Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:33

Zoals bovenstaand za ons schema er ook uit met 9 mnd :j al ging de nacht bv er toen af.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:30

Ik moet nog even bijlezen maar even vraag of iemand ervaring hiermee heeft. Ik ben sinds deze maand weer mijn volle uren aan het werk. Ik kolf 3x per dag, rond 10-1030, 1300 en 1600. De eerste kolfbeurt had ik standaard rechts 140 cc en links net onder de 100. Verderop de dag nam dit af maar rechts is altijd de hoogproducerende geweest.
Dit weekend wilde dochter van nu ruim 6 maanden opeens niet drinken bij me. Ik denk zelf dat mijn ongesteldheid eraan komt (sinds 3 maanden alweer ongesteld). Ik ben wel wat overtijd nu maar de regelmaat was sowieso nog ver weg. Tot nu toe drinkt ze elke keer slechter en gaat ze me bijten. Zo ook dit weekend. Ik had best wat stuwing zondag maar heb dit zo gelaten. Maandag kolfde ik opeens rechts nog maar 80 cc in de eerste keer. Links was ook echt minder. Mijn borsten voelen ook beide leeg en de TSR duurt langer en is erg kort. Vandaag en gisteren kolfde ik rechts echt maar 30. Drinken live ook moeizaam. Links gaat nog wel.
Ik heb wat extra geprobeerd te kolven vandaag. Misschien ook nog wel een uurtje powerkolven zo. Dit is toch niet het einde van mijn fijne productie hoop ik. Ik dacht met afvegen wat roze te zien net dus hopelijk zet ongi snel door en was dat het gewoon. Maar de vorige keren had ik niet zo'n dip. Hoewel ik toen ook nog niet werkte dus niet kolfde..

Mijn volle uren zijn trouwens 3 dagen, soms 4 ;)

Duc_je

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:08

Lastig. Menstruatie kan wel voor flinke dip zorgen. Ik zou proberen veel aan te leggen. En als ze in de avond naar bed is even powerkolven. En in geval van stuwing echt kolven als ze niet drinkt. Kan mij niet voorstellen dat het einde bv is zo snel. Niet na 6mnd voeden.
Drink je wel genoeg water? Ik moet echt veeeeeeel water drinken.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:30

Eeeum, zwanger? Dat was hier het enige dat een serieuze dip gaf.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:34

Oja daar dacht ik ook even aan. Totdat ze schreef dat ze was gaan vloeien. Maar als het enkel wat roze is zou ik wel even een testje doen

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:39

Ja ben nu even aan het powerkolven. Ik drink denk ik 2-2.5 liter per dag. Veel aanleggen thuis probeer ik wel maar ze is ook snel afgeleid helaas :Y)

Zwanger is door mijn hoofd geschoten, echter nooit onveilig gedaan en wel tekenen dat menstruatie er weer aan komt. Maar testje kan zeker.
Wat ik er ook gek bij vind is dat links het nog vergelijkbaar lijkt te doen.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:16

Snel afgeleid herken ik. Ik voed graag liggend op bed. Of anders zorg ik dat ik iets interessants vast heb waarmee ik hem kan afleiden. Dan drinkt hij vaak ondertussen wel gewoon.
Ik drink het beste ook minimaal 2,5 liter

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:36

Test negatief, gelukkig had ik er nog een liggen. Het bleef knagen :Y)

Ondanks nachtvoedingen niet zo'n volle luier als anders. Even vandaag aanzien anders bel ik lactatiekundige even.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:50

Hier de knoop echt doorgehakt. Laatste dagen zijn mijn borsten savonds enorm leeg en drinkt ze onrustig. Ik denk dat het een dipje is die wel weer te herstellen is, maar gezien ik toch wil afbouwen besloten niet te gaan powerkolven of vaker aan te leggen. Ben al drie dagen sochtends aan het kolven zodat ik dat de voorlaatste voeding kan geven. Gisteren ook gedaan en voor de laatste voeding weer aangelegd. Ze leek niet helemaal tevreden daarna, maar viel wel bijna in slaap. Nog wat melk uit de vriezer gehaald en toen heeft ze gewoon nog 100ml gedronken… voelde echt heel naar dat ze anders waarschijnlijk gewoon was gaan slapen. Ze komt al een maand niet meer voor nachtvoedingen, dus dan zou ze pas rond 06:00 haar buikje vol hebben. Die gedachte vond ik heel erg…

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:45

Als ze honger hebben melden ze zich echt wel eerder. Vertrouwen op je baby...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:55

corinep schreef:

Dat zal best zo zijn, maar in combinatie met doorkomende tandjes weet ik soms niet meer wat er precies mis is. Daarnaast wil ik sowieso gaan afbouwen. Ik vind je nogal pushen naar bv blijven geven. Volgens mij is een blije mama belangrijker dan een paar maanden extra bv.

