Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 06:33

Ervoor kiezen een man kleding specifiek bedoeld voor vrouwen te laten showen snap ik ook niet helemaal. Ik heb niet het idee dat dit voor inclusiviteit zorgt, maar juist verder polariseert. Kies er dan voor de lijn unisex te noemen :). Daarentegen kan ik er ook niet wakker van liggen, oid.

Needje schreef:
Dat gejank meteen dat vrouwen worden gewist...
Mijn god!
Ik wordt soms van beide kanten moe.
Waarom vindt iedereen dat ze zich moeten kunnen identificeren met wat ze zien?
Ik identificeer me ook niet met een föhn van Dyson. Mogen ze daar nou ook niet meer mee adverteren?

Wat een rare vergelijking :=.

Dat men roept dat vrouwen worden gewist, vind ik ook bull trouwens :').

Needje

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 06:36

Het gaat om een Pride lijn. Dan mag je toch wat openminder denken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 06:37

Needje schreef:
Het gaat om een Pride lijn. Dan mag je toch wat openminder denken?

Zeker. Ik zou dan kiezen voor een transvrouw en geen man :D.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 06:42

Afbeelding

Hier zie je imo toch echt trans vrouw en nog wordt er over gejankt dat het mannen zijn.
Nou dan is de halve sportschool bij ons man want er zijn zat (cis!) vrouwen die er zo uit zien. (laag % vet)
Zelfs door vrouwen wordt beweert dat vrouwen rondingen moeten hebben. Nou ik heb heel m'n leven nog geen ronding gehad en toch echt een vrouw.
We moeten van die standaard plaatjes af van hoe iemand er uit hoort te zien. Iedereen is uniek.

(Overigens zie ik alleen bij de rechter wat borsthaar waardoor je kan zeggen dat deze van origine misschien geen vrouw was. imo zijn dit gewoon vrouwen op deze twee foto's)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 06:51

Als deze foto's alles waren wel ja :)

Maar als je wat meer beeldmateriaal zoekt dan is er wel wat specifieker mannelijks te zien hoor bij de rechter persoon :=
I.m.o. is dat gewoon bedoeld om te shockeren, dat er over gepraat gaat worden.

Dat roepen dat vrouwen gewist worden is echt typisch Fox en wappie gezeik.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 06:54

De rechter persoon had naast borsthaar ook iets wat ervoor zorgde dat er in de privé zone een bobbel ontstond om het zo maar even te noemen. Ik vond vooral enkele dingen die gezegd waren in de Amerikaanse media gewoon walgelijk en dat toont duidelijk dat er nog een lange weg is te gaan.

Ik vind het er helemaal niet vreemd uit zien en snap ook niet wat er mis zou zijn met een man in badpak. Zelfs als dat een cis man zou zijn is het toch ook prima.

Ik vond vooral de jurk geweldig staan trouwens.

In het item dat ik erover zag werd ook nog even leuk benadrukt dat badpakken vroeger zelfs juist bedoeld waren voor mannen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 06:56

Vroeger droeg gewoon iedereen een enorm gebreid badpak omdat je überhaupt niks mocht zien :=

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:00

Maar het is een Pride x Rich Mnisi collectie.
Wie is Rich Mnisi?...
Nou kijk:
Afbeelding
Hoe kan je dan nog geshockeerd zijn dat je een "man" in een badpak ziet?

Moeilijk doen om het moeilijk doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:13

Needje schreef:
Maar het is een Pride x Rich Mnisi collectie.
Wie is Rich Mnisi?...
Nou kijk:
[ [url=m/hrpzRk.png]Afbeelding[/url] ]
Hoe kan je dan nog geshockeerd zijn dat je een "man" in een badpak ziet?

Moeilijk doen om het moeilijk doen.

Het is vooral Amerika waar zo heftig gereageerd wordt, toch?

Ik kende de ontwerper niet, snap de keuze nu prima :D.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:18

Over de persoon op de linker foto waren sowieso al enorme discussies, nadat deze allemaal hele overdreven filmpjes maakten. Dag 1 leven als vrouw, wat in maart oid begon, waarbij er een heel overdreven stereotype vrouw nagedaan werd. Voor veel vrouwen, ook transvrouwen en transmannen, voelde het alsof ze belachelijk gemaakt werden. Dus ook daar ging het niet om het trans zijn, maar om de persoon zelf en het gedrag. En er waren al meerdere 'rellen' geweest voordat zij gevraagd werd door merken voor campagnes om vrouwen te representeren, dus de associatie was al niet positief. Ja, er zijn ook vast mensen die vinden dat transvrouwen sowieso zulke campagnes niet zouden moeten doen, maar voor veel mensen ging het om gedrag.

