Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:03

Het is géén experiment dus daarmee gaat die al in overtreding.

Douce

Berichten: 3521
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:10

Het is geen experiment maar om nu te zeggen dat het al een hele oude wijsheid is..
Ik keur de werkwijze niet goed maar het lijkt tegelijkertijd inderdaad alsof huisartsen alleen maar voor mogen zijn. Hij heeft het over jongeren, niet over 40+ ers.

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:13

Hij geeft aan dat het experimenteren met kinderen is en dat is een leugen, punt uit.
Wat hij er verder ook van vind.

IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:15

bigone schreef:
Denk dat die huisarts wel op z’n vingers getikt gaat worden of al is.

Vast, maar daarvoor moet wel iemand de huisarts aankaarten bij de nodige instanties. Vandaar het advies :)

tantesam schreef:
Ik denk dat de brief slim in elkaar is gezet, hij noemt vaak genoeg, eigen keuze en niet mijn bedoeling om blablabla. Ik heb wel wat onderzoek gedaan, op een gegeven moment stuitte ik op een post waarin hij aangeeft dat zijn filmpjes/interviews/uitspraken gedeeld worden door groepen waar hij niet perse achter staat. Ik vind het walgelijk. Voor kinderen staat iemand van zijn kaliber op een medisch voetstuk, hij maakt hier misbruik van.


Maakt niet veel uit. Het is de manier waarop het overkomt, zeker gezien zijn functie.

mellamoshan schreef:
Dus kinderen mogen wel een keuze maken om wel of niet te vaccineren, maar niet door een huisarts ingelicht worden over diens visie. Deze persoon is in ieder geval nog medisch onderlegd, kunnen we van de meeste fb en insta filmpjes en onzin niet zeggen. Of hij nu voor of tegenstander van vaccinatie is.


Hij verspreidt onwaarheden. Dat zou niet moeten kunnen in zo'n functie. Zeker in ongevraagde communicatie niet...

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:24

Een huisarts mag in principe geen mening hebben over behandelingen, hij mag enkel behandelingen aanraden obv specifieke cases. Brieven rondsturen aan iedereen van een bepaalde doelgroep is daarmee dus een rechtstreekse schending van zijn voorwaarden. Hij mag bv wel zeggen als iemand in de praktijk is en vraagt(!) naar het vaccin dat hij het niet aanraadt omwille van een onderliggende risicofactor.

purny

Berichten: 27662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:27

Ik zou het aankaarten. Een kennis van mij kreeg vorig jaar ook een brief van een instantie met nepnieuws en ik heb het bedrijf op de hoogte gesteld. Waren ze erg blij mee

tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:34

Fijn om al jullie meningen hierover te lezen, bedankt daarvoor.

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:41

Huisarts uit Lelystad deed dit ook, wilde zelfs niet prikken, dat deden de assistentes. Hij stuurde brieven met dezelfde strekking naar de ouders van kinderen.

ApplePapple

Berichten: 2748
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:43

SinneJ schreef:
Een huisarts mag in principe geen mening hebben over behandelingen, hij mag enkel behandelingen aanraden obv specifieke cases. Brieven rondsturen aan iedereen van een bepaalde doelgroep is daarmee dus een rechtstreekse schending van zijn voorwaarden. Hij mag bv wel zeggen als iemand in de praktijk is en vraagt(!) naar het vaccin dat hij het niet aanraadt omwille van een onderliggende risicofactor.


Naja toen ik naar mijn huisarts ging met de twijfel over het vaccinatie en mijn prikangst kreeg ik over me heen dat het zeer zorgwekkend is dat ik me nog niet heb laten vaccineren en dat ik dat echt moet doen etc etc.
Dus ook die kant kan het op met huisartsen...

