baan bezig 24/7 dan je werk dus als het zo is is het zo.

Ik ben wat dat betreft echt een slechte werknemer, mijn werk staat echt op plek 100 van dingen die ik nu belangrijk vind, ik red het nu nog om van half 8 tot 5 te werken maar zodra ik ook maar enige strubbels merk, is dat echt klaar zonder discussie

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:04

Hallo allemaal! Ik ben net terug van 10 dagen Turkije (gisteren teruggekomen)
Heb wel meegelezen maar geen puf/zin gehad om te reageren op alles. Ik las ook over suiker, daar moet ik ook op prikken vanwege mijn BMI.

Vandaag was de 2de echo voor mij *\o/* echt fijn om het kindje weer te zien en alles was goed. Uitgerekende datum is nu wat bijgesteld (naar 16 april) en het kindje is verder goed gegroeid. Over 2 weken heb ik de 13 weken echo en voor volgende week staat bloed prikken voor de NIPT en andere testen :)

Ga vanaf nu weer actief meelezen en reageren maar heb echt even genoten van volledig niks doen!