Kleding vind ik niet zoveel van en snap ik het probleem niet van. Vind het net zl bizar dat er gezeik was over een model kn een rolstoel. Dat wilden sommige bekrompen mensen ook niet zien in een campagne :+
Tamponreclames vond ik bizarder eigenlijk. Het voorbeeld waar ik een rel over zag was ook geen transgender, maar dat zou ik ook bizar vinden als een cis man zo'n campagne zou doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:23

Als ik heel eerlijk ben zie ik dat "overdreven vrouwelijk doen" ook bij travestie.
Daar wordt volgens mij door de LHBTenz. community ook niet heel moeilijk over gedaan.
In NL tenminste.
Misschien is dat in de USA ook wel anders. Ze zijn daar vaak gewoon nog hartstikke ouderwets in hun denkwijze.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:35

Nou ja ik vond er persoonlijk niks shockerends te zien in elk geval.
En dat dan vrouwen ook in mannenzwemkleding moesten vind ik echt onzin. Genoeg vrouwen te zien in slips of boxertjes of whatever. Dat zou niks bijzonders zijn.

En tuurlijk zal Adidas het als marketing bedacht hebben zodat er over gepraat wordt maar ik persoonlijk heb niks vreemds gezien.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:42

Needje schreef:
[ [url=m/7q7YrS.png]Afbeelding[/url] ]

Hier zie je imo toch echt trans vrouw en nog wordt er over gejankt dat het mannen zijn.
Nou dan is de halve sportschool bij ons man want er zijn zat (cis!) vrouwen die er zo uit zien. (laag % vet)
Zelfs door vrouwen wordt beweert dat vrouwen rondingen moeten hebben. Nou ik heb heel m'n leven nog geen ronding gehad en toch echt een vrouw.
We moeten van die standaard plaatjes af van hoe iemand er uit hoort te zien. Iedereen is uniek.

(Overigens zie ik alleen bij de rechter wat borsthaar waardoor je kan zeggen dat deze van origine misschien geen vrouw was. imo zijn dit gewoon vrouwen op deze twee foto's)

Dat is het dus ook. Genoeg vrouwen die er zo uit zien in de werkelijkheid.
Er is altijd een barbie uiterlijk gecreerd en dat moet dan vrouwelijk zijn. Maar de werkelijkheid is veel gevarieerder. En wees blij als je er niet als een Barbie uit ziet want zo'n lichaamsbouw heeft ook zijn nadelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:56

Ja, dat overdreven bij travestie zie je ook, maar dat is toch weer anders in mijn ogen. Dat wordt bewust overdreven en uitvergroot als act, of hoe moet je dat noemen. Een sketch oid.
Ik vond bepaalde dingen die ik langs zag komen belachelijk. Dat had niks met ouderwets te maken. Maar juist alle vooroordelen en stereotypen die mannen over vrouwen hebben kwamen in deze filmpjes naar voren. Niet als grapje, maar bijvoorbeeld dag 1 als vrouw en al 3 keer gehuild hebben, kleding bestellen wat je niet kan betalen en dan vragen of je het goed doet als vrouw. En nog wat dingen. Waar dus veel mensen, ook andere transgenders, enorm over vielen. Dat snap ik wel, hoewel er echt ook zat dingen waren die idd overdreven waren van de 'tegenstanders' om over te vallen en dat is idd ouderwets. Maar niet alles imo en dan kan ik er wel inkomen dat mensen tegen haar als gezicht van diverse campagnes waren na alles. Ook al heb ik er geen problemen mee. Maar goed, er zijn wel meer bekende mensen geweest waar discussie over was die gewoon campagnes deden en daar werd ook over gevallen. Als het om gedrag gaat en niet om het feit dat iemand transgender, gay, getint of noem maar op is moet de discussie kunnen. (Maar het boycotten van een biermerk omdat zij een campagne gedaan heeft is wel weer heel kinderachtig imo := dat is idd dat hele ouderwetse daar)

Het gevaarlijkste en vervelendste in zulke discussies is niks meer mogen zeggen, omdat je dan uitgemaakt wordt voor transfoob bijvoorbeeld. Dat wordt daar ook makkelijk geroepen, zelfs tegen transgenders die een andere mening over iets hebben. En dan krijg je alleen maar meer verdeeldheid, terwijl je daar juist vanaf wilt.