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:48

ApplePapple schreef:
SinneJ schreef:
Een huisarts mag in principe geen mening hebben over behandelingen, hij mag enkel behandelingen aanraden obv specifieke cases. Brieven rondsturen aan iedereen van een bepaalde doelgroep is daarmee dus een rechtstreekse schending van zijn voorwaarden. Hij mag bv wel zeggen als iemand in de praktijk is en vraagt(!) naar het vaccin dat hij het niet aanraadt omwille van een onderliggende risicofactor.


Naja toen ik naar mijn huisarts ging met de twijfel over het vaccinatie en mijn prikangst kreeg ik over me heen dat het zeer zorgwekkend is dat ik me nog niet heb laten vaccineren en dat ik dat echt moet doen etc etc.
Dus ook die kant kan het op met huisartsen...


Het is als dokter, welke begrijpt hoe vaccin ontwikkeling werkt, logischer om angst te hebben voor de ziekte dan voor het vaccin. Zij vertegenwoordigen ook de orde der geneesheren en hebben een afgesproken unanimiteit.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 21:00

ApplePapple schreef:
SinneJ schreef:
Een huisarts mag in principe geen mening hebben over behandelingen, hij mag enkel behandelingen aanraden obv specifieke cases. Brieven rondsturen aan iedereen van een bepaalde doelgroep is daarmee dus een rechtstreekse schending van zijn voorwaarden. Hij mag bv wel zeggen als iemand in de praktijk is en vraagt(!) naar het vaccin dat hij het niet aanraadt omwille van een onderliggende risicofactor.


Naja toen ik naar mijn huisarts ging met de twijfel over het vaccinatie en mijn prikangst kreeg ik over me heen dat het zeer zorgwekkend is dat ik me nog niet heb laten vaccineren en dat ik dat echt moet doen etc etc.
Dus ook die kant kan het op met huisartsen...


Bij mij ook bij de arts op het werk en ik vond die preek eveneens zeer ongepast. Beiden zou niet mogen, dat pushen eveneens niet.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 21:02

SinneJ schreef:
Een huisarts mag in principe geen mening hebben over behandelingen, hij mag enkel behandelingen aanraden obv specifieke cases.


Een huisarts staat onder ede, zoals elke arts, om jouw gezondheid te dienen, de gezondheidszorg in het algemeen en zich open en toetsbaar op te stellen.
En professionaliteit houdt in dat privé meningen gescheiden kunnen worden van het optreden als arts, maar 'geen mening mogen hebben over een behandeling' - is wel kort door de bocht.
(En een arts die nepnieuws rondstuurt, brrr.)
Citaat:
Brieven rondsturen aan iedereen van een bepaalde doelgroep is daarmee dus een rechtstreekse schending van zijn voorwaarden.

Uitnodigen voor de griepprik mogen heus. Daarbij is ook sprake van een aantal specifieke doelgroepen.
Citaat:
Hij mag bv wel zeggen als iemand in de praktijk is en vraagt(!) naar het vaccin dat hij het niet aanraadt omwille van een onderliggende risicofactor.

Nee.
Dat is haar/ zijn plicht: bij mensen met heftige allergische reacties bespreken of bijvoorbeeld pfizer wel kan en dat de injectie wellicht het beste in het been kan.

PS: bij twijfel over vaccinatie kan een goed gesprek meer doen dan een preek.
Prikangst is niet leuk.
Maar je niet laten vaccineren vanwege nepnieuws vind ik zorgelijk. (Ik werk in de zorg en de uitgestelde behandelingen vormen nog steeds een stuwmeer. Dus de 'herd immunity' die we aannemen bij 'een' percentage boven de 75 is razend belangrijk.)

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 21:21

Wanneer diegene met hevige prikangst een huisarts zou hebben die je een aai over de bol geeft en zegt dat het niet nodig is om te prikken dan kom je nooit op een priklocatie. Misschien dat hij bij mensen met prikangst juist wel het belang van vaccineren moet benadrukken.

