Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:07

Soepblik schreef:
Of Proper chips. Dat zijn chips gemaakt van linzen en per portie maar iets van 90 kcal. Heel lekker zijn ze ook.

Ik pik deze er even uit. Linzen chips klinkt inderdaad als een gezond iets, maar qua kcal is het helemaal niet veel minder dan bijvoorbeeld Lay's naturel chips.

Ik heb de voedingswaarde er even bijgepakt;
100 gram PROPER Sea Salt Lentil Chips; 482 kcal, 20.8 gram vet, 63.6 gram khd en 9.7 gram eiwit
100 gram Lays Naturel Chips; 508 kcal, 30 gram vet, 53 gram kh en 6.1 gram eiwit.

Ze zijn dus iets minder vet dan de naturel chips van Lays, maar daar is ook alles mee gezegd. PROPER chips geeft inderdaad aan dat ze per portie 96 kcal, maar zij gaan er vanuit dat een portie 20 gram is. Dit is ontzettend weinig natuurlijk en tenzij je echt een portie van 20 gram afweegt is dit ontzettend verneukeratief.

Wat ik hiermee wil zeggen; staar je niet blind op zogenaamde "gezondere" opties van ongezonde snacks. Ze weten het leuk te brengen met hun 96kcal per portie. Maar 20 gram Lay's naturel chips is ook maar 102 kcal.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:15

Geldt ook voor pasta van bijvoorbeeld linzen. Ik vind het wel lekkerder, maar zit er ook niet veel voller van dan een volkoren pasta ofzo.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:06

Popcorn is ook een goeie tip voor als je wilt snacken en toch wilt afvallen. Moet je geen hele zak opeten. := Maar een kommetje: prima. Geld eigenlijk voor de meeste dingen.

Ik ben 900 gram kwijt vergeleken met vorige week. :)

Bonnelover

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:36

Wat leuk deze groep!!
Ik wil ook dit jaar beginnen met een, behoorlijk aantal, kilo's eraf. En lees dus ook graag mee.
Zijn er bij jullie ook. Mensen die werken met een app die hulp biedt. Of waarin maaltijdplanningen staan. Hoor graag jullie ervaringen. Wil het nu drastisch aanpakken. Zit al jaren op dit gewicht. En nu enige tijd besloten dat er behoorlijk wat afmoet. Wil hier ook best wel wat voor laten.En enkele kilo's per week zou mooi zijn

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:48

Enkele kilo’s per week lijkt mij onrealistisch. Ik zou mikken op gemiddeld een halve per week en blij zijn met 250g per week. Eind van het jaar is dat alsnog 13-26 kilo.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:53

@Bonnelover Ik zou ook geen enkele kilo's per week willen afvallen. Dat is niet vol te houden (bij mij dan althans).
In elk geval wat voor mij heel goed heeft geholpen is eerst gewoon eens bijhouden op papier/app wat ik eet, gewoon enkele dagen, dus niet per se al dingen gaan veranderen. Zodra je dat weet kan je makkelijk dingen beginnen te vervangen door gezondere opties en op die manier kan je best al een slag maken. Vervolgens verder vanuit daar.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:25

:wave: Mag ik me hier ook melden?

Ik ben een aantal jaar geleden 50 kilo afgevallen, begin 2017 was ik op mijn streefgewicht. Dit heb ik een hele tijd vast kunnen houden - ik trainde een endurancepaard die internationaal liep dus dat waren heel wat kilometers per week en daarnaast kickbokste ik 2-3x per week. Na een val van dat paard ging het al een beetje mis, ik kon fysiek veel minder en ik heb nog steeds last van de gevolgen van de val. Langzaam kropen er weer wat kilo's aan en nu ben ik op een punt dat er wel weer 10 kilo af mag.

Een week geleden heb ik de knop weer omgezet en vandaag voor het eerst weer op de weegschaal gaan staan. Auw. Maar goed, ik weet hoe dit moet, dus het gaat er gewoon weer af.

Behalve 1-2 keer per week 30-45 minuten paardrijden en dagelijks wandelen met mijn hond ben ik bijzonder lui, dus daar valt nog wel wat eer te behalen. Ik heb een bokszak, maar omdat deze in de tuin hangt en ik niet in de regen/kou/hitte buiten ga staan doe ik daar eigenlijk gewoon helemaal niets mee := In huis heb ik geen ruimte om te sporten en dingen als hardlopen kan ik fysiek niet. Hier moet ik dus nog even wat op verzinnen en tot die tijd moet ik het enkel van mijn eten hebben.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:43

Wat een smiechten met die proper chips :') .

Ik las ergens een vraag over een app, ik heb vroeger 'my fitness pal' gebruikt, heel makkelijk in gebruik, je kan bijvoorbeeld ook de streepjes codes scannen van producten. Nu ik eraan denk moet ik die misschien ook weer installeren :D.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:54

Ilse_123 schreef:
Wat een smiechten met die proper chips :') .

Ik las ergens een vraag over een app, ik heb vroeger 'my fitness pal' gebruikt, heel makkelijk in gebruik, je kan bijvoorbeeld ook de streepjes codes scannen van producten. Nu ik eraan denk moet ik die misschien ook weer installeren :D.