Net wat we hier al vaker zeggen, je moet wel open staan voor beide kanten om vooruit te gaan en niemand uit te sluiten. Het blijft hier toch ook telkens terug komen dat cis mensen niet mogen zeuren bijvoorbeeld en er wordt toch graag verkeerd gelezen en woorden in de mond gelegd en in het extreme getrokken. En dat je met een extreme tegenstander geen midden gaat vinden is logisch, die komen hier idd af en toe kort langs. Maar de meeste lijken toch gewoon meer in het midden te zitten. En daarmee kan je juist wel discussieren als beide kanten open blijven staan voor elkaar en niet alles meteen afketsen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:05

Ik ken die hele andere dame niet en weet ook niets van haar.
En misschien waren die filmpjes wel als grap bedoeld. Geen idee.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:24

Je ziet toch bij het donkere model duidelijk dat het een man is? Dat was toch ook degene in badpak waar men zo moeilijk over deed? Daar was een bult te zien die niks met vrouw zijn van doen heeft.

Maakt mij overigens niet uit of het een man of vrouw is die kleding showt. Ik identificeer me nu ook 9 vd 10 keer niet met modellen/kan toch niet inschatten of de kleding bij mij zou passen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:38

Ik weet ook idd niets van die filmpjes, ik kan me wel voorstellen dat mensen vallen over stereotypen idd.

Verder ben ik het eens met in het midden zitten, het gesprek aangaan, en er op die manier ook samen uitkomen :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:48

Het is een man, met een duidelijke bult in zijn badpak.
Had er een unisex lijn van gemaakt en klaar.
Als ik kleding wil bestellen identificeer ik me niet met een man, ik zie liever dat vrouwenkleding door vrouwen wordt getoond.

Ik had trouwens nog nooit van cis gehoord, ik bestempel me zelf gewoon als vrouw? Dat is niet meer wenselijk, ik moet nu in hokje cis?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:50

Avalanche, Ik denk dat je daar een punt hebt :j

Veel vrouwen vechten hard voor hun carriere en daarmee regelmatig ook tegen het beeld van de stereotype vrouw. Als dan mannen (travestie) of transvrouwen het vrouw-zijn erg aandikken dan voelt dat een beetje als een parodie. Echter gebeurd alleen in de media naar mijn idee. Ik het echte leven moet je die met een vergrootglas zoeken of er gericht naar op zoek zijn.

Nu heb ik er zelf een broertje dood aan, maar ik kan het me wel iets bij voorstellen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:54

Precies dat dus. En een groot deel was daarom ook tegen die campagnes. Gedrag, niet gender oid.
Tuurlijk een deel omdat het volgens hen een man is of trans, helaas. Mooie gelegenheid om te protesteren denken zij.
Maar dat is dus ook weer een voorbeeld waar je eigenlijk wat meer van moet weten om te begrijpen waarom mensen er moeite mee hadden. Net als dat we meer informatie nodig hadden bij het studentenhuis en de transvrouw daar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:58

Ik denk dat dat het is idd :j

Wintu schreef:
Het is een man, met een duidelijke bult in zijn badpak.
Had er een unisex lijn van gemaakt en klaar.
Als ik kleding wil bestellen identificeer ik me niet met een man, ik zie liever dat vrouwenkleding door vrouwen wordt getoond.

Ik had trouwens nog nooit van cis gehoord, ik bestempel me zelf gewoon als vrouw? Dat is niet meer wenselijk, ik moet nu in hokje cis?

Cis is zoveel als: "hetzelfde als" dus je identificeert je met je lijf waarmee je geboren bent.
Trans is het tegenovergestelde van cis, dus je identificeert je met het andere gender.

Overigens komt dat alleen maar voor in dit soort discussies :)

Gewoon als vrouw? Transvrouwen zijn imo ook gewoon vrouwen :)

MyWishMax schreef:
Precies dat dus. En een groot deel was daarom ook tegen die campagnes. Gedrag, niet gender oid.
Tuurlijk een deel omdat het volgens hen een man is of trans, helaas. Mooie gelegenheid om te protesteren denken zij.
Maar dat is dus ook weer een voorbeeld waar je eigenlijk wat meer van moet weten om te begrijpen waarom mensen er moeite mee hadden. Net als dat we meer informatie nodig hadden bij het studentenhuis en de transvrouw daar.