ApplePapple

Berichten: 2748
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 21:43

bigone schreef:
Wanneer diegene met hevige prikangst een huisarts zou hebben die je een aai over de bol geeft en zegt dat het niet nodig is om te prikken dan kom je nooit op een priklocatie. Misschien dat hij bij mensen met prikangst juist wel het belang van vaccineren moet benadrukken.


Maar dat werkt bij mij niet door haar zin door te drammen en zeggen hoe zorgwekkend het is...

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 21:46

Maargoed dit is als je Janssen zou nemen één prik. Wanneer je corona krijgt en in het ziekenhuis komt dan zijn dat er ongetwijfeld heel wat meer :=

Natuurlijk moet je zelf kiezen! Maar als je om prikangst het niet doet zou ik dat echt een bijzondere reden vinden als je je gezondheid hiermee helpen kan.

Ze hebben bij alle GGD wel een plek voor mensen met prikangst waar je heel goed begeleid wordt.

IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 22:22

Maar wat is een preek? Iemand kan het als preek ervaren terwijl de huisarts enkel feitelijke informatie deelt en misinformatie weerlegt.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 23:01

IMANDRA schreef:
Maar wat is een preek? Iemand kan het als preek ervaren terwijl de huisarts enkel feitelijke informatie deelt en misinformatie weerlegt.


Ongevraagd beginnen zijn/haar mening door te drukken terwijl de ander daar voor een bloedonderzoek is en totaal niet voor een wel/niet vaccinatiediscussie aanwezig is.
Of de info van de arts dan klopt of niet boeit me niet, ik vind het extreem storend en uiterst ongepast.

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 23:03

Dan zegt diegene toch gewoon dat ze het er niet over wil hebben.

IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 23:05

Poekkie schreef:
IMANDRA schreef:
Maar wat is een preek? Iemand kan het als preek ervaren terwijl de huisarts enkel feitelijke informatie deelt en misinformatie weerlegt.


Ongevraagd beginnen zijn/haar mening door te drukken terwijl de ander daar voor een bloedonderzoek is en totaal niet voor een wel/niet vaccinatiediscussie aanwezig is.
Of de info van de arts dan klopt of niet boeit me niet, ik vind het extreem storend en uiterst ongepast.


Dat zou juist moeten boeien bij deze branche :')

COVID/vaccineren is nu eenmaal een belangrijk onderwerp nu. Ik ken de achtergrond niet en de manier niet waarop de arts het heeft aangepakt, maar ik kan me best voorstellen dat als je daar voor medische redenen bent, de arts het zou aanraden om op andere vlakken zo beschermd mogelijk te zijn, dus raad hij vaccineren aan.

Ik wil alleen maar aangeven dat het anders over kan komen omdat iemand al heel stug is in mening, terwijl de arts simpel deelt wat de feitelijke, aan te raden gang van zaken is. Het is anders als je zegt "ik wil het niet horen" en hij blijft doorgaan natuurlijk, maar het aankaarten moet geen probleem zijn en is in principe geen preek.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 23:08

... hm, afhankelijk van de situatie: een bedrijfsarts voor bijvoorbeeld een instelling voor dubbel gehandicapte mensen mag medewerkers best wijzen op gevaar voor de bewoners. Dat kunnen deze bewoners niet zelf.

Uiteraard is er verschil tussen mensen die op de administratie werken en de mensen die daadwerkelijk allerlei verzorgende handelingen plegen.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 23:09

bigone schreef:
Dan zegt diegene toch gewoon dat ze het er niet over wil hebben.


Dat heb ik idd ook gezegd, meerdere keren.

@imandra: ik ben daar verplicht voor mijn werk. Geen zorgsector. Maar dan nog wens ik gerust geworden te laten en niet steeds mijzelf te moeten verantwoorden om mijn keuze tegen mensen wiens zaken het eigelijk niet zijn. Als zegt hij/zij 1000 waarheden, ik wil het niet en dat moet gerespecteerd. Zeker als arts.

IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 23:40

Het is wel zijn zaak, gezien zijn werk. Het is zijn plicht om te zorgen voor de gezondheid van zijn patiënten. Eens dat hij niet door moet gaan nadat jij het hebt aangegeven niet te willen, maar het een keer aankaarten is gezien de situatie qua vaccinatiegraad wel belangrijk.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 23:55

IMANDRA schreef:
Het is wel zijn zaak, gezien zijn werk. Het is zijn plicht om te zorgen voor de gezondheid van zijn patiënten. Eens dat hij niet door moet gaan nadat jij het hebt aangegeven niet te willen, maar het een keer aankaarten is gezien de situatie qua vaccinatiegraad wel belangrijk.


Je blijft wel drammen he. Dit is een persoon die niet je vaste huisarts is maar bedrijfsarts in een niet-zorgsector bedrijf. Die mens hoort alleen toegang te hebben tot mijn bloedonderzoek of dingen die ik hem/haar toevertrouw en verdere zaken zijn prive.

Maar goed… ik ga het hier bij laten. Hopelijk weet het volgend onderzoek die persoon nu wel tot waar hij/zij mag gaan en anders eis ik andere bedrijfsarts en krijgt deze mooi een klacht binnen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 06:56

Janneke2 schreef:
SinneJ schreef:
Een huisarts mag in principe geen mening hebben over behandelingen, hij mag enkel behandelingen aanraden obv specifieke cases.


Een huisarts staat onder ede, zoals elke arts, om jouw gezondheid te dienen, de gezondheidszorg in het algemeen en zich open en toetsbaar op te stellen.
En professionaliteit houdt in dat privé meningen gescheiden kunnen worden van het optreden als arts, maar 'geen mening mogen hebben over een behandeling' - is wel kort door de bocht.
(En een arts die nepnieuws rondstuurt, brrr.)
Citaat:
Brieven rondsturen aan iedereen van een bepaalde doelgroep is daarmee dus een rechtstreekse schending van zijn voorwaarden.

Uitnodigen voor de griepprik mogen heus. Daarbij is ook sprake van een aantal specifieke doelgroepen.
Citaat:
Hij mag bv wel zeggen als iemand in de praktijk is en vraagt(!) naar het vaccin dat hij het niet aanraadt omwille van een onderliggende risicofactor.

Nee.
Dat is haar/ zijn plicht: bij mensen met heftige allergische reacties bespreken of bijvoorbeeld pfizer wel kan en dat de injectie wellicht het beste in het been kan.

PS: bij twijfel over vaccinatie kan een goed gesprek meer doen dan een preek.
Prikangst is niet leuk.
Maar je niet laten vaccineren vanwege nepnieuws vind ik zorgelijk. (Ik werk in de zorg en de uitgestelde behandelingen vormen nog steeds een stuwmeer. Dus de 'herd immunity' die we aannemen bij 'een' percentage boven de 75 is razend belangrijk.)


Als je zoveel dingen bewust verkeerd interpreteert, ga ik echt geen moeite meer doen om te reageren :').
Ik zeg in essentie net hetzelfde als jou en je gaat me toch verbeteren. Ik hoop dat je er zelf wat aan gehad hebt in ieder geval.

ApplePapple

Berichten: 2748
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:37

Poekkie schreef:
IMANDRA schreef:
Maar wat is een preek? Iemand kan het als preek ervaren terwijl de huisarts enkel feitelijke informatie deelt en misinformatie weerlegt.


Ongevraagd beginnen zijn/haar mening door te drukken terwijl de ander daar voor een bloedonderzoek is en totaal niet voor een wel/niet vaccinatiediscussie aanwezig is.
Of de info van de arts dan klopt of niet boeit me niet, ik vind het extreem storend en uiterst ongepast.


Dit ten eerste, en ten tweede weet ze dat ik meedere angststoornissen heb, dus iets meer rekening houden met mijn gevoel was op zijn plek geweest.