Ja erg he, alles om de consument voor de gek te houden. Niet alleen dit chips merk, maar zo ontzettend veel merken die hieraan mee doen. Daarom mijn aanrader om altijd even de voedingswaarde te checken en ook te vergelijken met soortgelijke producten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:58

Ik eet die chips wel eens. Omdat ik hem lekker vind en dan wel een halve zak kan eten ipv de hele zak inademen. :=

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:06

Ik raad trouwens de Lazyfitgirl methode aan. Is gratis en daarmee leer je ook etiketten lezen. Is een stappenplan van 6 weken en elke week leer je een nieuwe eet-switch. Bijvoorbeeld een week gaat het over koolhydraten en leer je daar de etiketten van lezen en wat je nou het beste kan pakken.

Zij (de oprichter) is ook niet van het calorieën tellen maar meer van het initiatief eten met gezond verstand. Daar ben ik wel voorstander van. :j Kijk vooral naar welke manier bij jou past.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:19

Klopt van die methode heb ik ook een paar dingen meegenomen. Heb het nooit strikt gevolgd maar wel doorgelezen. Vandaar dat ik nu een bord volkoren pasta zit te eten. Deze is echt heel lekker en niet zo stug als normale volkoren pasta:

https://www.jumbo.com/producten/jumbo-b ... g-167840DS

Vult veel meer dan witte pasta.

Ik eet nu als onbijt/lunch die pasta met pesto-roomsaus, tomaatjes, spinazie en rucola.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:26

Damn dat klinkt goed!! <3 <3 <3

Lazy fitgirl neem ik ook wat dingen van mee. Ik volg niet zo zeer 1 specifieke methode ofzo maar gewoon van alles wat ofzo.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:27

Wij doen meestal boodschappen bij de Lidl en daar verkopen ze volgens mij niet zoveel volkoren. Mijn vriend vindt de volkoren pasta's ook niet zo lekker :( . Misschien kan ik in het vervolg voor mezelf volkoren pakken en voor vriend normale.. Even over nadenken!

Propercorn vind ik wel heel lekker! Ik neem nu vaak popcorn als vriend chips neemt als snack.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:34

Het verbaasde me dat ik zoveel voller zit na volkorenpasta in vergelijking met de gewone pasta. Ik moest even wennen aan de smaak en iets grovere stuctuur, maar nu vind ik het heerlijk. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:15

XxLiEsJuHhxX schreef:
Damn dat klinkt goed!! <3 <3 <3

Lazy fitgirl neem ik ook wat dingen van mee. Ik volg niet zo zeer 1 specifieke methode ofzo maar gewoon van alles wat ofzo.

Hier ook idd! Volkoren pasta moeten we hier weer gaan invoeren, we hebben nu heel lang normale pasta gepakt.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:09

Ik vind volkoren pasta heel vervelend qua structuur. Ik ben al een slechte eter, vooral door structuur. Ben wel gek op pasta haha, maar probeer dat wat te minderen. Volkoren dingen hebben over het algemeen altijd wat meer structuur dus heb daar al snel meer moeite mee.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:49

Jeetje wat gaan jullie snel! Ik lees wel mee maar reageer heel weinig.

Herken het stilzitten door thuis werken heel erg! Aangezien ik nog student ben normaal ook veel zittend maar toch veel beweging tijdens het reizen waar ik nu veel zit. Tijdens mijn bijbaan zet ik gelukkig wel een par duizend stappen das toch weer mooi meegenomen haha.

Over de volkoren pasta mijn man luste dit ook niet volgens hem en zelf houd ik ook niet van de grovere structuur die volkoren pasta kan hebben. Maar wij vinden de volkoren pasta penne van de ah erg lekker!

https://www.ah.nl/producten/product/wi58168

De volkoren Lasagne bladeren van de ah zijn hier trouwens ook goed gekeurd!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:25

Die volkoren van Ah eten wij ook altijd, ben eigenlijk niet anders gewend. Maar goed ook, want wij eten heel vaak pasta

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:40

Ik vind volkoren pasta echt niet te doen. :') Nou eten wij dus bar weinig pasta omdat "gewone" pasta niet vaak in mijn dag past.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:43

Nou die ik deelde is dus niet zo stug als normale volkoren.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:47

Misschien, heeeel misschien, durf ik die ooit wel te proberen. :))

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:50

Ik ga die bij de Jumbo eens kopen. Kijken of vriendlief het doorheeft :Y)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:09

Ik heb ook een beetje het probleem met volkoren pasta. Hier in Frankrijk bij de lidl hebben ze het ook helemaal niet en moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet na gekeken heb bij de andere winkels.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:53

Hier ook altijd volkorenpasta ipv normale en bijv. Volkoren couscous ipv normale als ik dat een keertje eet :)
Volkoren crackers van waza voor de lunch, volkoren wraps :jj Zijn best veel dingen die je kunt swappen voor gezondere varianten :j
Wel naaistreek met die Proper chips joh!

Even een ego overwinningsmomentje ihkv successen moet je vieren:
Net vanuit werk aflevering gekeken op hometrainer en flinkt doorgetrapt, toen 100 jumpingsjacks, 50 squats, oefeningen voor armen met gewichtjes, crunches, bilspieren getraind met elastieken en vervolgens nog afgesloten met 100x knieheffen. Nu lekker douchen, dan met bordje eten op de bank en dan heb ik nog de hele avond! *\o/*

Was vroeg begonnen met werk, dus dan mag ik van mezelf ook wel eens een keertje een beetje bijtijds stoppen :evaw: Werk normaliter rond de 10u per dag en daarna meestal geen sportzin meer. Nu wel een keer gelukt!

*egopost uit*