Dat is wat me wat frustreert aan dit soort berichten, de context krijgen we niet mee en het bericht is heel erg gekleurd, waardoor je geen goed beeld hebt imo.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:09

Het woordje ‘cis’ kun je ook zien als ‘Nederlandse’ in een gesprek over nationaliteit. Als je het bijvoorbeeld hebt over verschillen tussen vrouwen (of mannen, of alles er tussenin) uit Nederland vs Duitsland, dan zeg je ‘Nederlandse vrouwen hebben vaker x’ en ‘Duitse vrouwen zijn vaker y’.

Als je in een gesprek bent waar nationaliteit er niet toe doet zou je nooit zeggen ‘ik als Nederlandse vrouw’. Dat is gewoon niet relevant op dat moment. Zo gebruik je ‘cis’ ook — tijdens een gesprek waarin het duidelijk gestipuleerd wordt dat er een verschil is tussen vrouwen die als vrouwen geboren zijn en vrouwen die zich zo identificeren maar anders geboren zijn.

Zo moeilijk is het niet. Ik snap de ophef niet rondom de gender discussie. Er is een begrijpelijke reden waarom de groep zo luid moet schreeuwen, aangezien ze zo lang onderdrukt zijn in hun zelf-expressie. Move along people. Nothing to see here.

Edit: grammatica

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:18

Maar nu we het over de media hebben: die spelen imo wel een hele grote rol in de polarisering, niet alleen rond het gender-thema, maar ook inzake politiek, complotdenken, racisme/migratie, klimaat,(on)veiligheidsgevoel,... De sensationele berichtgeving, de woordkeuze en het enorme uitvergroten en veralgemenen in de artikels maakt het er niet beter op.

Het zou goed zijn als iedereen die als journalist werkt zich daarvan bewust zou zijn. En anderzijds moeten we daar als lezers/toehoorders ook attent op zijn en kritisch blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:20

Sizzle schreef:
Avalanche, Ik denk dat je daar een punt hebt :j

Veel vrouwen vechten hard voor hun carriere en daarmee regelmatig ook tegen het beeld van de stereotype vrouw. Als dan mannen (travestie) of transvrouwen het vrouw-zijn erg aandikken dan voelt dat een beetje als een parodie. Echter gebeurd alleen in de media naar mijn idee. Ik het echte leven moet je die met een vergrootglas zoeken of er gericht naar op zoek zijn.

Nu heb ik er zelf een broertje dood aan, maar ik kan het me wel iets bij voorstellen.

Ik denk eigenlijk dat een groot deel van de afkeer ook wel komt door dergelijke overdreven types die zo'n halve circusact er van maken, van kijk mij eens het showvrouwtje uithangen / bijzonder zijn.

Als Jaap het fijn vindt om in een jurk te lopen en Janine genoemd wil worden maar verder wel enigszins "normaal" doet zeg maar, dan zullen de doorsnee dorpelingen heus wel denken O-kee....da's een aparte. Maar als hij verder niemand er mee lastig valt en er geen overdreven "kijk mij eens!" spektakel van maakt, tja...lekker laten gaan toch.

Ik denk dat de overdrijving van bepaalde èrrug flamboyante types en het "kijk mij eens" een groter probleem is dan gewoon jezelf op een normale, dagelijkse manier gedragen zoals je zou doen als er geen "publiek" is zeg maar :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:22

Ik vind cis dus een vervelend woord door discussies waar het bijna als scheldwoord gebruikt wordt of reden om iemand meteen te veroordelen. Net als dat trans in zo'n discussie vervelend gebruikt kan worden. Zonde eigenlijk hoe bepaalde woorden een vervelende associatie kunnen oproepen door discussies waar men niet open staat voor elkaars argumenten of meningen.

Verder zijn we gewoon vrouwen, zowel de trans als de cis, en hoeft die verdeling niet. Niemand hoeft dat te weten, behalve medici en eventuele partners. Net als trans en cis mannen gewoon mannen zijn (hoewel ik daar trouwens veel minder discussies over zie? Ook in de vs? Hoe kan dat?) Bij daten zou ik het belangrijk vinden om daar open over te zijn, net als een aantal andere zaken, medisch is dat het natuurlijk ook maar verder niet.