Ik heb vier maanden bv gegeven. Daar ben ik enorm blij mee en ik ben trots dat ik het zo lang (ook al is het in de ogen van jouw en vele andere borstvoedende moeders niet lang genoeg) heb volgehouden maar nu is het voor mij klaar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:58

996981 schreef:
corinep schreef:

Dat zal best zo zijn, maar in combinatie met doorkomende tandjes weet ik soms niet meer wat er precies mis is. Daarnaast wil ik sowieso gaan afbouwen. Ik vind je nogal pushen naar bv blijven geven. Volgens mij is een blije mama belangrijker dan een paar maanden extra bv.

Ik heb vier maanden bv gegeven. Daar ben ik enorm blij mee en ik ben trots dat ik het zo lang (ook al is het in de ogen van jouw en vele andere borstvoedende moeders niet lang genoeg) heb volgehouden maar nu is het voor mij klaar.

:+: het is ook maar bv hé, hartstikke leuk allemaal maar het is maar een heel klein aspect van het moederschap.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:37

996981 schreef:
corinep schreef:

Het is prima als je stopt, het is prima als je doorgaat. Ik denk niet dat het pushend was bedoeld eigenlijk. Corine heeft wel "gelijk" want bij honger worden ze echt wel wakker.

Waarschijnlijk zit je in de beruchte 4 maanden dip, misschien al ergens gelezen. Als het voor jou goed voelt om nu af te bouwen dan is dat helemaal oké.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:08

Idd Duc_je.

Ik heb 4 kinderen en rond de 4 maanden was het steeds het zwaarste en ben achteraf zo blij dat ik toch door heb gezet. Pas rond 6 maanden werd borstvoeding echt leuk en makkelijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:10

corinep schreef:
Idd Duc_je.

Ik heb 4 kinderen en rond de 4 maanden was het steeds het zwaarste en ben achteraf zo blij dat ik toch door heb gezet. Pas rond 6 maanden werd borstvoeding echt leuk en makkelijk.

Ik ga niet “doorzetten” (wat een bizar woord alleen al) en ga dus “opgeven” als je dat zo wil noemen. Moet toch ook kunnen?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:22

Neeee! Het is niet opgeven! Want dat zou betekenen dat het falen is, en dat is het absoluut niet! Alles is goed. Kunstvoedibg, borstvoeding, een combi. BV een week geven, een dag, een maand, een jaar of langer, alles is ok! Jouw lijf en jouw kindje. Als je je er niet meer goed bij voelt is de keus makkelijk gemaakt toch! Je bent alleen al een topper juist omdat je er zo over nadenkt! :knuffel:

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:26

996981 schreef:
Ik ga niet “doorzetten” (wat een bizar woord alleen al) en ga dus “opgeven” als je dat zo wil noemen. Moet toch ook kunnen?

Lekker je gevoel volgen, je hebt groot gelijk dat je trots bent dat je 4 maanden bv hebt gegeven. Opgeven is het nooit als je achter je keuze staat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:59

Idd als ik iets heb geleerd van het moederschap is het dat je gevoel volgen altijd en overal het allerbelangrijkste is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:54

Gimme_Joy schreef:
Neeee! Het is niet opgeven! Want dat zou betekenen dat het falen is, en dat is het absoluut niet! Alles is goed. Kunstvoedibg, borstvoeding, een combi. BV een week geven, een dag, een maand, een jaar of langer, alles is ok! Jouw lijf en jouw kindje. Als je je er niet meer goed bij voelt is de keus makkelijk gemaakt toch! Je bent alleen al een topper juist omdat je er zo over nadenkt! :knuffel:

Hier heel mooi verwoord!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:14

Lief van jullie! <3 het voelt voor mij ook niet als falen gelukkig. Het voelt juist als een cadeautje dat ik de afgelopen periode wel borstvoeding heb kunnen geven! Daar ben ik blij mee, maar nu voelt het niet meer goed, dus wil ik stoppen :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:48

En dat is je goed recht!

Er zijn verschillende sites waar je afbouwschema's kan vinden. Het consultatiebureau kan je er ook aan helpen. En verder heb ik geen verstand van flesjes en hoeveelheden dus daar ga ik geen advies over geven.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:15

Natuurlijk mag iedereen die beslissing voor zichzelf maken.

Het zou alleen zonde zijn als je niet alle informatie in je beslissing kan meewegen omdat iedereen maar zn mond houd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:55

corinep schreef:
Natuurlijk mag iedereen die beslissing voor zichzelf maken.

Het zou alleen zonde zijn als je niet alle informatie in je beslissing kan meewegen omdat iedereen maar zn mond houd.

Volgens mij is het probleem met borstvoeding eerder dat iedereen er een mening over heeft, dan dat er te weinig info verstrekt wordt :=

Maar bedankt in ieder geval :)

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:03

Nou ja ik snap CorineP wel... Hoevaak ik niet gehoord heb oooh 4 maanden dip is 'normaal'? Als ik dát geweten had...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:08

Smallheal schreef:
Nou ja ik snap CorineP wel... Hoevaak ik niet gehoord heb oooh 4 maanden dip is 'normaal'? Als ik dát geweten had...

Ja maar... ze zegt zelf 'dipje, is vast wel uit te komen maar..' en niet 'ik zit in een dip, wat nu?' Dus ik snap wel een beetje wat ze bedoelt.